#


ترس از حشرات در کودکان

12 می 2018 بدون نظر 3307 بازدید

ترس از حشرات در کودکان

No votes yet.
Please wait...

چگونه ترس از حشرات را از کودکان دور کنیم؟

نه تنها اکثر مردم حشرات را دوست ندارند، بلکه شما نمی خواهید کودکتان ترس غیر منطقی از آنها داشته باشد . چون تغییر عقیده ی او بسیار دشوار است و بر حسب شخصیت کودک و احساسات خانوادگی است. در مورد حشرات، بیزاری طبیعی می تواند به ترس حقیقی و ریشه ای تبدیل شود و زندگی در هوای آزاد را با مشکل مواجه کند.

ما با کودکان (و همچنین بزرگسالانی) کار کرده ایم که بدون نگرانی و و حشت زیاد نمی توانند به حیاط خلوت بروند.

مانع ترس شوید

احساس شما نسبت به حشرات، دیدگاههای کودکتان را شکل می دهد. یک روش آسوده و قاطعانه به کودک می آموزد تا بدون ترس از آن به کدام حشرات نباید دست زد.

  • یک مثال خوب بیان کنید. اگر واکنش های کودک شمابه حشرات برای اولین بار در حال شکل گیری است، خودتان ترس زیادی نسبت به آن حشره نشان ندهید. اگر حشرات شما را می ترسانند، با تلاش برآن غلبه کنید و یا ترستان را پنهان نمایید.
  • واکنش شدیدی نشان ندهید. اگر کودک حشره ای را برداشته هراسان نشوید. درست مثل یک مسئله برخورد کنید که دوست ندارید کودک به آن دست بزند و بدون اخطار ارتباطی صریح و قاطع صحبت کنید
  • به کودک آموزش بدهید. حشرات جالب هستند، درباره ی توازن طبیعت و اهمیت نقش حشرات در محیط زیست صحبت کنید. ساعتی را صرف تماشای مورچه ها کنید که تکه های غذا را حمل می کنند یا عنکبوتی را مشاهده کنید که تار می بافد، کتاب های مربوط به حشرات را با هم مطالعه کنید تا رابطه سالم با این مخلوق را در او پرورش دهید.
  • به کودک بیاموزید چگونه حشرات را کنترل کند به او بیاموزید چگونه به طور مناسب و نادرست از شر حشرات خلاص شود، وقتی کاغذ به بیرون می برد. به کودک نشان دهید چگونه بی حرکت بایستد تا زنبور عبور کند.

به کودک کمک کنید تا بر ترس غلبه کند

اگر کودک در گذشته از حشرات ترسیده است، توصیه های زیر را بکار ببرید.

  • ترس را تفکیک کنید. مشخص کنید کودک از کدام حشرات بیشتر می ترسد و به ترتیب آنها را فهرست کنید. به او عکس هایی نشان دهید و آنها را معرفی کنید.
  • در مورد ترس صحبت کنید. با کودک در مورد ترس او از حشرات صحبت کنید و ببینید چه چیز حشرات، او را می ترساند. شناخت و درک غلط درباره ی حشرات را اصلاح کنید. بگویید کدامیک از حشرات زیانبار هستند و چگونه می توانند مفید باشند.
  • ترس را خنثی کنید. با استفاده از یک فهرست، حشره ای را انتخاب کنید که کمترین ترس را داشته باشد و شما راحت تر می توانید آن را پیدا کنید. نمونه را بردارید و درون ظرفی تمیز بگذارید. حشره ی گرفته شده را حدود شش قدمی کودک قرار دهید و با هم به آن نزدیک شوید.از کودک بخوهید اضطراب خود را مطابق مقیاس یک تا ده درجه بندی کند. اگر ترس افزایش یافت ، در همان نقطه برای لحظه ای مکث کنید. سپس به تدریج نزدیک حشره شوید. از کودک بخواهید مهارت های تمدد اعصاب خود را انجام دهد و جملات مثبتی مثل «حشره توی شیشه زندانی شده و نمی تواند از آن بیرون بیاید. من می توانم از عهده اش بر بیایم.»
  • تجربیاتی با حشره فراهم کنید. کودک را تشویق کنید تا شیشه را در دستانش نگه دارد، به او اطمینان دهید که کاملا ایمن است. سپس چوبی را از طریق در پوش وارد کنید تا بتواند با حشره بازی کند. مرحله ی بعدی اینست که در شیشه را بردارید و بگذارید حشره بخزد ولی فرار نکند.
  • تجربه را در محوله عریض تر انجام دهید بگذارید حشره ازادانه در یک ناحیه بسته حرکت کنید. به او نشان دهید چگونه آن را بیرون از خانه ببرد یا چگونه با حشره کش با جاروی دستی بلند آن را بکشد اجازه دهید کودکه برای یک هفته، چند بار این کار ار انجام دهد، تا بتواند به تنهایی آن کار را انجام دهد است.
  • این روند را با چندین نوع مختلف حشرات انجام دهید تا کودک بتواند با آرامش و اطمینان با هرنوع حشره ای مواجه شود.

از تشویق استفاده کنید

برای نادیده گرفتن با کنترل کردن حشرات، کودک را تشویق کنید. به او یادآوری کنید که لازم نیست همیشه حشرات را بکشد، بلکه فقط در صورت نیاز این کار را می کنید و می داند چگونه این کار را انجام دهد، برای غلبه بر ترس، از پاداش های طبیعی استفاده کنید. وقتی او توانست بیسکویتی را در حین پرواز حشرات با رژه رفتن مورچه ها بخورد، او موفق شده است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *