#


توصیه هایی برای درمان حالت تهوع حاملگی

حالت تهوع حاملگی
2 دسامبر 2017 يك نظر 1351 بازدید

توصیه هایی برای درمان حالت تهوع حاملگی

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

توصیه هایی برای درمان حالت تهوع حاملگی

بعضی از زنان با شنیدن بارداری فقط یاد حالت تهوع های صبحگاهی آن می افتند و مجددا خاطرات تلخ صبح های آن دوران برایشان زنده می شود. ولی گروهی از زنان بدون اینکه در دوران بارداری خود با چالشی رو برو شده باشند و از داشتن حالت تهوع رنجی برده باشند این دوران را گذرانده اند.

بر اساس گفته های برخی از متخصصین زنان حدود سه چهارم زنان باردار دچار تهوع صبحگاهی و حتی استفراغ می شوند.

روش هایی برای درمان حالت تهوع بارداری

در برخی از زنان حامله این حالت تهوع که به آن بیماری صبحگاهی نیز می گویند در زمان صبح بدتر می باشد ولی با گذشت زمان این حالت برطرف می شود. شروع این حالت تهوع از هفته ششم بارداری است ولی در برخی ممکن است از هفته چهارم نیز آغاز شود. در این مطلب راه حل هایی برای درمان این حالت تهوع اشاره شده است:

مصرف زنجبیل

استفاده از زنجبیل و پودر آن می تواند برای کاهش حالت تهوع حاملگی مفید باشد اما هنوز تحقیقات بیشتری نیاز است که ثابت کند که درمان از این طریق بدون هیچ عارضه ای صورت می گیرد، همچنین بعضی از متخصصان توصیه می کنند در مواردی که حالت تهوع و استفراغ خفیفی در فرد حامله وجود دارد می توان از زنجبیل استفاده کرد.

حالت تهوع حاملگی

حالت تهوع حاملگی

نعناع

مصرف نعناع در بانوان باردار باعث می شود تاثیر خوبی بر جدار داخلی معده گذاشته شده و حالت تهوع و استفراغ را کاهش می دهد. نعناع را می توان به روش های مختلفی از جمله آدامس نعناع، چای نعناع و حتی آب نبات آن مصرف کرد. ولی نتایج نشان می دهد که استفاده از نعنای تازه تاثیر بیشتری برای درمان تهوع حاملگی دارد.

حتی بو کردن نعنا هم می تواند برای درمان این حالت مفید باشد. و خنک کنندگی و رفع گرفتگی عضلات و نیز کاهش درد از خاصیت های نعناع می باشد.

استراحت کافی

استراحت کردن نیز به زنان باردار کمک می کند که حالت تهوع و استفراغشان کاهش یابد. زنان شاغل که زمان زیادی برای استراحت کردن ندارند و دچار کم خوابی هستند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به حالت تهوع و استفراغ حاملگی شوند.

ویتامین ب ۶

بر اساس مطالعاتی که روی زنان حامله انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که کمبود ویتامین ب ۶نیز یکی از علل ابتلا به حالت تهوع بارداری می باشد. وجود ویتامین ب ۶به قدر کافی سبب می شود از تحریکاتی که در معده اتفاق می افتد و منجر به حالت تهوع می شوند کاهش یابند.

پس در دوران بارداری باید به اندازه کافی از مکمل ویتامین ب۶استفاده کرد و یا غذا هایی مصرف کرد که به اندازه کافی ویتامین ب ۶دارند.

مواد غذایی که دارای ویتامین ب۶هستند از جمله انگور، آناناس، پرتقال، گوشت گاو، سویا، گوجه فرنگی شیر، سیب میتوان نام برد.

مصرف لیمو ترش

یکی دیگر از موادی که برای درمان حالت تهوع حاملگی می توان از آن استفاده کرد لیمو ترش است. بهتر است زنان بارداری که در هنگام صبح دچار حالت تهوع می شوند یک قاچ از لیمو ترش را نزدیک خود قرار داده تا از طریق بوی آن بتوانند حالت تهوع خود را کاهش دهند. استفاده از لیمو ترش به صورت خوراکی نیز راه خوبی برای غلبه بر این حالت می باشد. چنانچه معده شما خالی است نباید لیمو ترش را به تنهایی بخورید بلکه بهتر است آن را با مقداری شکر و کمی آب ولرم ترکیب کرده سپس مصرف کنید.

حالت تهوع حاملگی

حالت تهوع حاملگی

توصیه هایی به زنان حامله برای کاهش حالت تهوع بارداری

۱-معده یک زن باردار نباید به هیچ وجه خالی بماند و احساس گرسنگی کند. زیرا زمانی که معده خالی می شود تحریکات معده زیاد شده و فرد دچار حالت تهوع می شود. زنان باردار باید مواد غذایی سبک مثل غذا، میوه، آب میوه و تنقلات دیگر را در زمان های بسیار کوتاه و میان وعده مصرف کنند.

۲-بیشتر حالت تهوع های حاملگی در زمان صبح است زیرا در آن زمان معده خالی بوده و احساس تهوع به فرد دست می دهد. چنانچه پیش از اینکه از جا بلند شوید کمی بیسکوییت بخورید می توانید از بروز حالت تهوع صبحگاهی جلوگیری کنید.

۳-چون در دوران بارداری مادر به مواد غذایی بیشتری نسبت به حالت عادی دارد، باید تعداد دفعلت مصرف مواد غذایی برای مادر باردار بیشتر شود ولی این مصرف نباید با حجم بالایی از مواد غذایی باشد.

۴-بهتر است مادران حامله در دوران بارداری خود به حد کافی آب بنوشند. چنانچه مادری نتواند مدت زمان شش ساعت و یا بیشتر مایعات و یا مواد غذایی مصرف کند باید حتما به متخصص مراجعه کند.

۵-زمانی که در طول شب نیز برای رفتن به توالت از خواب بیدار شدید و حس کردید که گرسنه هستید، حتما یک ماده غذایی کم حجم مثل یک تکه میوه و یا خرما بخورید تا از بروز حالت تهوع و استفراغ جلوگیری شود.

۶-کم کردن مسائل استرس زا و داشتن آرامش، آدامس جویدن، آب نبات و نیز نوشیدن برخی مایعات مثل آب، شیر، قهوه و چای ، و آب پرتقال نیز به کاهش حالت تهوع کمک می کند.

۷-خوردن چیپس سیب زمینی هم به علت داشتن کربوهیدرات و انرژی کافی در برخی موارد می تواند به کاهش این حالت کمک کند.

۸-نوشیدن مایعات را به زمان بین وعده های غذایی موکول کنید و از نوشیدن مایعات در اول صبح بپرهیزید.

۹-بهتر است در صول روز اجازه ندهید که معده تان خالی بماند زیرا منجر به بروز حالت تهوع و استفراغ می شود.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *