#


برنامه «هفت» دوباره با مجری جنجالی اش باز می گردد

5 نوامبر 2018 بدون نظر 1223 بازدید

برنامه «هفت» دوباره با مجری جنجالی اش باز می گردد

برنامه «هفت» دوباره آغاز می شود

برنامه تلویزیونی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از دی ‌ماه مجدداً پخش خواهد شد». این خبر را علی فروغی، مدیر عامل شبکه سوم سیما اعلام نمود؛ همان مدیری که مدتی عادل فردوسی ‌پور را اذیت کرد و مردم ایران را ناراحت با ممانعت از پخش زنده برنامه پر مخاطب «نود». وی روز قبل (یکشنبه) روی خط برنامه «حالا خورشید» رفت و در گفت و گو با مجری این برنامه از پخش مجدد برنامه بیست ساله «نود» گفت.

اکنون مدیر جوان و کم تجربه شبکه سوم قصد دارد تا برنامه «هفت» را هم به جدول پخش برنامه های شبکه سوم باز گرداند؛ برنامه ای که قرار بود به عنوان نودِ سینمایی پخش شود و جمعه شب ها، کسانی که عشقِ فیلم‌ بودند را بنشاند پای تلویزیون اما وقفه های زیاد و عوض شدن زیاد مجریان برنامه، «هفت» را به تجربه ای ناکام تبدیل کرد.

تولد هفت

سال1389 بود، فریدون جیرانی که نام خود را با فیلم های تلخ و کاراکترهای روان پریشی مانند «قرمز» و «پارک وی» در ذهن مخاطبین سینما ثبت کرده، از پشت دوربین به مقابلش رفت و از شغل کارگردان به مجری تغییر فعالیت داد. حرف های شیرین و خنده های فوق العاده اش همراه با انتقادهای زیاد مسعود فراستی، منتقدی که از راه تلویزیون شهرتی در اندازه بازیگران سینما به دست آورد، مورد توجه قرار گرفت و سر و صدای زیادی هم درست کرد.

انتقادها خیلی زیاد بود ولی باز هم اهالی سینما بر این عقیده بودند که بودن برنامه ای تخصصی مانند «نود» که به بررسی در خصوص معضلات و افشای فساد در فوتبال می پردازد، بهتر از نبودن آن است، ولی عوض شدن رئیس سازمان صدا و سیما به همراه موضوعاتی دیگر، جدایی جیرانی از «هفت» را به دنبال داشت.

مجری خنثی

پس از دو ماه برنامه «هفت» مجدداً برگشت ولی با مجری تازه ای به اسم محمود گبرلو؛ عضوی نا آشنا برای مخاطبین که هر چند سینماگران به خاطر نقدهایش در مطبوعات و حضورش در جشنواره های سینمایی، اندک شناختی از وی داشتند، اما گبرلو یک شخصیت بی طرف از خود به نمایش گذاشت که مثل رجل سیاسی با آرامشی مسخره کننده مقابل بازیگران و کارگردانان پر حرارت می نشست و گفت و گویی را که یک پتانسیل چالشی زیاد که در خود داشت را به مصاحبه ای کسل کننده تبدیل می کرد.

مسعود فراستی هم دیگر حضور نداشت تا از «یه حبه قند» رضا میر کریمی تا «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و برنده جایزه اسکار را به شدید ترین صورت ممکن انتقاد کرده و حتی آن ها را یک فیلم بد خطاب نماید تا دست کم برنامه از لحاظ دیگری جنجالی شود.

یک انتخاب بد

طولی نکشید تا گبرلو هم کوله بارش را بر روی دوشش گذاشت و به این ترتیب «هفت» به خواب تابستانی فرو رفت. روز دهم مهر ماه سال1394 از بین گزینه های زیاد و شناخته شده ای مثل فرزاد حسنی و محمدرضا شهیدی ‌فرد، قرعه به نام کسی افتاد که دست کم در زمینه تخصصی خودش، چهره ای دوست داشتنی به شمار نمی رفت.

وی که فیلم «تختی»، یادگار نیمه تمام علی حاتمی را به عقیده خیلی ها خراب کرد، حالا می شود مجری پر مخاطب ترین برنامه سینمایی تلویزیون. گر چه موضع گیری های برخی مواقع عجیب و غریب از او و تشکیل یک زوج هم ردیف با فراستی، جنجال درست می کرد و تبدیل به سوژه داغ شبکه های مجازی می شد، اما به جرات می توان گفت از لحاظ کیفی حتی قابل مقایسه با برنامه «سینما یک» هم نبود؛ برنامه ای که از اوایل دهه هشتاد در شبکه یک پخش شد. این برنامه پر طرفداران سینمای دنیا را پخش می کرد و پس از آن مجری با منتقد برنامه به تحلیل و نقد فیلم می پرداختند.

هفتِ مناسبتی

افخمی هم پس از اتمام قرارداد دو ساله ‌اش در روز بیستم اسفند ماه سال 1395، آخرین برنامه «هفت» را اجرا نمود و دیگر از برنامه جدا شد. در حدود یک سال خبری از این برنامه نبود، ولی نزدیک به جشنواره فیلم فجر، مهم ترین مراسم سینمایی ایران باعث شد مدیران سازمان صدا و سیما به فکر پخش دوباره «هفت» بیفتند، اما چالش انتخاب مجری، واقعا به عنوان یک چالش سخت برای شان شده بود.

بالاخره تصمیم گرفتند انجام این کار را به رضا رشیدپور، مجری تازه از ممنوعیت برگشته ‌ای واگذار کنند که «حالا خورشید»ش خیلی مورد توجه بینندگان قرار داشت. رشیدپور که از لحاظ اطلاعات سینمایی در سطح خوبی بود، موفق شد برنامه ‌ای نسبتا مورد تأیید را برای جشنواره تهیه نماید که هر چند بی حاشیه هم به پایان نرسید و درگیری های لفظی با هادی حجازی فر، بازیگر فیلم «لاتاری» قسمتی از این جنجال هایش بود.

اصرار بر اشتباه

در حال حاضر با نزدیک شدن به سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر و بالا گرفتن تبِ جشنواره، مجدداً مدیران صدا و سیمای ملی به جنب و جوش افتاده اند که برنامه «هفت» را یک مرتبه دیگر به روی آنتن ببرند. ولی باز هم برای اجرای برنامه، یک انتخاب کسل کننده داشته اند؛ بهروز افخمی. گویی مسئولان سازمان صدا و سیما از اجرای پر از اشتباه محمدرضا گلزار و حمید گودرزی و مجری‌ گریِ بازیگران سینما درس عبرت نگرفته اند و هنوز متوجه نشده اند که «اجرا» واقعاً یک تخصص است و متخصصش را لازم دارد.

گر چه بهروز افخمی در سینما، به عنوان یک کارگردان دارای اعتبار به حساب می آید و فیلم های پر فروشی مانند «عروس»، «شوکران»، «گاوخونی»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و … را در کارنامه کاری خود دارد، ولی این را نشان داده است که در زمینه اجرا نتوانسته به اندازه سینما موفق باشد. از سوی دیگر چنانچه برنامه ای مثل «نود» به پر مخاطب ترین برنامه تلویزیون تبدیل می شود، ممکن است بخش مهمی از موفقیتش به واسطه مدیوم جذابی به نام فوتبال باشد، ولی بی تردید شخص عادل فردوسی‌ پور، واکنش های خیلی خوب و گفت و گوهای چالشی ‌اش، نقش قابل قبولی در ماندگاری «نود» دارد؛ اتفاقی که «هفت» در هشت سال اخیر از وجودش بی بهره بوده و واقعاً بعید به نظر می آید با انتخاب مجدد بهروز افخمی، روند خوبی را در پیش بگیرد.

برنامه هفت قرار بود به برنامه ای تخصصی جهت نقد سینمای کشور تبدیل شود و به طور مرتب جمعه شب ها در شبکه سوم سیما پخش شود ولی اژدهای هفت سر به اژدهایی بی سر تبدیل شد و اکنون علاقه مندان سینما امیدوارند بازگشت «هفت» با ثبات و پایداری همراه باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *