#


راهکارهایی برای جلوگیری از تقلب کودکان

11 آوریل 2018 بدون نظر 1869 بازدید

راهکارهایی برای جلوگیری از تقلب کودکان

No votes yet.
Please wait...

تقلب کردن در کودکان

لطفا به ورقه های خودتان نگاه کنید» کلمات آشنایی که همه آموزگاران در طول هر آزمونی بیان می کنند. ارزیابی شده بیش از یک سوم تمام دانش آموزان در طول سال های تحصیلی خود) حداقل یک بار تقلب می کنند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا کودکان احساس می کنند در امتحاناتشان باید تقلب کنند. بچه های کوچک خود محور هستند و می خواهند برنده شوند و چگونگی اش مهم نیست. حتی یک کودک پنج ساله احساس می کند باید درست جواب دهد و برای چیزی که میخواهد به تقلب رو می آورد. بعضی از کودکان که پذیرفتن شکست برایشان سخت است، در بازیها تقلب می کنند تا برنده شوند و عادلانه اعمال اشتباه کودک دیگر را متهم می کند. در مدرسه، کودک از گرفتن نمره بد می ترسد و چون کودک قادر نیست نمره مورد نظر را کسب کند، بر نگاه کردن به برگه امتحانی دیگران اصرار می کند. در مدرسهی رقابتی، کودکی که آمادگی ندارد یا نمی تواند موفق شود، این کمبود را با تقلب کردن می پوشاند. بعضی دیگر اینکار را می کنند نه به این خاطر که به آن نیاز دارند، بلکه به دلیل فشار همکلاسی هایش تقلب می کند. حتی دانش آموزان خوب نیز با اجازه دادن به دیگران که از آنها کپی برداری کنند، نیز به این دام می افتند تقلب کردن های پی در پی و تقلبی که از جنبه های دیگر دروغ گفتن است و گاهی منحرف شدن از مسیر صداقت است، آنها می توانند مشکلات عاطفی جدی نشان دهند و اغلب نیازمند کمک از طرف متخصص هستند. موارد زیر، راه حل هایی هستند که به شما کمک می کنند این شرایط را اصلاح کنید. مهم نیست که چه وقت رخ می دهند.

رو به رو شدن با مشکل

این کمک می کند تا تعیین کنید چرا کودکتان تقلب کرده است و واضح درباره آن صحبت کنید.

  • دنبال دلیل باشید. وقتی کار کودک آشکار شده است، نپرسید آیا تقلب کرده است. بلکه آرام همراه دلیل و مدرک با او روبه رو شوید. بعضی از کودکان به شدت این گناه را انکار می کنند، در حالی که بعضی دیگر به هم می ریزند و دستپاچه میشوند. یادتان باشد مثل دشمن برخورد نکنید. همچنین متهم و سرزنش نکنید. سعی کنید بفهمید چرا تقلب کرده است، آیا برای امتحان آماده نشده بود؟ آیا برای موفق شدن در استانداردهای غیر ممکن تحت فشار بوده است؟
  • عدم رضایت خود را بیان کنید. آرام ولی قاطع به کودک بگویید تقلب پسندیده نیست. توضیح دهید چرا تقلب کردن راهی مقبول و پسندیده نیست. رفتارهای دیگری پیشنهاد دهید که به عنوان راه حل می توان از آنها استفاده کرد.
  • راستگویی و صداقت را تشویق کنید. او را نسبت به اهمیت تلاش صادقانه تحت تأثیر قرار دهید. برای اینکار باید خودتان به آنچه می گویید عمل کنید و سپس یک الگوی مناسب باشید. به کودک بگویید عملی که انجام میدهید به حسابتان گذاشته میشود.

از کودک بخواهید با آن موافقت کند و اصلاحاتی انجام دهد

چون بسیار مهم است پیامدهای رفتار خود را بداند به او از پیامدهای رفتار نادرستش بگویید تا آن را اصلاح کند. حتی اگر این اولین بار باشد (شاید چون اولین بار است)، با آن جدی برخورد کنید. در مورد این رفتار با معلم صحبت کنید و بر اساس شرایط و اهمیتش به دنبال یک راه حل مناسب باشید. شاید او در آن امتحان نمره قبولی نگیرد و آزمونی جبرانی دهد. این فقط برای اثبات آن است که او مطالب درسی را یاد گرفته است یا شاید لازم باشد در آن درس بیشتر تلاش کند. گاهی مؤثر ترین پیامد برای تقلب مکرر، عذرخواهی همگانی با یک پوزش از طرف کودک به کسی است که اطلاعاتش را دزدیده است. او باید بفهمد زمان می برد تا خودش اثبات کند و اعتماد بچه های دیگر کلاس را دوباره به دست بیاورد.

استانداردهای واقع گرایانه تعیین کنید

اکنون باید با دلیلی که کودک را مجبور به تقلب کرده است مواجه شوید. آیا اهداف شما و کودکتان نامعقول است؟ اگر چنین است انتظارات خود را تغییر دهید.

  • تقلب را تحریک نکنید. گاهی لحن صدا در خانه و مدرسه، به طور ندانسته تقلب کردن را تشویق می کند. محیط رقابتی که بر نمره پیروزی تأکید زیادی دارد و شانس تقلب رادر میان دانش آموزان افزایش می دهد.
  • اهداف واقع گرایانه معین کنید. وقتی انتظارات خیلی بالا هستند احتمال بیشتری وجود دارد کودک تقلب کند. وقتی نمره نسبت به یادگیری در درجه مهمتری باشد، کودک تشویق می شود تا تقلب کند. برای کمک جهت اجتناب از واکنش های نامناسب به فشاره بامعلم او جلسه ای ترتیب دهید تا در مورد اهداف مناسب برای کودکتان صحبت کنید و از او بخواهید برچسب متقلب به کودک داده نشود یا احساس ناشایستی در او ایجاد نشود. این فقط کودک نیست که ضعیف عمل می کند، نیاز به حفظ معدل خود به هر قیمتی که شده را احساس می کند. در مورد نگرانی های کودک صحبت کنید، به طوری که بتوان فشار را کم کرد در صورت نیاز تقاضای کمک بیشتری نمایید تا نقایص مهارتی و یادگیری را رفع کنید. بخواهید بیشتر تأکیدروی رشد مهارت ها و یادگیری باشد نه نمرها .
  • معنی صداقت را توضیح دهید. با کودک خود به آرامی و مهربانی در مورد معنی صداقت و درستی صحبت کنید و مطمئن شوید او می داند چگونه تکالیف مدرسه اش رادرست ومناسب انجام دهد. برای مثال تفاوت بین کپی برداری از کتاب های منبع (سرقت ادبی) وتفسیر مطالب را شرح دهید. حتی بادانش آموز دبستانی کار کنید تا بیاموزد که چگونه از منابع مرجع استفاده کند.

در صورت نیاز زمان مطالعه را افزایش دهید

وقتی منبع مشکل عدم تعهد کودک به تکالیف مدرسه اش است، بنابراین به فنون شیوه دیگری نیاز داریم. اگر همیشه تکالیفش آماده نیست باید تشویق شود تا رفتارش را تغییر دهد. باید از احتمالات مثبت و منفی استفاده کرد تا شرایط اصلاح شود. أهداف هفتگی تنظیم کنید. سپس از کودک بخواهید جدولی ازمدت دقایقی که صرف مطالعه می کند، درست نماید. به خاطر اینکه وقت آزاد خود را به مطالعه اختصاص داد او را تشویق کنید. این رفتار مطالعه را با تماشای تلویزیون با یک فعالیت تفریحی خارج از منزل تقویت کنید.

رفتار درست و صادق را تقویت کنید

بعد از اینکه تمام راه حل ها به مرحله اجرا و امتحان گذاشته شدند، بنابراین و خلیفه شما این است که ، تلاش های کودک در مدرسه را تقویت کنید. به خاطر اینکه کارش را خوب انجام داده است، تشویقش کنید نه فقط به خاطر نمره! به دنبال فرصت هایی باشید تا به صداقت او پاداش دهید مثل وقتی که بچه های دیگر تقلب می کنند، ولی او نمی کند. وقتی کود که دیگر جواب هایش را در اختیار او قرار می دهد، اما او از گرفتن آنها امتناع می کند یا زمانی که مقاله ای را با استفاده از منابع می نویسد بدون اینکه کپی برداری کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *