#


زگیل تناسلی یا HPV و روش های درمانی آن

30 آوریل 2019 بدون نظر 2677 بازدید

زگیل تناسلی یا HPV و روش های درمانی آن

بسیاری از افراد بیمار مبتلا به زگیل تناسلی در سنین بین 17 تا 33 سالگی می باشند. امکان ابتلا به زگیل تناسلی ، تنها با یک  مرتبه ارتباط جنسی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی 60 درصد می باشد. در بچه های بالای 3 سال زگیل تناسلی از راه های غیرجنسی از جمله تماس مستقیم دست ها انتقال پیدا می کنند.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در قسمت های مختلف بدن به دلیل ویروس های زیادی که وجود دارد دیده می شوند . این ویروس حتی با کم ترین ارتباط های جنسی نیز منتقل می شود و به علت ویروس پاپیلومای در بدن دیده می شود

عفونت HPV یکی از معمول ‌ترین بیماری های مقاربتی (STD) است. اشکال ویژه ای از این ویروس می‌ توانند منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد، واژن و آلت تناسلی گردند.

وقتی که شخص به HPV مبتلا می ‌شود، دو تا سه ماه پس از آن (یا حتی بیشتر) زگیل‌ها نمایان می ‌شوند. در بعضی اشخاص مبتلا به این عفونت نیز به هیچ عنوان زگیلی به وجود نمی‌آید. همچنین باید بدانید که زگیل تناسلی با تبخال تناسلی تفاوت دارد. بیماری های مقاربتی، انواع گوناگونی دارند که از آن ها می توان به ایدز، هپاتیت b، هپاتیت c، سوزاک، سفلیس، تبخال تناسلی اشاره نمود.

زگیل تناسلی چه شکلی است؟

زگیل آلت تناسلی برآمدگی گوشتی شکلی اند که رنگ های قرمز و یا صورتی دارند و در کنار اندام های بدن می توانند رشد کنند.  زگیل‌ها ممکن است مانند قسمت های کوچک گل کلم باشند یا به اندازه ای کوچک بوده و به سختی دیده شوند. همچنین خیلی سریع پراکنده شده و رشد می‌ کنند. این زگیل‌ها همیشه دردناک نمی باشند ولی امکان دارد درد، خونریزی و خارش کمی را ایجاد نمایند.

زگیل تناسلی در بین مردان و زنان به طور یکسان رخ می دهد و تا کنون مشخص نشده است که چه جسنیتی به این بیماری بیشتر مبتلا می شود.

راه های انتقال بیماری زگیل تناسلی

اصلی ترین روش انتقال بیماری :

از اصلی ترین روش هایی که باعث انتقال زگیل آلت تناسلی می شود . به همین دلیل هم است که زوج هایی که یکی از آن ها به این بیماری مبتلا هستند مسلما در اثر رابطه جنسی به احتمال زیاد طرف دیگر نیز به این بیماری مبتلا می شود . در صورت داشتن رابطه های پرخطر احتمال ابتلا به این بیماری نیز بیش تر می شود .

دیگر راه های انتقال به شرح زیر می باشد:

در موارد بسیار کمیاب زگیل تناسلی از طریق لباس زیر، حوله یا تیغ استفاده شده هم بیماری انتقال پیدا می کند. متاسفانه یکی از مواردی که در بعضی از بیماران منجر به منتقل شدن زگیل های تناسلی شده است انجام غیر اصولی و غیر بهداشتی راه های گوناگون لیزر یا اپیلاسیون برای کم کردن و از بین بردن موهای زاید توسط مراکز لیزر و سالن های زیبایی غیرمعتبر به دلیل عدم اصول رعایت بهداشتی در استریل کردن ابزاری که در تماس مستقیم با پوست قسمت مبتلا به زگیل می باشند، روی می دهد.

زگیل تناسلی به تنهایی، نه کشنده است و نه خطرناک ولی از آن جا که می تواند درتنهایت باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز باشد می بایست به آن توجه زیادی شود.اگر این ویروس خیلی سریع تشخیص داده نشود و به سرطان پیشرفته تبدیل شود، می تواند باعث فوت بیمار هم گردد ولی در اکثر مواقع ویروس زگیل تناسلی به سرطان تبدیل نمی شود.

علائم و نشانه های بیماری زگیل تناسلی

بیشتر افراد آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. ولی اگر علامتی هم داشته باشند، امکان دارد خیلی خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا هم متوجه وجود این ویروس و علائم آن نشود. امکان دارد علائم شامل درد، خارش و خونریزی باشد و در بعضی موارد امکان دارد این زگیل های تناسلی گسترش پیدا کنند،می تواند با چشم نیز دیده شود.

اگر علامت های بالا را دیدی این را بدانید که دو و یا سه ماه از رابطه پرخطر که داشته اید گذشته است و به این ویروس مبتلا شده اید . البته شاید این زمان برای مدت زمان کم تری نیز تعلق داشته باشد برای مثال سه هفته بعد از رابطه پرخطر و یا گاهی بیش تر از سال ها نیز از آن گذشته باشد .

زگیل تناسلیِ قابل دیده شدن، در مواقعی بروز می کند که عفونت در حالت فعال قرار دارد ولی منتقل شدن ویروس ارتباطی با فعال و یا فعال نبودن عفونت ندارد و حتی در مواقعی که عفونت غیر فعال می باشد هم می تواند از شخص مبتلا به ویروس زگیل تناسلی به شخص سالم انتقال یابد.

عوامل ایجاد کننده زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث بروز زگیل در بدن می شود.

بیشتر از 40 گونهHPV وجود دارد که بیشتر قسمت تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند.

HPV تناسلی از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می کند.

در اکثر موارد سیستم ایمنی بدن، این ویروس را از بین می برد و دیگر به هیچ عنوان دچار علائم این نوع عفونت نمی شوید.

روش های درمان زگیل تناسلی

روش های درمان دو قسمت می باشد:درمان های خانگی یا همان گیاهی و درمان دارویی یا جراحی که هر دو راه نتیجه بخش و تأثیرگذار بوده اند . این را باید بگوییم که استفاده از راه های درمانی به نسبت شدت و گستردگی زگیل تناسلی به سمت راه های تأثیرگذار تر خواهد رفت.

بعضی از افراد به طور کل تمایل دارند با شیوه های خانگی و طب سنتی مشکل خود را حل نمایند که برای رفع زگیل تناسلی روش های گیاهی و خانگی زیادی پیشنهاد می گردد.

از جمله مواد گیاهی که می توان برای مقابله با زگیل آلت تناسلی از آن استفاده کرد روغن کرچک است . البته شاید بیان کنید این روغن بوی بسیار بدی دارد و اما برای این که این بوی بد را از بین ببرید می توانید آن را با روغن نعناع مخلوط کنید و البته برای این که بهتر بتواند به درمان کمک کند هم می توانید از عسل هم در ترکیب آن ها استفاده کنید . تخم گیاه کرچک مانند چوب است و باید آن را بشکنید و از ماده ای که در دروم آن وجود دارد استفاده کنید . این ماده زمانی که باعسل مخلوط شود پمادی به دست می آید که می تواند برای درامن زگیل بسیار موثر باشد.

تا دو و یا سه هفته قسمتی که زگیل دارد را با استفاده از سرکه سیب بشویید البته این راه حل درد بسیار زیادی دارد . می توانید در سرکه از ترب کوبیه شده نیز استفاده کنید که در درمان تاثیرات خوبی دارد . سیر و یا پیازی که کوبیده شوند نیز برای درمان زگیل ها بسیار موثرند البته شاید سوزشی را برای پوست به وجود آورند و به همین خاطر برای افرادی که به این مواد حساسیت دارند توصیه نمی شود .

برای این که همیشه از شر این زگیل ها راحت شوید می توانید روغنی از ویتامین ای را روی زگیل قرار داده و سپس نیز سیر کوبیده شده را روی آن قرار دهید تا برای همیشه از شر آن ها راحت شوید . پونه کوهی از خانواده نعناع است و می تواند برای از بین بردن زگیل آلت تناسلی بسیار موثر باشد و از جمله درمان هایی است که صرفه اقتصادی نیز دارد. البته برای این که میزان سوزش آن کم تر شود می توانید آن را به حالت رقیق تری برسانید .

زردچوبه خالص نیز برای از بین بردن زگیل های تناسلی بسیار موثر است و می تواند نقش بسیار زیادی را در سرطان های رحم نیز داشته باشد. از سایر درمان های طبیعی می توان به روغن درخت چای اشاره کرد که می تواند میکروب ها و ویروس ها را نیز از بین ببرد . این ماده باعث می شود تا ایمنی بدن نیز بالا تر رود .

درمان دارویی و جراحی زگیل تناسلی

در مجموع خلاصه راه های تجویز شده دارای مصرف محلول یا ژل podofilox 0.5%، کرم imiquimod 5%، یا پماد sinecatechins 15% می باشد. البته برای این که این مواد عوارضی را دارد و مدت درمان با استفاده از آن ها بسیار بیش تر است و نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک از آن ها استفاده کرد.

درمان هایی که به واسطه پزشک متخصص صورت می گیرد شامل استفاده از نیتروژت مایع، الکترو کوتر، لیزر، رزین پودوفیلین 10درصد تا 25درصد، تری کلرو استیک اسید (TCA) یا بیکلرو استیک اسید (BCA)80 درصد تا 90 درصد یا برداشت از طریق جراحی می باشد که تمام آن ها باید پس از معاینه به وسیله پزشک به تناسب شدت و پیشرفت زگیل در قسمت تناسلی تجویز شوند و استفاده خودسرانه از این نسخه ها عوارض جدی را به همراه خواهند داشت.

درمان زگیل تناسلی با فریز با نیتروژن مایع (کرایوتراپی):

این نوع درمان به عنوان یکی از بهترین راه های درمانی زگیل تناسلی به حساب می آید.

الکترو کوتریزاسیون شیوه ای برای از بین بردن زگیل تناسلی:

این نوع درمان شیوه ی دیگری در درمان زگیل تناسلی می باشد که اشکال آن دردناک بودن آن می باشد.

در حال حاضر به علل زیر بهترین و آسان ترین و کوتاه ترین و کم عارضه ترین شیوه ی از بین بردن زگیل تناسلی می باشد:

در یک جلسه و در بعضی مواقع 5-10 دقیقه تمام زگیل های تناسلی را می توان درمان کرد.

منجر به منتظر شدن زگیل تناسلی نمی شود.

لزومی به تکرار درمانی ندارد.

از لحاظ زیبایی ناحیه پوست آلوده در مقایسه با سایر شیوه های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد.

سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل در مقایسه با راه های دیگر می باشد.

و بنا براین نکات فوق موجب شده است که در حال حاضر کرایو به عنوان خط نخست درمانی زگیل تناسلی در تعداد زیادی از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد .

لیزر به عنوان بهترین، سریع ترین و اثر بخش ترین درمان زگیل تناسلی به حساب می آید.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزردرمانی با استفاده از دی اکسید کربن دوره ای دارد که در آن پرتوهای فروسرخ مستقیما هدف خود را قسمت های زگیلی قرار می دهد . بافتی که دچار صدمه شده است لیزها را جذب می کند و درنهایت یزن به انرژی گرمایی تبدیل می کند و به این صورت زگیل تبخیر می شود . فایده ای که این روش دارد این است که لیزر می تواند در عمق پوست نیز نفوذ کند و باعث می شود تا ویروس در عمق از بین ببرد . این روش راهی است که برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارد استفاده می شود .

مطالعاتی که صورت گرفته است نشان داده است که تاثیراتی که از بین بردن زگیل ها از راه CO2 دارد دو برابر تاثیر بیش تری نسبت بخ کرایوتراپی دارد . هم چنین میزان عود کردن زگیل در روش لیزر کم تر از کرایو است . این بدان معنا است که در همان ابتدا با یک جلسه از لیزر این زگیل ها از بین خواهند رفت و اما در روش کرایو به روش های بیش تری نیاز است و شاید در آخر نیز زگیل ها از بین نروند.

اقدامات لازم برای بهبودی سریع زگیل تناسلی

برای بهبود سریع و از بین بردن اثرات زگیل تناسلی در دوره درمان شخص بایید نکاتی را رعایت کند که این نکات عبارت اند از:

خودداری از خارش

زگیل تناسلی دارای خارش می باشد تلاش کنید از خاراندن قسمت دچار شده جدا اجتناب کنید زیرا منجر به ترکیدن زگیل ها و خونریزی آن ها می گردد و این مسئله منجر به رشد زودتر و پیشرفت بیماری می باشد. برای بهبود خارش از حمام جو دوسر، حمام آب و نمک و کمپرس یخ به کار ببرید.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی:

این مسئله به عنوان یکی از نکاتی است که برای پیشگیری از انتشار و انتقال ویروس به زوجین پیشنهاد می شود.

کاهش رطوبت

یک فضای مرطوب، فضای مساعد برای تکثیر باکتری ها می باشد. با استفاده از یک حوله تمیز و یا سشوار می توان محل را خشک کرد، زیرا در یک فضای خشک زخم با سرعت بیشتری بهبود می یابد. البته این را به یاد داشته باشید که سشوار را باید روی حرارت پایین تنظیم کنید.

تغذیه سالم برای رفع زگیل تناسلی

مصرف میوه ها و سبزیجات و غذاهای سالم دارای مقدار زیادی از انواع ویتامین ها، کلسیم و پروتیین برای تقویت قوای بدنی و مقابله با بیماری درمان زیر نظر پزشک متخصص برای از بین بردن تبخال و زگیل تناسلی می باشد. بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی مراجعه به یک متخصص ماهر می باشد، چرا که ثابت شده ترین و موثرترین راه نیز به لحاظ ذهنی و هم به لحاظ عاطفی می باشد. مراجعه به پزشک پیش از هر اقدامی پیشنهاد می شود چرا که حتی هنگامی که شما هیچ زگیل تناسلی را مشاهده نمی کنید تا وقتی که پزشک شما تایید نکند هیچ تضمینی برای این که ویروس به طور کامل از بین رفته است وجود ندارد.

راه های پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی

1- تا هنگام بهبودی کامل ضایعات باید از ارتباط جنسی پرهیز کنید چرا که امکان انتقال بسیار بالا می باشد.

2- به کار بردن کاندوم در سایر اوقات امکان ابتلا را کاهش می دهد.

3- علاوه بر این از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید خودداری کرد زیرا منجر به انتقال آلودگی می شود و یا احتمال دارد عفونت ثانویه باکتریایی به وجود بیاید.

4- رعایت بهداشت و تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه ضایعات به بهبودی کمک می کند.

5- همانند دیگر بیماری های جنسی بهترین راه جلوگیری، ارتباط جنسی معقول ومطمئن می باشد.

6- واکسن جدیدی را که (FDA) سازمان تائید غذا و داروی آمریکا در سال 2006میلادی برای جلوگیری از چهار نوع از ویروس های زگیل به نام گارداسیلGardasil تولید کرده است، مورد تائید قرار گرفت که می توان آن را در سه نوبت به فاصله 6 ماه به منظور پیشگیری تزریق کرد.

5- ( مشاهده شدن بیماری در كودكان‌ می تواند مطرح کننده ی احتمال سوء استفاده‌ جنسی از اطفال باشد، با این که امکان انتقال از مادر در زمان تولد هم وجود دارد.)

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *