#


نکات مراقبتی در هفته بیست و دوم بارداری

16 مارس 2018 بدون نظر 2955 بازدید

نکات مراقبتی در هفته بیست و دوم بارداری

No votes yet.
Please wait...

بایدها و نبایدهای هفته بیست و دوم بارداری

  • مصاحبه با مراقبها را آغاز کنید.
  • شور و هیجان خانوادگی را در دوران بارداری دریابید.
  • توصیه های درخواست نشده افراد غریبه را نادیده بگیرید.
  • یاد بگیرید که چگونه به یک داستان زایمان گوش دهید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمزرنگ یا قهوه ای در این مرحله بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق افتد. شما باید از افزایش خطر آنها بعد از انجام این فعالیت ها آگاه شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که به این فعالیت ها مربوط نباشد باید فورا گزارش شود؛ چرا که ممکن است نشانه ای از عفونت یا اتساع دهانه رحم یا مشکلات مربوط به جفت باشد.

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم به علت انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم ایجاد می شود و نشانه ای از زایمان زودرس می باشد.

بیش از شش انقباض در ساعت: ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. داشتن انقباض امری طبیعی است ولی نه به این تعداد.

آبریزی از واژن: ممکن است نشانه این باشد که کیسه آب شما پاره شده است. پزشک میتواند تشخیص دهد که این آب مشمیه جنین بوده یا یک ترشح معمولی واژن است.

هرگونه نشانه غیرمعمول یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

رحم شما در حال حاضر به اندازه ای بزرگ شده که از کف شکم بالاتر آمده است. همچنان که قسمت تحتانی شکم پر می شود، مخفی کردن جنین در حال رشد در رحی نیز سخت تر می گردد؛ بنابراین اگر تا حالا برای پوشیدن لباس های بزرگ تر اقدام نکرده ایده باید آماده باشید. چنانچه افرادی هستند که اگر خبر حاملگی تان را از منبع دیگری بشنوند ناراحت می شوند، قبل از اینکه شکم در حال بزرگ شدنتان رازتان را فاش کند موضوع را به آنها بگویید؟

وضعیت جنین

سخت است تصور کنیم که جنین شما از ترکیب دو سلول چنان رشد کرده که تا این حد بزرگ شده است. جنین شما بسیاری از کارهایی را که نیاز است بعد از تولد انجام دهد تمرین می کند. این دوره تمرین برای جنین مهم است. جنین به حرکات رفلکسی، تنفس و حتی مکیدن مشغول شده است.

در این هفته، وزن جنین به حدود ۴۵۰ گرم می رسد. این بیشترین اضافه وزن از ابتدا تا کنون می باشد. در حالی که قبل از این اندازه ها با اصطلاحاتی چون گیره کاغذ مطرح می شد!) حالا قد جنین حدود ۲۸ سانتی متر است. در نظر داشته باشید که هنوز تا زمان تولد رشد زیادی لازم است.

ویژگی های بارداری

مصاحبه با مراقبها را آغاز کنید . مراقب یک فرد حرفه ای پشتیبان زایمان است. درباره او به عنوان یک کمک شخصی در زمان زایمان و تولد فکر کنید. یک مراقب طوری آموزش دیده است که به شما کمک کند تا در زمان زایمان وضعیت راحتی پیدا کنید و از تکنیک های مختلف استفاده می کند تا شما راحت باشید. این تکنیک ها مالش پشت، استفاده از توپ زایمان، ایجاد آرامش و حتی استفاده از دارو را شامل می شود. او می تواند به شما کمک کند، پرسش هایی را مطرح سازد، زبان و اصطلاحات موقع زایمان را به شما بیاموزد و کمک کند تا یک مراقب همیشه با شماست و مانند پرسنل بیمارستان نیست که شیفتشان عوض می شود.

مطالعات نشان داده است که مراقب می تواند برای شما منافع زیادی داشته باشد. او می تواند به شما کمک کند تا زایمانی آسان تر، سریع تر و راحت تر داشته باشید. به شما کمک می کند تا احتمال بعضی مداخله ها مانند استفاده از داروهای تسریع کننده زایمان، اپیزوتومی (برش فرج) یا سزارین را کاهش دهد. در حالی که حضور مراقب با تقاضای کمتر دارو مرتبط است، اغلب مراقبان با خانم هایی کار خواهند کرد که قصد دارند از داروهای ضد درد استفاده کنند. مراقب فقط برای خانم هایی است که می خواهند بدون دارو زایمان کنند. کار کردن همراه با مراقب به نتایج مثبتی پس از زایمان منتهی می شود که کاهش افسردگی پس از زایمان و افزایش زمان شیردهی از آن جمله است.

اگر علاقه مندید که مراقب به کار بگیرید، باید با چند نفر از آنها مصاحبه کنید تا فرد مورد نظرتان را انتخاب نمایید. اگر زود دست به کار شوید، وقت بیشتری خواهید داشت تا او را بهتر بشناسید. وقتی با مراقب صحبت می کنید، باید سؤال هایی بکنید که بعضی از آنها عمومی است و بعضی دیگر مربوط به شخص خودتان می شود. از جمله:

* چقدر تجربه دارید؟

* چقدر آموزش دیده اید؟

آیا گواهینامه دارید؟

* آیا با پزشک من کار کرده اید؟ آیا در کلاس زایمان هم شرکت کرده اید؟

* دستمزد شما چقدر است؟

* دستمزد شما چه چیزهایی را پوشش می دهد؟

* اگر در دسترس نبودید، آیا کسی هست که جای شما بیاید؟ می توانم با او صحبت کنم؟

* آیا تجربه ای مرتبط با روش آموزش زایمان خود هم دارید؟

* نقش خود را در زایمان من چگونه می بینید؟ * چه وقت پیش من می آیید؟

بعد از زایمان چه مدت پیش من می مانید؟ * چگونه با شوهر و خانواده ام برخورد خواهید کرد؟

* آیا قبل از زایمان می توانم در مورد زایمان از شما سؤال کنم؟

* قبل از زایمان چند وقت یکبار با هم ملاقات خواهیم داشت؟

* اگر بخواهم، با پزشکم هم جلسه ای خواهید داشت؟

باید کوشش کنید تا با مراقبان بیشتری از طریق تلفن گفت وگو کنید. وقتی با تعدادی صحبت و افرادی را انتخاب کردید، از نزدیک با هم صحبت کنید و صحبتتان هم باید صریح و قاطع باشد و حرف هایتان را به آنها بزنید بالاخره، فردی را که انتخاب می کنید باید کسی باشد که با او راحت تر هستید، به حرف هایتان بهتر گوش دهد و شوهرتان هم او را انتخاب کرده است. وقتی تصمیم گرفتید، قرارداد را امضاء کنید و مواظب باشید که شامل همه حرف هایتان باشد! دستمزدها متفاوت است و گاهی به تجربه آنها هم مربوط می شود.

در مورد مراقبان خوب با مربی کلاس ها و ماما با پزشک خود صحبت کنید. از دوستانتان هم که مراقب داشته اند می توانید سؤال کنید.

شور و هیجان خانوادگی در دوران بارداری را دریابید

شور و هیجان خانوادگی یا هیجان شخصی شوهر به احتمال زیاد در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری است. گمان می رود که از هر پنج خانم یک نفر در دوران بارداری مورد بدرفتاری قرار می گیرد. علائم خشونت شوهر شامل موارد زیر است:

* کبودی سینه یا شکم

* تأخیر در مراقبت های دوران بارداری یا انجام ضعیف وعده ها

* خواب دشوار

* استفاده مداوم از مواد مضر در دوران بارداری (مانند الکل و دخانیات)

* بیماری های روانی – جسمی

در حالی که همه سازمانهای مراقبت از خانم ها توصیه می کنند که هر خانم به ویژه در دوران بارداری برای هیجان های خانوادگی مورد غربالگری قرار گیرد، کمتر از یک سوم پزشکان این غربالگری را در اولین ویزیت قبل از زایمان خود انجام میدهند و حتی تعداد کمتری در ویزیت های بعدی آن را انجام میدهند. گاهگاهی ممکن است در واحد زایمان بسیاری از بیمارستان ها پرسش هایی از خانم پرسیده شود ولی این پرسش ها در اواخر دوران بارداری است و معمولا شوهر او هم در آنجا حاضر است.

هیجان در دوران بارداری نتایج جسمی، فکری و عاطفی دارد. یک خانم ممکن است از نظر جسمی آسیب ببیند و آن آسیب به کودک در حال رشد او برسد. علاوه براین، خانم هایی که مورد خشونت و بدرفتاری قرار می گیرند از مشکلاتی مانند جدایی ناگهانی جفت از جنین، پاره شدن کیسه آب، زایمان زودرس و خونریزی رنج می برند. البته این واقعیت کمتر شناخته شده است که خودکشی بیش از تصادفات وسایل نقلیه و سقوط از ارتفاعات خانم های باردار را تهدید می کند.

اگر با خشونت های خانوادگی روبه رو هستید یا اینکه کسی را می شناسید که این مشکل را دارد، حتما تقاضای کمک بکنید.

این تقاضای کمک برخلاف آنچه به شما گفته شده است به این معنی نیست که شما ضعیفید یا اینکه مشکلی در کارتان وجود دارد. شما میتوانید برای کمک به پزشکتان مراجعه کنید یا از یک منبع محلی یا اداره بهداری تقاضای پشتیبانی نمایید.

موهای سیاه تک تک و پراکنده چه هستند؟

طی بارداری، ممکن است موهای تک تک و پراکنده ای در محل های غیرقابل انتظار رشد کنند. این موهاضخیم و سیاهند و اغلب روی شکم درمی آیند. این کشف خوشحال کننده ای نیست اما مایه تعجب هم نمی شود. این موها نشانه دیگری از افزایش شدید هورمون ها در بدن جنین هستند که معمولا حالا پدیدار می شوند. قصه های زنان قدیمی را که می گویند: «اگر یک مورا بکنی، دو تا به جایش بیرون می آید، یا اینکه «موها جنسیت جنین را پیش گویی می کنند، باور نکنید! این موها همین طور تک تک و پراکنده می مانند تا اینکه چند ماه پس از زایمان ناپدید میشوند.

توصیه های ناخواسته غریبه ها را نادیده بگیرید

هرچه شکمتان بزرگ تر شود، غریبه ها بیشتر تمایل دارند با شما صحبت کنند؛ ولی برخلاف نصیحت هایی که از افراد آشنا و مورد اطمینان دریافت می کنید، پذیرش نصیحت غریبه ها دشوار است. افراد صرفا با حسن نیت پیش شما می آیند، دستی روی شکم شما می کشند و یک نصیحت ناخواسته می کنند.

شما می توانید از هر گونه پاسخ اعتراض آمیزی به این غریبه ها استفاده کنید ولی اغلب خانم های باردار مایلاند لبخند بزنند یا فقط به آنها خیره شوند و سری تکان دهند. چگونگی پاسخ شما به شخصیت ها و موقعیت های ویژه بستگی دارد؛ برای مثال؛ خانم مسن همسایه تان وقتی می بیند مقدار زیادی خواروبار در دست دارید، ممکن است به حقیقت نگران سلامتی شما باشد ولی مردی که در مترو از دادن جای خود به شما خودداری می کند و می گوید: «خانم های باردار به تمرین نیاز دارند و باید بایستند فقط گستاخی خود را نشان می دهد.

حقیقت ساده این است که برای خانم های باردار کمبود نظرو نصیحت وجود ندارد و افراد مایل اند همچنان که شکمتان بزرگ تر می شود، شما را نصیحت کنند. وقتی توجهها بر روی شانه شما انباشته شد، در زندگیتان تنها یک مرحله هست که امیدوارکننده است و آن زمانی است که کودکتان به دنیا بیاید.

بهتر است که توصیه ها را از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون کنید. با اینکه کسی حتی پرسش های ساده ای بپرسد برای مثال: کی وضع حمل خواهی کرد یا کودکتان پسر است یا دختر وارد بحث نشوید. فقط بگویید یا وانمود کنید که کار دارید یا اینکه باید به سرعت بروید و به سرعت از محل بحث دور شوید. اگر جایی گرفتار شده اید یا برای مثال در یک صف در انتظارید، وانمود کنید که دارید گوش میدهید ولی کاری نکنید با حرفی نزنید که صحبت طولانی شود. هدف این است که هرچه سریعتر حرکت کنید ولی به طوری که گستاخانه باشد.

یاد بگیرید که چگونه به یک داستان زایمان گوش بدهید

راهی برای گوش دادن و راهی برای گوش ندادن به یک داستان هست. در وهله اول، همه خانم هایی که بچه داشته اند، از نزدیک ترین دوستانتان گرفته تا غریبه ها، دوست دارند داستان زایمان خود را برایتان بگویند و مهم نیست که داستانشان چقدر ناراحت کننده یا ترسناک باشد. آنها احساس می کنند این تعریف کردن وظیفه شان است.

گوش دادن به داستان زایمان دیگران راه خوبی برای یادگیری زایمان و تولد است؛ ولی حتما یادتان باشد که از شنیدن داستان های وحشت انگیز خودداری کنید.

اکنون یادگرفتن بعضی داستان های زایمان کار خوبی است. آن می تواند به شما بگوید که چگونه معما (پازل) بارداری و زایمان در کنار هم چیده می شوند. و می تواند واقعیت را به شما نشان دهد؛ با این حال نباید شما را بترساند و عصبی کند. مشکل این است که افراد دیگر، به ویژه آنهایی که شما را خوب نمی شناسند، نمی دانند چه چیزی شما را می ترساند.

هرکسی در مورد بارداری و زایمان ترس بخصوصی دارد. زایمان ایده آل یک خانم ممکن است یک زایمان سه ساعته باشد در حالی که همین زایمان برای یک خانم دیگر وحشت زاست. با وجود اینکه معلوم نیست شما کی به بخش وحشت آفرین میرسید اما حقیقت این است که نمی توان از مواجهه با این داستان ها خودداری نمود.

ولی می توان برای آنها تعادلی برقرار کرد. هنگامی که فردی شروع می کند تا داستان زایمان خود را برایتان بگوید، می توانید چیزهایی بگویید تا او را متوقف کنید. موارد زیر یاری دهنده اند

* من قبلا چنین داستان هایی را شنیده ام؛ متشکرم.

* پزشکم گفته است به داستان زایمان گوش ندهم زیرا هر زایمانی به گونه ای است که با دیگر زایمان ها متفاوت است.

* معذرت میخواهم، دستشویی دارم باید بروم.

* اگر قول میدهید وحشت زا و ترسناک نباشد، می توانم گوش دهم. (درخواست خود را بیان کنید.)

* من دوست دارم به داستانتان گوش بدهم ولی پیش از آن اجازه بدهید درباره آزمایش سینه برایتان بگویم.

گفتن اغلب داستان های زایمان دلیلی دارد. گاهی دلیلش دوستانه است. شما می توانید با عذر آوردن از شنیدن بسیاری از آنها خودداری کنید. گاهی هم این است که یک خانم می خواهد یک لحظه باورنکردنی را در مورد زندگی خود به شما بگوید. کوشش کنید لبخند بزنید و چیزهایی را که نباید بشنوید نادیده بگیرید و بقیه را با پزشک خود در میان بگذارید.

شور مادر شدن

همچنان که لباس می خرید، از فروشنده درباره پس گرفتن یا تعویض سؤال کنید. بعضی فروشگاه ها در مدت محدودی آن را پس می گیرند یا تعویض می کنند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *