#


بهروز افخمی و چالش های مربوط به سینما ایران

22 می 2019 بدون نظر 1527 بازدید

بهروز افخمی و چالش های مربوط به سینما ایران

بهروز افخمی کارگردان بسیار با استعداد و مشهور سینمای ایران بر این عقیده است که تاثیرات مربوط به سینمای ایران در دنیا نسبت به سال های قیب به نصف رسیده است و این صحبن ها را در نشست سینما در گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرده است . وی اعتقاد داشته است که مرزی که بین سینما و مخاطب وجود داشته است نیز در حال از بین رفتن است و البته بیش تر فیلم هایی که در سینما ساخته می شوند دیگر سینمایی نیستند و صرفا برای کوشی های موبایل و یا فضای مجازی ساخته می شوند و در دسترس مردم قرار می گیرند.

وی این آمار را در آمریکا مورد بررسی قرار داده است و بیان کرده است که در دهه 50 میلادی قبل از این که تلویزیون در میان مردم آمرزیکا به صورت فراگیر مورد استفاده قرار گیرد و زمانی که جمعیت آمریکا از 150 میلیون نفر کم تر بود افراد تقریباهفته ای سه بار به سینما می رفته اند و و بلیط هایی که در این میان فروخته مب شد نیز به اندازه 4 میایارد بلیط در هر سال بوده است . البته در آمریکا این آمار امروزه به شدت کاهش یافته است و به یک میلیارد و 200 میلیون رسیده است و این آمار نیز بیان کننده این است که آمریکایی ها تنها در سالی سه بار به سینما می روند.

همین آمارها حاکی از این موضوع است که به سینما کم توجهی می شود و در این میان نیز تاثیرات آن کم تر از قبل خواهد شد.تنها در صورتی این مشکلات برطرف خواهد که که سینما تغییرات زیادی را در این زمینه داشته باشد و شکل و شمایل آن نیز به صورت کلی تغییر کند. شاید باید امیدوارباشیم این اتفاق در 25 سال آینده رخ خواهد داد..

همین تماشاگرانی هم که سینما داردد بیش تر ازافراد زیر 25 سال و کودکان اند و سایر افراد تنها 20 درصد افراد را تشکیل می دهند. همین 20 درصد باقی مانده از مخاطبان هم تنها برای تماشاکردن فیلم های کمدی به سینما می آیند . سینما از همان نخست تاثرات واقعی را روی مخاطبان گذاشته است و اما این مورد به درستی مورد بررسی قرار نگرفته است . برخلاف قبل ها این بار کودکان جز مخاطبان مهم در سینما محسوب می شوند و از جمله با ارزش ترین و با اهمیت ترین مخاطبان افراد زیر هجده سال هستند.این امر به تازگی کشف شده است و مسلما در آینده نیز برای آن برنامه ریزی هایی خواهد شد و بیش تر از قبل به آن اهمیت داده می شود .

سینما

آیا برای تغییر سینمای ایران باید محصولات بزرگی ساخته شود؟

افخمی برای پاسه به این سوال بیان کرده است که در همین الان نیز پروژه های بسیار زیادی در حال ساخت است و اما اگر هم بخواهد محصول و پروژه های بسیار خوبی برای سینما ساخته شود لازم است تا در ابتدا برای آن ها داستان های بسیار خوبی ارائه شود تا بتواند مردم را تحت تاثیر خود قرار دهد و اما هنوز برای این چنین دورخیزی سینمای ایران آمادگی ندارد.

در تلویزیون کسانی که برنامه می سازند به این موضوع عادت کرده اند که تا طرحی که برای کار ارائه می شود دارای داستان خوبی نباشد روی آن کار نمی کنند و اما این کار در سینما اتفاق نمی افتد و شاهد کارهایی هستیم که بسیار ضعیف اند و اما برای آن ها هزینه های بسیار زیادی نیز صورت گرفته است و درنهایت به خاطر داستان بسیار ضعیفی که دارند مورد توجه مخاطبان قرار نمی گیرند. این کارهای بی کیفیت و اما پر خرج عیبی که دارند این است که به فروش خوبی نمی رسند و حتی نمی گذارند فیلم هایی که محتوای خوبی را ه دارند به سینما راه پیدا کنند.

علت عدم توفیق فیلم های ایرانی در جهان اسلام چیست ؟ در ابتدا یکی از عوامل مهم در این زمینه این است که باید فیلم ساز داستان بسیار خوبی را داشته باشد و اما عامل دوم و بسیار مهم این است که باید علاوه بر زبان فارسی بر زبان عربی نیز تسلط وجود داشته باشد. اشکال زیادی که در فیلم های سینما وجود دارند این موضوع است که عربی نیستند و امما موضوع درست در این زمینه این است که این فیلم ها با بازیگران عربی ساخته شود در آن نیز زبان عربی باشد و بعدها به فارسی دوبله شود . در بیش تر نقاط دنیا برای این که این گوه فیلم های تاریخی در سینما ساخته شود از این راه استفاده می کنند . برای مثال فرانسوی های فیلم هایی را ساخته اند که زبان اصلی آن ها انگلیسی است و همین نیز باعث می شود تا مخاطبان بیش تری به فیلم های آنان جذب شوند و بیش تر مورد استقبال قرار گیرد.

نقش منتقدها در سینمای ایران چیست ؟

همه ما این فرصت را نداریم تا همه فیلم هایی که اکران می شود را تماشا کنیم و اما منتقد کارش همین است تا همه فیلم های ایرانی و خارجی را تماشا کند و درنهایت نیز از بین آن ها بهترین را انتخاب می کند و به بیننده این پیشنهاد را می دهد که کدام یک را تماشا کند و ارزش تماشا کردن را دارد. البته در این میان به خود تماشاگران بستگی دارد که حرف های منتقد سینما را گوش کنند یا خیر .

منتقد باید این توانایی را داشته باشد تا به صورت صریح بگوید کدام یک از فیلم ها در سینما ایران را اصلا نمی توان تحمل کرد و یا کدام یک از آن ها دارای محتوای بسیار خوبی است . منتقدها برای مخاطبان سینما کار می کنند و از بین ده تا فیلم بهترین های آن ها را برای مخاطب انتخاب می کند. البته کار منتقد این نیست که آثار فاخر هنری را قابل فهم کند و اصلا نمی تواند این کاررا برای مخاطبان انجام دهد.

به صورت کلی فیلم های بسیار کمی هستند که غیر از فیلم های کدی در سینما ساخته می شوند . ساخت فیلم باید دلیل جدی را نیز به دنبال داشته باشد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *