#


آیا تغذیه مادر پیش از بارداری بر هوش کودک تاثیر می گذارد؟

تغذیه مادر پیش از بارداری
9 دسامبر 2017 يك نظر 1215 بازدید

آیا تغذیه مادر پیش از بارداری بر هوش کودک تاثیر می گذارد؟

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

آیا تغذیه مادر پیش از بارداری بر هوش کودک تاثیر می گذارد؟

برای اینکه کودک با هوش و زیبایی داشته باشیم باید چه اصول تغذیه و نکاتی را پیش از بارداری و در حین بارداری و پس از آن رعایت کنیم؟ در این مطلب سعی می کنیم به پرسش پاسخ دهیم:

روغن ماهی

بر اساس یک نظریه قدیمی می توان گفت: «ماهی غذای مغز است.» روغن ماهی نیز یکی از مواد غذایی است که برای مغز مفید است؛ چون از طریق DHA چربی امگا۳ موجود در ماهی می توان التهابات مغز را کاهش داده و از آن محافظت کنیم. شصت درصد از مغز ما دارای چربی است که اکثر این چربی از نوع چربی DHA( یا AA آراشیدونیک اسید) می باشد. در لبنیات مانند کره و خامه AA به میزان زیادی موجو است. اما DHA تنها در نوع های گوناگون ماهی وجود داشته و نیز در منابع گیاهی مانند تخم کتان وجود ندارد.

تغذیه مادر پیش از بارداری

سعی کنید برای استفاده از روغن ماهی یا روغن کبد ماهی از مارک های معتبر آن مصرف کرده و نیز اگر نوع مایع آن را استفاده کنید از مصرف کپسول آن موثر تر است.

بدن ما به مقدار کافی ویتامین دی نیازمند است و این نیاز در فصل تابستان و بهار که تابش نور خورشید زیاد است از این طریق برطرف می شود. همان طور که می دانید بر اثر تابش نور خورشید بر روی پوست بدن، ویتامین دی در بدن ساخته می شود. اما در فصل پاییز و زمستان که تابش نور خورشید کم تر می شود باید برای دریافت ویتامین دی مورد نیاز بدن از مکمل ویتامین دی استفاده کرد. یکی دیگر از منابع مهم ویتامین دی روغن کبد ماهی می باشد.

پس به این نتیجه می رسیم که تفاوت روغن ماهی و روغن کبد ماهی در این است که در روغن کبد ماهی بر خلاف روغن ماهی که دارای اسید های چرب امگا۳هستند ویتامین های AوD وجود دارد. توصیه ی ما به شما این است در فصل بهار و تابستان روغن ماهی مصرف کرده و در فصل پاییز و زمستان بهتر است روغن کبد ماهی مصرف کنید. اما افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که آب و هوای گرم و آفتابی دارد می توانند در فصول سال روغن ماهی استفاده کنند و نیازی نیست که از روغن کبد ماهی استفاده کنند.

تغذیه مادر پیش از بارداری

سبزیجات تازه و خام

کمتر مواد غذایی موجو است که از لحاظ ارزش غذایی با سبزیجات یکسان باشد. زمانی که میزان اسید فولیک در بدن به میزان کافی موجود نباشد موجب بروز آلزایمر یا فراموشی در دوران سالمندی می شود. و نیز برای محافظت از هوش خود می توانید با مصرف سبزیجات که دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و رنگدانه های گیاهی هستند بهره ببرید.

پیشنهاد ما به شما این است که هر روز می توانید به ازای هر بیست و پنج کیلوگرم وزن خود نیم کیلوگرم سبزیجات گوناگون مصرف کنید. چنانچه از میزان متابولیسم بدن خود آگاهی داشته باشید می توانید مقدار سبزی مورد نیاز بدن تان را تنظیم کنید. برای مثال اگر مقدار پروتئین مصرفی شما زیاد است، احتیاجی نیست سبزی زیادی مصرف کنید؛ به عنوان مثال به جای نیک کیلو سبزی می توانید به ازای هر بیست و پنج کیلو از وزن خود ۲۵۰گرم سبزی مصرف کنید.

تغذیه مادر پیش از بارداری

چنانچه در رژیم غذایی خود از پروتئین زیادی استفاده می کنید بهتر است سبزیجاتی را مصرف کنید که دارای پتاسیم کمتری هستند؛ مانند لوبیا سبز، اسفناج، گل کلم، قارچ، مارچوبه، کرفس، چون مصرف سبزیجاتی مثل کاهو، کلم پیچ و سایر انواع کلم که پتاسیم بیشتری در آن ها وجود دارد در کنار رژیم غذایی که پروتئین زیادی در آن مصرف می شود، موجب عدم تعدل بیو شیمیایی بدن می شود. اما اشخاصی که در رژیم غذایی شان بیشتر از کربو هیدرات ها استفاده می کنند، و از پروتئین و چربی کمتری استفاده می کنند، باید سبزیجات بیشتری مصرف کنند که دارای پتاسیم بیشتری هستند.

از مصرف شکر پرهیز کنید

شکر به عنوان یک غذا به شمار نمی آید، ولی اکثر وقت ها در دسته مواد غذایی نام برده می شود که باید به مقدار زیاد مصرف نشود. اگر مایلید هوش خود را بالا ببرید و نیز نمی توانید به طور کامل مصرف شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بهتر است میزان مصرف آن را کاهش دهید. مواد غذایی که بسیار شیرین هستند، باعث عدم تعادل هورمون انسولین در بدن شما می شود، که همین موجب ابتلا به بیماری و کند شدن ذهن شما خواهد شد. یکی از ساده ترین راه های کاهش میزان شکر مصرفی در رژیم غذایی تان این است که از نوشابه های صنعتی ، آب نبات ها و انواع شیرینی جات مصرف نکنید و نیز در مصرف آب میوه های صنعتی میانه روی کنید.

تغذیه مادر پیش از بارداری

توت فرنگی بخورید

توت فرنگی علاوه بر اینکه میوه خوشمزه ای است یکی از منابع اصلی و مهم آنتی اکسیدان و رنگدانه های گیاهی می باشد که موجب سلامتی بدن می شود. علاوه بر آن فایده های زیادی برای سلامت مغز دارد.

نتایج تحقیقات بسیاری نشان می دهد که مصرف توت فرنگی روند پیری مغز را کاهش می دهد. البته وقتی که یکباره مقدار بسیاری از آن را می خورید، حواس تان به میزان قند موجو در آن باشد. نوع های دیگر توت های که رنگ تیره دارند دارای اثر مشابه توت فرنگی هستند؛ مانند تمشک، و شاه توت. در دوران بارداری سعی کنید از مصرف انواع توت پرهیز کنید چون امکان دارد موجب بروز حساسیت در شما بشود.

تغذیه مادر پیش از بارداری

کولین

ماده ی دیگری که بیشتر در غذا های چرب موجود است به نام کولین است که موجب تقویت ذهن و حافظه می شود. تحقیقات نشان می دهد که مادران بارداری که در دوران حاملگی خود کولین را به رژیم غذایی شان افزوده اند، می توانند موجب افزایش هوش جنین خود برای مراحل بعدی زندگی شوند. در هنگام بارداری و شیردهی کولین ذخیره شده در بدن مادر توسط نوزاد تخلیه می شود، و کولین کافی برای رشد مغز وجو ندارد. کولین ماده ای است که موجب حفظ سلامتی افراد نیز می شود. کولین یک ترکیب فسفولیپیدی است که در بدن ما مواد محلول در چربی را حمل کرده و نیز چربی ها را امولسیه می کند.

این ماده همچنین به طور مستقیم بر پیم های عصبی تاثیر گذار بوده و باعث می شود قدرت ساخت و آزاد سازی استیل کولین سریع تر انجام شود. استیل کولین نیز به عنوان یک ناقل عصبی بوده و موجب کنترل عضلات و قدرت حافظه می شود.

تغذیه مادر پیش از بارداری

تخم مرغ، جگر، بادام زمینی و شیر از منابع غذایی مهم کولین هستند. همچنین از اسید آمینه در بدن انسان متیونین به وجود می آید. مکمل های خوراکی که دارای کولین هستند نیز وجود دارند و میزان مورد نیاز برای مردان روزانه ۵۵۰میلی گرم و برای زنان بالغ به مقدار روزانه ۴۲۵میلی گرم می باشد.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *