#


اهمیت رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی

29 دسامبر 2017 بدون نظر 1687 بازدید

اهمیت رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی

No votes yet.
Please wait...

اهمیت رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی

کودکان محصول تغذیه شما هستند

شیردهی ادامهٔ طبیعی دوران بارداری است. بارداری را به عنوان تجربه ای هجده ماهه در نظر بگیرید. نه ماه اول برای تشکیل و تکامل جنین و نه ماه بعدی برای شیر دادن به او. البته بسیاری از مادران بیش از نه ماه به کودک شان شیر می دهند. مدت شیر دادن شما هر چقدر باشد، بسیار مهم است به خاطر داشته باشید که لازم است به همان اندازه که در دوران بارداری  مراقب خودتان بودید در دوران شیردهی نیز از خودتان مراقبت کنید، مراقبت خوب یعنی تغذیهٔ خوب .

اهمیت رژیم غذایی در دوران شیردهی به اندازهٔ دوران بارداری است. مواد غذایی ذخیره شده در بدن شما و آنچه که هر روز می خورید، منبع تغذیهٔ کودک شماست. در هیچ مرحلهٔ دیگری از زندگی شما چنین نیازی به منابع غذایی در بدن شما وجود ندارد. اگرچه این امر ظاهراً تهدید کننده به نظر می رسد ولی نگران نباشید. تنها وظیفه ای که به عهده دارید این است که به اندازهٔ کافی مواذ غذایی به بدن تان برسانید آنگاه بدن شما آن را به نحو مناسب به صورت آمیزه ای متعادل و کامل از مواد غذایی به کودک شما انتقال می دهد.

چگونه پستان شیر درست می کند؟

بدون شک در دوران بارداری شما متوجه تغییراتی در سینه هایتان شده اید؛ آنها بزرگتر و حساس تر شده اند و نوک سینه ها و اطراف انها تیره تر شده اند. این تغییرات موقتی به منظور آماده کردن سینه ها برای شیر دادن انجام می گیرند.

کیسه های شیری که در سینه های شما هستند، توسط هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می گردند، تحریک می شوند. این کیسه ها قادرند در سه ماههٔ دوم حاملگی شیر اولیه را تولید کنند و این شیر قادر است نوزاد زودرس را تغذیه کند. بیست و چهار ساعت بعد از تولد کودک، هورمون های بدن شما مجددا تغییر می کند و این بار تولید شیر کامل آغاز می شود. این تغییرات فیزیکی و هورمونی همراه با تحریک سینه ها، که به وسیلهٔ مکیدن نوزاد ایجاد می شود، باعث تولید مداوم و منظم شیر در سینه ها می شود. مایع غلیظ و زرد رنگ (آغوز) اولین شیری است که سینه های شما درست می کند.

این شیراز نظر پروتئین فوق العاده غنی است و دارای آنتی بادی های ضد بیماری بسیار مهمی است که برای سلامت طفل بسیار ضروری است. شیر معمولی یکی دو روز بعد از زایمان جانشین  شیر اولیه (آغوز) می شود. هر چقدر نوزاد شیر بیشتری بنوشد، سینه ها به طور خودکار شیر بیشتری تولید می کنند. حتی اگر شما دارای کودکان دو یا سه قلو باشید سینه های شما در دوران شیردهی بزرگتر می شوند، زیرا خون بیشتری در آنها جریان پیدا می کند.

خون مواد غذایی را از سیستم گوارشی به سینه ها و نهایتا به کودک شما انتقال می دهد. اندازهٔ سینه ها قبل از بارداری هیچ گونه ارتباطی با توانایی موفقیت آمیز شیردهی ندارد. ابزار تولید شیر در همهٔ زن ها یکسان است. زنانی که سینه های بزرگتری دارند، فقط چربی بیشتری در اطراف دستگاه های تولید شیرشان ذخیره شده است.

اگر رژیم غذایی مادر کامل نباشد چه کسی صدمه می بیند؟

خوشبختانه اگر رژیم غذایی شما کامل نباشد، در این صورت هم بدن شما قادر خواهد بود که شیر کامل را درست کند به این ترتیب، مادر طبیعت به شما اطمینان می دهد که کودک شما خوب تغذیه می شود.

در اغلب موارد اگر رژیم غذایی مادر، به مدت طولانی، بسیار محدود باشد؛ امکان دارد منجر به کمبود مواد غذایی در شیر شود. این امر ممکن است اتفاق افتد، اما خوشبختانه این اتفاق بسیار نادر است  به هر حال رژیمی که از نظر کالری و مواد غذایی کامل نباشد، بعضی اثرات منفی در بر خواهد داشت.

مادرانی که نمی توانند و یا نمی خواهند غذای سالم کافی و مناسب بخورند، احتمال دارد که دچار خستگی و حساسیت شوند. هنگامی که این عوارض با خستگی ناشی از مراقبت کودک همراه شود، منجر به ایجاد وضعیت نا مناسبی در شیر دادن به کودک می شود. از آن جا که خستگی از عواملی است که مادر به خاطر آن شیر دادن را قطع می کند، بسیار حیاتی است که برای حفظ بنیهٔ خود، تغذیهٔ خوبی داشته باشید.

رژیم غذایی که حاوی کالری کافی نباشد، ممکن است منجر به کاهش تولید شیر شود. حذف یک وعده غذا اهمیت چندانی ندارد، امّا مادرانی که هیچ گاه غذای کافی نمی خورند و داوطلبانه رژیم غذایی محدودی را بر خود تحمیل می کنند، یا این که قادر نیستند غذای کافی مورد نیاز خود را تامین کنند، ممکن است مقدار شیرشان کاهش یابد. شما می توانید دقیقاً حدس بزنید، وقتی که شیر کم می شود چه اتفاقی می افتد، کودک گرسنه مانده و بسیار بد خلق می شود.

کالری یکی از عوامل رژیم شما می باشد، عامل دیگر مواد غذایی است. اگر رژیم مادر فاقد یکی از مواد غذایی باشد، آن مادّهٔ غذایی از ذخیرهٔ بدن مادر تأمین می شود. به این ترتیب شیر مادر علی رغم نوسانات تغذیه ای، به طور مداوم شامل مواد غذایی کافی خواهد بود. استفاده از ذخیرهٔ غذایی بدن مادر تا زمانی بی ضرر است که مادر آن مواد را با خوردن انواع مختلف مواد غذایی، دوباره ذخیره سازی کند. اگر ذخیرهٔ مصرف شده در بدن مادر دوباره جایگزین نشود، آنگاه مادر از اثرات منفی این جریان صدمه خواهد دید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *