...

#


صنعت سینمای ایتالیا

صنعت سینمای ایتالیا
6 آوریل 2017 بدون نظر 1677 بازدید

صنعت سینمای ایتالیا

سینمای ایتالیا

صنعت سینمای ایتالیا اندکی دیر قوام گرفت و چنانکه معمول آن روزگار بود در سال های نخستین تحت سلطۀ برادران لومیر قرار داشت . شرکت سینه که دوتن از اشراف ایتالیا ، ارنستو پاچلی و آلبرتو فاسینی ، آن را بنیاد گذاشتند ، در سال 1905 نخستین استودیوی کشور را ساختند. این استودیو در دوره سینمای صامت به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فیلم تبدیل شد .

شرکت سینه ؛

شرکت سینه با تولید نخستین فیلم تاریخی به نام تسخیر رم ( 1905 ) ، با بازیگری هنر پیشه مشهور تئاتر کارلو رزاسپینا ، حرکتی را آغاز کرد که برکل صنعت  سینما تأثیر گذاشت . این شرکت در نخستین سال های فعالیت خود عمدتا به ساختن فیلم های کمدی و ملودرم و مستند  می پرداخت . سینمای ایتالیا در سال 1907 ، هم در عرضه تولید و هم در عرصه نمایش گام هایی بزرگ به پیش برداشت.

شرکت سینه استودیوی خود را در رم بر پا کرده بود و یک شرکت مهم دیگر به نام امبروژیو در تورین فعالیت می کرد . علاوه بر این دو ، چندین استودیوی دیگر در شهر میلان ساخته شده بود . در همین سال ، 500 سینما در ایتالیا وجود داشت که حدود 18 میلیون لیر در آمد داشتند . به این ترتیب ، تا سال 1908 سینمای ایتالیا به چنان توانی دست یافته که می توانست در بازار جهانی فیلم با فرانسه و آمریکا به رقابت برخیزد .

استودیوهای ایتالیایی

استودیوهای ایتالیایی موقعیت خود را با تولید فیلم های تاریخی استحکام بخشیده بودند . نخستین فیلم تاریخی شرکت امبروژیو به نام  آخرین روزهای پومپئی  با چنان موفقیتی روبه رو شد که ساختن فیلم تاریخی در صدر فعالیت های سینمای سینمای ایتالیا قرار گرفت . بسیاری از این فیلم ها یا به تاریخ روم می پرداختند یا از شاهکار های ادبی ایتالیا اقتباس می کردند جولیوس سزار ( 1909 ) ، بروتو (1909 ) ، کنت اوگولینو ( 1908 ، مقتبس از دوزخ ، اثر دانته ) .

هزینه نسبتا پایین ساختن دکورهای عظیم و دست مزد اندک سیاهی لشکرها به ایتالیایی ها امکان می داد که فیلم هایی متفاوت با آثار رقبای خارجی شان بسازند و بی آنکه هزینه کمرشکنی را متحمل شوند بازار های جهانی را تحت اختیار خود در آوردند. این خط مشی چنان موفقیت آمیز بود که پاته برای مقابله با رقیب ایتالیایی خود ، در این کشور یک شعبه تأسیس کرد و نام آن را    « فیلم دآرته ایتالیانو » گذاشت . این شرکت که هدفش ساختن فیلم های تاریخی بود ، در آثار خود از معماری باشکوه دوره رنسانس ایتالیا بسیار سود می جست ، که فیلم اتللو ( 1909 ) از آن جمله است .

Italian cinema industry

برگرفته از کتاب  تاریخ تحلیلی سینمای جهان

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *