#


چگونه عادت انگشت کردن در بینی را در کودکان ترک دهیم؟

11 می 2018 بدون نظر 1643 بازدید

چگونه عادت انگشت کردن در بینی را در کودکان ترک دهیم؟

No votes yet.
Please wait...

انگشت در بینی کردن در کودکان

انگشت در بینی کردن به صورت یک عادت بی ضرر و ساده شروع می شود، اما به عنوان یک مشکل بدیهی به راه حل نیاز دارد کودکان درک نمی کنند چرا مامان این کار را ناپسند می داند. با وجود این، متاسفانه عادت ناشایستی است و در نتیجه از نظر اجتماعی نیز قابل قبول نمی باشد. به این معنا که رفتار دیگری باید بر آن غلبه و ترک کند.

انگشت در بینی کردن، درست مثل هر عادت دیگری، بدون سرزنش مداوم به طور موثر قابل کنار گذاشتن است. در اینجا به چند روش اشاره می کنیم.

افزایش آگاهی

کودکی که انگشت در بینی می کند، نمی داند که کار اشتباهی انجام می دهد، از نظر او این یک رفتار طبیعی است (مثل خاراندن شکمش وقتی که میخارد). بنابراین به او نشان دهید که چگونه بنظر می آید.

  • از کودک بخواهید خودش را مشاهده کند. از کودک بخواهید مقابل آینه بنشیند و در حالی که انگشتش در بینی است، به خود نگاه کند. اگر همکاری نکرد و با احساس احمقانه ای داشت، خودتان نشان دهید که این شکل نامناسبی دارد. به او بگویید چرا مردم این عادت را نفرت انگیز می دانند و دوست ندارند به آن نگاه کنند.
  • به کودک اطلاعات بدهید. برای او توضیح دهید چگونه مژه و مخاط ها برای گرفتن مواد خارجی و حفاظت از بینی طراحی شده اند. سرانگشت کردن در بینی همیشگی، باعث آسیب رساندن پوسته حساس بینی و خونریزی آن می شود.

روشهای دیگری به کودک بیاموزید

راههای قابل قبول دیگری برای تمیز کردن بینی به او نشان دهید.

  • پیشگیر باشید. از کثیف شدن بیش از حد بینی کودکتان جلوگیری کنید، در نتیجه مانع وسوسه انگشت در بینی کردن می شوید. مو یا مژک هایی در بینی رشد می کنند و بطور موثر بینی را تمیز می کنند. با وجود این، خانه های خیلی گرم باعث خشک شدن مخاط بینی می شود. در مورد مرطوب کننده ها با ابزارهای پیشگیری دیگر با پزشک خود صحبت کنید.
  • فین کردن بینی را به کودک بیاموزید. کودکان اغلب وقتی انگشت در بینی می کنند که تنگ شده باشد یا احساس پوسته مانند سفت درون بینی داشته باشند به کودکتان نشان دهید چگونه در حالی که دهانتان بسته است و یک سوراخ بینی خود را بسته اید هوا از سوراخ دیگر بینی بیرون میدهید) فین می کنید برای آموختن این مهارت، از او بخواهید روی یک دستمال کاغذی که کف دستش است فین کند. سپس به او نشان دهید چگونه از دستمال برای گرفتن مخاط استفاده کند. دستمال کاغذی با دستمال رنگارنگی به او بدهید تا تشویق به انجام این تمرین بشود.

زمان و مکان هایی که کودک انگشت در بینی اش می کند را شناسایی کنید

برای چند روز او را تحت نظر داشته باشید و فهرستی از زمان و مکان هایی که در حین انگشت در بینی کردن دیده اید، فراهم کنید. وقتی متوجه شدید بیشترین وقت را کجا و چه زمانی برای این کار صرف می کند، دستانش را در آن ساعات با فعالیت دیگری مشغول نگه دارید. وقتی جک بر صندلی مورد علاقه اش مینشست و مشغول تماشای تلویزیون بود، انگشت در بینی می کرد بنابراین، وقتی مقابل تلویزیون بود او را تشویق کردند تا نقاشی بکشد، با توپ و سربازهایش بازی کند و یا وقتی سوار ماشین می شود و این عمل را انجام می دهد، بخواهید دستانش را توی جیبش بگذارد.

از تشویق و پاداش استفاده کنید

وقتی کودک عادات خوبی برای تمیز کردن بینی نشان میدهد، حتما برای این تلاش و آگاهی او را تشویق کنید. به او بگویید چقدر افتخار می کنید که او یک راه سالم و مودبی را برای مراقبت از خود انتخاب کرده است. اگر مشکل پایدار شود، ممانعت او را از این عادت برای یک دوره زمانی خاص با امتیازات و پاداش ها تقویت کنید و این پروژه را وقتی شروع کنید که وقت کافی برای نظارت و کنترل رفتار داشته باشید. به تدریج زمان مورد نیاز برای کسب امتیازات را بیفزایید، به کودک اجازه دهید تا حساب فرصت هایی که خودش را از انگشت در بینی کردن باز میدارد داشته باشد و سپس به خاطر این پیشرفت و کنترل نفس به او پاداش دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *