#


چیزهایی که باید هفته چهارم بارداری تان بدانید!

14 ژانویه 2018 بدون نظر 3435 بازدید

چیزهایی که باید هفته چهارم بارداری تان بدانید!

No votes yet.
Please wait...

هفته چهارم بارداری

  • تست بارداری بدهید.
  • یک پزشک انتخاب کنید.
  • منتظر نشانه های حاملگی باشید.
  • رابطه جنسی داشته باشید.
  • بفهمید چگونه دوقلوها به وجود می آیند.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید! درد یک طرفه: درد یک طرفه شکم، که هنوز از بین نرفته است، ممکن است نشانه یک کیست تخمدانی یا حتی بارداری نابجا باشد. خونریزی یا لکه بینی: این نشانه می تواند بخشی طبیعی از بارداری در این مرحله باشد. ممکن است عملاً خونریزی ناشی از لانه گزینی باشد اما اگر نگرانید، آن را به پزشکتان اطلاع دهید خونریزی غیرطبیعی را ثبت کنید. هرگونه نشانه عجیب یا آزاردهنده را فوراً به پزشک اطلاع دهید.

ویژگی های جسمی مبارک باشد! شما باردارید! قاعدگی شما در این نقطه تأخیر پیدا می کند که می تواند شما را در جریان بارداری جدید قرار دهد. ممکن است بیش از این علامت چیز دیگری نداشته باشید. قاعدتاً، اولین نشانه هایی بارداری درد پستان ها، خستگی، ضعف و تکر ادرار می باشد. این علائم نتیجه تغییرات هورمونی فوری (افزایش پروژسترون) در بدن شما می باشد. گاه گاهی مادران احساس تهوع صبحگاهی را در این هفته گزارش می کنند.

وضعیت جنین

این اولین هفته ای است که شما مطمئنید نوزادی در کار است. اگرچه چیزی که به وجود آمده است خیلی سخت دیده شود. حتی به کمک سونوگرافی با تکنولوژی بالا شما باید خوش شانس باشید که ساک حاملگی را این هفته ببینید. (حباب کوچک در جایی که جنین مشغول شکل گیری و رشد می باشد.) استفاده از سونوگرافی واژینال از راه واژن انجام می شود و این تنها امید دیدن جنین در این مرحله از بارداری است. شما همچنین یک کیسه زرده را در ساک حامنگی خواهیددید. این کیسه به تغذیه جنین کمک می کند تا زمانی که جفت به طور کامل در سه ماهه اول شکل بگیرد. در پایان هفته چهارم، پرزهای کوریونی (Chotitionic filli) به طور کامل تشکیل می شوند.

ویژگی های بارداری

یک تست بارداری بدهید در این مرحله از بارداری، بدن شما هورمونی نام HCG (هورمون حاملگی) را ترشح می کند که در ادرار و خون قابل تشخیص است. این بدان معنی است که تست ادراریا خون، هردوی به شما نتیجه را می گوید. همان طور که طیف وسیعی از آزمایشها به طور طبیعی در هفته های اول بارداری نشان داده است، هورمون های هر شخصی با دیگری کمی متفاوت است.

تست خون: تست خون با اندازهگیری مقدار HCG در خون شما عمل می کند. معمولاً نتیجه بیش از پنج واحد بین المللی آن (SIU) مثبت درنظرگرفته میشود. نوع تست خونی که به شما مقدار دقیق HCG را می گوید HCG کمی نامیده می شود. گاهی اوقات، یک ماما یا پزشک ممکن است به سادگی HCG کیفی را نسخه کند که وجود HCG در خون شما را ارزیابی می کند ولی مقدار دقیقی از آن نمی دهد.

تست خون یک روش رایج برای زمانی است که نیاز به دانستن مقدار HCG دارید. با تکرار تست، ۴۸ ساعت بعد می توانید تصویر خوبی از سلامتی بارداری خود به دست آورید؛ حتی قبل از اینکه سونوگرافی چیزی نشان بدهد.

دلیل آن این است که عموماً در اوایل بارداری سطوح HCG هر ۴۸ تا ۷۲ ساعت دو برابر می شود. تست خون به ویژه برای خانم هایی مهم است که مشکلاتی نظیر خونریزی، لکه بینی، درد شکمی یا مشکلات بالقوه دیگر مثل سابقه بارداری نابجا (لوله ای) را دارند. تست خون همچنین یک راه برای تعیین تقریبی شروع بارداری است تا بدانید چه زمانی باردار شده اید.

تست های ادراری: تست ادراری به همان روش HCG کیفی عمل می کند. آن هم بسته به آستانه اختصاص تست به شما خواهد گفت آری یا نه. بعضی از تست های بارداری خانگی مقادیر بسیار پایین HCG، حتی به اندازه ۱۰ تا ۱۵ واحد، را اندازه می گیرند. سایر

تست های خانگی این قدر حساس نیستند و HCG را در سطوح بالا مثل ۲۰۰ ثبت می کنند. برای یافتن سطح HCG ثبت شده به وسیله برند. خاصی ممکن است مجبور باشید با شرکت سازنده تماس بگیرید چون این اطلاعات به ندرت روی بسته بندی از چاپ شده است.

وقتی شما ادرارتان را آزمایش می کنید، غلظت HCG در طول روز بسته به اینکه چه زمانی قبلا ادرار کردهاید یا مصرف مایعات چقدر باشد متفاوت است؛ درحالی که گفته میشود HCG هر ۴۸ ساعت تقریباً دو برابر می شود. عددها هنوز خیلى کوچک اند و تفاوتی که یک روز ایجاد می کند خیلی بزرگ است.

به همین دلیلی، بعضی شرکت های سازنده کیت بارداری اغلب پیشنهاد می کنند که شما اولین ادرار صبحگاهی را استفاده کنید چون قبل از آن خوابیده اید، در تمام شب به دستشویی نرفته اید و چیزی ننوشیده و در نتیجه سطح HCG شما بالاتر خواهد بود و تست با احتمال بیشتری آن را نشان دهد. اگر یک تست ادراری منفی دارید و هنوز قاعدگی رخ نداده است، باید دوباره تست را انجام دهید. در اوایل بارداری، اگر HCG در روز دوشنبه دو واحد باشد، دو برابر شدن آن در روز چهارشنبه به چهار واحد می رسد، حال آنکه یک تست ادرار ممکن است نتیجه منفی بدهد. اینکه چه زمانی تست مجدد را برمیگزینید به عوامل زیادی از جمله میزان صبر شما برمیگردد. بعضی خانمها هرروز تست را انجام می دهند تا جواب مثبت بگیرند یا قاعدگی شروع شود یا حتی بعد از اینکه جواب مثبت شود! راهنمای محصول معمولاً توصیه می کند که چند روز تا یک هفته قبل از تست مجدد صبر کنید.

آن تستی را انتخاب کنید که مطمئن باشید از صرف وقت وهزینه برای تستهای دیگر جلوگیری می کند.

مهم است که تست های خانگی براساس راهنمای داخل جعبه انجام گیرد. بسیاری از خانمها بیش از آنچه لازم است صبر می کنند تا نتیجه را بخوانند و در نهایت نتیجه محو یا تیره ترمیگردد و باعث پاسخ مثبت کاذب می شود. با تست های بارداری جدیدتر نیاز به این هم نیست و جواب روی صفحات ال سیدی (LCD) نشان داده می شود.

یک پزشک انتخاب کنید.

یکی از کارهایی که بعد از پاسخ مثبت باید انجام دهید این است که برای اولین ویزیت بارداری وقت بگیرید انتخاب پزشک بی نهایت مهم است.

ولی خیلی نگران تصمیم خود نباشید چون اگر در مراحل اولیه رابطه ای مطلوب با پزشک برقرار نشود، میتوانید آن را تغییردهید.

به دنبال نشانه های بارداری باشید.

شاید شما هم اکنون به کمک تست از بارداری خود با خبر باشید ویا براساسی نشانه ها و علائم جسمی قویاً به بارداری خود مشکوک باشید؛ اما داشتن یک فهرست از مواردی که باید به دنبالش باشید شما را به طرز عجیبی آرام می کند. اینجا، فهرستی از شایعترین نشانههای اولیه بارداری به شما ارائه شده است.

درد پستان ها: این نشانه به دلیل تغییرات سطوح هورمونی ایجاد می شود. اگر شما به طور طبیعی درد پستان ها را قبل از شروع سیکل قاعدگی دارید، ممکن است تفاوت چندانی با آن نداشته باشد اما برای سایر خانمها خیلی قابل توجه است.

تکرر ادرار: نیاز به دانستن محل نزدیک ترین دستشویی یا مجبورشدن برای برخاستن در شب و رفتن به دستشویی یک نشانه اولیه تابع بارداری است. این هم به خاطر تغییرات هورمونی است.

تهوع و استفراغ: تهوع و استفراغ نیز علامت دیگری است که به هورمون ها مرتبط است و شکل ودرجات مختلفی دارد.

ضعف و خستگی: نیاز به خواب بیشتریا احساس خستگی یا گیجی یک علامت بسیار شایع بارداری است.

سردرد: می تواند به خاطر هورمون ها، از دست دادن آب بدن یا حتی قطع مصرف کافئین باشد.

رفتار عجیب وغریب: بسیاری خانمها از یک سری علائم مختلف مانند افتادن اشیاء یا چیزهای دیگر یا هیجان بیش ازحد شکایت می کنند که قابل توصیف نیست.

با بیماری صبحگاهی (تهوع) مبارزه کنید.

بیماری صبحگاهی اسم بی مسمایی است چون ممکن است علاوه بر صبح در هر زمان از روز یا شب اتفاق بیفتد. گفته میشود که اکثر خانمها متوجه می شوند که زمان خاصی از روز بیش از سایر اوقات از بروز علائم آن اذیت می شوند. افرادی هم هستند که احساس تهوع را در تمام طول روز دارند، البته بدون اینکه به مرحله تهوع برسد. اینکه شما بیماری صبحگاهی را تجربه کنید یا نکنید و اینکه آن قابل پیش بینی نیست و نوع تهوعی که از آن رنج ببرید، ممکن است هرروز متفاوت باشد.

در اینجا، چند نکته ذکر می شود که برای کاهش یا برطرف نمودن بیماری صبحگاهی مفید است:

  • خوردن چیزی قبل از بلند شدن از رختخواب
  • صرف غذاهای میان وعده در طول روز
  • بستن باند دور مچ ها درست در مناطق طب فشاری
  • مکیدن آب نبات های ترش
  • نوشیدن چای های مخصوصی یا داروهای مخصوصی رفع تهوع

رابطه جنسی داشته باشید

اوایل بارداری، معمولا زمانی است که زوج ها شروع به تغییر فعالیت های خود می کنند که شامل رابطه جنسی نیز می شود. زوج ها ممکن است نگران شوند و اعتقاد داشته باشند رابطه جنسی تا حدی برای جنین مضر است. حقیقت این است که رابطه جنسی در زمان بارداری طبیعی و بی ضرر است. گاهی اوقات، لذت جنسی درسه ماهه اول به دلیل خستگی، درد پستان ها و تهوع، سخت تر حاصل می شود ولی رابطه جنسی و ارگاسم در طول بارداری و حتی سه ماهه اول کاملاً خوب است چون جنین به خوبی محافظت می شود. شما باید تنها در موارد زیر از رابطه جنسی خودداری کنید:

  • خونریزی داشته اید یا دارید.
  • سابقه زایمان زودرسی دارید.
  • شما یا همسرتان یک عفونت جنسی مُسری دارید.
  • کیسه آب شما پاره شده است.
  • جفت سرراهی دارید (وضعیتی که جفت دهانه رحم را می پوشاند یا نزدیک به آن است).

یک راه شگفت انگیز برای برقراری ارتباط با همسر و بهبود استرس حین بارداری رابطه جنسی است. اگر به احتیاط های فوق توجه کنید، میتوانید درست تا زمان زایمان از رابطه جنسی لذت ببرید. ارتباط و صحبت کلید رابطه جنسی است. «من از داشتن رابطه جنسی بدم می آید.» «آیا حتی زمانی که شکمم بزرگ شود، به طرف من خواهی آمد؟» بعضی وضعیت ها در این زمان بهتراز وضعیت های دیگر است؛ حتی در اوایل بارداری بعضی وضعیت ها در رابطه جنسی می تواند باعث تهوع یا منگی شود.

دوقلوها دارند زیاد می شوند. علل خاصی که شما را در ریسک داشتن دوقلویا حتی چند قلو قرار می دهد شامل سن، سابقه خانوادگی وداروها هستند.

دوقلوها چگونه به وجود می آیند

حدود یک در نود تولدها تولد دوقلویی است. دوقلوها می توانند از یک یا دو تخمک به وجود آیند. دوقلوهایی که از تقسیم یک تخمک به وجود می آیند به دوقلوهای مونوزیگوتیک (Monozygotic) یا همسان معروف اند که می توانند به طور طبیعی یا در نتیجه درمان های کمک باروری به وجود آیند.

دوقلوهای ناشی از دو تخمک دیزی گوتیک (Dizygotic) یا ناهمسان نامیده می شوند. این اتفاق به این دلیل است که مادر بیش از یک بار در سیکل قاعدگی تخمکگذاری می کند و این امر ممکن است به طور طبیعی یا به دلیل مصرف داروهای کمک باروری یا به دلیل جنین های متعددی باشد که در درمانهای باروری آزمایشگاهی در رحم کاشته شده اند.

درصد دوقلوزایی در دهه گذشته به دلیل درمان های کمک باروری بالا رفته است. از جمله این داروها، داروهای محرک تخمکگذاری مانند کلومید (Clomid) است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *