#


نرگس آبیار فیلم را برای رنج مردم سیستان و بلوچستان ساخته ام

نرگس آبیار
6 فوریه 2019 بدون نظر 2499 بازدید

نرگس آبیار فیلم را برای رنج مردم سیستان و بلوچستان ساخته ام

کارگردان فیلم (شبی که ماه کامل شد) نرگس آبیار است .او با طرح این درخواست که در نقدهای فیلم شبی که ماه کامل شد از نام ریگی  استفاده نشود گفت :قصد من از ساختن این فیلم به خاطر رنجی بود که مردم سیستان و بلوچستان از افراط‌گری دینی می برند من در این فیلم قصد پرداختن به نیروهای امنیتی ایران را نداشتم .

14بهمن ماه تازه ترین ساخته نرگس آبیار در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه به نمایش در آمد داستان این فیلم بر اساس واقعیت و زندگی برادران ریگی می باشد که رضایت جمع زیادی از اهالی رسانه و منتقدان را جلب کرد.

توضیحات نرگس آبیار در مورد فیلم شبی که ماه کامل شد

این فیلمساز در نشست پرسش و پاسخ فیلم که دقایقی پس از بامداد دوشنبه آغاز شد درباره تغییر  در فضای کاری خودش این چنین بیان کرد که: سالها قبل موضوع این فیلم مرا درگیر خود کرده بود و اخبار آن را دنبال می‌کردم .در طی سال گذشته از طرف شخصی ساختن این فیلم برای من پیشنهاد شد و چون نگاه داستان در رابطه با زن هایی بود که برایم جذابیت داشت تصمیم گرفتند که این فیلم را بسازم.

نرگس آبیار ادامه داد:در سال گذشته من آدم دیگری بودم و می‌خواستم فیلم نفس را بسازم، اما اکنون حالم بسیار تغییر کرده است هرچند بازهم فیلمی را با یک نگاه زنانه ساخته ام.

او درباره طولانی بودن زمان فیلم هم این چنین گفت :که در رابطه با اینکه زمان فیلم حتما باید ۹۰ دقیقه باشد قبول ندارم چون نمی توان   در این مدت سیر اتفاقات  را برای یک کاراکتر نشان داد ضمن اینکه موضوع اصلی من در این فیلم دستگیری ریگی نبوده است و میخواستم از نگاه نقش اصلی فیلم رادیکالیسم دینی داشته باشم و بگویم حتی عشق هم می تواند قربانی شود من  در این فیلم تمام سعی ام را کردم تا محافظه‌کارانه عمل نکنم.

نرگس آبیار ادامه داد :من این فیلم را به خاطر رنجی که مردم سیستان و بلوچستان از افراطی گری دینی میبرن ساختم .از ۱۱ سپتامبر به بعد شاهد رشد این نوع تفکر به ویژه در منطقه خودمان بودیم ومردم سیستان و بلوچستان دوست داشتند که فیلمی ساخته شود تا از این ماجراها جدا شود و حتی طایفه ریگی سابقه در مبارزه با استعمار داشته است. من خواهش می‌کنم تا از نام ریگی در نقد هایتان استفاده نکنید چون او یک نفر بود اما ریگی برای من یک طایفه است که برایشان احترام زیادی قائل هستم.

ایشان در ارتباط با (حضور نیروهای ایرانی) گفت :به دلیل این که این موضوع داستان عاشقانه بود ما نیروهای امنیتی ایرانی را در این فیلم زیاد نداشتیم.

در این باره محمدحسین قاسمی هم گفت: یکی از مشکلات ما همین بود که سنگ اندازی شد و هر روز ما را برای سوال و جواب به جایی می خواستند ،چون می گفتند که در این فیلم موفقیت های نیروی ایرانی به درستی نشان داده نشده است در حالی که اصلا موضوع مادر این فیلم پرداختن به نیروهای امنیتی نبود.

او اضافه کرد: این فیلم برای خود سختی های بسیاری داشت و از مردم سیستان و بلوچستان که ما را در تهیه و ساخت این فیلم همراهی کردند خیلی تقدیر و تشکر می‌کنم .در خارج از تهران امکانات چندانی نیست و امیدوارم تجهیز شود و در پاکستان ما بیشترین سختی را کشیدیم .آنها دارای بروکراسی عجیبی هستند و دولت شان با ما همکاری خوبی نداشت و بعد از آن که به انتخابات پاکستان رسیدیم به ما گفتند که باید کشور را ترک کنیم و مجبور شدیم بقیه فیلم را در بنگلادش فیلمبرداری کنیم.

ایشان درباره نقش محمد امامی و سرمایه فیلم توضیح داد: صد در صد کار سرمایه شخصی بوده است و از طرف کسی سفارش نشده است .اما گله‌مندی های وجود دارد که فعلا در جشن سینما بازگو نمی کنم و با این حال تأکید می‌کنم که فیلم صددرصد محصول موسسه هفت هنر می باشد که بخشی از سرمایه آن توسط دوستی در سیستان و بخشی دیگر توسط خودم تامین شده است.

آبیار در بخشی دیگر از گفتگو این چنین ادامه داد: فیلمسازی خیلی کار دشواری است و برخی اوقات منتقدان خیلی بی‌رحم برخورد می کنند، من فیلم ارزشی نمیسازم اما شاید بتوان تعریف دقیق تری از آن بعدها ارائه داد.

یکی از نقش های اصلی این فیلم هوتن شکیبا است او در این نشست بیان کرد :ایفای نقش عبدالحمید ریگی کار بسیار سختی بود و در آن خانم آبیار به من خیلی کمک کردند .اگر بگویم به این فکر نمی‌کنم که در جشنواره جایزه بگیرم دروغ گفتم ولی سعی می‌کنم که به این موضوع زیاد فکر نکنم تا ((تو ذوقم )) نخورد..!

پس از دیدن فیلم ،شبنم مقدمی هم که بسیار منقلب شده بود در ارتباط با نقش خود گفت:( این اولین بار بود که فیلم را دیدم و تصویر خودم برای خودم بسیار عجیب بود و تحت تأثیر نقش مادرانگی قرار گرفتم وقتی داشتم میدیدم قلب خودم داشت کنده میشد که امیدوارم نقشم خوبی ها شده باشد)

در این فیلم نقش ((مادر ریگی)) را فرشته صدرعرفایی ایفا کرده بود و به واسطه گریم بسیار خوبی که داشت در دقایق اولیه فیلم به سختی شناخته می شد .او گفت :بخش زیادی از نقش را مدیون هوشمندی خانم آبیار هستم و همچنین با طراحی گریم عالی آقای امیدواری به من کمک کرد و در لحظه نیز امین میری مرا همراهی کردند و نتیجه کار خود را  از زحمات آبیار می دانم .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *