#


چگونه با برخی اختلالات نابهنجار روانی کودکان رفتار کنیم

1 آوریل 2018 بدون نظر 2021 بازدید

چگونه با برخی اختلالات نابهنجار روانی کودکان رفتار کنیم

No votes yet.
Please wait...

رفتارهای نابهنجار روانی

رفتارهای خودزنی

این رفتارها به آسیب و یا حتی مرگ منتهی می شوند و نباید آنها را نادیده گرفت. اگر نگران این هستید که کودک شما به خودش صدمه بزند، به سرعت باید به دنبال راهنمایی متخصصین باشید.

 صحبت از خودکشی یا حرکات بیانگر آن

کودکان اغلب اظهاراتی از این قبیل «آه، کاش می مردم!» را در لحظاتی از ناامیدی و خد کنند و گاهی برای تلافی درآوردن سر والدین یا مجبور کردن برای چیزی که می خواهند، از این عبارت ها استفاده می کنند. اظهارات ضد و نقیضی از این قبیل به این معنی نیست که کودک شما گرایش به خودکشی دارد و به این معنی هم نیست که او این کار را نمی کند. تهدیدات مکرر زبانی به تنهایی یا به همراه نشانه های دیگر، هشدارهایی هستند که باید آنها را جدی بگیرید. احتمال خودکشی باید جدی گرفته شود چون این هشتیمن علت مرگ در میان پسران پنج تا چهارده سال است و سنین علت مرگ در میان نوجوانان ده تا نوزده سال است. خودکشی در میان پسران چهار یا پنج برابر بیشتر از دختران است، اگرچه تلاش دختران برای خودکشی ناموفق تر است و اینکه خودکشی در میان کودکان زیر ده سال خیلی نادر است، اما در سنین خیلی پایین نیز رخ می دهد. علائم هشدار دهنده امکان خودکشی در یک کودک به قرار زیر است:

۱٫ تغییر سریع در شخصیت

۲٫ ناراحتی طولانی، شامل گریه بدون هیچ دلیل مشخصی

۳٫ از بین رفتن علاقه نسبت به دنیایش

۴٫ از دست دادن اشتها

۵٫ اختلالات خواب یا بیخوابی و یا خواب بیش از حد زیاد

۶٫ نبود نشاط و سرزندگی در گفتار و رفتار

۷٫ اظهارات منفی نسبت به خودش از قبیل من خوب نیستم» و احساس ناامیدی

۸٫ تهدیداتی از این قبیل «پشیمان می شی اگه من خودم را بکشم.» این اظهارات را جدی بگیرید حتی اگر تهدیدات کودک به خودکشی برای سرزنش کردن شما باشد و همچنین اگر روشی که خودش را خواهد کشت توضیح داد، نگرانتر باشید. برای مثال: «من می خوام اون قرص هایی که توی قفسه حمام است را بخورم.» با «من با تفنگ خودم را می کشم.»

۹٫ حرکات بیانگر خودکشی با تهیه مقدمات خودکشی. برای مثال، بالا رفتن از پنجره و رفتن روی البه پنجره را نباید ساده گرفت. این علایم را نیز نباید ساده گرفت، مثل جمع آوری قرص ها یا با ترکیبات کاملا خطرناک، با بی اعتنایی از یک خیابان شلوغ عبور کردن، فرار کردن در یک شب بی نهایت سرد، به خصوص نوشتن یادداشت های خود کشی.

۱۰٫ افسردگی مزمن با مشکلات عاطفی جدی، به ویژه اگر سابقه خودکشی در خانواده نیز وجود داشته باشد.

این علائم هشداردهنده همیشه واضح نیستند و بعضی از کودکان بدون هیچگونه هشداری خودکشی می کنند. گزارشات زیادی از چندین خودکشی در میان مدارس با جامعه وجود دارند، گاهی به نظر می رسد توسط خودکشی جوان دیگری تحریک شده است. هر زمان که کودک شما در معرض خودکشی از طریق رسانه ها با تجربه شخصی قرار گرفته در آن مورد و احساساتشان با وی صحبت کنید. راه های گفتگو را باز بگذارید و گاهی از کودکتان بپرسید، نظرت راجع به آن چیست؟» اگرچه شما معتقدید بطور کامل با مشکلات او در ارتباط هستید، اما واقعیت اینست که اکثر خودکشی ها توسط رویدادهای زندگی واقعی (شکست و ناکامی ها در مدرسه، مشکلات خانوادگی، با تشکیل ندادن یک تیم) اتفاق می افتند.

اگر در مورد اینکه آیا کودک شما در خطر ارتکاب خودکشی است شک و ابهامی دارید، سریع با متخصصی که در این حوزه خاص تخصص دارد مشورت کنید.

رفتارهای به شدت تکانشی ممنوع

بعضی از کودکان آنچنان فعال هستند و بدون فکر عمل می کنند (تکانشی که بطور بالقوه در رفتارهای خود نابود کننده ای وارد می شوند که به راحتی به یک فاجعه تبدیل می گردد. باید این رفتارهای ممنوع به سرعت به خیابان پریدن بدون نگاه کردن، بطور مکرر از خانه با والدین دور شدن، بالا رفتن از ارتفاعلت خطرناک و وارد کردن وسایل درون پریزهای برفی هستند تحت کششما بیشتن. اگر نمی توانید کودکتان را از این کارها باز دارید، باید به دنبال کمک باشید.

خودزنی

اگر کودک شما با ضربه زدن، کندن، کوبیدن، خراشاندن یا بریدن، به خودش آسیب می رساند این امر می توانند به آسیب دایمی منتهی و باید متوقف شود. از یک متخصص کمک بگیرید.

رفتارهای آسیب رسان به دیگران

اگر این مشکلات را در کودک خود مشاهده کردید، به یاد داشته باشید می تواند برای شما و دیگران هم خطرناک باشند و شما به طور قانونی مسئول هر صدمه و آسیبی هستید که او باعث می شود.

حمله شدید

اگر کودک شما بطور مکرر به افراد دیگر آسیب می رساند، باید مداخله کنید، بعضی از کودکان در دعوه کنترل خود را از دست می دهند و به نظر می رسد که نمی توانند خودشان را متوقف کنند در حالی که دیگران از روی قصد در دعوا و نزاع ها به دیگران آسیب می رسانند. در هر یک از این حالت ها، آنها می توانند آسیب های جدی وارد کنند و باید کنترل شوند. از یک متخصص گسگ بگیرید

آتش افروز

بازی پی در پی با کبریت یا در واقع آتش افروز، یک خطر بدیهی برای کودک و افراد اطراف اوست. اگر این رفتار در هر شکلی غیر از شکل بی ضرر آن رخ دهد از یک متخصص کمک بگیرید

شکنجه دادن حیوانات

این رفتار نشانه مشکلات عاطفی جدی است و نباید موارد آن را نادیده بگیرید یا به عنوان یک تصادف» از آنها بگذرید. بچه های خیلی کم سن ممکن است خوب یاد نگرفته باشند اما بچه های بزرگتر به خاطر دلایل و یا مشکلی این کار را می کنند که حل این مشکل فراتر از توان والدین است. از متخصص کمک بخواهید.

مصرف مواد مخدر یا الکل

در سالهای اخیر (امریکا) سنی که مشکلات مصرف مخدر یا الکل در آن آغاز می شد، به ملسور یکنواخت و پیوسته شده است. فروشندگان مواد مخدر و معتادان، حتی در میان دانش آموزان ابتدایی نیز مشاهده شده اند. خطرناک تر اینکه مصرف الکل و مواد مخدر به صورت یک پدیده عادی برای بسیاری از جوانان در آمده است. موسسه ملی سوء استفاده از دارو، در سال ۱۹۸۵ گزارش کرد ۹۳ درصد از دانش آموزان دبیرستانی آمریکا، الکل می نوشند و ۵۷ درصد حداقل ماری جوانا را امتحان کرده اند و بیش از ۵ درصد، این مخدرها را به صورت روزانه مصرف می کنند. پیشگیری و مداخله به موقع در مورد این نوجوانان بسیار مهم است. بسیاری از مدارس برنامه های اطلاع رسانی نسبت به مواد مخدر را شروع کرده اند. اگر مدارس شما هنوز این کار را آغاز نکرده مسئولین مدرسه را تشویق کنید تا هر چه زودتر شروع کنند. اگر مصرف مواد مخدر را در کودک خود مشاهده کردید با لوازم مربوط به مواد مخدر را پیدا کردید و یا تغییرات ناگهانی در رفتار او شاهد بودید و اگر دیدید علاقه ای به فعالیت هایی که قبلا انجام می داده یا دوستانی که قبلا داشته ندارد، باید بی درنگ اقدام کنید. از متخصص کمک بگیرید.

رفتارهای مشکل آفرین طولانی مدت

بعضی رفتارها متناسب با سن است و تقریبا همیشه بعد از یک مدتی از بین می روند، چه شما متوجه آن باشید یا نباشید. اما اگر کودک شما همچنان یک رفتار بد از گذشته را بروز داد در حالی که همسالانش آن را کنار گذاشتند، عاقلانه تر این است که به دنبال مشاوره باشید.

رفتارهای دیگر، که به نظر می رسند در کودکی غیرعادی نیستند یا مشکلات جدی بوجود نمی آورند، ممکن است بعدها در زندگی مشکلات جدی به بار بیاورند. چنانچه اگر بگذاریم آنها تا دوره بزرگسالی باقی بمانند. این رفتارها شامل ترس شدید و ترس های بی دلیل (فوبی)، عادات عصبی، مشکلات و ناتوانایی های یادگیری، اختلالات خوردن و خجالتی بیش از حد هستند. اگر این مشکلات را خیلی زود رفع کنید، زندگی کودک شما شادتر و زیباتر خواهد شد. اگر توصیه هایی که ما ارائه داده ایم هیچ پیشرفت حقیقی برای شما نداشتند، از یک متخصص کمک بگیرید.

رفتارهای عجیب

مجموعه ای از رفتارهای خاص وجود دارند که آنقدر عجیب و غیر عادی هستند که لازم است شما در حد امکان خیلی زود در صدد رفع آنها باشید. این رفتارها شامل این موارد هستند: توهم دیدن، صداهایی شنیدن، اصرار در پوشیدن لباس های جنس مخالف یا آرزوی اینکه جنس مخالف باشد، مدفوع کردن، ادرار کردن در انذار عمومی یا بطور غیر درست در اطراف خانه، خوردن گچ دیوار، جمع کردن اشیاء عجیب یا رفتارهای جنسی عجیب و یا هر نوع رفتار دیگری که شما نسبت به آنها احساس خوبی ندارید را با متخصص در میان بگذارید.

دلایل دیگری که باید برایشان کمک بخواهید

رفتارهایی که در بالا اشاره کردیم، دلایل موجهی هستند تا از یک متخصص مشاوره بخواهید، اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که نشان می دهند چرا شما باید از یک متخصحی کمک بخواهید تا بتوانید گودگی سالم و شاد تربیت کنید. شاید می خواهید میلمئن شوید که تصمیم شما بهترین تصمیم شرایط فردی است و یا شاید به دنبال ایده های جدید هستید تا زندگی خانوادگی خود را ارتقا دهید. بسیاری از زوج ها می خواهند که به طور موثر با کودکانشان ارتباط برقرار کنند و بعضی به دنبال حل مشکلات بالقوه هستند، خانواده شما ممکن است استرس های شدیدی را متحمل شده باشد (مرگ، طلاق) و بخواهید به دنبال راهی برای کاهش واکنش های عاطفی کودکتان باشید.

اگر کودک شما رفتارهایی را بروز داد که بطور ثابت و پایدار در کنترل آنها دچار مشکل است، اگر شما و همسرتان در تئوری های پرورش کودک کاملا نظریات مخالفی دارید در مواجه شدن با یک شرایط خاص بلور متفاوت عمل می کنید، اگر شما جزو کسانی هستید که همیشه داد می کشند، تنبیه می کنند یا به دنبال انتقاد و سرزنش هستند به جای اینکه از کودکتان لذت ببرید و به او کمک کنید تا نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد، بنابراین برای تغییر روش خود باید کمک بخواهید. میل به جستجوی کمک یا قبول کردن وقتی که به آن نیاز دارید، به کودکان و خانواده های خوشحال تر و سالم تر منتهی می شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *