#


پستانک برای کودکان مفید یا مخرب؟

11 آگوست 2018 بدون نظر 1583 بازدید

پستانک برای کودکان مفید یا مخرب؟

No votes yet.
Please wait...

فایده پستانک

پستانک، برای جلوگیری از مکیدن انگشت و برای اطفالی که دل درد دارند، مفید است. گولزنک عبارت از سر پستانکی است که سوراخ نداشته و بیک حلقه پلاستیکی متصل شده باشد . طفل می تواند نوک آنرا براحتی و بشدت بمگه بدون اینکه تمام آن بداخل دهان طفل رانده با کشانده شود .

درقدیم گولزنک را برای تسکین نوزادان و اطفال شیرخوار دل درد داشتند و یا خیلی «نحسی می کردند بکار میبردند. ولی در نیمه اول قرن بیستم ، هنگامیکه در بار؛ نظافت و یاد دادن عادات شایسته بطفل تاکید بسیار میکردند ، گولزنک بعنوان یک عادت نفرت انگیز و مخالف با نظافت محسوب می شد و مورد مخالفت شدید بسیاری از اطباء واقع میگردید. اما در چند سال اخیر برای معالجه و تسکین دل درد. وجلوگیری از اعتیاد کودک بمکیدن انگشت ، مجددا مورد توجه خیلی از مادران و اطباء قرار گرفته است ، لیکن بعضی از اطباء و مادران هنوز بشدت با آن مخالفند.

از یک طرف، خیلی از مادران و اطباء بنجر به دریافته اند که اطفال شیرخواریکه در ماههای نخستین بعد از تولد گولزنک میمکند ، هر گز بمکیدن انگشت خود معتاد نمی شوند. از طرف دیگر ، عده قابل توجهی از اطفال شیر خواری که گول زنک میمکند ، بگول زنک معتاد می شوند و تا یک و دو و حتی سه سالگی بمکیدن آن علاقه نشان میدهند. بعلاوه بعضی از والدین معتقدند که زشتی اعتیاد بگولزنک باندازه اعتیاد بمکیدن انگشت و حتی بدتر از آنست . ولی بهر حال اعتیاد بگول زنک مزایای بیشتری نسبت باعتیاد بمکیدن انگشت دارد . زیرا عده کثیری از اطفال شیر خواری که شست با انگشت دیگر خود را در سه ماهگی میکند تا یک یا دو و حتی سه سالگی آنرا ادامه خواهند داد و اکثر بین سه تا شش سالگی و حتی بعضی دیگر بعد از شش سالگی آنرا ترک خواهند کرد. در حالیکه متجاوز از نصف اطفال شیر خواری که گولزنک میمکند بین سه تا شش ماهگی آنرا ترک می نمایند و بقیه تا یکالی دو سالگی ترک عادت خواهند کرد . بالنتیجه این خود مزیت و اختلاف بزرگی بنفع گول زنک است.

مزیت دیگر گولزنک نسبت بانگشت مکیدن آنست که احتمال کج روئیدن دندانها بواسطه گولزنک بمراتب کمتر از مکیدن انگشت است.

عقیده من، در باره اینکه چرا کودکانی که گولزنک میمکند زودتر از کودکانبکه انگشت خود را میمکند میتوانند ترک عادت کنند، از این قرار است : شدت غریزه مکیدن در اطفال شیر خوار بین سه تا چهار ماهگی است ، کودکان تا قبل از سه ماهگی نمی توانند انگشت خود را بدهان برسانند یا اگر بدهان برسانند نمی توانند آنرا آنقدر در دهان خود نگاهدارند و بمکند تا کاملا از مکیدن ارضاء شوند. بنابراین شاید این عدم توانائی ، بالمال هوس و اشتیاق طفل را بمکیدن شدت دهد لذا بعداز آنکه طفل توانست انگشت خود را بدهان برساند ، مدت زیادتری لازم است تا غریز؛ مکیدن خود را ارضاء نماید با بعبارت دیگر ، میخواهد مدتی را که قادر بمکیدن انگشت خود نبوده است تلافی نماید. در حالیکه نوزادان و اطفال شیر خوار یکه از همان روزها و هفته های نخستین بعد از تولد

که شدت غریزه مکیدن بحد أعلى است، بعد از هر وعده شیر خوردن ، می توانند گولزنک را بهر مدت و بهر شدتی که مایل باشند بمکند، زودتر و بهتر این غریزه را اطفاء و ارضاء میکنند.

بهرحال اگر مقید به ظواهر هستید و از منظر: گول زنک در دهان طفل نار است می شوید ، بهتر است از استعمال آن اجتناب نمائید. زیرا احساسات شما را نسبت بهلنل جریحه دار میسازد . اما اگر نسبت بگول زنک اصولا مخالفتی ندارید و آنرا می پسندید ولی از اظهارات و انتقادات همسایگان و اقوام خود نسبت بکولزنک ممکن است ناراحت شوید ، بآنها بگوئید که اولا مکیدن گولزنک اخیرا خیلی دیده شده است او توسط اطباء متخصص کاملا توصیه می شود و ثانیا این بچه متعلق بشما است و دیگران حق مداخله در تربیت و اداره او را ندارند . داوند ۳۴۸- طرز بکار بردن گولزنک . اگر گولزنک را برای تسکین دل درد (کولیک) طفل بکار میبرید ، طبیعتا باید آنرا در ساعاتی که طفل دل درد دارد ، بدهان او بگذارید بعلاوه در حدود سه ماهگی ، در اکثر موارد ، دل درد طفل بهبود میابد.

اما طرز استعمال کولزنک برای جلوگیری از اعتیاد بمکیدن انگشت چطور است؟ اولا باید یک نکته را بدانید که خیلی از نوزادان و شیر خواران (تقریبا پنجاه درصد آنها) هرگز انگشت خود را نمیمکند و یا خیلی بندرت و برای مدت خیلی کوتاهی اینکار را می کنند بنابراین در این موارد چون خطری در بین نیست تا جلوگیری شود، پس طفل بگولزنک هم نیازی ندارد (مگر اینکه دل درد داشته باشد). ثانیا باید توجه داشته باشید که اگر طفل سعی می کند بعد از هر وعده شیر خوردن ، انگشت خود را به دهانش برساند و بعد از آنکه رساند ، آنرا بشدت بمکد ، دلیل قاطعی بر احتیاج طفل بمکیدن بوده باید کولزنک را بدهانش بگذارید.

از چه وقت باید گولزنک را شروع کرد و اگر طفلی بعداز چند هفته با چند ماه بمکیدن انگشت خود عادت کرد ، باحتمال زیاد از مکیدن گولزنک امتناع خواهد کرد. زیرا هنگام مکیدن انگشت، هم از طریق دهان و هم از طریق انگشت خود ، لذت میبرد. بنابراین اگر قصد دارید بالاخره کولزنک را بطفل بدهید ، بهتر است از همان هفته های اول باینکار اقدام نمائید.

در درجه اوقاتی از روز باید گولزنک را به دهان گذاشت و بهترین موقع، هنگامی است که طفل دنبال چیزی مانند شست ، انگشت های دیگر ، دست ، لباس خود و غیره میگردد تا بدهان بگذارد و بمکد چون در ماههای اول ، نوزاد غالبأ خواب است مگر هنگام شیر خوردن ، لذا در این ایام، بهترین موقع دادن گولزنک ، قبل و بعد از شیر خوردن است . اما اگر طفلی بین دو وعده شیر خوردن از خواب بیدار میشود ، من توصیه می کنم در این موقع هم گول زنک را بدهانش بگذارید . زیرا اصل آنست که در سه ماهه اول هر قدر طفل مایل باشد گول زنک را بمکد تا بتواند هر چه بهتر و هر چه زودتر غریزه مکیدن خود را ارضاء نموده زودتر آنرا ترک نماید.

من توصیه میکنم هنگامی که طفل در حال خواب و بیداری است و با بمحض اینکه بخواب رفت ، گولزنک را از دهانش بیرون بیاورید. این توصیه بدو دلیل است:

اول آنکه، طفلی که بنگاهداشتن گولزنک در موقع خواب عادت نماید ، اگر در حین خواب گولزنک از دهانش بیفتد، از خواب بیدار میشود و آنقدر گریه میکند تا دوباره گولزنک بدهانش گذاشته شود. این حادثه ممکن است چندین مرتبه در شب اتفاق افتد و خواب و آسایش والدین را مختل سازد، مخصوصا در مورد کودکی که معمولا به پشت (طاقباز) میخوابد و بعداز چندی غلطیدن را یاد میگیرد و گاهی بروی شکم خود دمرو) میغلطد احتمال این پیش آمد زیاد است.

دوم آنکه ، طفل بعد از آنکه بنگاه داشتن گولزنک ( یا بطری شیر) در دهان خود در موقع خوابیدن عادت کرد ، ممکن است بدون وجود گولزنک (با بطری شیر) اصلا قادر بخوابیدن نباشد حتی اگر بشدت هم خسته و کوفته باشد . این قضیه سبب تأخیر در ترک گولزنک با بطری شیر خواهد شد.

ترک محمول زنک . چه موقع ، طفل گولزنک را ترک خواهد کرد، بسیاری از مادرانی که کودکان خود گولزنک داده اند ، گزارش داده اند که علاقه اطفال آنها نسبت بمکیدن گولزنک بین سه تا شش ماهگی بمراتب کمتر شده است. حتی بعضی از این اطفال از گرفتن گولزنک امتناع یا آنرا در تف ، کرده اند. در مواردی که علاقه طفل بگولزنک بشدت نقصان یافته باشد ، اظهارات مادران حاکی است که ترک عادت طفل از مکیدن گولزنک بدون اشکال بوده است.

لذا من توصیه میکنم اگر طفلی در سه یا چهار یا پنج ماهگی نسبت بمکیدن گولزنک بیعلاقه شد ، باید فرصت را غنیمت شمرده او را ترک داد البته منظور من آن نیست که اگر روزی اتفاقا طفل از گرفتن گولزنک امتناع کرد ، فورا از این عمل اتخاذ سند کنید و بگوئید طفل دیگر بگولزنک احتباج ندارد زیرا . احتیاجات و غریزه طفل باین سرعت و بطور ناگهانی هیچوقت قطع نمیشود . بلکه منظور من آنست که وقتی طفل نسبت بگرفتن گولزنک علاقه ای نشان نداد باید آنرا بتدریج حذف کرد. مثلا ابتدا در ساعاتی که طفل گولزنک را خیلی کم میمکد باید آنرا حذف نمود و بعد بتدریج دفعات گذاشتن گودزنک را بدهان طفل کم کرد . ولی اگر بهر حال این ترک عادت بسرعت در ظرف چند روز انجام گیرد و یا گاهی طفل نسبت بکولزنک علاقه زیادتری نشان دهد ، برای مدت چند روزی از گذاشتن آن در دهان طنل بدفعات زیادتر و هر دفعه بمدت بیشتری مضایقه نکنید . در عین حال در مواقعی که طفل نسبت بگولزنک عدم تمایل نشان میدهد باید حداکثر استفاده را نمود و در ترک آن تردید نکرد.

اگر چه اکثر کودکان، بین سه تا پنج ماهگی گولزنک را ترک میکنند ولی بعضی از کودکان تا نیمه دوم سال اول ، بعضی تا سال دوم و حتی عده قلیلی از آنها تا بعداز دو سالگی حاضر بترک آن نیستند. چنانچه طفل بترک گودزنک علاقه و تمایلی نشان ندهد آیا والدین باید با زور و فشار آنرا ترک دهند و بنظر من توسل بزور و جبر ، با امتناع از گذاشتن کولزنک بدهان طفل و یا تظاهر بگم شدن آن ، در موقعی که طفل واقعه بأن احتیاج دارد و مکیدن آنرا هوس میکند و برای آن گریه و زاری می نماید، کار عاقلانه ای نیست. بعلاوه من توصیه می کنم در باره گولزنک سر بسر طفل نگذارید و یا بر او «فق نزنید و سرزنشش نکنید. بعبارت دیگر، اگر بتوانید او را در ترک آن مساعدت کنید ، چه بهتر ، ولی اگر ندادن گولزنک طفل را فوق العاده ناراحت و درمانده می کند، اگر از دادن آن بطفل اجتناب کنید ، اشتباه بزرگی را مرتکب شده اید.

اگر منظر، گول زنک در دهان طفل ، وقتی بزرگتر شد، هنگامیکه او را به خیابان میبرید باعث خجالت و ناراحتی شما میگردد ، باید او را از ابتدا عادت دهید که در خارج از منزل گولزنک نخواهد و نمکد.

اگر طفل بنگاهداشتن گول زنک در دهانش هنگام خواب عادت کرده است و دائم هم از دهانش میافتد و با گریه مزاحم خواب و آسایش شما می شود ، ممکن است دو الى سه گول زنک در تختخوابش بگذارید که اگر یکی از دهانش افتاد، خود طفل احتمالا یکی دیگر از آنها را پیدا کند و بدهان بگذارد .

بهر حال باید چند گولزنک در منزل داشته باشید تا در صورتیکه یکی از آنها گم شد با شکست یا پاره شد، موجب ناراحتی شما وطفل نگردد.

احتیاط دیگری که باید رعایت شود اینست که وقتی طفل چند دندان در می آورد ممکن است حلقه پلاستیکی را از نوک لاستیکی گولزنک کهنه و فرسوده جدا کند یا نوک لاستیکی گولزنک را با دندان تکه و پاره نماید . اگر احیانا طفل این قطعات را ببلعد رو اتفاقا داخل حنجره و قصبه الریه طفل گردد) ممکن است خطراتی تولید نماید . بنابراین هروقت گولزنک، کهنه و فرسوده میشود آنرا دور بیاندازید و گولزنک جدیدی تهیه کنید. او را به او نشان داده اند و ا و را به ما داده شد.

نوک لاستیکی بعضی از گولز نکها برای طفل شیرخوار خیلی بلند است و به علت اینکه بگلوی طفل میخورد حالت تهوع ایجاد میکند. در این صورت باید نوع کوتاهتر آنرا مصرف نمود

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *