#


بایدها و نبایدهای هفته بیست و هفتم بارداری

25 مارس 2018 بدون نظر 2126 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته بیست و هفتم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته بیست و هفتم بارداری

  • یک بار دیگر به بیمارستان محل زایمان خود سر بزنید.
  • مراقب زایمان زودرس باشید.
  • با بی خوابی مقابله کنید.
  • لباس کودک انتخاب کنید.
  • آزمایش کم خونی بدهید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد. .

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا انبساط زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد.

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک میتواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است. : هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

جنین شما حالا آنقدر بزرگ شده است که دیگران حرکاتش را احساس می کنند. اکنون زمان شگفت آوری برای خانواده هاست که در احساس کردن حرکت های جنین با مادر شریک شوند. گفته می شود اغلب همان لحظه ای که شما به دیگری می گویید: جنین دارد حرکت می کند»، جنین می فهمد و متوقف می شود. این باعث سرگرمی می شود.

همچنان که هفته ها می گذرد، نشانه های بسیار دیگری مربوط به اواخر بارداری را می توانید تجربه کنید که از آن جمله درد پشت، کرامپ و گرفتگی ساق پاها، سوزش سردل و درد لگنی را می توان نام برد. هرچه فعال تر باشید و ورزش کنید و رژیم غذایی سالم تری داشته باشید، از نشانه ها و دردسرهای اواخر بارداری کمتر اذیت میشوید.

وضعیت جنین

جنین به رشد و وزن گیری خود ادامه می دهد. پلک ها قادرند باز و بسته شوند. پوست او به خاطر زندگی در مایع آمینوتیک هنوز بسیار نازک و چین خورده است و وریدها به کمک آن قابل مشاهده است. همچنان که جنینتان بزرگ می شود و چربی بیشتری زیر پوست جایگزین می شود، وریدها دیده میشوند و بدن کودک تکامل می یابد.

یک بار دیگر به بیمارستان محل زایمان خود سر بزنید

با اینکه احتمال دارد قبلا به بیمارستان یا محل زایمان خود سرزده باشید، حالا به زایمان نزدیک تر شده اید و چشم و گوشتان بازتر شده است. پرسش هایتان حالا تفکر متفاوتی را همراه خود دارد چراکه فکر زایمان برای شما و خانواده تان حقیقی تر شده است.

یک برنامه ریزی خوب این است که برنامه کارهای خود را گرچه کامل نشده باشد، هنگام بازدید از بیمارستان با خود داشته باشید. از آن به عنوان یک یادداشت استفاده کنید. ممکن است بخواهید برای صحبت درباره برنامه های بیمارستان از آن استفاده کنید. مطرح کردن مطالب زیر هم مناسب است:

*مشاهده جنین

* غذا و نوشیدنی هنگام زایمان

* لوازم موجود برای استفاده ( مانند توپ زایمان و میله چمباتمه)

* برنامه دیدار در زمان زایمان و پس از آن

* برنامه نگهداری کودک در کنار شما) بعد از تولد

* داروهای مصرفی

* اطلاعات قبل از ثبت نام

اینها فقط بعضی از چیزهایی است که می خواهید بپرسید. مطالب دیگری هم که برایتان مهم است به آنها اضافه کنید. حالا وقت آن رسیده است ببینید که خط مشی بیمارستان با خواسته های شما هماهنگی دارد یا خیر.

اگر فهمیدید که تناقضی وجود دارد، بپرسید چه کسی باید آن خط مشی را تغییر دهد. گاهی اوقات، این تناقض به خاطر نظر پزشک است؛ یعنی ماما یا پزشکتان می تواند آن را اصلاح کند ولی گاهی این برنامه کلی بیمارستان است و شما باید برای استثنا شدن به مدیریت مراجعه نمایید. چون این کار زمان بر است اگر از حالا شروع کنید، آن وقت را دارید و چون خواسته تان برایتان مهم است به زحمتش می ارزد.

بسیاری از بیمارستان ها و مراکز زایمان با گرفتن وقت قبلی اجازه بازدید از بیمارستان را می دهند. اگر شما یا شوهرتان نتوانستید در آن وقت معین بازدید نمایید، برای وقتی دیگر تقاضا کنید. این تقاضا معمولا به سادگی پذیرفته میشود.

ویژگی های بارداری

مراقب زایمان زودرس باشید!

زایمان زودرس زایمانی است که قبل از هفته ۳۷ شروع شود. در صورت مشاهده ه یک از موارد زیر خطر زایمان زودرس افزایش می یابد:

* سابقه زایمان زودرس

* بارداری چندقلویی

* مصرف سیگار

* سابقه جراحی های رحمی یا دهانه رحم

* ابتلا به عفونت باکتریال واژن

مهم است که مراقب نشانه های زایمان زودرس باشید چون اگر زود درمان کنید، معمولا متوقف می شود و شما می توانید از زایمان زودرس خود جلوگیری کنید. شما می توانید نشانه های زایمان زودرس را از پزشک خود یا کلاسهای آموزشی یاد بگیرید؛ اما لازم است برای خودتان و اطرافیان یادآوری کنید به طوری که اگر لازم شد، به سرعت شناسایی و سپس متوقف گردد. این نشانه ها عبارت اند از:

* درد خفیف پشت

* فشار لگنی

* ترشح مایع از واژن

* انقباض های رحمی بیش از شش بار در ساعت

* خونریزی از واژن

* مشکلات ادراری

اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر لازم است کمی صبر کنید، مایعات بنوشید و دراز بکشید. یکی از درمان های اولیه زایمان زودرس، مایع درمانی است. معمولا این کار از راه وریدی در بیمارستان انجام می شود، گرچه شروع مایع درمانی به صورت خوراکی ضرری ندارد.

اگر به زایمان زودرس مشکوک بودید، پزشک از شما میخواهد که جنین را مدتی تحت مراقبت قرار دهد تا انقباض ها و همچنین خود کودک مورد مراقبت بررسی قرار گیرند؛ علاوه بر اینها، به احتمال زیاد آب درمانی واژینال و آزمایش واژینال خواهید شد تا تغییرهای دهانه رحم معلوم گردد.

اگرانقباض ها به قدر کافی کنترل شد، احتمالا مرخص می شوید. گاهی اوقات، به الزام داروهایی مانند پروکاردیا یا تربوتالین تجویز می گردد. این کار به آرامش رحم کمک می کند ولی باعث می شود احساس حرارت، تنگی نفس و کمی گیجی کنید. داروهای قوی تری مانند سولفات منیزیم هم هست که زایمان را متوقف می سازد. شما میتوانید به یک متخصص اطفال مراجعه کنید تا وضعیت کودک و استفاده از استروئیدها را بررسی کند تا چنانچه نمی توان از زایمان زودرس جلوگیری نمود، به آماده شدن ریه ها کمک شود.

این عمل می تواند خیلی سخت باشد. حتی اگر فقط چند ساعت در بیمارستان بمانید، از یک نفر بخواهید شما را تا بیمارستان همراهی کند و با شما بماند. با وجود اینکه زایمان زودرس خطرناک است، اقدام به موقع می تواند به افزایش زمان بارداری کمک فراوانی بکند.

مواجهه با بی خوابی

بی خوابی، بد خواب رفتن یا دشواری در خواب رفتن مجدد است. در دوران بارداری ممکن است از هر یک از این دو مشکل یا هردوی آن ها رنج ببرید.

بی خوابی می تواند در اثر مجموعه ای از عوامل ایجاد گردد از جمله:

*خستگی بیش از حد

* ورزش پیش از وقت خواب

* چرت زیاد

* فعالیت فکری مداوم

* فشار عصبی

* دردهای بدنی

معلوم است که مبارزه با بعضی از این موارد آسان تر از موارد دیگر است؛ برای مثال، اگر مصرف کافئین در اواخر روز باعث بیداری شما می شود، قبل از شام کاکائو میل نکنید یا به جای چای پررنگ شیر گرم بنوشید. برنامه ورزشی خود را در اوایل شب پایان دهید تا از بی خوابی ایجاد شده به وسیله آن جلوگیری شود. در مورد چرت زدن عاقلانه و سنجیده برخورد کنید. اگر اغلب اوقات چرت می زنید، این اوقات را کم کنید تا شب بهتر بخوابید.

برخورد با استرس و فکر زیاد و فعال کمی دشوارتر است، به ویژه نوع دوران بارداری آن. بیایید این واقعیت را بپذیریم وقتی باردار هستید، ذهن شما مدام در حال تحرک است و باعث اضطراب زیاد میشود.

شما می توانید کارهایی انجام دهید تا ذهنتان آرام گردد. پیش از همه، کوشش کنید از صحبت هایی که ناراحت کننده است یا به تفکر عمیق و شدید قبل از خواب نیاز دارد خودداری کنید. تماشای نمایش های تلویزیونی نگران کننده و خواندن کتابهای اضطراب آور هم همین طور است. هر کاری یا هر چیزی که شما را نگران کرده یا تحریک کند نباید بخشی از کار معمول از خواب شما باشد.

اگر ذهن شماست که شما را بیدار نگه می دارد با جسم شماست؟ باید بینید که علت آن چیست. آیا کمردرد است؟ آیا گرفتگی عضلات پاها است؟ هرکدام است آن را طبق معمول درمان کنید ولی یادمان باشد که پیشگیری بهتر از درمان است.

تماشای نمایشنامه ها و فیلم های تلویزیونی اضطراب آور هم همین گونه است. هر چیزی که شما را نگران کرده یا تحریک کند نباید برنامه قبل از زمان خواب شما باشد. اگر قبل از خواب ذهن شما طبیعتا شروع می کند به بررسی های فکری در مقابل آن مقاومت کنید. راهی که بسیاری از خانم ها دارند این است که در کنار تختخواب خود یک دفترچه یادداشت و قلم می گذارند. و وقتی فکری خطور کرد آن را یادداشت کرده و رها می کنند.

استفاده از ساز و کارهای آرامش بخش مانند تنفس، مراقبه، رایحه درمانی و استفاده از یک دستگاهی که صداهایی مانند صدای باران، صدای امواج دریا و شرشر آب جویبارها را ایجاد می کند می تواند ذهن شما را آرام نماید.

ولی اگر بی خوابی شما ذهنی نبوده بلکه جسمی است ببینید علت آن چیست. آیا کمردرد است یا گرفتگی پاها است. با هریک از این موارد طبق معمول برخورد نمایید. ولی بدانید که پیشگیری بهتر از هر چیز است. مثلا قبل از خواب محل درد را با کشیدن و راحت گذاردن آرام سازید. موقع خوابیدن برای جلوگیری از کمردرد یک بالش زیر کمر خود گذارده یا ورزش لگن انجام دهید.

لباس های کودک را انتخاب کنید

لباس های کودک بسیار جذاب اند! تنها چیزی که از لباس کودک جذاب تر است خود کودک در آن لباس است. در واقع، اغلب مادران می گویند اولین چیزی که برای کودک خریده اند لباسش بوده است. پرسش این است که وقتی کودک بیاید، آیا این لباس ها مفید خواهند بود یا نه. اینجاست که باید بعضی نکته ها را به خاطر داشته باشید.

مدل لباس: حتی اگر بدانید فرزندتان پسراست یا دختر، سبک ها متفاوت اند و علاقه شما ممکن است با علاقه خانواده تان متفاوت باشد؛ بنابراین مواظب باشید لباس های زیادی از یک نوع نخرید تا اینکه کودک به دنیا بیاید و ببینید کدام یک برایش مناسب است؟

قابلیت استفاده: قبول کنید یا نکنید، همیشه جالب ترین لباس ها قابل استفاده ترین است. آیا این لباس پایینش باز است که بتوان به راحتی پوشک کودک را درآورد. آیا بالای آن آنقدر باز هست که سر کودک به راحتی داخل آن شود؟

راحتی کودک: وقتی برای کودک خود لباس انتخاب می کنید، به راحتی او توجه داشته باشید؛ برای مثال، دکمه یا گره زیاد سبب می شود اگر کودک روی آن ها بنشیند یا بخوابد آسیب ببیند. مواظب این ها در جلو و عقب لباس باشید.

پارچه: آیا لباس او از پارچه ای درست شده است که شما دوست دارید یا اینکه نرم است؟ بعضی خانواده ها دنبال پارچه های پنبه ای یا حتی پنبه ای ارگانیک می روند، در حالی که بعضی دیگر به آن اهمیت نمی دهند. چیزی که باید به آن توجه کرد این است که پارچه باید برای پوست حساس کودک مناسب باشد خوبند.

فصل: لباس های دست دوم (از کودک قبلی) ولی آیا به درد این فصلی می خورند که به آن نیاز دارید؟ این مطلب در مورد لباس هایی که پیش از وقت هم میخرید صادق است. شما اغلب می توانید پیش بینی کنید که کودک با چه سرعتی بزرگ می شود. بنابراین خریدن لباس خیلی پیش از زمان استفاده کاری مشکل یا غیرعاقلانه است..

ایمنی: لباسی انتخاب کنید که برای کودکتان ایمن و بی خطر باشد؛ برای مثال، بعضی لباس های خواب با مواد ضد حریق پوشیده شده اند، در حالی که بعضی دیگر این طور نیستند. ایمنی از آتش حکم می کند که لباس های خواب کودک راحت و مناسب باشد. روبان و دیگر تزیینات ممکن است خطرناک باشند و باعث خفگی شوند.

وقتی دیدید چه لباس هایی را نیاز دارید آنها را اعلام کنید تا به عنوان هدیه برایتان بیاورند) و حتی جوراب یا دمپایی را هم جزء نیازها بیاورید. این ها هدیه های مورد پسند و جدید هستند و حتی والدین نسل جدید آنها را بیشتر دوست دارند.

آزمایش کم خونی بدهید

بسیاری از پزشکان در اوایل سه ماهه سوم در مورد کم خونی و مقدار آهن از شما آزمایش می گیرند. اگر از کم خونی رنج می برید، ممکن است این دوره بیش از حد معمول دچار خستگی مفرط شوید و دلیلش هم این است که کمبود آهن می تواند در رساندن اکسیژن به سلول ها مؤثر باشد.

احتمالا کم خونی شما را در خونریزی های زمان زایمان دچار مشکل می سازد و باعث می شود نتوانید بعضی داروها را در آن زمان مصرف کنید. (اگر کم خونی شدید یا کمبود پلاکت خون دارید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، بسیاری از بیمارستان ها تزریق های نخاعی را در فهرست نمونه خود دارند.) – پزشک به شما خواهد گفت چگونه از کم خونی جلوگیری کنید و از آن جمله:

* غذایی سرشار از آهن مصرف کنید. روی سبزیجات برگی سبز، حبوبات، غلات کامل، جگر و گوشت تمرکز کنید.

* از خوردن چیزهایی که از جذب غذاها جلوگیری می کنند بپرهیزید. کافئین و کلسیم از جذب آهن جلوگیری می کنند. بنابراین وقتی مکمل های آهن یا غذاهای سرشار از آهن را میل می کنید، از مصرف کافئین و کلسیم خودداری نمایید. قبل از خوردن یا نوشیدن این مواد چند ساعت صبر کنید تا آهن به طور کامل جذب شود.

* آهن را وارد کنید. شما می توانید با پختن غذا در ظروف چدنی مقداری آهن به غذاهای خود وارد کنید یا اینکه در سس یا سوپ اسپاگتی یک مشت اسفناج بریزید.

* مکمل های مایع را بررسی کنید. در حالی که غذاهای شما بهترین راه وارد کردن آهن به بدن و مبارزه با کم خونی است، مکمل ها هم می توانند مفید باشند. بعضی خانم ها به خاطر مشکلات معده ای با یبوست نمی توانند قرص آهن مصرف کنند. در این موارد مایعات بهترند.

ممکن است پزشکتان بعد از چند هفته مصرف آهن، مقدار آن را دوباره بررسی نماید. در این مقطع زمانی، احتمال دارد آزمایش های شما کم خونی کاذبی را نشان دهد چون مدتی طول می کشد تا گلبول های قرمز بدن خود را با افزایش زیاد حجم خون هماهنگ سازند، بنابراین نترسید!

شور مادر شدن

وقتی باردارید، برنزه شدن زیر آفتاب یا بستر برنزه کردن را توصیه نمی کنیم. اگر هم می خواهید، وسایل آرایش یا برنزه کننده های افشانه ای استفاده کنید. قبل از مصرف آن ها با پزشک خود مشورت کنید؛ چون بعضی از آن ها موادی دارند که برای پوست مناسب نیستند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *