#


ده مزایای بهداشتی رابطه جنسی

22 آگوست 2017 بدون نظر 1215 بازدید

ده مزایای بهداشتی رابطه جنسی

رابطه جنسی و فواید روحی و جسمی آن

“سلامت جنسی” را در یک موتور جستجو تایپ کنید و احتمالا شما با صفحات و مقالاتی که هر چیزی را از هنجارهای جنسی و مشاوره در مورد روابط، کنترل تولد و بارداری، اطلاعات مربوط به STD ها و نحوه اجتناب از آن روبرو می شوید با این حال، چیزی که کمتر مورد بحث قرار می گیرد، مزایای سلامت جسمی و روحی رابطه جنسی است. ما یک لیست از مزایای رابطه جنسی را، که توسط علم حمایت می شود، قرار داده ایم.

سکس دارای مزایای سلامتی فیزیکی و روانی فراوان است.

در بررسی دقیق اینکه چگونه رابطه جنسی در ذهن و بدن تاثیر می گذارد، لیست مزایای بالقوه به نظر می رسد بی پایان است.

به غیر از بازتولید، لذت و صمیمیت، رابطه جنسی به نظر می رسد در بسیاری از زمینه های زندگی، از جمله کار، عملکرد فیزیکی و شناختی، ازدواج و شادی در سال هایزندگی ما تاثیر مثبت داشته باشد. رابطه جنسی همچنین ممکن است بر اندام ها و شرایط خاص تاثیر مثبتی داشته باشد، و همچنین یک اثر پیشگیرانه در برخی از بیماری ها دارد.

به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر منتشر شده در مجله مدیریت نشان داد که حفظ یک زندگی جنسی سالم در خانه می تواند رضایت شغلی و مشارکت در کار را افزایش دهد.

بر طبق تحقیقات منتشر شده در علوم روانشناسی، ممکن است جنسیت نیز نقش اساسی در حفظ یک ازدواج شاد داشته باشد. به همکاران پیشنهاد می شود که یک “پس زدن” جنسی را تجربه کنند که 48 ساعت بعد ازآن رابطه جنسی کامل می شود. این پس زدن با سطوح بالایی از رضایتمندی رابطه بلند مدت همراه است.

سکس نیز یک شکل قابل توجه ورزش است. براساس یک مطالعه منتشر شده در PLOS One، رابطه جنسی حدود 85 کالری یا 3.6 کالری در هر دقیقه را می سوزاند.

این چند نمونه، قطره ای از اقیانوس مزایای سلامت متعدد فعالیت جنسی است که در مطالعات در سراسر جهان ارائه شده است. اخبار پزشکی امروز، پایین ترین سطح سلامت جنسی مبتنی بر شواهد را ارائه می دهد.

1) ایمنی را بهبود می بخشد

بر اساس تحقیقات منتشر شده در گزارشهای روانشناختی، مشارکت در رابطه جنسی یک تا دو بار در هفته به نظر می رسد فرکانس مطلوب برای تقویت سیستم ایمنی داشته باشد.

دانشمندان می توانند با اندازه گیری سطوح آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین A (IgA) در بزاق ها و پوشش های مخاطی آزمایش کنند که چقدر سیستم ایمنی بدن ما قوی است.

نویسندگان مطالعات Carl Charnetski از دانشگاه ویلکس در پنسیلوانیا و همکارش فرانک بنینان دریافتند افرادی که سابقه یک یا دو بار در هفته داشتند، IgA افزایش 30 درصدی داشتند. با این حال، نتایج مشابهی در افرادی که سکس بیشتر یا کمتر داشتند دیده نشد.

کلیفورد لاول، ایمونولوژیست دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو، می گوید که افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، به نسبت به افرادی که از نظر جنسی فعال نیستند، در معرض عوامل عفونی بیشتری هستند. سیستم ایمنی بدن با تولید IgA بیشتر به این عوامل عفونی پاسخ می دهد که ممکن است در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کند.

برای کسانی که رابطه جنسی دارند تقریبا میزان مطلوب رابطه جنسی دارند، ترسی وجود ندارد. طبق مطالعات دیگری که توسط Charnetski انجام شده است، سگ خانگی همچنین می تواند IgA را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

2) برای قلب خوب است

فعالیت های فیزیکی که قلب را در خود تقویت می کنند، برای سلامتی شما مناسب است و این شامل رابطه جنسی است. از نظر جنسی فعال بودن باعث افزایش ضربان قلب می شود و تعداد ضربانها در هر دقیقه در طول ارگاسم افزایش می یابد.

مردان دارای رابطه جنسی منظم 45 درصد احتمال ابتلا به بیماری قلبی کمتری را دارند.

به ویژه مردان، نشان داده شده است که از تاثیر رابطه جنسی بر قلب سود می برند. مطالعه ای که در مجله آمریکایی Cardiology منتشر شد، شامل مردان در 50 سالگی ، نشان می دهد که مردان دارای رابطه جنسی حداقل دو بار در هفته 45 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

انجمن قلب آمریکا می گوید که بیماری قلبی نباید بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. حملات قلبی یا درد قفسه سینه ناشی از بیماری های قلبی به ندرت در طول رابطه جنسی اتفاق می افتد و در بیشتر موارد، اگر بیماری قلبی شما تثبیت شده باشد،داشتن رابطه جنسی بی خطر است.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله Heart of Europe، پاسخ قلب به رابطه جنسی با تلاش های خفیف تا متوسط که در فعالیت های روزانه رخ می دهد، قابل مقایسه است. اگر شما می توانید در فعالیت هایی که تأثیر مشابهی روی قلب داشته اید – مانند راه رفتن دو پرواز از پله ها – بدون درد قفسه سینه به خوبی ظاهر شوید، شما معمولا می توانید به این فکر کنید که داشتن رابطه جنسی ایمن است.

در حال حاضر تحقیقات بیشتر برای ایجاد ارتباط بین شرایط خاص قلب و عروق و رابطه جنسی، به ویژه برای زنان و افراد مسن نیاز است.

3) کاهش فشار خون

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه ایالتی میشیگان و منتشر شده در مجله سلامت و رفتار اجتماعی نشان داد که رابطه جنسی در سال های بعد ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد – حداقل برای زنان.

زنان در مطالعه ای که بین 57 تا 85 سال سن داشتند و رضایت جنسی داشتند، احتمال ابتلا بع فشار خون کمتری داشتند.

در مطالعه دیگری که در Be منتشر شده است

محققان دیگری در مطالعه دیگری منتشر شده در پزشکی رفتاری، متوجه شدند که عمل پیوند دادن می تواند به یک فرد برای حفظ فشار خون سالم کمک کند.

به گفته انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد و همچنین می تواند بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. فشار خون بالا بر جریان خون در سراسر بدن تاثیر می گذارد و می تواند از خون کافی به لگن جلوگیری کند.

در مردان، فشار خون بالا می تواند منجر به اختلال نعوظ و در زنان ، فشار خون بالا می تواند میل جنسی را کاهش دهد و علاقه به رابطه جنسی را کاهش دهد. اگر فشارخون بالا دارید، به نظر می رسد که رابطه جنسی بی خطر باشد. با این حال، اگر شما نگران هستید یا مشکلی در اتاق خواب دارید، به مشاوره از پزشک خود بروید.

4) درد را کاهش می دهد

ممکن است اغلب سردرد به عنوان یک دلیل برای جلوگیری از رابطه جنسی استفاده شود. با این حال، قبل از رسیدن به داروهای ضدافسردگی، متخصصان مغز و اعصاب دریافتند که فعالیت جنسی می تواند در برخی از افراد باعث کاهش سردرد در ارتباط با سردرد میگرن یا خوشه شود.

نشان داده شده است که میگرن و سردرد خوشه ای با رابطه جنسی کاهش می یابد.

این تحقیق توسط دانشگاه مونتر در آلمان انجام شده و در Cephalalgia منتشر شده است. در افراد مبتلا به میگرن، 60 درصد از مردم بعد از عمل جنسی بهبود درد را گزارش کردند، در حالی که 37 درصد افراد مبتلا به سردرد خوشه بهبودی داشتند.

محققان دانشگاه مونستر توضیح می دهند که رابطه جنسی باعث آزاد شدن اندورفین ها، مکانیسم پشت تسکین درد است. اندورفین ها از مواد آرایشی طبیعی بدن هستند و از طریق سیستم عصبی مرکزی منتشر می شوند که می توانند سردرد را کاهش داده یا از بین ببرند.

در تحقیقات دیگر منتشر شده در “درد” زنان متوجه شدند که حساسیت درد کاهش یافته و در هنگام لذت بردن از خود تحریک واژینال، آستانه تحمل درد افزایش می یابد.

5) کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

مردان که اغلب انزال دارند می توانند در برابر سرطان پروستات محافظت شوند، شایع ترین سرطان در بین مردان در ایالات متحده است.

تحقیقات به رهبری مایکل لیتزمن، از موسسه ملی سرطان در Bethesda، MD و منتشر شده در JAMA، کشف کرد که مردانی که 21 بار در ماه یا بیشتر ارضا شدند، یک سوم احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمتری از مردان است که بین چهار تا هفت بار انزال هر ماه داشتند.

Leitzmann و تیم نظریه ای دارند که چرا افزایش انزال ممکن است به جلوگیری از سرطان پروستات کمک کند.

اولین تئوری این است که انزال مکرر ممکن است به غده پروستات اجازه دهد تا مواد سرطان زا را از بین ببرد و موادی که ممکن است باعث ایجاد سرطان خارج شود. نظریه دیگری نشان می دهد که تخلیه منظم مایع پروستات، از رشد ، میکروالکیفیت های کریستالوئید – در پروستات که با سرطان پروستات همراه است، جلوگیری شود.

مردان که بیش از 12 انزال در هر ماه دارند نیز ممکن است سود ببرند، اگرچه محققان خاطرنشان می کنند که در این مرحله، تحقیقات توصیه نمی شود که مردان رفتار جنسی خود را تغییر دهند.

6) خواب را بهبود می بخشد

آیا به خواب رفتن در شب مشکل دارید؟ فعالیت جنسی می تواند دقیقا همان چیزی باشد که دکتر توصیه کرده است.

بعضی از مواد شیمیایی که در طول رابطه جنسی آزاد شده اند ممکن است به راحتی به خوابیدن کمک کنند.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، خواب کمبود یک مشکل بهداشت عمومی است. حدود 50 تا 70 میلیون بزرگسال در ایالات متحده اختلال خواب دارند.

سکس می تواند پاسخی باشد برای کمک به توصیه 7 تا 9 ساعت خواب در شب .

در طول رابطه جنسی و ارگاسم، یک کوکتل از مواد شیمیایی در مغز آزاد میشود که شامل اکسیتوسین، دوپامین و عجله آندورفین است. Oxytocin، همچنین به عنوان “هورمون زنبورداری” شناخته می شود، نزدیک شدن و پیوند را تسهیل می کند و در طول رابطه جنسی و ارگاسم در مردان و زنان جریان می یابد.

پس از ارگاسم، تصور می شود که اثر اکسیتوسین همراه با انتشار هورمون پرولاکتین (که با احساس سفتی و آرامش همراه است) باعث خواب آلودگی می شود.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله بهداشت زنان، در زنان، افزایش سطح استروژن در طی رابطه جنسی نشان داده است که چرخه REM خود را افزایش می دهد.

در مردان، قشر پیش مغز – ناحیه مغز همراه با هوشیاری، هوشیاری و فعالیت ذهنی – پس از ارگاسم “خاموش” می شود. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در بررسی های عصبی و بیوفیزیولوژیکی، این فرآیند با انتشار اکسي توسين و سروتونين همراه است، که هر دو دارای اثرات القاء خواب هستند.

7) استرس را کاهش می دهد

استرس می تواند انواع مشکلات بهداشتی، سردرد، مشکلات خواب، تنش عضلانی و ناراحتی معده، به شرایط شدید تر، از جمله سیستم ایمنی ضعیف و افسردگی مزمن را ایجاد کند.

شواهد موجود در پزشکی روانشناختی نشان داد که صمیمیت جسمی یا عاطفی در زوج ها با کاهش سطح استرس همراه است.

مطالعه ای که در زمینه روانشناسی زیست شناسی منتشر شده است نشان می دهد افرادی که در رابطه جنسی نفوذ کرده اند فشار خون پایین تر از فشار استرس را در هنگام صحبت کردن عمومی کاهش می دهند. شرکت کنندگان در این مطالعه که از رابطه جنسی دوری کرده بودند، بیشترین فشار خون ناشی از استرس را داشتند. استوارت برودی، یک روانشناس دانشگاه پیزلی در انگلستان، فرض کرد که اثر آرام بخش ممکن است ناشی از انتشار “پیوند جفتی “هورمون، اکسي توسين باشد.

8) تقویت قدرت مغز

تحقیقات منتشر شده در بایگانی رفتار جنسی نشان می دهد که رابطه جنسی مکرر ممکن است حافظه زنان را بهبود بخشد. یافته های یک کارکرد حافظه ی کامپیوتری نشان داد که زنان دارای جنبه نفوذ پذیری بهتر حافظه از کلمات انتزاعی دارند.

رابطه جنسی مکرر ممکن است توانایی زنان برای حفظ کلمات را بهبود بخشد.

محققان خاطرنشان می کنند که در این مرحله مشخص نیست که آیا رابطه جنسی حافظه را بهبود می بخشد یا اینکه حافظه بهتر موجب افزایش میل جنسی شود. با این حال، آنها می گویند که رابطه جنسی می تواند حافظه را با تحریک ایجاد نورون های جدید در هیپوکامپ – منطقه مغز که در یادگیری و حافظه دخیل است بهبود بخشد.

مطالعه دیگری که توسط دانشگاه آمستردام در هلند منتشر شده و در بولتن روانشناسی شخصیت و روان شناسی منتشر شده است، دریافت که تفکر در رابطه با عشق و رابطه جنسی تاثیرات متفاوتی بر مغز ما دارد.

تفکر در مورد عشق، چشم انداز دراز مدت و پردازش جهانی را فعال می کند که تفکر خلاق را ترویج می دهد و تفکر تحلیلی را مداخله می کند. با این حال، در مقابل، تفکر در رابطه جنسی باعث چشم انداز کوتاه مدت و پردازش محلی می شود، که سپس تفکر تحلیلی را ترویج می دهد و با خلاقیت مواجه می شود.

9) طول عمر را افزایش می دهد

میخواهید زندگی طولانیتر داشته باشید؟ فعالیت جنسی می تواند کلیدی برای زندگی طولانی تر دارد.

یک مطالعه منتشر شده در BMJ نتیجه گیری کرد که فعالیت جنسی ممکن است تأثیر محافظتی بر سلامت مردان داشته باشد.

محققان مرگ و میر ناشی از تقریبا 1000 مرد را بین 45 تا 59 سال طی 10 سال دنبال کردند. آنها دریافتند که خطر ابتلا به مرگ در مردانی که اغلب ارگاسم داشتند 50 درصد پایین تر از مردانی است که به طور منظم انزال نداشتند.

سایر تحقیقات همچنین نتایج مشابه گرفتند. یک مطالعه 25 ساله در The Gerontologist مشخص شد که در مردان، مقاربت مکرر افزایش دهنده طول عمر قابل توجه بود، در حالی که در زنان، کسانی که از لذت جنسی گذشته لذت برده بودند، طولانی تر زندگی می کردند.

10) افزایش اعتماد به نفس

علاوه بر تمام مزایای فیزیکی، داشتن رابطه مکرر رضایت بخش ممکن است باعث بهبود سلامت عاطفی شود.

افرادی که از رابطه جنسی تصادفی لذت می برند، عزت نفس و رفاه بیشتری دارند.

تحقیقات منتشر شده در روانشناسی اجتماعی و شخصیت شناسی نشان داد که در میان دانشجویان کالج، کسانی که از رابطه جنسی گاه به گاه لذت می برند، میزان سلامت و عزت نفس بالاتری را نسبت به دانش آموزانی که رابطه جنسی گاه به گاه را نداشتند گزارش کردند.

براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله سلامت نوجوانان، در طرف دیگر سکه، زنان دارای عزت نفس بالاتر گزارش دادند که رابطه جنسی مناسب تردارند از جمله داشتن ارگاسم بیشتری دارند.

این فقط برخی از مزایای بسیاری است که رابطه جنسی می تواند برای سلامت شما داشته باشد. در حالی که می تواند یک فعالیت لذت بخش و هیجان انگیز باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که تمرین کردن رابطه جنسی امن می تواند خطر ابتلا به STD ها را کاهش دهد، و همچنین کمک به جلوگیری از بارداری های غیر برنامه ریزی شده کند.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.