#


از شیر گرفتن کودک

13 فوریه 2019 بدون نظر 1990 بازدید

از شیر گرفتن کودک

No votes yet.
Please wait...

از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن ، برای مادر و کودک از نظر جسمی و روانی اهمیت بسیار دارد. مادری که مدنها غذای مورد نیاز فرزند را تهیه می کردم است در این مرحله احساس افسردگی و بیهودگی می کند، گویی نزدیکی با کودک را از دست می دهد و به فرد کم اهمیت تری تبدیل می شود . این از دلایلی است که باید از شیر گرفتن به تدریج صورت گیرد.

کمبود شیر مادر

اگر شیرمادر کم باشد، از شیر گرفتن کودک بسیار آسان است . در این حال و نیازی به محدود ساختن جریان شیر نیست و مادر فقط می تواند پستان به دهان کودک نگذاردر صبرکند .اگر پستانها زیاد پرشد، مادر می تواند ۱۵ تا ۳۰ ثانیه آنها را در دهان کودک قرار دهد و این عمل بدون تحریک واقعی پستانها فتار آنها را کاهش می دهد. اگر مقدار شیر مادر متوسط باند ، از شیر گرفتن باید تدریجی تر صورت گیرد. در این حالت هم نیازی به بستن سینه محدود کردن نوشیدن مایعات وجود ندارد، بلکه باید سعی کرد تغذیه اضافی با پستانها حذف شود . اگر در یک یا دو روز ، پستانها به شکل ناراحت کنندهای پرنشد، شیردادن را بطور کامل قطع کنید ولی اگر پستانها به صورت ناراحت کنندهای پرمیشوند ، برای مدت کوتاهی آنها را به دهان کودک بگذارید تا از فشار آنها کاسته شود.

از شیر گرفتن در شش ماهگی

بهترین حالت از شیر گرفتن آن است که کودک با علاقه و حاضر به خوردن شیر با فنجان باشد . معمولا کودکان بین هناء ماهگی از تغذیه با شیر مادر خسته میشوند . ( درحالی که گرفتن شیشه از کودکانی که با این شیوه تعذیه می شوند و دشوار است. بهتر است از ۵ ماهگی به بعد . . جرعمای شیر از فنجان به کودک بدهیم تا با این روش آشنا شود و در ۶ ماهگی ، کودک را تشویق کنید که خود فنجان را به دست بگیرد.

اگر کودک در این مرحله به خوبی با جان شیر بنوشد . برای از شیر گرفتن آمادگی دارد . در این حالت باید مقدار شیر فنجان را به تدریج زیاد کنید ولی مدت کوتاهی نیز بستان به دهان او بگذارید و بعد به جای تغذیه با پستان، در یک وعده با فنجان به او شیر بدهید. هفته بعد ، یک وعده دیگر شیر خوردن را حذف کنید و همایش با فنجان اورا تغدیه کنید و هر هفته یک وعده تغذیه با شیوم جدید را جایگزین پوش قلی نماییدتا کودک به طور کامل از شیر مادر گرفته شود . در این کار عجله نکنید زیرا ممکن است ملاقه کودک به تغذیه با شجان افزایش منظمی نداشت باشد . مثلا” اگر کودک مرایی مرحله دندان در می آورد با بیمار است ، باید با توجه به وضع اور عمل کنید و از شیر گرفتن را در صورت لزوم به تاخیر بیاندازید.

همچنین در این مرحله از انجام کارهای دیگر و آموزشهایی که نیاز به صرف نیروی زیاد دارد خودداری کنید ،

از شیر گرفتن تدریجی ، برای سینه مادر اشکالی بوجود نمی آورد . اگر پستانها پر شد ، کافی است ۱۵ تا ۳۰ ثانیه آنها را به دهان طفل بگذارید تا از کنار آنها کاسته شود . مکیدن طولانی پستانها حتی به مدت ۵ دقیقه، باعث ادامه تولید شیر می شود.

بیشتر مادران، به سادگی این پیوند روانی را قطع می کنند و برای برخی دیگر این عمل دشوار است وهفته به هفته آن را به تاخیر می اندازند و گاه مادری از ترس شیر نخوردن کودک با فنجان ، در مورد از شیر گرفتن نوزاد دچار تردید می شود . اگر کودک بتواند در هروعده ۱۲۰ سی سی و یا در شبانه روز ۴۸۰ سی سی شیر از فنجان بخورد و می توان تغذیه با پستان را قطع کرد ، زیرا این مقدار شیر همراه با غذاهای دیگر معمولا برای کودک کافی است.

من فکر میکنم اگر کودکی آماده باشد ، بهتر است در یک سالگی از شیر گرفته شود . کودک بعد از یک سالگی به ندرت به خوردن شیرازپستان احتیاج دارد و معمولا” آنرا برای منطور دیگری می خواهد. دراین حالت ممکن است به دهان گرفتن پستان به طور غیرطبیعی او را به مادر وابسته سازد.

 از شیر گرفتن در چهارماهگی

بسیاری از مادران می خواهند قبل از پیک سالگی ، تغذیه با فنجان را جایگرین شیر خود سازند . زمانی که شیر مادر کافی نیست کودک دایم از شدت گرسنگی گریه می کند وافزایش وزن هم ندارد ، با تبدیل بستان مادر به شیشه و او ناراحت نمی شود . سرعت این جایگزینی به مقدار شیر مادر بستگی دارد و اگر شیر مادر به سرعت کم میشود و کودک بسیار گرسنه است به پزشک هم. دسترسی ندارید، در هر وعده و بعداز تغذیه با پستان به یک شیشه شیر به کودک بدهید تا هرقدر میخواهد بخوردو به تدریج شیر جانشین شیر مادر را زیاد کنید.

گاه مادری سیل دارد تغذیه فرزند را نشنط ناچند ماه با شیر خود انجام دهد و بعدها وجردی که شیرکانی دارد . با این شیوه به کودک غذا ندهد . انبارهای جسمی و روانی تغذیه با شیر مادر برای کودک بسیار است . از ۳ ماهگی که دستگاه گوارش کودک په خوبی به کار افتاده و تا حدی رشد کردهاست ، می توان جایگزینی پستان را با شیشه آغاز کرد. ولی در هر حال اگر مادری بخواهد از ۲ تا ۶ماهگی به فرزند خود شیر بدهد. حتی اگر بخواهد در ۲ ماهگی نیز فرمتهای مناسبی برای از شیرگرفتن وحود دارد . در این صورت باید در نسلی غیراز گرما، از حدود ۲ هفته بعد از تولد ، نوراد را کم کم با تعذیه با شیشه آشنا کرد.

اگر شیر مادر زیاد باشد ، ازشیرگرفتن کودک از ابتدا باید بسیار تدریجی صورت گیرد ابتدا یک وعده شیر کافی باشیشه به جای یک وعده شیر مادر، (برای مثال در ۶ بعدازظهر)، به کودک بدهید. دو سه روز بعد، وقتی پستانها با این تغییر عادت کردند، وعده ۱۰ صبح را حذف کنید و به جای آن یک شیشه شیر به او بدهید .و عدمهای بعدی را نیز با توجه به سازگاری پستانها و به فاصله ۳ یا ۴ روز بعد جایگزین شیر مادر کنید . اگر از پرشیری پستانها ناراحت هستید ، آنها را چند ثانیه به دهان کودک بگذارید و با دست ، یا شیر دوش، بدوشید تا از فشارشان کاسته شود ، با استفاده از این روش ، نیازی به محکم بستن سینه و محدود کردن نوشیدن مایعات وجود ندارد.

عادت به شیشه

کودک دوماهه ناآشنا با شیشه، ممکن است از قبول آن به طور کامل خودداری کند . به همین جهت باید سعی نمود روزی یک یا دو بار ، قبل از دادن شیر مادر یا فدای جامد ، با شیشه او را تغذیه کرد . اگر کودک شیشه را نگیرد ، نباید او را مجبور ساخت زیرا عصبانی می شود ، غذای مورد علاقه را به او بدهید ممکن است در مدت چند روز نظرش را عوض کند.

اگر بعد از چند روز ، کودک هنوزهم تسلیم ناپدیر است ، وعده ۲ بعدازظهر شیر مادر را حذف کنید و ببینید آنقدر تشنه می شود که به جای وعده ساعت ۶ بعدازظهر ، شیشه را قبول کند یا خیر ، اگر نپذیرفت ، پستان به دهانش بگذارید و او را تغذیه کنید، زیرا به اندازه کافی سیر است ، اما همچنان وعده ۲ بعدازظهر را به مدت چند روز حذف کنید ، ممکن است در روزهای بعد این تلاش به نتیجه نرسد.

مرحله بعدی حذف سایر وعدمهاست . هنگامی که گرسنه است غذای جامد نیز بعار بدهید و یا آن را نیز کنار بگذارید. تنها راه باقی مانده این است که شیر مادر را قطع کنید و کودک را گرسنگی بدهید تا تسلیم شود. این راه را به این علت در پایان مطرح کردم که برای مادر و کودک موثر و قاطع است.

مادر می تواند باشیردوش با با دست سینه اش را بدوشد و فشار پستانها را کاهش دهد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *