#


فرزندان خود را در صورت انجام کارهای خوب تحسین کنید

فرزندان
29 اکتبر 2017 بدون نظر 1087 بازدید

فرزندان خود را در صورت انجام کارهای خوب تحسین کنید

No votes yet.
Please wait...

فرزندان خود را در صورت انجام کارهای خوب تحسین کنید

شما نمی توانید کودکان خود را به کسل کننده بودن متهم کنید. آنها همیشه به چیزی فکر خواهند کرد که شما برای پرداختن به آن آمادگی ندارید. والد بودن شرایط زیادی دارد. والد بودن مستلزم فداکاری های بی شمار و سخت کوشی های مدام است.

خوشبختانه، این عمل پاداش های زیادی دربردارد که از جمله آنها می توان به این پاداش ها اشاره کرد: افتخار پیشرفت، معجزه رشد و توسعه و گرمی و صمیمیت.

اگر بدرفتاری کودکانتان شما را از این پاداش ها محروم می کند در واقع دارید فریب می خورید. نگذارید چنین اتفاقی بیفتد. بدانید که در غیر این صورت، کار ارزشمندی انجام نمی دهید. شما شایسته آن هستید که از وجود کودکان خود لذت ببرید .

همه والدین می خواهند از وجود بچه های خود لذت ببرند اما والدین به مقدار کمی از لذتی که مستحق آن هستند می رسند. تحسین کردن و قدردانی از آن ها کودکان در زمانی که با شما همکاری می کنند و رفتار خوبی دارند کار راحتی است. میتوانید از وقت و انرژی خود برای تلاش های خوشایند استفاده نمایید و آن را برای داد زدن بر سر کودک یا جرو بحث با او، تلف نکنید. بدرفتاری، تنش زا است.

بسیاری از والدین از کودکان خود گریزانند چرا که می خواهند از استرس و احساسات ناخوشایند در امان باشند. آنها برای این که مجبور نباشند به این مشکل بپردازند کودکان خود را برای بازی کردن به بیرون از خانه می فرستند. این گونه والدین نمی توانند صبر کنند تا کودکانش به خواب بروند. آنها کودکان خود را عناصری مزاحم می دانند و از آنها متنفرند و به امید روزی هستند که کودکانشان بزرگ شوند و خانه را ترک نمایند. چنین چیزی تضییع فاجعه آمیز یک فرصت بسیار با ارزش است که می توان از آن دوری جست.

فرزندان

فرزندان

برای این منظور به طور دوره ای نکات زیر را مرور کنید:

اصول ده گانه تربیت

۱- به رفتارهای صحیح، پاداش بدهید نه به سوء رفتار

درخواست های مؤدبانه را تقویت کنید و از تقویت گریه و زاری و اذیت کردن و داد و بیداد راه انداختن، اجتناب نمایید. بحث های آرام را تقویت و از جرو بحث های بیهوده و مبارزه طلبی های کودکان پرهیز کنید.

۲- قبل از صحبت کردن اول فکر کنید. به آن چه که گفته اید عمل نمایید.

پیگیر نصایح و توصیه ها و دستورات خود باشید. از آنچه که می تواند تذکرات دیداری برای شما داشته باشد استفاده کنید. به خاطر استواری در امر تربیت به خودتان پاداش بدهید.

۳- از کودکان خود انتظار رفتارهای خوب را داشته باشید.

آنها باید بدانند که شما چه انتظاری از آنها دارید و آنها چه انتظاری از شما دارند. وقتی کودکان قادر باشند رفتار . شما در موقعیتی خاص را پیش بینی کنند، تصمیم های بهتری خواهند گرفت.

فرزندان

فرزندان

۴- کودکان، حرف های والدین خود را باور می کنند.

طوری آنها را تربیت کنید که در زندگی موفق باشند. به آنها یاد بدهید که تلاش و کوشش جزو ملزومات رسیدن به موفقیت است. از تشویق، زیاد استفاده کنید. وقتی کودکان خود را تشویق می کنید . خواهند دید که شما نسبت به آنها اعتماد و اطمینان دارید. تشویق به آنها کمک خواهد کرد تا با موقعیت های مختلف با اعتماد به نفس بیشتر روبه رو شوند.

۵- مسایل و مشکلات را از قبل پیش بینی کنید.

قوانین و مقررات خانواده از قبل به آنها یادآور شوید. سعی کنید دقیق و روشن با آنها حرف بزنید. معقولانه رفتار کنید. . وقتی با سوء رفتاری مواجه شدید برای رفع آن، برنامه ای را ترتیب دهید. موفقیت و کودکان را ارج بنهید. حمایت و تشویق خود را از آنها دریغ نکنید. برای تقویت برنامه های تربیتی خود از جدول و قرارداد استفاده کنید.

فرزندان

فرزندان

۶- از تنبیه هایی استفاده کنید که بتواند تصمیم گیری های درست و معقولانه و پاسخگویی را به کودکانتان یاد بدهد.

آنها از تنبیه های معقولی مانند ماندن در وقفه و تحمل محدودیت آسیبی نخواهند دید. در هنگام خشم و عصبانیت و مواردی نظیر آن، کودکان خود را تنبیه نکنید. ربط دادن تنبیه به رفتار کودک، مسئولیت پذیری را به او یاد خواهد داد.

۷- مسئولیت پذیری و روش تصمیمگیری درست را زمانی که کودکان تان کمسن و سال هستند به آنها یاد بدهید.

کودکان خود را طوری آماده کنید تا بتوانند در دنیای واقعی زندگی کنند. سختگیر و جدی، اما مثبت باشید. کودکان نیاز دارند تا حد و حدود رفتار خود را بدانند. بنابراین، قوانین و مقررات خانوادگی را به آنها یاد دهید و در کار تربیت، استوار و ثابت قدم باشید. کودکان این گونه ویژگی ها را به عنوان نشانهای از عشق و محبت شما نسبت به خود تلقی خواهند کرد.

۸- کودکان خود را صرف نظر از نوع رفتاری که با شما دارند دوست داشته باشید.

بر ویژگی های مثبت آنها تمرکز کنید و به آنها یاد بدهید که برای رفتار خوب به دنبال انگیزههای درونی باشند و از این که رفتار درستی دارند احساس خوشحالی کنند. به دنبال تصمیم گیری های شایسته و درست کودکان خود باشید و به آنها یاد بدهید که خودشان را دوست داشته باشند و نقاط ضعف خود را قبول کنند و بپذیرند که انسانهای کاملی نیستند و ممکن است اشتباه هم بکنند. خود را به عنوان یک الگو برای آنها مثال بزنید.

وقتی کودکان یاد می گیرند که ضعفهای خود را بپذیرید و در جهت رفع آن تلاش کنند، در این صورت، ضعف آنها تأثیر کمتری در زندگیشان خواهد گذاشت.

۹- حتی اگر دیگران در مورد شما به داوری بپردازند باز هم سعی کنید از خود حمایت کنید.

نگذارید کودکان تان، شما را عصبانی کنند. قوی باشید. رفتار خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید برای آنها یک الگوی مناسب باشید. در این صورت، آنها نیز این رفتار را از شما یاد خواهند گرفت.

۱۰- در خانه، جوی خوشایند و مطلوب ایجاد کنید.

به نقاط قوت خود در خانواده اشاره و نقاط ضعف خود را قبول کنید. در مورد ارزش ها و هدف های زندگی با بچه ها صحبت به شما رجوع خواهند کرد. چنین رویه ای به هنگام نوجوانی به دردشان خواهد خورد.

فرزندان

فرزندان

کلام آخر

والد موفق بودن مستلزم سخت کوشی است. تربیت کودکان خوش رفتار، به صبر و حوصله و شجاعت نیاز دارد. به خود اعتماد داشته باشید. شما بهتر از هر کس دیگری میدانید که چه چیزی به صلاح کودکان تان است. بر موضوعات واقعی نظیر سلامت روانی، سعادت، خود تکریمی و عشق و محبت به دیگران بپردازید.

بعضی از والدین بر این عقیده اند که تنها با عشق و علاقه خواهند توانست تا کودکان خوبی تربیت کنند. اما عشق به تنهایی کافی نیست و رفتار مطلوب کودکان را تضمین نمی کند. سوء رفتار همیشه ناخوشایند نیست بلکه راه بهتری هم برای رفع آن وجود دارد. شما حق دارید تا از والد بودن خود لذت ببرید.

اجازه ندهید سوء رفتار کودکان شما مانع این کار باشد. وارد عمل شوید. سعی کنید سوء رفتار کودک خود را تغییر دهید و به تفریح پردازید. با کودکان خود، بازی کنید و با آنها بخندید. این کار باعث خواهد شد تا احساس جوانی کنید. این سال ها، گرانبها ترین سال های عمر شما هستند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *