#


بالا بودن هزینه های ساخت فیلم در روز های اخیر

6 ژوئن 2019 بدون نظر 1187 بازدید

بالا بودن هزینه های ساخت فیلم در روز های اخیر

به دلیل تحریم های زیادی که بر کشور حاکم است و هم چنین اوضاع اقتصادی نابسامانی که در کشور وجود دارد هزینه های ساخت فیلم صرف می شود به میزان زیادی افزایش یافته است . هم چنین این تورم و تحریم ها روی سطح کیفی جشنواره فیلم فجر نیز تاثیر بسیار زیادی گذاشته است . البته درست است که این تحریم ها همه در حوزه اقتصاد است و اما مستقیما روی رابطه های ماالی جشنواره فیلم فجر نیز تاثیر گذاشته است .

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ، رضا کریمی ، در این باره بیان کرده است که تحریم ها به شدت جشنواره را تحت تاثیر خود قرار داده است و اما در این دوره شاهد تحریم های بی منطق بوده ایم .

تحریم ها باعث شده است تا ارتباط شرکت های فیلم سازی در ایران با سایر کشور ها نیز قطع شده باشد به صورتی که شرکت ها در ایران نمی توانند با طرف های ایرانی روابط مالی داشته باشند . هم چنین خرید و فروش فیلم های ایرانی نیز دچار اخلال شده است . تحریم و تورم های ایجاد شده در تولید فیلم ها باعث شده است تا هزینه هایی که برای تولید فیلم ها صرف می شود چندین برابر شود و همین باعث شده است تا به بخش خصوصی سینما نیز ضربه زیادی وارد شود .

هزینه های ساخت فیلم

در این میان ضربه بزرگ تر به سینماگرانی وارد می شود که سرمایه داران بزرگی از آن ها حمایت نمی کنند . پس برای این که وارد سینما شوند باید ایده های ازران قیمتی را پیاده سازی کنند تا بتواند از پس هزینه های ساخت آن بر آیند. زمانی که فیلم ساز روی هزینه های فیلم تمرکز بسیار بالایی میکند باعث می شود تا کیفیت نهایی فیلم به طرز عجیبی کم تر شود . زیرا فیلم ساز به جای این که روی ایده های ناب برای ساختن فیلم تمرکز کند می خواهد تا کم ترین امکانات را برای ساخت فیلم به کار برد تا هزینه های ساخت فیلم کاهش پیدا کند.

البته علاوه بر زیاد شدن هزینه های ساخت فیلم دستمزدهای بازیگران نیز به میزان قابل توجهی بیش تر شده است . نباید این نکته را فراموش کرد که اگر یک فیلم فروش خوبی دارد مسلما بازیگران آن نیز باید به اندازه کافی معروف و مشهور باشند . زیرا بیش تر کسانی که برای تماشای فیلم ها می روند آن دسته از فیلم هایی را انتخاب می کنند که بازیگران بهتری دارند و تفکر آن ها این است که بازیگران خوبی اگر در فیلم وجود داشته باشد مسلما خود فیلم هم ارزش دیدن دارد . فیلم هایی که این عامل را ندارند مسلما فروش خوبی را هم نخواهند داشت .

هزینه های ساخت فیلم بسیار بالا  رفته است و با توجه به فروشی که الان فیلم های سینمایی دارند اکنون ساختن فیلمی که هزینه ای بیش تر از 5 میلیارد دارد توجیه اقتصادی ندارد . اگر فیلمی با این هزینه ها تولید شود همان هزینه ی تولید خود را هم در زمان پخش به دست نخواهد آورد  پس نمی تواند برای سازندگان خود سودی را حاصل کند .

پیامدهای افزایش هزینه های ساخت فیلم

داریوش بابائیان تهیه کننده سینما بیان کرده است که آن دسته از تصمیم گیرنده های سینما و یا کسانی که نبض تولیدات را در سینما بر عهده دارند تعداد اندکی اند و این افراد پول هایی را به دست می آورند و به شکل های مختلف دست به عمل پولشویی می زنند و به هر طریقی که بتوانند پول بیش تری را به دست آورند وارد می شوند.

برای مثال همین افراد با بازیگر و یا بازیگرانی قراردادهای با دستمزدهای بسیار بالا می بندند و البته مقداری از این پول را به جیب می زنند . همین باعث می شود تا بازیگر بعدها برای بخش خصوصی که هزینه کم تری را صرف می کند بازی نکند پس درنهایت نیز فیلم های کم خرجی تولید نخواهند شد و همه اثرات این کارها شامل بخش خصوصی خواهد شد .

از جمله دلایل به وجود آمدن این فضای آلوده این است که برای این فضا نظارتی وجود ندارند و فیلم ساز برای اینکه کار خود را ادامه دهد به ناچار مجبور خواهد بود تا فیلم هایی را بسازد که جنبه تجاری داشته باشند و کمدی نما باشند . درنتیجه مخاطبان نیز مجبور خواهند بود همین فیلم ها را تماشا کنند چون نمی توانند انتخاب دیگری داشته باشند . همین باعث می شود تا ذائقه کاربر تغییر کند ونسبت به فیلم های هنری بی میل می شوند هم چنین فیلم سازان نیز علاقه ای نخواهند داشت تا در سایر ژانرها فیلم های دیگری بسازند و سعی خواهند کرد فیلم هایی بسازند تا تنها با استفاده از آن ها چراغ سینما روشن باشند.

مقایسه هزینه های ساخت فیلم از گذشته تا کنون

هزینه های ساخت فیلم در گذشته به میزان دو میلیارد بوده است و اما الان این هزینه ها به میزان هفت میلیارد هم رسیده است . نحوه سرمایه گذاری ها برای ساخت فیلم به صورت کلی اشتباه است و همین نوع سرمایه گذاری به صورت کلی به سینما ضربه وارد می کند.

پروژه های سینمایی بعد از این که مراحل پیش تولید را گذرانده است در ابتدا در بازه35 تا 40روزه تولید می شود .هزینه تولید ساخت فیلم ها نیز به شدت افزایش یافته است . مدت زمان تولید فیلم های سینمایی برای هر روز بالا رفتن زمان تولید هزینه های بسیار زیادی را از تجهیزات ، تدارکات و .. نیز به آن افزوده شده است .

کیفیت عواملی که در فیلم های سیسنمایی استفاده شده است نیز در هزینه های فیلم تاثیر بسیار زیادی داشته است .یک فیلم بردار که شناسنامه دارد هزینه ای بسیار بالاتر از فیلم برداری دارد که به دنبال این است تا کارنامه خود را توسعه دهد.درباره بازیگران نیز همین هزینه ها صادق است و اگر بازیگران حرفه ای باشد این هزینه ها نیز بیش تر خواهد شد . البته بازیگران در صورت این که با کارگردانی بازی کنند که مشهور باشد در هزینه ها تحفیف قائل خواهند شد زیرا باعث دیده شدن بازیگری آن ها خواهند شد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *