#


بایدها و نبایدهای هفته پنجم بارداری

15 ژانویه 2018 بدون نظر 1873 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته پنجم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته پنجم بارداری

  • اولین قرار ملاقات دوره بارداری خود را ترتیب دهید.
  • غلبه بر خستگی و ضعف را یاد بگیرید.
  • ببینید چرا مجبورید مرتب به حمام بروید.
  • خبردادن به خانواده را بررسی کنید.
  • بدانید یک سونوگرافی نزدیک به شما چه میگوید.
  • زمان زایمان خود را محاسبه کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

درد پشت: درد پشت می تواند نشانه کرامپ رحمیی وسقوط بالقوه جنین باشد؛ همچنین ممکن است به دلیل عفونت یا کششی رحم باشد. درد مکرر یا دردی که کاهش نمی یابد را به پزشک یا مامایتان گزارش بدهید. بالقوه کیست تخمدان یا حاملگی نابجا باشد.

محو ناگهانی علائم بارداری: اگرشمار زیادی از علائم بارداری مثل درد پستان ها، تھوع یا استفراغ یا حساسیت به بوها را داشته اید اما به طور ناگهانی ناپدید شده اند، باید به پزشک یا مامایتان گزارش دهید. این علائم ممکن است متناوب باشند اما از دست دادن کامل آنها یک مشکل هورمونی را مطرح می کند و باید آن را به پزشک گزارش nidn.

ناتوانی در نگه داشتن آب یا غذا: ممکن است در طول بارداری منتظر استفراغ باشید اما خطر کم آبی بدن برای بعضی خانمها ممکن است جدی باشد. این مطلب را با پزشک در میان بگذارید.

خونریزی یا لکه بینی: آگرچه خونریزی گه گاه و به ندرت چیز خوبی به نظر می رسد ولی ممکن است هنوز خونریزی جایگزینی جنینی یا علامت طبیعی دیگری باشد. به هر حال، باید پزشک خود را در این مورد باخبر کنید؛ چون ممکن است علامت سقط، حاملگی نابجا یا تخمک آفتزده باشد (حالتی که تخمک بارورشده نتواند رشد کند). هرگونه نشانه غیرعادی یا آزاردهنده را فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی

شما احتمالاً به یکی از دو گروه پیوسته اید: گروهی که احساس خیلی خوبی ندارند یا گروهی که نمی توانند بگویند باردار هستم. اگر حال شما خیلی خوب نیست، ممکن است انتظار آن را داشته باشید ولی نه این قدر زود. علائمی که شما با آن دست به گریبانید عبارت اند:

  • ۶۵ سردرد
  • و تکرر ادرار
  • خستگی و ضعف
  • تهوع و استفراغ

اما از طرفی دیگر بسیاری از خانمها علائم اولیه بارداری را تجربه نمی کنند، اگر شما نیز چنین بودید نگران نشوید؛ اشکال ندارد. تنها زمانی نگران شوید که حاملگی را با علائم واقعاً بد یا شدید شروع کنید و آن علائم ناگهان ناپدید شوند. اگر این اتفاق بیفتد، بدین معنی است که سطح هورمون های شما افت کرده است و باید با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید تا بیشتر رسیدگی نماید.

وضعیت جنین یک راه برای اندازه گیری اندازه جنین طول سری – دمی می باشد. تا پایان این هفته، طول سرتا ته جنین حدود ۲/۵- ۱/۵ میلیمتر است. خیلی کوچک اما خیلی پرکار است! چند کار عمده در این هفته اتفاق می افتد. قلب جنین شروع به تپش می کند و جنین های عصبی و جنینهای بافتی، که به مغز و طناب نخاعی تبدیل می شود، به هم جوش می خورند؛ بدین معنی که می توانید بین سرودم جنین تمایز قائل شوید؛ (باقی ماندهای که هنگام تبدیل رویان به جنین جذب بدن می شود). اما حتی با سونوگرافی هم نمی توانید به آن خوبی که میخواهید ببینید.

ویژگی های بارداری

اولین قرار ملاقات بارداری را ترتیب دهید اگر نتیجه تستا بارداری شما مثبتا شده است درباره ترتیب دادن اولین ویزیت نگران خواهید بود. برای حدود پانزده تا بیست دقیقه زمان گذاشتن برای پذیرش آماده شوید.

در مطب، بعضی از اطلاعات اساسی شما مثل آدرس، شماره تلفن، نوع بیمه احتمالاً سابقه پزشکی تان ثبت خواهد شد.

چیزی که اغلب خانمهای باردار را شگفت زده می کند این است که اولین ملاقات با پزشک چه زمانی باشد.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است ویزیت تان به زودی انجام نگیرد که این امر به نظر پزشک و تعداد مراجعان بستگی دارد. بسیاری از پزشکان ترجیح میدهند که شما قبل از مراجعه و ویزیت تا زمان پریود بعدی خود صبر کنید. این مسئله کمک میکند که بارداری تان قابل رؤیت باشد. اگر قبل از ملاقات با پزشک مشکلی در بارداری داشتید، باید زودتر مراجعه نمایید.

ممکن است بخواهید اولین ملاقات خود را زمانی بگذارید که همسرتان بتواند با شما همراه باشد. این کار می تواند در هردویتان احساسی همکاری ایجاد کند.

یاد بگیرید چگونه بر ضعف و خستگی غلبه کنید

خستگی بسیار زیاد برای زندگی کردن مشکل است، به خصوصی در زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. ضعف ناشی از بارداری با هرنوع ضعف و خستگی که قبلاً احساس کرده اید متفاوت است؛ به ویژه زمانی که انتظار ندارید احساس خستگی شما را ضعیف می کند.

بهترین راه مواجهه با خستگی مبارزه مستقیم با آن است. سعی کنید اگر می توانید، زودتر بخوابید و دیرتر از بستر خارج شوید. چرت زدن با اینکه جالب است راه حلی خوبی نیست؛ به خصوص اگر طولانی شود. نباید خواب شبانه را فراموش کنید یا اینکه به جای شب روزها بخوابید! چرتهای سی دقیقه ای یا کمتر می توانند نشاط آور باشند و خستگی روزانه را برطرف می نمایند.

نکات دیگری که برای خواب شبانه بهترلازم است عبارت اند:

  • بر روزها ورزشی کنید تا به خواب بهتر شبانه تان کمک کند ولی از ورزشی طولانی چند ساعت قبل از خواب خودداری نمایید.
  • از مصرف کافئین بعد از ساعت ۴ بعدازظهر خودداری کنید.
  • چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب از خوردن غذا پرهیز کنید.
  • چرت های طولانی نزنید.
  • سعی کنید برای خوابیدن و بیدار شدن زمان منظمی داشته باشید.

بدانید که چرا باید مرتب به دستشویی بروید

تکرر ادرار مشکلی است که بسیاری از خانمها در شروع بارداری تجربه می کنند، حتی اگر به آن توجهی نداشته باشند. گرچه این علامت بیشتر در اواخرحاملگی دیده میشود، بسیاری از خانمها حتی قبل از مثبت شدن تست بارداری مجبورند نیمه شب برای ادرارکردن بیدارشوند.

نیاز به ادرارکردن اغلب به خاطر اندازه جنین نیست بلکه بیشتر به خاطر هورمون های دوست داشتنی است. به خاطر بیاورید که هدف ادرارکردن دفع مواد زائد از بدن شماست. ساختمان داخلی بدن شما در حال ساختن و تولید است، حتی اگر در سطح میکروسکوپی باشد.

یک دوره طولانی نه ماهه برای رفت وآمد به دستشویی خواهید داشت؛ اگرچه بعضی خانم ها مهلت کوتاهی در سه ماهه دوم خواهند داشت. برای مواجهه با این مسئله به نکات ذیل توجه کنید:

  • برنامه ریزی کنید و محل اتاق خواب را بدانید.
  • دریافت مایعات قبل از خوابیدن را محدود نمایید.
  • از کافئین که خیلی ادرار است پرهیز کنید.

موضوع را به خانواده بگویید.

دانستن این مطلب که چه زمانی و چگونه به خانواده تان بگویید که باردار هستید میتواند تصمیم دشواری باشد.

دو طرز تفکر در مورد این مطلب وجود دارد: گفتن زودهنگام یا انتظار تا پایان سه ماهه اول. هردو راه معتبر هست اما تنها شمایید که می توانید تصمیم بگیرید که کدام راه برای خانواده تان بهتر است.

خبر بارداری را زود به دیگران رساندن به شما فرصت می دهد که شادی تان را زودتر به آنها انتقال دهید؛ همچنین باعث میشود برای روزهایی که خیلی احساس خوبی ندارید حمایت بیشتری بگیرید. بعضی خانمها وقتی علائم بارداری یا تغییر در رفتار خود را مخفی میکنند دوره سختی را می گذرانند.

منتقدان زود گفتن این خبر میگویند ممکن است شما سقط جنین داشته باشید و مجبور شوید خبر خود را پس بگیرید. نتیجه مثبت زودگفتن این است که اگر برایتان مشکلی پیش آمد، میتوانید از آنها کمک بگیرید.

بعضی خانوادهها محدوده ای را برای اعلام خبر بارداری خود در نظرمی گیرند وموضوع را ابتدا به فامیل و دوستان نزدیک خود می گویند و برای گفتن به دیگران بیشتر صبر می کنند؛ بنابراین این کاملاً به خود شما مربوط است که به چه کسی بگویید، چه وقت بگویید و چگونه بگویید.

ببینید سونوگرافی زودهنگام چه چیزهایی را به شما می گوید

سونوگرافی زودهنگام کاربردهای محدودی دارد. کاربرد آن شامل تأیید وجود بارداری و محل ایجاد آن ورد کردن بارداری نابجا می باشد. این مطلب کسانی را که عادت به انجام سونوگرافی دارند شگفتزده می کند.

بسیاری از مردم با سونوگرافیای آشنا هستند که خارج از روی شکم خانمها انجام میگردد؛ اما در مراحل اولیه بارداری، حتی برای داشتن تصاویری بهتر، لازم است بررسی نزدیکتر داخلی یا داخل واژنی (Trasvaginal) انجام گیرد. در سونوگرافی اولیه، شما انتظار

دارید ساک حاملگی (جایی که جنین در آن رشد می کند) را ببینید؛ همچنین ممکن است کیسه زرده که به تغذیه جنین کمک میکند را ببینید. شما میتوانید رحم، دهانه رحم و تخمدانها را برای مشکلات بالقوه ای همچون خونریزی های زیر پرده ای حاملگی نابجا، کیستها و تکامل نامناسب – یا تغییر در ساختار ساده – مشاهده نمایید.

سونوگرافی زودهنگام عموماً برای خانم هایی درخواست می شود که مشکلاتی در بارداری یا سابقه ای از حاملگیهای نابجا (خارج رحمی) دارند. شما در این موارد می توانید سونوگرافی شوید اگر:

خونریزی دارید. از تاریخ دقیق بارداری، قاعدگی یا تخمکگذاری خود مطمئن نیستید یا شکایتی چون درد غیرقابل توجیه دارید. به خاطر موارد کمی که در این مرحله دیده میشود.

بسیاری از خانمها بعد از یک سونوگرافی به جای اینکه آرامش یابند بیشتر نگران می شوند. همچنان که هفته ها می گذرد، چیزهای بیشتری مثل پل جنینی (جنین شما) و ضربان قلب دیده می شود. اگر عارضهای داشته باشید یا سونوگرافی قبلی در دادن اطلاعات لازم کافی نباشد، پزشکتان سونوگرافی را توصیه می کند.

زمان زایمان را محاسبه کنید.

یکی از اولین پرسش های اطرافیان از خانم های باردار زمان زایمان آنها میباشد. این تاریخ از زمان اولین روز آخرین قاعدگی طبیعی محاسبه میگردد. (گاهی اوقات خانم ها یک قاعدگی کوتاه دارند و بعد یک دوره جا می اندازند و باور نمی کنند که باردار شده باشند و این قاعدگی کوتاه می تواند خونریزی لانه گزینی باشد.) بارداری معمولاً ۲۸۰ روز بعد از روز اول آخرین قاعدگی طبیعی است. (در صورتی که طول سیکل ها ۲۸ روزه باشد) یا ۲۶۶ روز از باردارشدن است.

اگر طول مدت خونریزی متفاوت است یا طول سیکل های قاعدگی کوتاه تریا بلندتر از ۲۸ روز است، بهتر است زمان زایمان را از زمان تخمکگذاری محاسبه نمایید. هیچ کس این تاریخ را نمیداند اما پزشکتان می تواند در محاسبه آن کمک کند. ابزار دیگری برای اندازهگیری رشد جنین وجود دارد؛ مثلاً زمانی که اولین حرکات را احساس می کنید، زمانی که رحم به مراحل خاصی می رسد و سونوگرافی می تواند تاریخ را تعیین کند.

مهمترین نکته ای که در مورد تاریخ زایمان باید بدانید این است که این تاریخ کاملاً تخمینی است. فقط ۴، ۵ درصد از فرزندان در موعد مقرر به دنیا می آیند. تولد کودک بدون مداخله در یک محدوده طبیعی اتفاق میافتد. این محدوده ۳۷-۴۲ هفته می باشد. قبل از هفته سی و هفتم، زایمان زودرس نامیده می شود و بعد از هفته چهل و دوم، طبق نظر کالج آمریکایی متخصصان زایمان، نیاز به القاء زایمان (به صورت مصنوعی) می باشد.

سرزمانی که تاریخ زایمان به شما گفته شد، آن را تخمینی از زمان زایمان بدانید. نظر برخی پزشکان این است که ماه زایمان باید به طور تقریبی معلوم گردد؛ مثلا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه نه اینکه گفته شود در ۲۳ خرداد زایمان خواهید کرد.

شور مادر شدن

اگر احساس کسالت و ضعف می کنید، ممکن است آن حرارت، شوروشوق و درخشندگی و سرخی گونه ها را که خانم های باردار دارند نداشته باشید و میتوانید با استفاده از مواد آرایشی آن را ایجاد کنید و با این کار چہرہتان زیباتربه نظرخواهد رسید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *