#


راه هایی برای بخشیدن همسر

23 نوامبر 2018 بدون نظر 2301 بازدید

راه هایی برای بخشیدن همسر

چگونه می توانیم همسر خود را ببخشیم؟

توانایی بخشیدن و نادیده گرفتن مشکلات گذشته، موضوع مهمی در زندگی زناشویی است. در ضمن چنانچه بتوانید ببخشید قادرید که خودتان را هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی سالم نگه دارید.

در اصل بخشش و نادیده گرفتن، یکی از بهترین روش ‌های حفظ بنیان روابط زناشویی است.

جنبه ‌های مثبت بخشش

در صورتی که دلخوری ‌ها، سرخوردگی ‌ها، ناامیدی ‌ها، آزردگی ‌ها، بی‌ ملاحظه‌ گی‌ ها و دشمنی ها را با خود نگه دارید، زمان و انرژی خود را هدر خواهید داد. در دل نگه داشتن این احساسات بد می ‌تواند در نتیجه باعث نفرت و تلخی‌ های بیش از اندازه شود.

چنانچه قادر نباشید که ببخشید در نتیجه نابود خواهید شد، به این دلیل که به سلامت جسم و روح خود آسیب می ‌زنید. پی در پی در حالتی از خشم و نفرت بودن، بنیان یک رابطه‌ را ضعیف می ‌کند.

به چه صورت همسری را که شما را آزرده‌ کرده ببخشید

نسبت به بخشش، پذیرا باشید.

برای این که همسرتان را ببخشید یک تصمیم آگاهانه بگیرید.

زمانی که تصاویر ناراحتی و دلخوری در ذهن شما جولان می ‌دهد، به یک مکانی که به شما آرامش می بخشد فکر کنید یا خود را مشغول فعالیتی کنید که حواس‌ تان از این افکار نامناسب پرت شود.

اشتباه یا خطای همسرتان را زیاد به او اعلام نکنید و در بحث های مابین خودتان از آن ها به عنوان دستاویز استفاده نکنید.

در پی انتقام یا مجازات نباشید. تلاش برای تلافی نمودن تنها درد شما را بیشتر می ‌کند و هیچ احساس خوشایندی به شما نخواهد داد.

قبول کنید که امکان دارد هیچ وقت علت خطای همسرتان یا رفتار اشتباه وی را ندانید.

به خاطر داشته باشید که بخشیدن به معنی نادیده گرفتن رفتار نادرست همسرتان نیست.

با خودتان صبور و مهربان باشید. اگر بخواهید توانایی بخشیدن را به دست آورید مقداری زمانبر است، بنابراین عجله نکنید.

در صورتی که واقعا توانایی بخشیدن را ندارید یا متوجه شدید که مدام در حال مرور دلخوری ‌ها و … می باشید، بهتر است از یک مشاور خوب راهنمایی بخواهید.

در صورتی که موجب ناراحتی و دلخوری همسرتان شدید چگونه عذرخواهی کنید؟

بابت دلخوری که پیش آمده است، نشان دهید که واقعا پشیمان هستید.

به همسرتان قول دهید که دیگر با رفتار آزاردهنده او را نخواهید رنجاند.

عواقب رفتار نادرست‌ خود را که باعث ایجاد دلخوری شده است را قبول کنید.

ثابت کنید که برای اصلاح و جبران اشتباه خود آماده ‌اید.

نسبت به رفتار همسر خود صبور باشید. وی هم برای این که بتواند شما را ببخشد به کمی زمان احتیاج دارد. احساسات همسر خود را نسبت به اشتباهی که آن را مرتکب شده‌ اید با گفتن: «حالا که چیزی نشده!» نادیده و بی ارزش قلمداد نکنید.

سعی کنید عذرخواهی شما از صمیم قلب باشد. برای این عمل باید به صورت عملی نشان دهید که قصد جبران این اشتباه را دارید.

زندگی مشترک به گذشت و بخشش احتیاج دارد

روابط زناشویی هم مثل هر رابطه ‌ی نزدیک دیگری احتیاج به بخشش و گذشت دارد تا دوام داشته باشد. به یاد داشته باشید که هر کسی ممکن است اشتباه ‌کند. تمامی ما روزهای بدی داریم که بداخلاق و بد خلق می ‌شویم.

بعضی افراد چیزهایی را به زبان می ‌آورند که در واقع منظورشان نیست. هر فردی نیاز دارد که زمانی بخشیده شود و باید توانایی این را داشته باشد که ببخشد. به خصوص زمانی که فردی که باعث ناراحتی شما شده تلاش می کند تا از شما عذرخواهی نماید و دل شما را به دست بیاورد.

هیچ رابطه ‌ای به خصوص رابطه ‌ی زناشویی، بدون گذشت و بخشش، زمان زیادی دوام نمی آورد. بنابراین حتی چنانچه جزو کسانی می باشید که قادر نیستند سایرین را ببخشند، به خاطر زندگی مشترک ‌تان هم که شده باید این توانایی را به دست آورید.

آیا اشتباهات غیر قابل بخشش هم وجود دارند؟

در صورتی که همسر شما بد دهن و بد اخلاق و رفتار است، به خیانت و رفتار خود ادامه می ‌دهد، پی در پی دروغ می‌ گوید و یا هیچ تغییری در رفتارش به وجود نمی آورد، بنابراین ممکن است زمان آن رسیده تا همه چیز را تمام کنید. در این وضعیت باید رابطه خود را به صورت جدی بسنجید و یک تصمیم درست را اتخاذ کنید.

زمانی که شواهد لازم و منطقی موجود است که نشان می ‌دهند این اشتباهات قرار نیست که رفع شوند (با وجود این که همه تلاش خود را برای بهتر شدن شرایط و بخشیدن همسرتان کرده ‌اید و به دفعات به وی فرصت دوباره داده ‌اید)، بنابراین ادامه ‌دادن به این رابطه به نفع ‌تان نخواهد بود.

گاهی اوقات امکان دارد یک دوره‌ ای بدرفتاری و خیانت و … وجود داشته باشد ولی دیگر هیچ وقت روی ندهد، در این موارد، گذشت به خاطر اشتباهات قبل (که دیگر در هیچ زمانی تکرار نشده ‌اند)، مقداری زمان بر است و فکر خوبی است.

هر دوی شما باید به طور آزادانه باید بتوانید در موردش صحبت کنید و مراحل تکرار نشدن اشتباه و بخشش را ادامه دهید. خیلی خوب است که طول این پروسه از یک مشاور کمک بگیرید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.