#


اتاق نوزاد به چه وسایلی نیاز دارد

16 مارس 2018 بدون نظر 1801 بازدید

اتاق نوزاد به چه وسایلی نیاز دارد

No votes yet.
Please wait...

لباس – وسایل و اتاق نوزاد اتاق

اگر امکانات فیزیکی و مادی خانواده ایجاب نماید، اختصاص دادن اتاقی برای کودک بسیار مفید است، این امر باعث می شود که کودک از بسیاری موارد از قبیل بیماری ها و سر و صدای زیاد در امنیت و مصونیت باشد. آرامش و محیط سالم برای پرورش و بزرگ شدن کودک بسیار مهم هستند و بهداشت روانی کودک را تضمین می نماید. ترس و هیجان و سر و صدا برای کودک بسیار مضر است. اما باید دانست که اتاق کودک چگونه باشد؟

نوزاد قبل از هر چیزی به وجود مادر نیاز دارد و مایل است همیشه مادر و سایه او بر سرش حکمفرما گردد. لذا اتاق کودک در جایی باید قرار گیرد که کنترل مادر به او بیشتر بوده و کودک نیز با هر نظر انداختن وجود مادرش را در کنار خود احساس نماید. از طرفی باید مادر دسترسی به او داشته و همینکه صدای گریه فرزندش را شنید به سراغش برود. اگر در خانواده کودکی باشد که به مدرسه می رود، نباید نوزاد را در اتاق همان کودک خوابانید، زیرا سر و صدا و گریه کردن شبانه نوزاد، باعث ناراحتی، بیخوابی و در نتیجه سلب آرامش وی می شود. بدین منظور خوابانیدن کودک در کنار خود و یا اتاقی دیگر (البته اگر وجود داشته باشد) معقول به نظر می رسد.

رعایت بهداشت کودک امری الزامی است و اگر پوشک کودک کثیف شد، می بایست بلافاصله او را مورد شستشو قرار داد. اتاق کودک باید به گونه ای باشد که تابش مستقیم نور آفتاب باعث ناراحتی نوزاد نشود و یا در شرایطی نباشد که به اجبار از پرده های ضخیم استفاده شود. زیرا نور آفتاب برای استخوانهای کودک مفید است. وسایل کودک باید همیشه تمیز و مرتب باشد و از هر گونه گرد و غبار و آلودگی بر حذر باشد. به همین خاطر اسباب و وسایل نوزاد باید بیشتر باشد که پیوسته تعویض گردند.

باید اتاق به گونه ای باشد که اکسیژن آنجا مورد مصرف قرار نگیرد و یا بو و گرد و غبار آن را احاطه نکند. قرار گرفتن اتاق کودک در کنار آشپزخانه یا مشرف به خیابان و یا حمام کاری عبث و خطا آمیز است. باید پنجره اتاق کودک مشرف به حیاط و اگر حیاط دارای باغچه ای باشد، خیلی مناسب خواهد بود. باید گهواره نوزاد گسترده و وسیع باشد تا در حالت استراحت و چرخ زدن به اطراف، مشکلی برای نوزاد پدید نی آید.

باید مادران توجه کنند که کودکانشان نیازمند نور آفتاب هستند و این امر باید روزانه از ۲ دقیقه شروع شده و با بالا رفتن سن به زمان آن نیز افزوده شود و کودک روزانه نهایتأ ۳۰ دقیقه در معرض تابش آفتاب باشند.

به خاطر اینکه کودک به دنیای جدید خود پا نهاده و روحی سرشار از نشاط و شادمانی دارد. رنگهای روشن موجد و محرک او برای شادی و آرامش روحی هستند. لذا اسباب بازی و وسایل کودک باید از رنگهای مختلف و شادی آفرین باشند و حتی لباسهایش نیز سفید و رنگهای دیگری مثل صورتی و آبی باشد. اسباب بازی کودک نباید تمامأ کوچک و یا به کلی بزرگ باشند. در عین حالیکه نرمی و سبکی آنها در نظر گرفته می شود، اندازه متفاوت وسایل نیز باید مد نظر باشد.

برای اینکه نور مستقیم آفتاب و چراغ برای سلامتی چشم کودک مضر است لذا از پرده هایی استفاده کنید که در حال روشن ساختن اتاق، مانع تابش خیره کننده نور آفتاب باشد و یا به جای چراغ سقفی از آباژورهایی بهره ببرید که نورش به زمین انعکاس یافته و اطراف را روشن می سازند.

بستر نوزاد:

لازم به تذکر است که استفاده از گهواره های پر زرق و برق و گرانقیمت و با رختخوابهای گران و حاضری تنها برای شما بار گرانی خواهد بود که تأمین پول آنها اسباب ناراحتی را فراهم خواهد کرد. زیرا کودک از داشتن چنان وسایل و بستری هیچ چیزی نفهمیده و به داشتن آنها فخر نکرده و از شما نیز تشکر و سپاسگزاری نخواهد کرد. بدین جهت باید گهواره و یا بستری برای کودک تهیه کرد که در شرایط سادگی بسیار معقول و منطبق بانیاز کودک باشد. باید گهواره او طوری باشد که در حالت غلت زدن بر زمین نیفتد. اطراف گهواره او باید کمی بلندتر باشد. با اینکه برخی از مادران ترجیح میدهند که بچه هایشان را کنارشان بخوابانند ولی این کار خطرناک است. زیرا احتمال دارد کودک به حالت خواب بطرف شما غلت بخورد و شما نیز نادانسته و ناخواسته بر روی او غلت بزنید و آنچنان به وی نزدیک باشید که امکان تنفس را از او سلب کنید و حادثه ای ناگوار پیش بیاید. اگر اتاقی اضافی ندارید و مجبور به نگهداری کودک در کنار خود هستید، لااقل بستر و گهوارهای خاص برای او با با فاصله ای معین در نظر بگیرید.

 

اگر خودتان بیمار هستید در هنگام شیردادن و یا غذا خوراندن دهان و بینی خودتان را ببندید. کودک تازه متولد شده تا سن ۶ ماهگی می تواند در سبد نوزادان استراحت کند ولی از آن به بعد باید در گهواره باشد. از گهواره های متحرک برای استراحت بچه ها استفاده نکنید. شب هنگام کودک باید بر بستر ثابت و آرامی استراحت کند. از طرفی اگر کودک به گهواره متحرک عادت کند در شرایط عادی به خواب نمی رود و اسباب ناراحتی شما را فراهم می آورد. به خاطر اینکه هنوز ستون فقرات کودک نرم است، باید تشک وی مسطح و سفت باشد. تشکهای محتوی پر و یا اسفنج و پشم برای کودک زیانبار است و شکل بندی استخوانی وی را با عارضه ای مواجه می سازد. علاوه از اینکه سعی دارید وسایل خواب کودک تمیز و مرتب باشد، باید همیشه از ملافه های محافظ استفاده کنید. لباسها و روپوش و ملافه باید از پارچه ای نرم و پنبه ای باشد. زیرا سایر پارچه ها هم حساسیت برانگیز هستند و هم اینکه باعث سوختگیهای سطحی و قرمز شدن پوست نوزاد می شوند.

 

لباسها:

همانگونه که اشاره شد، لباس نوزاد باید در عین سادگی، گشاد و نرم و راحت باشد. لباسی باشد که آب را براحتی به خود بگیرد و در صورت شسته شدن سریعا خشک شوند. از طرفی کهنه های مورد استفاده کودک نیز باید از نخهای پنبه ای درست شده باشند تا در صورت کثیف شدن مواد دفع شده و زاید باعث سوختگی پاها و آلت تناسلی و رانهای او نشود.

استفاده از صابون بزرگترها و یا پودرهای شوینده برای تمیز کردن کهنه های بچه بسیار زیانبار است، زیرا اینگونه مواد شیمیایی برای پوست کودک سازگار نبوده و آلرژیهایی را پدید می آورد. از اینرو از صابونها و شامپوها و پودرهای خاص کودکان استفاده کنید و یا اگر امکان تهیه چنین وسایلی مقدور نیست، از صابونهایی استفاده کنید که میزان اسید آنها کم باشد.

به خاطر اینکه پوست نوزاد خیلی لطیف و نازک است، نباید لباس تنگ باشد تا باعث رنجش و خارش و اصطکاک بیش از حد شود. حال این سوال مطرح است که چقدر لباس برای بچه باید پوشانید؟ برخی از مادران چنان محتاط هستند که مایل می باشند لباسهای زیادی را به بچه پوشانده و حتی آن را درون پتو نیز می پیچند، حال آنکه باید رعایت دمای بدن کودک را کرد. کودکانی که در اثر زایمان زودرس متولد شده اند، بیشتر از نوزادان طبیعی و کامل متولد شده احساس سرما می نمایند. از اینرو با کمی وزش باد و یا سردی احساس سرما کرده و بیمار می شوند. اگر لباس اینگونه کودکان نسبتا بیشتر باشد مانعی ندارد. ولی باز باید متذکر شویم که لباس کودک باید گشاد باشد. چرا که کودک خود در صورت گشادگی لباسها می توانند به سهولت دست و پایش را تکان داده و بر اثر در همین جنبش و حرکت بدنش را گرم نگهدارد.

آنچه که مهم و مدنظر مادران باید باشد، اینگونه کودکان خودشان را در دمایی متعارف و یکنواخت نگهدارند. یعنی دمای محیط سازگاری با دمای بدن آنها داشته باشد. اگر در خانه ای که دمای ۲۰ درجه دارد و بیرون کمی سردتر است، لباس داخل خانه باید اندک تر از موقع بیرون بردن کودک باشد. نکته مهم دیگر اینکه لباسها نباید دارای دکمه های زیاد و یا بزرگ باشند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *