#


راهکارهایی برای رفع خواب آلودی کودکان

14 مارس 2018 بدون نظر 1237 بازدید

راهکارهایی برای رفع خواب آلودی کودکان

No votes yet.
Please wait...

کودکان خواب آلود

گاهی، به ویژه در مورد بچه های بزرگتر، شرایط عوض می شوند، و کودکان دوست دارند صبح هاتا دیروقت بخوابند، حتی بیشتر از آنچه که والدینشان می خواهند. بسیار سخت است که مجبور باشید اختیار شخص دیگری را در دست داشته باشید به ویژه در صبح، چون شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و جاهای زیادی باید بروید. این بخش برای والدینی است که کودکشان خواب آلود است. کسی که به طور مزمن صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود و به نظر می رسد نمی خواهد تکانی به خودش بدهد. این امر خانواده را نیز درگیر می کند. بنابراین، روزش با عصبانیت و استرس شروع می شود. قبل از اینکه تصمیم بگیرید از راه حل های ما استفاده کنید، ابتدا باید تعیین کنید آیا کودک شما خواب کافی دارد یا نه؟! یا اینکه شاید هم بیش از حد می خوابد. و فرستادن او به تخت خیلی زود یا خیلی دیر است. این موضوع را آزمایش کنید تا متوجه شوید در حقیقت به چند ساعت خواب نیاز دارد. اگر به نظر می رسد او به اندازه ی کافی میخوابد اما در تمام مدت روز .

همچنان خسته و بی حال است. او را پیش متخصص اطفال ببرید تا از نظر مشکلات پزشکی ممک لو را معاینه کند. وقتی مطمئن شدید که هیچ مشکل دیگری وجود ندارد، بنابراین شاید این واقر مهم را بدانید: «همیشه نمی توانید یک فرد خواب آلود را به شخصی تبدیل کنید که زود از خواب برمی خیزد.» با این حال می توانید او را مجبور کنید بیدار شود و اوضاع را برای خودتان بهتر کنید بعضی از راه حل ها برای بچه های خیلی کوچک هستند، در حالی که برخی روش ها برای بچه های بزرگتر طراحی شده اند که نمی توانند مسئولیت عواقب خواب آلودبودن را به عهده بگیرند

مشاهده کنید و تنظیم نمایید

سعی کنید کودک را در خلال خواب بیدار نکنید. اگر پلک چشمانش تکان می خورند، چند دقیقه صبر کنید تا خواب او به طور ناگهانی مختل نشود. همه ی ما میانگین ۵ تا ۶ بار در شب رویا می بینیم، هر رویا – اگرچه به نظر طولانی می آید – فقط برای مدت کوتاهی طول می کشد.

از انگیزه ی مثبت استفاده کنید

تا حد امکان بیدار شدن و آماده به کار شدن را برای کودک خواب آلودتان جذاب کنید. شاید یک صبحانه ی عالی با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه اش و با آرامشی سرشار از عشق با او صحبت کنید، کمک ویژه ای به خود و کودکتان کرده اید. همیشه صبر خود را از دست می دهید، احتمال کمتری دارد که بخواهد بیدار شود و با روز مواجه شود.

یک زنگ چرت زدن را امتحان کنید

از یک ساعت زنگ چرت استفاده کند و آن را زودتر از زمانی که کودک باید بیدار شود تنظیم کنید. سپس به او اجازه دهید تا چندین بار زنگ چرت زدن را فشار دهد، در حالی که به تدریج از چرخه ی خواب بیرون می آید، یادآوری های دوره ای فراهم کنید که تقریبا زمان برخاستن هستند و وحشت و آسیب کمتری به وجود می آورند.

به استقلال ترغیب کنید

وقتی کودک مسئول رفتارهای خودش در هنگام صبح می شود، اغلب خود را وادار می کند تا با آنها مواجه شود. چند رویداد ویژه بدون در نظر داشتن ارتباط آنها با هم فراهم کنید تا او مجبور شود ساعت زنگی خودش را بخرد و به او بگویید چقدر افتخار می کنید که او خودش خیلی زود برای تمام کارهایش از ساعت زنگی استفاده می کند. به او آموزش دهید چگونه از آن استفاده کند. در طول روز چندین تمرین مثبت و ساده به او بدهید. برای مثال، از او بخواهید وقتی بازی می کند یا درس می خواند ساعتش را روی زنگ بگذارد. وقتی ساعت قطع شد، او می فهمد که زمان پایان یافته است. وقتی او صبح زمان را طوری تنظیم کرد که توانست به موقع بیدار شود، به او پاداش بدهید.

از محرک فیزیکی استفاده کنید

بعضی افرادی که خواب عمیق دارند، برای بیدار شدن به حرکت فیزیکی نیاز دارند. از کودک خواب آلود خود بخواهید صورتش را بشویید و سپس او را مجبور کنید تا ورزش صبحگاهی – مثل کشش و خمش – انجام دهد تا جریان خون او بهتر شود و بدنش به حرکت درآید. اگر از یک ساعت زنگی استفاده می کند، آن را در مکانی قرار دهید که او مجبور شود برای خاموش کردن ساعت از تخت بلند شود.

پیامدها را به کار ببرید

وقتی احساس می کنید کودک شما آنقدر بزرگ شده است که صبح می تواند مسئول خودش باشد (شاید در سن هفت یا هشت سالگی)، برای عمل انجام نشده باید پیامدهای مناسب و مقتضی را ارایه دهید. اجازه دهید که با خوشحالی بداند شما از او انتظار دارید از خواب بیدار شود، خودش برای آن روز آماده شود و به او کمک کنید تا هدف اصلی زمان خود را تنظیم کند.

  • از تأثیرات طبیعی استفاده کنید. عواقب و پیامدهای شکسته برای او باید منطقی و بی طرفانه به نظر بیایند. یک پیامد منطقی، پیامدی است که کاملا به طور طبیعی از یک عمل نشات می گیرد. برای مثال، اگر کودک عادت کرده برای صرف صبحانه بیدار انشود، دقیقا به او بگویید که چه وقت صبحانه صرف می شود و به او اطلاع دهید که فقط در آن وقت است که برای او صبحانه آماده می کنید. بنابراین اگر به موقع پشت میز حاضر نشد، آن روز صبح صبحانه نمی خورد. شاید به دلیل اتلاف وقت، اغلب اتوبوس مدرسه را از دست می دهد. نتیجه این است که او باید تاکسی بگیرد و هزینه ی آن را خودش بدهد.
  • از جریمه استفاده کنید. بسیاری از والدین دریافته اند که روش «تو به من وقت بدهکاری» خوب عمل می کند. به این معنی که فرزند شما می فهمد به دلیل دیر کردن در صبح به شما دقایق زیادی بدهکار است (یا به خاطر اینکه باعث تاخیر شما شده). بنابراین با انجام کارهای سخت خانه با مأموریت هایی که شما به او واگذار می کنید باید وقت از دست رفته را جبران کند، یا با بیدار شدن چندین دقیقه زودتر صبح روز بعد، این وقت را به شما باز گرداند.
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *