#


با کودکان جرزن چه رفتاری داشته باشیم؟

12 می 2018 بدون نظر 2377 بازدید

با کودکان جرزن چه رفتاری داشته باشیم؟

No votes yet.
Please wait...

برنده و بازنده های بد

بردن و باختن از رویدادهای هر روز زندگی است و ورزشکار بد بودن خوشایند نیست. آیا احساس می کنید اگر بازی دیگری از شطرنج را با کودک خود انجام دهید تخته را از میز هل می دهد و دور می کند؟ آیا همکلاسی ها دفعه ی بعد که “جو” کاندید می شود به او رای می دهند و اگر در انتخابات برنده نشد، همسالان خود را برای رای ندادن به او سرزنش و ملامت می کند؟ چه می شود اگر او برنده شود و از پیروزی خود متکبر شود؟ آیابچه های دیگر از بازی با گلوریا لذت می بزند وقتی مغرورانه فریاد پیروزی می کشد؟ آموختن اینکه ورزشکاری خوب باشیم در یک شب پدیدار نمی شود. اغلب کودکان زمانی وارد سالهای دوران دبستان می شوند که با شکست مشکل داشتند. اما شما الگویی از ورزش دوستی فراهم آورید و هیچ چیزی را کمتر از گود گتسان تصور نکنید. بنابراین فرزند شما می آموزد یک بازنده خوب و همچنین یک پرنده ی خوب باشد.

روحیه ی ورزشکاری را شرح دهید

وقتی موضوع به طور طبیعی مطرح شد، برای کودک معنی برنده بازنده ی مهربان را توضیح دهید از واژه های ورزشکار خوب و یا مرد ورزش زیاد استفاده کنید و شرایطی را توصیف کنید که افراد به وجدنمی آیند، لبانشان را غنچه نمی کنند، داد و فریاد و فخر فروشی نمی کنند

روحیه ی ورزشکار خوب را نشان دهید

کودکان از آنچه می بینند بیشتر می آموزند، به خصوص چیزی که شما انجام می دهید.

  • مثالی از ورزشکار خوب بزنید. خودتان ورزشکار خوبی باشید و یا از خوشحالی خود خرسند شوید و با شرافت شکست را بپذیرید. کودکان می آموزند که همین کار را بکنند و وقتی که خودشان را در شرایط دشوار یافتند، این رفتار را تقلید و کپی می کنند.
  • نسبت به پیروزی و شکست های کودک خود واکنش درست نشان دهید. اینجا از ورزشکار خوب باشید. بسیاری از والدین بدتر از کودکانشان بعد از یک رقابت رفتار می کنند. بعنسی پند و اندرز ها دیگر کاربرد ندارد و فقط برد و باخت را می بینند.

رفتارها را تمرین کنید

به کودک فرصت هایی برای تمرین و واکنش های، آزموده بدهید. برای بچه های کوچک، بهتر اینست که به آنها فرصت های برنده و بازنده شدن را بدهیم.

  • به کودک بازی های دو نفره بیاموزید. چه وقتی بازی گل یا پوچ یا سگه بالا انداختن را انجام دهند. هرگز فراموش نکنید که به رفتار مطلوب پاداش و توضیح بدهید که چه واکنش هایی مناسب یا نامناسب هستند. همانطور که بازی می کنید، اظهاراتی برای آموزش کودک بیان کنید تا به او بیاموزید چگونه عمل کند؛ “آفرین! کارتو عالی بودا امتیازت نسبت به من سه به یک است. این بار می خواهم بیشتر تلاش کنم” یا “خوبه!حالا نوبت منه، ولی تو یک رفیق بودی. نمی دانم آیا می توانم یکبار دیگر این کار را بکنم.”
  • مهارت در بردن بازی بدون تخلف را در شرایط طبیعی و خصوصی زیاد تمرین کنید. بنابراین برای کودک آسان خواهد بود تا لب های لرزان خود را در حال آموزش، با لبخند نشان دهد. اکثر کودکان به سرعت این را می فهمند و می آموزند که خودشان را کنترل کنند.
  • آنچه برنده می تواند بگوید را نقش بازی کنید. قبل از بازی، درباره ی آنچه کودک هنگام بردن مسابقه یا رقیب می تواند بگوید صحبت کنید؛ “ضربه پشت دستی تو واقعا خوب است. برای گرفتن آنها لحظات سختی داشتم. “یا “واقعأ رقابت خوبی بود. امیدوارم در مشاوره ی کلاسی به من کمک کنی” : آنچه که بازنده می تواند بگوید را نقش بازی کنید. اظهارات و واکنش های مناسب را تمرین کنید. مثل دست دادن و گفتن: “تبریک می گم، کارت عالی بود.” یا ” حالا دیگه نمی تونم تا مسابقه ی بعدی صبر کنم.”
  • به طرفداران نگاه کنید. وقتی بازی با مسابقات تلویزیونی تماشا می کنید و یا در رویداهای رده بندی شده شرکت می کنید، درباره ی روشی صحبت کنید که ورزشکاران حرفه ای خودشان را در حالت های برد و باخت نشان می دهند. ورزشکاران خوب را تشویق کنید. وقتی می بینید بزرگسالان با کودکان دیگر برنده یا بازنده می شوند، درباره ی روحیه های ورزشکاری آنها صحبت کنید. برندگان چکار می توانند بکنند یا بگویند؟ بازندگان چطور؟ چه چیزی باعث می شود آنها مثل ورزشکاران خوب فکر کنند؟

رفتار ورزشکاری ضعیف را نپذیرید

اگر کودک شما مثل یک ورزشکار ضعیف رفتار کرد، بگذارید بداند این رفتار قابل قبول و پذیرفته نیست. اگر “جان” وقتی می بازد کارت ها را به زمین پرت می کند ، از دوباره بازی کردن با او خوداری کنید تا زمانی که او خود را به عنوان یک ورزشکار خوب اثبات کند. اگر روحیه ی ورزشکاری ضعیف در یک بازی تیمی رخ داد، با مربی صحبت کنید یا به آن بچه هشدار دهید که چنانچه اگر این اتفاقات دوباره رخ دهند برای بازی بعدی از تیم حذف خواهد شد .سپس به حرف خود عمل کنید.

رفتار ورزشکاری خوب را تقویت کنید

تلاش های کودک برای رفتار کردن یک برنده، بدون توجه به نمره را تصدیق کنید و پاداش دهید. همچنین وقتی او رفتار های خوب در بازیکنان دیگر را تشخیص داد و تاکید کرد، آن را بیان کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *