#


دلایل ناتوانی جنسی در مرد

4 جولای 2018 بدون نظر 1563 بازدید

دلایل ناتوانی جنسی در مرد

ناتوانی جنسی در مرد

تعاریف گوناگونی از ناتوانی جنسی شده است در دیدگاه عملی ناتوان به کسی می گویند که نعوظ کافی برای مقاربت نداشته و یا اینکه نعوظ کافی دارد اما به محض شروع مقاربت، نعوظ از بین می رود. به عبارتی دیگر نداشتن نعوظ کافی و کامل تا پایان مقاربت، ناتوانی جنسی نام دارد.

ناتوانی جنسی را می توان براساس علایم آن به عضوی، روانی و نوع مختلط تقسیم کرد. ناتوانی جنسی یک فرآیند است و عوامل متعدد زمینه ساز و مستعد کننده و آشکار ساز در به وجود آمدن و گسترش آن نقش ایفا می کنند.

اضطراب یکی از عوامل عمده سرد مزاجی است به طور طبیعی و در فرآیند تدریجی از بین می رود. اما اگر اضطراب از بین نرود در آغاز زندگی مشترک ممکن است ایجاد یک نوع اختلال که سرد مزاجی و ناتوانی جنسی نام دارد پدید آید. رشد جنسی قبل از تولد آغاز می شود. نخستین هویت جنسی انسان در لحظه ای که او را به عنوان پسر یا دختر پذیرا می شوند شکل می یابد. نقش محیط خانوادگی و اجتماعی در تعالی و شکل دهی هویت جنسی فرد بسیار مهم است. بدون هیچ گونه گزافه گویی ثبات و پایداری شخصیت جنسی هر فرد در درون خانواده و تحت تأثير اعضای خانواده مخصوصأ والدین قرار دارد. با اینکه برای نشان دادن فعالیت جنسی سلامتی عروق و اعصاب الزامی نمی باشد ولی در حدی باید این مهم فراهم باشد، یعنی اعصاب بایستی به قدری سالم باشد که قادر باشد تحریکات را به عروق مربوطه برساند و پاسخ های مناسب آن را به دنبال داشته باشد. سلامت و کارآیی آلت تناسلی نیز از عوامل مهم به شمار می آید و همین طور تحریکات خوشایند و مؤثر نیز از ناتوان به کسی می گویند که نعوظ کافی برای مقاربت نداشته و یا اینکه نعوظ کافی دارد اما به محض شروع مقاربت، نعوظ از بین می رود. به عبارتی دیگر نداشتن نعوظ کافی و کامل تا پایان مقاربت، ناتوانی جنسی نام دارد.

ناتوانی جنسی را می توان براساس علایم آن به عضوی، روانی و نوع مختلط تقسیم کرد. ناتوانی جنسی یک فرآیند است و عوامل متعدد زمینه ساز و مستعد کننده و آشکار ساز در به وجود آمدن و گسترش آن نقش ایفا می کنند.

اضطراب یکی از عوامل عمده سرد مزاجی است به طور طبیعی و در فرآیند تدریجی از بین می رود. اما اگر اضطراب از بین نرود در آغاز زندگی مشترک ممکن است ایجاد یک نوع اختلال که سرد مزاجی و ناتوانی جنسی نام دارد پدید آید. رشد جنسی قبل از تولد آغاز می شود. نخستین هویت جنسی انسان در لحظه ای که او را به عنوان پسر یا دختر پذیرا می شوند شکل می یابد. نقش محیط خانوادگی و اجتماعی در تعالی و شکل دهی هویت جنسی فرد بسیار مهم است. بدون هیچ گونه گزافه گویی ثبات و پایداری شخصیت جنسی هر فرد در درون خانواده و تحت تأثير اعضای خانواده مخصوصأ والدین قرار دارد. با اینکه برای نشان دادن فعالیت جنسی سلامتی عروق و اعصاب الزامی نمی باشد ولی در حدی باید این مهم فراهم باشد، یعنی اعصاب بایستی به قدری سالم باشد که قادر باشد تحریکات را به عروق مربوطه برساند و پاسخ های مناسب آن را به دنبال داشته باشد. سلامت و کارآیی آلت تناسلی نیز از عوامل مهم به شمار می آید و همین طور تحریکات خوشایند و مؤثر نیز از ضروریات یک واقعه جنسی طبیعی است. تحریکاتی که می توانند بصری، لمسی، شنوایی، رؤیایی و گاها ترکیبی از همه اینها باشد.

اصولا کاهش میل جنسی صرف نظر از عوامل محدود کننده تنی، منشاء روحی و روانی داشته و در بسیاری موارد ارتباطی نزدیک با تجارب منفی دارند. در بررسی های عمیقی که در باره ناتوانی صورت گرفته است به مجموعه ای از عوامل که در ارتباط متقابل و تأثیرگذار عمل می کنند رسیده اند عواملی که دست به دست هم داده و ناتوانی را ایجاد کرده اند. عواملی چون فشارهای خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، شغلی و غیره را شامل می شود. عامل بسیار مهم دیگری که در ناتوانی جنسی بسیار مؤثر است اضطراب با افسردگی است. اضطراب به صورت شمشیر دو لب عمل میکند به نحوی که اضطراب با شدت کم در جایی که فرد در شرایط انجام عمل خطرناک قرار دارد محرک واقع می شود و در جایی دیگر اضطراب شدید قوای جنسی را تماما ذایل می سازد. یکی از شایع ترین اشکال اضطراب در تجارب ابتدایی جنسی فرد در مواجهه با جنس مقابل ظاهر می شود. از عوامل روانی دیگر می توان به احساس گناه و همین طور خجالت اشاره کرد. این دو تحت تأثیر شخصیت فرد، اعتقادات و وابستگی های اجتماعی بروز می کنند.

اصولا مردانی که فعالیت جنسی را از سنین پایین شروع می کنند بیشتر در معرض صدمات عاطفی قرار دارند. برداشت غلط از توانایی جنسی و نبودن ارتباطی معقول موجب بروز اضطراب، نگرانی و ترس شده و در نهایت فرد را به انزوا می کشاند. این اضطراب و نگرانی در یک سیکل معیوب، زندگی فرد را فلج کرده و ارتباطات اجتماعی او را مختل می کند. مؤثر بودن درمان بیماران تحت تأثیر نوع شخصیت، آداب و رسوم، موقعیت اجتماعی و انتظارات آنها قرار دارد. روان درمانی در حال حاضر مؤثرترین شیوه برای درمان این گونه بیماران است. در این شیوه درمانی، شخصیت بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهند و با سازماندهی سازگار واصولی اشکالات روانی بیمار، او را هدایت می کنند تا بتواند عقاید کاذب خود را شناخته و اصلاح کند.

در این میان ارتباطات زناشویی بسیار مهم است گاهی تنها به دلیل نبودن ارتباطی سالم بین زوجین شرایط وخیم می شود که می بایست سطح آگاهی زوجین را نسبت به مسایل جنسی بالا برده تا با ارتباطی معقول این اختلال رفع شود. حذف عوامل و زمینه های اضطراب در درمان بیمار بسیار اهمیت دارد و در بهبود ناتوانی مهم است.

عواملی که در ناتوانی جنسی مرد دخالت دارند را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:.

۱- روابط با همسر،

۲- محیط خانوادگی،

٣- دخالت های نابجای مادر،

۴- اعتقادات متعصبانه،

۵- تماسهای همجنس بازانه،

۶- احساس حقارت،

۷- شکست در اولین مقاربت،

۸- ضعف بدنی،

9- تربیت با هویت جنسی مخدوش،

۱۰- ساختار ژنتیکی،

11- تغذیه،

۱۲- بیماری روانی،

۱۳- آسیب های مغزی،

۱۴. عشق شکست خورده،

۱۵. اعتماد به نفس پایین،

۱۶- ازدواج پس از عاشقی،

۱۷- اضطراب و شخصیتی خجالتی،

۱۸- دیابت،

۱۹- آترواسکلروز،

۲۰- داروهای

۲۱. الكل،

۲۲. دلایل فیزیولوژیکی،

۲۳. فشارهای شغلی،

۲۴. افسردگی،

۲۵- عوامل اقتصادی و عوامل تحصیلی.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.