#


آیا گران شدن کتاب ها بر سلیقه مخاطبان تاثیر گذاشته است؟

6 می 2019 بدون نظر 1569 بازدید

آیا گران شدن کتاب ها بر سلیقه مخاطبان تاثیر گذاشته است؟

در ماه های اخیر کتاب ها تغییرات قیمت بسیار زیادی را داشته اند . تحقیقات نشان داده است این کتاب ها به افزایش قیمت 30 درصدی روبه رو شده اند. سی و دومین نمایشگاه کتاب نیز در صورتی پایان یافت که هنوز قیکمت ملزومات چاپی و کتاب ها زیاد بوده است. با وجود بالا رفتن قیمت ها انتظار می رود که خرید مردم از نمایشگاه به میزان بسیار کمی بوده باشد و اما مسئولان نمایشگاه بر این عقیده اند که میزان فروش امسال هم مانند سال های قبل بالا بوده است.

و در این باره بیان کرده اند که رفوش کتاب ها امسال به میزان 37 درصد زیاد شده است و تعدا تراکنش ها نیز افزایش 6 درصدی داشته است . با وجود گران بودن کتاب و ملزومات آن نیز این آمار بسیار خوب بوده است.سودی که نمایشگاه بدست آورده است برابر 99 میلیارد تومان بوده است.

درست است که در ساعات اولیه نمایشگاه زیاد مورد استقبال مردم نبوده است اما به مرور حضور مردم پررنگ تر شده است . البته موضوع گرانی کتاب ها در سال های قبل نیز بوده است و اما کتاب ها حدود 10 تا 15 درصد افزایش داشته بوده اند. شاید نمایشگاه کتاب بتواند در فرهنگ کتاب خوانی مردم تاثیرات بگذارد و اما باید کتاب ها هم در وضع مناسبی عرضه شود و هم چنین قیمت کتاب ها نیز باید مناسب باشد تا مردم توان خرید آن ها را داشته باشند.

همین گران بودن کتاب ها و ملوزمات تهیه آن ها نیز باعث شده است تا رفتار ناشران نیز مثل سال های قبل نباشد و مثل هر سال به مشتریان خود تخفیف ندهند. درصورتی که هر ساله ناشران تخفیفات خود را در روزهای ابتدایی بیان می کردند.

بعضی از ناشران هم معتقدند که فروششان ماند پارسال است . البته به نظر می رسد همین گران شدن کتاب روی مردم بی تاثیر هم نبوده است و در انتخاب آن ها و تعداد خرید آن ها تاثیر گذار است. غرفه هایی که از کتاب ها نیز در نمایشگاه کتاب وجود دارد که کتاب های آن ها بیش تر عامه پسند است و اما ناشران اعتقاد دارد که حضور این غرفه ها بسیار فاجعه است .

گرانی کتاب ها روی آن دسته از متقاضیانی که در نمایشگاه کتاب با هدف حضور پیدا می کردند هم تاثیراتی گذاشته است . بیش تر متقاضیان با وسواس فراوان کتاب های خود را انتخاب کرده اند تا بتوانند با هزینه ای بسیار کم کتاب های بسیار خوبی را خریداری کنند.

نمایشگاه کتاب

پرفروش های نمایشگاه کتاب تهران

کتاب هایی که در نمایشگاه بسیار فروش داشته اند و مورد توجه بوده اند نیز مصداق همین حرف است. ازجمله این کتاب های ترجمه شده می توان به کتاب هایی نظیر من پیش از تو و یا ملت عشق اشاره کرد که توانسته است مورد استقبال بسیار خوبی قرار بگیرد. البته آثاری که تالیف شده اند نیز مورد توجه قرار گرفته بوده اند. از جمله کتاب های شعری که در نمایشگاه مورد استقبال قرار گرفته است می توان به کتاب اکنون اشاره کرد که به میزان 30 هزار نسخه فروش رفته است .

سایر کتاب های شعری که در این نمایشگاه فروش خوبی داشته اند عبارتند از :

یحیی کتابی نوشته حمیدرضا برقعی

سورمه ای نوشته حامد عسکری

هیاهو نوشته محمد مهدی خان محمدی

هنوز از عشق می گویند نوشته سعید حدادیان

ناخوانده نوشته میلاد عرفان پور

گزیده ای از رباعیات بیدل نوشته محمد کاظم کاظمی

هی شعر ترانگیزد نوشته سعید بیابانکی

عقاب چگونه می میرد و ابر نقره کار نوشته ابوطالب مظفری .

کتاب هایی نیز بود اند که در نمایشگاه امسال بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند این کتاب ها عبارتند از :

قاشق چای خوری و شما که غریبه نیستنید نوشته هوشنگ مرادی کرمانی

زمین سوخته نوشته احمد محمود

مردی در تبعید ابدی و آتش بدون دود نوشته  مرحوم نادر ابراهیمی

رهش و من او نوشته رضا امیرخانی

هفت گنبد نوشته محمد طلوعی

شب صورتی و رویای نیمه شب نوشته مظفر سالاری

چایت را من شیرین می کنم نوشته زهرا بلند دوست

خاما نوشته یوسف علیخانی

زن آقا نوشته زهرا کاردانی

بی کتابی نوشته محمدرضا شرفی خبوشان

بعد از 20 سال نوشته سلمان کدپور

وقتی دلی نوشته محمد حسن شهسواری

از جمله کتاب هایی که در زمینه خاطرات بوده است می توان به کتاب رهبر انقلاب که خاطرات قبل از انقلاب ایشان است اشاره کرد که خون دلی که لعل شد نامیده می شود .

خاطرات جهان سادات همسر رئیس جمهور سابق مصر نیز به صورت کتابی چاپ شده است و زنی از مصر نام دارد. این کتاب نوشته مریم بیات است. هم چنین از سایر کتاب های خاطرات می توان به کتاب شدن اثر میشل اوباما اشاره کرد.

کتاب هایی مذهبی که در زمینه اهل بیت و روش زندگی آن ها نیز بوده است مخاطبان خاص خود را داشته است که از پرفروش ترین آن ها می توان به حلقه سوم انسان 250 ساله اشاره کرد که در همان روز ابتدایی نمایشگاه پخش شده است و اما به میزان 5 هزار نسخه نی فروش داشته است. سایر این کتاب ها عبارتند از :

حلقه دوم انسان 250 ساله

طرح کلی اندیشه اسلامی

مفاتیح الحیات

فاطمه فاطمه است نوشته  دکتر علی شریعتی

هبوط  نوشته  دکتر علی شریعتی

کتاب ازدواج نوشته حمید حبشی

چهل تدبیر نوشته محمد علی الفت پور

غیر از کتاب های معرفی شده که همه از فارسی زبانان بوده است کتاب هایی نیز وجود داشته است که نشر افغانستان آن ها را در این نمایشگاه ارائه کرده است. این کتاب ها نیز مورد توجه مردم بوده است . از جمله این آثار عبارتند از :

سفر به سرزمین آریایی ها نوشته امیر هاشمی مقدم

خاکستر و خاک ، هزار خانه خواب و اختناق نوشته عتیق رحیمی

طلسمات نوشته جواد خاوری

ناشاد نوشته محمد حسین محمدی

علاوه بر کتاب هایی که تا به حال بیان شد کتاب های دیگری نیز در این نمایشگاه وجود داشته است که دیجیتالی بوده اند. نشر دیجیتال نیز در سال های اخیر سعی داشته است تا با هدف جلو برود و تنوع زیادی را داراست. مخاطبان زیادی نیز از این حوزه استقبال کرده اند و امید داریم تا در سال های آینده بتواند قدرت مندتر در نمایشگاه حضور پیدا کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *