#


چگونه می توانید در مورد گذاشتن کودک در وقفه، مبتکرانه عمل کنید؟

کودک
7 نوامبر 2017 بدون نظر 1009 بازدید

چگونه می توانید در مورد گذاشتن کودک در وقفه، مبتکرانه عمل کنید؟

No votes yet.
Please wait...

چگونه می توانید در مورد گذاشتن کودک در وقفه، مبتکرانه عمل کنید؟

فرض کنید فراموش کرده اید که ساعت را کوک کنید تا در زمان مناسب شما را بیدار کند. فرض کنید که قصد داشتید صبح، لباس ها را اتو کنید اما فراموش کرده اید و سر و وضع تان نامرتب است. همه دارند کره و مربا می خورند ولی توستر بسیار کند کار می کند. آیا مایلید روزتان را به این ترتیب شروع کنید؟ چرا کودک از چنین وضعی استقبال می کند تا شما را عصبانی کند؟ چون کودکان فرصت طلب هستند و مایلند از هر موقعیت استرس زایی استفاده کنند. آنها می خواهند شما را موقع عجله داشتن، امتحان کنند. همچنین می خواهند موقع صحبت کردن شما پای تلفن، و یا در خانه مادربزرگ شما را امتحان نمایند.

کودکان به خوبی می دانند که اجرای وقفه برای شما کار بسیار سختی است. آن ها در این مورد، حس ششم خوبی دارند. کودکان وقتی می بینند که جایی برای وقفه وجود ندارد شروع به بدرفتاری می کنند، استفاده از وقفه در این گونه موقعیت های دشوار برای شما بسیار کار سخت و دشواری خواهد بود.

اگر کودک در موقع رفتن شما به محل کار، بدرفتاری می کند از وقفه طولانی مدت استفاده کنید. به کودک بگویید که مجبوری بعدا موقع برگشتن از محل کار، هنگام بعدازظهر در وقفه بمانی، فراموش نکنید که به حرف خود، عمل کنید. آن را در فهرست کارهای اول خود قرار دهید. برای هر موقعیت دردسر ساز ، این روش را به کار ببرید.

کودک

کودک

این راهبرد را می توانید در مورد کودکی اجرا کنید که کار خواسته شده شما را انجام نداده است. به او بگویید که اول باید در وقفه بمانی بعد کاری که قبلا از تو خواسته بودم را انجام دهی. ممکن است کودک مقاومت کند و بگوید: الان فرش را جارو می کنم. شما هم ممکن است فریب حرف او را بخورید و به او اجازه بدهید که این کار را بکند و بی خیال وقفه بشوید اما این کار، مناسب نیست.

انجام وقفه، در خارج از خانه

وقفه از خانه شروع می شود. اگر شما به عنوان پدر یا مادر رفتار مثبتی داشته باشید رفتار کودک شما هم بهبود خواهد یافت، رفتار کودک در خانه و در جاهای دیگر بهبود می یابد. اما این کار یک شبه صورت نخواهد گرفت بلکه رفتار او به تدریج رو به بهبودی خواهد گذاشت. کاری کنید که کودکان شما بدانند که به گفته خود عمل خواهید کرد.

اگر به کودکان خود در خانه این موضوع را یاد نداده اید نمی توانید مثلاً در جایی مثل خواربارفروشی این کار را انجام دهید. آیا کاری هست که می توانید در سوپرمارکت انجام بدهید که در خانه نمی توانید؟ یکی از این موارد آن است که خرید را متوقف کنید و به خانه برگردید و کودک را در وقفه بگذارید. بعد هر دوی شما دوباره به سوپرمارکت بروید و خرید را انجام دهید.

بعضی از والدین این کار را می کنند که بسیار احمقانه به نظر می رسد اما این فرصت برای شما وجود دارد که صرفاً مجبورید یک بار این کار را کنید. این کار، وقت گیر اما مخصوصاً در مورد کودکان کم سن وسال، بسیار کارآمد است.

روش جایگزین، استفاده از اتومبیل یا صندلی اتومبیل است. محل اجرای وقفه را جایی تعیین نمایید که مرتبا از آن دیدن می کنید. در خانه مادربزرگ، سعی کنید برای اجرای وقفه، دستشویی را انتخاب کنید. در خانه بستگان دیگر هم اتاق لباسشویی را. در جاهای دیگر به کودک خود بگویید که به محض رسیدن به خانه در وقفه خواهی ماند.

سعی نکنید کودک خود را از طریق روش وقفه، بترسانید. بلکه فقط سعی کنید که وقفه را اجرا نمایید. کودکان به خوبی می دانند که تهدید بی معناست. اما وقتی قول می دهید که وقفه را برای او انجام دهید رفتار متعهدانه ای که اجرا خواهد شد به عمل آورید. به محض رسیدن به خانه هم باید به قول خود عمل کنید و وقفه را در مورد کودک خاطی اجرا نمایید. اگر نسبت به این روش، چه در خانه و چه در بیرون پایبند هستید قطعا سوء رفتار کودک بهبود خواهد یافت.

کودک

کودک

شیوه اجرای وقفه برای بیش از دو کودک

اگر دو یا بیش از دو کودک شما در یک زمان بدرفتاری کنند چه طور می توانید وقفه را به طور همزمان در مورد آنها اجرا کنید؟

 در این جور مواقع بهتر است از هر گونه جرو بحث در مورد این که چه کسی اول بدرفتاری را شروع کرده است، پرهیز کنید. چرا که این کار، به جر و بحث های بیشتر و طولانی تر، منجر خواهد شد. اگر هر دو بچه بدرفتاری کرده اند، باید هر دو در وقفه بمانند اما نه در کنار هم بلکه باید یکی از آن ها موقعی که دیگری در وقفه  است منتظر بماند و بعد از تمام شدن وقفه اولی ، جای خود را با او عوض کند. می توانید از طریق شیر یا خط انداختن ، نفر اول را برای ماندن در وقفه تعیین کنید.

نحوه اجرای وقفه برای بچه های کوچک

می توانید روش وقفه را در مورد کودکان یک یا دو ساله هم اجرا کنید. اما باید احتیاط به خرج دهید چون کودکان در این سن و سال، زبان نمی دانند. آنها در این دوران طبعا کنجکاو هستند و انرژی زیادی دارند و دوست ندارند که در یک جا بند شوند.

فراخنای توجه آنها صرفاً چند ثانیه است، آنها به راحتی ناراحت می شوند و شروع به گریه کردن می کنند. آنها برای به دردسر انداختن شما، مهارت زیادی دارند. کودکان دراین سن و سال نمی دانند که وارد کردن چنگال به پریز برق ، چه قدر خطرناک است ؛ درست و نادرست را از هم تشخیص نمی دهند.

پس، نباید اعمال آنها را نشانه بد رفتاری آن ها دانست. برای یاد دادن به کودک در مورد این که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد، چه چیزی ، ایمن است و چه چیزی نا ایمن از وقفه استفاده کنید. از وقفه استفاده کنید تا به کودک نوپای خود بیاموزید که جیغ کشیدن برای دستیابی به هدف، کار نامناسبی است. همچنین می توانید از وقفه استفاده کنید تا به کودک بیاموزید که بعضی کارها را انجام ندهد مثل بازی کردن با تلویزیون.

بعضی از والدین در مورد استفاده از تخت کودکان برای در وقفه گذاشتن آنها سؤالاتی را می پرسند. به آنها گفته می شود که تخت کودک، جایی برای راحتی و خواب آنها است و استفاده از آن ها برای اجرای وقفه باعث خواهد شد که کودک ، ناراحتی را در مورد آن در ذهنش تداعی کند.

کودک

کودک

برای کودکان کم سن و سال، از پارک بچه برای وقفه استفاده کنید. اگر کودک شما به قدری بزرگ شده است که دیگر پارک بچه برای او کوچک است آن را کنار نگذارید. از آن می توانید استفاده دیگری به عمل بیاورید. بسیاری از والدین، پارک بچه دومی را می خرند، یکی به عنوان اسباب بازی و دیگری برای اجرای وقفه، ممکن است بخواهید که پارک بچه را در اتاق اضافی قرار دهید.

وقتی کودک خود را در وقفه می گذارید همیشه در کنار او بمانید. وقفه باید بین سی ثانیه تا یک دقیقه ادامه داشته باشد. هر وقت که امکان داشته باشد به کودک خود بگویید که مایلید چه کاری صورت نگیرد. ساده با او حرف بزنید مثلاً به او بگویید که نمی خواهم با تلویزیون بازی کنی یا نمی خواهم که تو با مداد روی دیوار خط بکشی.

با داد و بیداد کودک به طریق متفاوت برخورد کنید. اگر کودک به خاطر بیسکویت، داد و بیداد می کند ممکن است بخواهید تا او را در پارک بچه قرار دهید تا داد و بیدادش متوقف شود یا ممکن است برای متوقف شدن جیغ و داد او از کنارش بروید یا از جلوی چشمش دور شوید.

هر وقت دیدید که جیغ و داد او متوقف شد، او را از پارک بچه بیرون بیاورید. مثلا بگویید افرین، دیگه جیغ نمی کشی، پس می تونی از اونجا بیای بیرون. هرگونه جیغ و داد کودک خود را به نحو مؤثر هدایت کنید، مثلاً به او بگویید که برای من سخت است که به جیغ و داد تو گوش دهم. چرا این طوری تقاضای بیسکویت می کنی؟ اگر دیدید که ظرف دو یا سه دقیقه، گریه خود را متوقف نکرد او را بردارید و به طرز مناسب تنبیه کنید.

راهنمای اجرای وقفه

  • محل وقفه را تعیین کنید.
  • ابتدا ایمنی محل را تأمین کنید.
  • سعی کنید محل تا جایی که ممکن است برای کودک، کسل کننده باشد.
  • یکی از بدرفتاری های مهم او را مشخص کنید.
  • از تایمر استفاده کنید.
  • در مورد وقفه، توضیح کافی به او بدهید.
  • به او بگویید که هدف از وقفه این است که رفتارت را درست کنی.
  • به او بگویید که وقفه چیست و چگونه اجرا می شود.
  • به کودک بگویید تایمر چگونه شروع به کار می کند.
  • یکی از سوء رفتارهای مهم او را توصیف کنید (مثال بیاورید).
  • به عنوان بخشی از برنامه از وقفه استفاده کنید.
  • سعی کنید به طور مستمر از وقفه استفاده کنید.
  • موقع استفاده از روش وقفه، خونسردی خود را حفظ کنید.
  • از جدول برای ثبت پیشرفت کودک ، استفاده کنید.

    کودک

    کودک

زمان وقفه

اگر همکاری کنی پنج دقیقه در وقفه خواهی ماند.

اگر همکاری نکنی ده دقیقه در وقفه خواهی ماند.

هر وقت دیدید که کودک به حرف شما گوش داد تایمر را روشن کنید (اگر کودک کمی گریه کند اشکالی ندارد).

کودکی که از رفتن به وقفه امتناع می کند در این صورت، امتیازات را از کودک بگیرید تا وقفه پایان یابد و یا زمان معقولی به آن اضافه شود.

وقتی کودک وقفه را به طور کامل به پایان رساند دوباره آن را شروع کنید (چنانچه سوء رفتارش ادامه داشته باشد) و یا اگر کار انجام شده را انجام دهد دیگر آن را متوقف کنید.

از وقفه درنگیده تاثیری استفاده کنید

از این روش ، برای زمان های خاص استفاده کنید. مثلاً وقتی در خانه نیستید و در بیرون به سر می برید. نحوه اجرای وقفه برای دو کودک: برای این کار، شیر و خط بیاندازید تا نفر اول برای ماندن در وقفه مشخص شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *