#


در هفته چهلم بارداری به چه مواردی باید توجه کرد

13 آوریل 2018 بدون نظر 2147 بازدید

در هفته چهلم بارداری به چه مواردی باید توجه کرد

No votes yet.
Please wait...

هفته چهلم بارداری

  • با پاها را پدیکور کنید.
  • از لحقله زایمان و تولد کودک عکس بگیرید.
  • فهرستی از کمک دهندگان را برای پس از زایمان تهیه کنید.
  • یک شب با همسویان به بیرون از خانه بروید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

نشانه های زایمان از هفته ۳۷ به بعد، پزشک از زایمان جلوگیری نخواهد کرد. وظیفه شمسها این است که نشانه های زایمان را یادداشت و دستورهای پزشک را در مورد زمان مراجعه به او رعایت کنید

کاهش حرکت های جنین؛ زمانی که حرکت های جنین کند می شود، ممکن است نشانه مشکلی برای کودک باشد، حتمأ و به سرعت به پزشک گزارش دهید!

تورم، اگر صورت با دست هایتان ناگهان ورم کرد، می تواند نشانه فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد و باید فورا به پزشک گزارش شود.

سردرد: سردرد شدید هم مانند تورم ناگهانی می تواند نشانه فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد که بیماری سختی است و با فشار خون، وجود پروتئین در ادرار و دیگر مشکلات مرتبط است.

تاری دید مشکلات بینایی خود را با پزشک یا مامایتان در میان بگذارید چون ممکن است نشانه فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد.

خونریزی یا لکه بینی: اگر خونریزی یا لکه های خون بعد از رابطه جنسی، معاینه واژن یا سونوگرافی نباشد، آن را به پزشک خود گزارش دهید ممکن است نشانه عفونت، اتساع دهانه رحم یا مسائلی مرتبط با جفت باشد.

هرگونه علامت غیرعادی یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود گزارش دهید!

ویژگی های جسمی

با اینکه اندازه قاعده رحمتان تا به حال با گذشت زمان همگام بوده است، در بعضی خانم ها در عمل این اندازه کمی کمتر می شود. این مطلب بدین خاطر است که کودک شما در داخل لگن آماده تولد شده است. گاهگاهی خانمی را می یابید که اندازه قاعده رحمش ۴۰ سانتی متر یا بیشتر است و احتمالا در تنفس عمیق دچار مشکل می شود. کشیدن قسمت بالای کمرو تحرک بعضی از این فشارها را تسکین می دهد.

وضعیت جنین

کودک شما همه چیزهایی را که برای متولدشدن نیاز دارد با خود دارد. مسیر روده کودک با مکونیوم پوشیده شده است. حدود ۳۰ درصد کودکان این مکونیوم (مدفوع) را قبل از تولد دفع خواهند کرد. در نتیجه، دهان و گلوی کودک را باید هنگام تولد با دستگاه مکنده پاک کرد تا از تنفس این ماده چسبنده جلوگیری شود.

ویژگی های دوران بارداری

در مورد عکس گرفتن در زمان زایمان و تولد کودک صحبت کنید

عکس گرفتن در زمان زایمان می تواند یک مسئله بحث انگیز و مورد اختلاف نظر باشد. بعضی خانم ها خیلی آن را دوست دارند و بعضی اصلا دوست ندارند.

شما می توانید با این مسئله به دو صورت برخورد کنید: یک طرف می گوید زمان زایمان لحظه ویژه ای است و هرگز برگشت پذیر نیست. بعضی مادران احساس می کنند که در لحظه زایمان چنان گرفتار زایمان اند که از تولد کودک ناآگاهند و به لحظه های حساس تولد کودک فکر نمی کنند؛ بنابراین تصمیم می گیرند که عکس بگیرند.

بعضی دیگر می گویند که زایمان لحظه ویژه ای است که نباید در فیلم محصور گردد بلکه باید در خاطر بماند. این گروه عکس نمی گیرند.

نکته در اینجاست که اگر شما از این لحظه ها عکس بگیرید، هرگز مجبور نیستید که به آنها نگاه کنید. شما می توانید آنها را در جایی بگذارید و فراموش کنید. البته اگر عکس بگیرید، می توانید آنها را ظاهر نکنید ولی اگر عکس نگیرید؛ شانس برگشت و گرفتن عکس وجود ندارد. بیمارستان ها یا زایشگاه ها هم در تصمیم شما نقش دارند. بعضی اجازه گرفتن عکس با فلاش یا بدون آن را می دهند؛ بعضی دیگر می گویند نباید از فلاش استفاده کرد. ممکن است بگویند که چه زمانی عکس بگیرید یا اینکه برای مثال از پزشک یا ماما عکس نگیرید.

هنگامی که قبل از زایمان به بیمارستان یا زایشگاه خود سر می زنید، در مورد عکس یا فیلم گرفتن هم از آنها بپرسید. اگر نظرشان با شما موافق نبود، با پزشک یا مامای خود صحبت کنید تا ببینید که آیا استثنایی هم وجود دارد.

مزایای تولد کودک در وقت مقرر

هر کسی وقت مقرر زایمان خود را در تقویم به نوعی علامت میزند یا زیرآن خط می کشد و اگر چه به خانم های باردار گفته شود که این وقت مقرر یک حدس قریب به یقین است، حتی اگر به آن باور نداشته باشند، دل خود را به آن معطوف می سازند.

بعضی پزشکان به خاطر دلیل مذکور تاریخی برای زایمان تعیین نمی کنند. آنها احساس می کنند خانم هایی که قبل یا بعد از این تاریخ زایمان کنند برایشان وحشت آور است. به جای آن، روز زایمان تعیین نمی کنند بلکه هفته زایمان یا ماه زایمان تعیین می کنند؛ بنابراین به جای اینکه بگویند برای مثال ۲۲ شهریور، می گویند اواخر شهریور یا اوایل مهرماه. معنی آن این است که حتی اگر شما در بین ۴ تا ۵ درصد خانم هایی باشید که در وقت مقرر زایمان می کنید، بالاخره در آن محدوده ای خواهد بود که تعیین کرده اید.

اگر خیلی دیر شده است و از قبل در تقویم خود دور روز مقرر زایمان خط کشیده اید، نگران نباشید. احتمالا تا به حال درک کرده اید که کودک هر زمان آماده باشد به دنیا خواهد آمد و تاریخ علامت زده در تقویم تمرین حدس است نه تاریخ دقیق.

فهرستی از کمک کنندگان برای بعد از تولد کودک را آماده کنید

پس از زایمان، زمانی است که به کمک نیازمندید. شاید باور نکنید یا ندانید که دیگران چه کمک هایی می توانند انجام دهند ولی بهتر است که از آنها کمک بخواهید. بخشی از کار این است که بدانید چه کسی می تواند چه نیازی را برآورده سازد. بهتر است که قبل از وقت فهرستی از نیازها و افراد را تهیه کنید. یک قلم و یک تکه کاغذ بردارید و نیازهای خود را یادداشت کنید و از آنها کمک بخواهید. نیازها از جمله موارد زیرند:

* کمک به شیردهی

* کمک به وعده های غذای خودتان

* کمک در تمیز کردن منزل

* کمک به خودتان (از نظر عاطفی و جسمی)

* کمک به دیگر کودکانتان

هر چیزی که فکرش را می کنید در فهرست بیاورید و سپس دنبال افراد مناسب برای آنها بگردید. این افراد ممکن است دوستان یا اقوام یا گاهی افراد حرفه ای باشند؛ برای مثال، برای شیردهی فرد مناسب ممکن است دوستی باشد که با موفقیت به کودک خود شیر داده است با یک مشاور شیردهی یا شخص دیگری باشد. کمک به کارهای خانه می تواند به وسیله همسایه، خواهرتان یا یک سرویس تمیزکننده منزل باشد. داشتن یک فهرست، کار را برای انتخاب افراد مناسب آسان تر می سازد.

هنگامی که کودکتان متولد شد، ممکن است افرادی بخواهند به شما کمک کنند. این افراد ممکن است دوست خوبتان، اقوام یا حتی همسایگان یا آشنایان شما در سازمان های اجتماعی یا مذهبی باشند که در آن ها شرکت می کرده اید.

گاهی ممکن است افرادی کار بخصوصی را پیشنهاد کنند؛ برای مثال، برایتان غذا بیاورند یا ممکن است چیزی را از پیش تعیین کنند مانند تاریخی برای به بازی بردن دیگر کودکانتان. اغلب وقتها این پیشنهادها خود به خود و بدون مقدمه مطرح می شود و یک تازه مادر فکر می کند که به کدام نیاز دارد. اگر فهرست تهیه کرده باشید، آماده اید که از هر کدام به جا استفاده کنید.

علاوه بر فهرست افرادی که می توانید از آنها کمک بگیرید، فهرستی از کارهای مورد نیاز خود را هم تهیه کنید. این کار از ردکردن کمک افراد جلوگیری می کند چون نمی توانید درباره چیز دیگری فکر کنید. تهیه فهرست پیش از موقع کار دشواری نیست، وقتی که همه وظایف و اموری را که معمولا انجام می دهید یادداشت کرده باشید. بعضی کارها عبارت اند از:

* خرید از خواروبارفروشی

* خریدن تمبر و پست کردن نامه

* آوردن یا تهیه کردن غذا

* بازی کردن و مشغول کردن بچه های بزرگ تر

* رختشویی

حالا اگر کسی تلفن کرد، می توانید بگوید: «من یک فهرست دارم و چیزهایی را که در آن نوشته ام از این قرار است.» این کار به آن شخص کمک می کنند تا کمکی را که از دستش برمی آید به شما بگوید.

اهمیت خواب

حتی اگر خوابتان در وسط شب نباشد، خوابیدن در وقت های دیگر هم به شما کمک می کند تا برای زایمان آماده شوید. اگر خوب هم استراحت کرده باشید، زایمان به اندازه کافی مشکل است و اگر قبل از زایمان خیلی خسته باشید، به دشواری زایمان می افزاید.

بنابراین هرجا که وقت بیشتری برای استراحت به دست می آورید دنبال آن بروید. حتی اگر چند دقیقه ای فرصت یافتید استراحت کنید، به شما کمک خواهد کرد. همسرتان هم همین طور، به ویژه اگر به خاطر کمبود خواب نمی تواند کاری را خوب انجام دهد.

یک شب با همسرتان به بیرون از خانه بروید.

احتمالا فکر می کنید که رابطه با همسر در این زمان احمقانه باشد ولی رابطه با شوهر حتی در اواخر دوران بارداری هم خیلی مهم است. در این چند هفته آخر، خانم ها معمولا گوشه گیر می شوند و فقط به خود و کودکشان فکر می کنند. همسرتان احتمالا چنین فکری ندارد و در واقع بعضی مردان احساس می کنند که فراموش شده اند.

اگر کوشش کنید تا یک شب را با همسرتان به رستوران مورد علاقه تان بروید یا اینکه شام خوبی درست کنید و با همسر به گردش بروید و در آنجا غذا بخورید، برای او خیلی اهمیت دارد و شما را بیشتر به هم نزدیک می کند. باید ببینیم پس از زایمان چندین ماه طول می کشد تا انسان به حال اولیه برگردد و همین طور روابط زناشویی هم مانند قبل شود.

رابطه شما باید شامل چیزهایی باشد که مورد علاقه هردویتان است. فیلم دیدن خوب است اما ممکن است برای شما چندان خوشایند نباشد که بنشینید و فیلم ببینید و به جای آن نتوانید با هم حمام بروید؛ ضمن اینکه فیلم دیدن مانع گپ زدنتان هم می شود! رفتن به پیک نیک هم جالب است ولی اگر زمستان باشد، باید برنامه ای در خانه تدارک ببینید.

شور مادر شدن

آیا قبلا فکر کرده اید که پس از زایمان در بیمارستان چه بپوشید؟ اہتا جایی است که لباس خواب به کار می آید، یک ژاکت لرم هم برای پوشاندن لباس های بیمارستانی و گرم نگه داشتن شما با کلاس دادن به لباس ها جالب خواهد بود؛ علاوه بر این، جلرح آن – گل سفارشی دوز است – برای پرستاری از نوزاد ناب است!

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *