#


کدام بهتر است؟ مهد کودک یا پدربزرگ و مادربزرگ؟

17 اکتبر 2018 بدون نظر 3123 بازدید

کدام بهتر است؟ مهد کودک یا پدربزرگ و مادربزرگ؟

No votes yet.
Please wait...

آیا بهتر است کودکان در خانه پدر بزرگ و مادر بزرگ بمانند یا مهد کودک؟

از وقتی که تصمیم می ‌گیرید بچه ‌دار شوید می بایست از همان ابتدا به فکر ریز ترین امور مربوط به فرزندتان باشید. از نگهداری های قبل و پس از بارداری و مراقبت های شبانه ‌روزی بچه ها هم که سربلند بیرون آیید باز هم با بزرگ ‌تر شدن بچه ها با مسائل مهم ‌تر و کمی پیچیده تری مواجه خواهید شد. به طور مثال اگر زن و مرد هر دو کارمند باشند و مادر مجبور باشد برای گذران زندگی دوباره به سر کار خود بازگردد، نگهداری از بچه ها با مشکلاتی همراه می باشد. در این میان نگهداری از فرزند توسط مادربزرگ و پدربزرگ یا ثبت نام در مهد کودک پدر و مادر را در یک دوراهی پیچیده قرار می‌ دهد.

مناسب ترین زمان برای مهد کودک

پیش از این که به دنبال انتخاب جایی برای نگهداری از فرزندمان باشیم باید سن مناسب برای جدا کردن فرزند از خودمان را در نظر بگیریم. به طور مثال چنانچه از همان سنین خیلی پایین در موثعیتی قرار دارید که مجبور می باشید فرزند خود را به مهد یا بستگان بسیار نزدیک مثل مادربزرگ یا پدربزرگ بسپارید پیش از هشت ماهگی برای این کار اقدام کنید. زیرا در این دوره کودک هنوز شناخت خوبی از محیط اطراف خود و غریبه‌ ها ندارد و دچار اضطراب نخواهد شد. علاوه بر این مورد مناسب ترین زمان برای مهد کودک سنین بین ۳ تا ۶ سالگی است.

ماندن کودک در خانه مادربزرگ و پدربزرگ

گذاشتن فرزندان در مهد کودک یا ماندن در خانه مادربزرگ با توجه به موقعیتی که هر خانواده ‌ای دارد متغیر است. ولی پیش از آن که پاسخ منطقی سوال شما را بدهیم بهتر است اول در خصوص فواید مهد کودک و یا ماندن کودک در خانه مادربزرگ و پدربزرگ تا حدودی بیشتر اطلاعات به دست بیاورید. اجازه دهید اول از خانه مادربزرگ و پدربزرگ آغاز نماییم. مادر و پدر شما نوه خود را خیلی زیاد دوست دارند و ممکن است اغراق نکرده باشیم که برخی مواقع بیشتر از شما به آن ها محبت نشان می دهند. پدر بزرگ و مادر بزرگ ها نوه ‌شان را بخشی از وجود خودشان می ‌دانند، به همین خاطر شیطنت‌ های بچه‌ ها هیچ وقت آزارشان نمی‌ دهد و آن ها را عصبی نمی ‌کند. این خیلی خوب است که فرزند شما در کنار محبت بی رنگ مادربزرگ و پدربزرگش حضور داشته باشد و معنی خانواده را به درستی درک کند. پدر و مادرانی که بچه های خود را به مادر بزرگ و پدر بزرگ می‌ سپارند آرامش خاطر بالاتری نسبت به زمانی دارند که فرزندان در مهد کودک هستند.

زمانی که مادر بزرگ و پدر بزرگ رشته‌ ها را پنبه می‌ کنند

ولی همان گونه که ماندن فرزندان در خانه مادر بزرگ فایده های زیادی برای والدین و از جمله کودک دارد؛ مشکل بزرگی هم به وجود می آید و آن هم تفاوت شیوه های تربیتی مادر بزرگ و پدر بزرگ با پدر و مادر است. پدر بزرگ و مادر بزرگ به دلیل علاقه زیادی که به نوه ‌خود دارند شیوه های آموزشی شما را که برای آن زمان زیادی گذاشته ‌اید کنار می ‌زنند و این باعث می شود تا هر چه تلاش کرده بودید به سرانجام نرسد.

«دو تربیته شدن فرزند» جمله ای است که در میان پدرها و مادران خیلی رواج دارد و برخی مواقع برای هم نسخه می‌ پیچند که بردن بچه به مهد کودک خیلی بهتر از دو تربیته شدن آن ها است. ولی این مشکل را خیلی آسان می ‌توان با یک گفت و گوی درست برطرف نمود. پیش از این که مادر و پدر خود را در برابر یک تصمیم عجولانه قرار دهید اول با آن ها در رابطه با اصول آموزشی خودتان حرف بزنید و به آن ها بگویید که رعایت نکردن این مسائل پیامد خوبی را در آینده فرزندتان به همراه ندارد. به احتمال زیاد شما هم بچه ‌هایی را مشاهده کرده اید که بیشتر از پدر و مادر خود از پدربزرگ و مادربزرگ حرف شنوی دارند و گاهی اوقات کودک حوصله مادر و پدر خود را هم ندارد. مدیریت این گونه شرایط می بایست کاملاً حساب ‌شده انجام پذیرد. حواس تان باشد همکاری با مادربزرگ و پدربزرگ و آموزش فرهنگ و سنت به واسطه آن ها پایه ‌های شخصیت را در فرزندتان محکم خواهد کرد. ماندن فرزند در منزل مادربزرگ و پدربزرگ خلاء نبود پدر و مادر را جبران می ‌کند.

اندر فواید مهد کودک

همان گونه که گفته شد مناسب ترین زمان برای بردن بچه به مهد کودک با توجه به موقعیتی که والدین دارد متفاوت است. ولی روانشناسان سن ۳ تا ۶سالگی را توصیه می کنند. کودک شما از سن۳سالگی به بعد احتیاج به حضور در محیط ‌های اجتماعی مثل مهد کودک‌ ها و بازی و صحبت کردن با سایر همسالان خود دارد. در مهد کودک‌ ها کودک شما مهارت‌ های گوناگونی را آموزش می بیند و هوش اجتماعی او در این محیط به وجود می آید. ولی فرق مهد کودک با ماندن در خانه مادربزرگ و پدربزرگ در این است که شما امنیت پایین تری را در آن احساس می ‌کنید. ممکن است بچه‌ هایی با فرهنگ‌ ها و تربیت ‌های گوناگون باعث شوند آموزش ‌هایی را که برای فرزندتان انجام داده ‌اید را بی ثمر جلوه دهند. بدتر از همه این است که چنانچه مهد کودک خوبی را انتخاب نکرده باشید امکان دارد یک مربی بدون تخصص و بی ‌حوصله آسیب فراوانی را به روح و روان فرزند شما وارد آورد.

چاره کار کجاست؟

در مناسب ترین حالت بهتر است که هم از فواید ماندن فرزند در خانه مادر بزرگ و پدر بزرگ استفاده نمایید و هم برای بالا رفتن مهارت‌ های اجتماعی فرزندتان، وی را در دو تا سه مرتبه در هفته به مهد کودک بفرستید. هر چند در انتخاب مهد توجه لازم داشته باشد و از پیش در خصوص انتخاب مهد مناسب تحقیق خوبی را انجام دهید. از بستگان و دوستان خود که موقعیت شما را دارند در مورد مهد خوب سوال کنید و از تجربیات آن ها استفاده کنید. در کنار مهد باقیمانده روزهای هفته مسئولیت فرزندتان را به کانون گرم خانه مادربزرگ و پدربزرگ بسپارید. هر چند بار دیگر سفارش می ‌کنیم که پیش از این کار یک یا چند جلسه گفت و گوی صممیانه را در خصوص اصول آموزشی که در مورد فرزندتان به کار می ‌برید داشته باشید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *