#


برخی ازتوصیه های اشتباهی که به زنان باردار میشود

توصیه های بارداری
21 می 2017 بدون نظر 1107 بازدید

برخی ازتوصیه های اشتباهی که به زنان باردار میشود

No votes yet.
Please wait...

برخی ازتوصیه های اشتباهی که به زنان باردار میشود

ممکن است در دوران بارداری خود توصیه هایی از افراد مختلف شنیده باشید که برخی از آنها برایتان خنده دار بوده است. احتمالا این را شنیده اید که برخی میگویند اگر شکم مادر به سمت پایین باشد جنین پسر و اگر رو به پایین باشد جنین دختر است.در هر صورت همه این باورها را نمیتوان خنده دار تلقی کرد زیرا بعضی از آنها ممکن است سلامتی مادر و کودک را به خطر بیاندازد و برخی دیگر میتواند مادر را دچار اضطرابهای بی مورد کند. در اینجا به برخی از این باورهای غلط اشاره شده است:

۱- مقدارغذای شما باید به اندازه دو نفر باشد

اصلا نیازی نیست که شما زمانی که مشغول خوردن غذا یا میوه یا بستنی و…  هستید به این فکر کنید که چون برای دو نفر میخورید حتما باید مقدار غذای مصرفیتان هم باید به اندازه غذای دو نفر باشد. طبق گفته انجمن متخصصان زنان و زایمان در آمریکا یک زن باردار برای رشد جنین فقط سیصد کالری بیشتر از نیاز معمول خودش باید استفاده کند. که این مقدار کالری اضافه به اندازه نصف یک ساندویچ یا یک لیوان شیر کم چرب میباشد.

زنی با وزن نرمال پیش از بارداری باید بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو وزن اضافه کند اما زمانی که پیش از بارداری اضافه وزن داشته باشد باید این مقدارافزایش وزن در بارداری کمتر از حد نرمال باشد.

کم کردن وزن بعد از زایمان بسیار دشوار است و احتمال اینکه زنان بعد از هر حاملگی نسبت به قبل سنگین تر شوند وجود دارد. زمانیکه یک زن فقط یک کودک را حامله است و اضافه وزنی بیش از ۲۸ کیلو پیدا میکند خطرات بیشتری موقع زایمان (طبیعی یا سزارین) او را تهدید میکند. همچنین نوزادانی که در زمان متولد شدن وزنشان بیش از حد معمول است احتمال اینکه در زمان بزرگسالی نیز به اضافه وزن دچار شوند بیشتر خواهد بود.

۲- واکسن آنفولانزا نزنید

بنا به گفته نانسی چسچیر، استاد بالینی طب مادر/جنین دانشگاه کارولینای شمالی زدن واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بسیار امر مهمی است. درست برخلاف بعضی توصیه های غلط که توسط اطرافیان میشود.

برخی از زنان حامله از اینکه به آنفولانزا مبتلا شوند دچار نگرانی بی مورد میشوند. همینطور بعضی از اطرافیان نیز این نگرانی را بیشتر کرده و میگویند که شاید مواد نگهدارنده موجود در واکسن برای جنین خطراتی داشته باشد. همچنین نانسی میگوید: زدن این واکسن باعث انتقال آنفولانزا نمیشود و شواهدی مبنی بر اینکه با زدن واکسن آنفولانزا به جنین آسیب میرسد وجود ندارد.

حتی ممکن است در مواقعی زدن این واکسن موجب نجات جان مادر و کودک شود. زمانی که یک زن حامله میشود قلب، ریه و سیستم ایمنی بدنش دچار تغییراتی میشود که اورا در برابر ویروس آنفولانزا آسیب پذیرتر میکند. در این زمینه نانسی میگوید وقتی خانمی باردار است و مبتلا به آنفولانزا میشود مقاومت بدنش به قدری پایین است که تحمل این بیماری را نداشته و نسبت به مردم عادی خطرات بیشتری آنها را تهدید میکند واورا بیشتر در معرض مرگ ناشی از آنفولانزا قرار میدهد.

برای استفاده از این واکسن حتما از نوع تزریقی آن که دارای ویروسهای کشنده است استفاده کنید و از نوع واکسن اسپری بینی که دارای ویروسهای ضعیف شده و زنده است استفاده نکنید و همچنین اگر از مواد نگهدارنده موجود در آن نگرانی دارید میتوانید از نوع بدون تیمروسال آن استفاده کنید.

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

  ۳- ممنوعیت مصرف کافئین

برخی از زنان باردار خوردن قهوه صبحگاهی را خیلی دوست دارند اما با توصیه هایی که در مورد مصرف کافئین به آنها میشود مبنی بر اینکه احتمال دارد باعث سقط جنین، زایمان زودهنگام، یا متولد شدن نوزاد با وزن بسیار کم شود خود را از مصرف آن منع میکنند. ولی شواهد محکمی در این مورد وجود ندارد.

همچنین نانسی میگوید: بین مصرف کافئین و زایمان زودرس هیچ ارتباطی با هم ندارند واگر یک زن حامله روزانه کمتر از ۲۰۰گرم کافئین مصرف کند که این مقدار در یک فنجان قهوه وجود دارد هیچ ممنوعیتی برایش وجود نداشته و شواهدی وجود ندارد مبنی براینکه  مصرف این مقدار کافئین باعث سقط جنین شده یا نوزاد با وزن بسیار کم به دنیا می آید. پس طبق علاقه ای که به مصرف قوه دارید میتوانید از آن استفاده کنید ولی براساس محدودیت مصرف روزانه اش.

۴- در دوران بارداری موها را رنگ نکنید

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، مواد صاف کننده مو یا رنگهای دائمی به حد بسیار کمی توسط پوست جذب میشوند که این مقدار آسیب چندانی به جنین نمیرساند. پس اگر دوست ندارید ریشه های تیره مویتان نمایان شود میتوانید آن را رنگ کنید.

نانسی همچنین میگوید: از نظر ما هیچ ممنوعیتی در استفاده از رنگهای مو در دوران بارداری وجود ندارد فقط بوی شدید بعضی از مواد شیمیایی که در فضایی با تهویه نامناسب استفاده شود ممکن است مادر باردار را دچار حالت تهوع شدید کند. پس اگر اضطراب زیادی در این مورد دارید میتوانید رنگ کردن موهایتان را به بعد از سه ماه اول بارداری موکول کنید.

همچنین میتوانید از رنگهایی که دارای آمونیاک که بخار و گاز قوی تولید میکنند استفاده نکنید. در دوران حاملگی مو نیز مانند بقیه قسمتهای بدن دچار تغییراتی میشود که ممکن است آنطور که باید اثر خوبی روی موهایتان نداشته باشد.

۵- رابطه جنسی نداشته باشید

شما در دوران بارداری نیز میتوانید رابطه جنسی داشته باشید زیرا جنین از لحاظ جسمی توسط کیسه آمنیوتیک و عضلات قوی رحم محافظت میشود، و هیچ آسیبی به او نمیرسد. دهانه رحم نیز توسط دریچه مخاطی محکمی بسته میشود. فقط در این دوران شما باید مراقب عفونتهایی که از طریق رابطه جنسی انتقال میابند باشید زیرا حاملگی شما را در برابر این عفونتها محافظت نمیکند. اگر مبتلا به زگیل تناسلی، تبخال یا ایدز شوید این بیماریها به راحتی به جنین منتقل میشوند.

اگر شما در یک بارداری کاملا طبیعی و بی خطری هستید بدانید که داشتن رابطه جنسی و به ارگاسم رسیدن هیچ خطری نه برای شما ونه برای جنین داخل رحم نخواهد داشت باعث سقط جنین هم نمیشود. اصلا خودتان را بی مورد به نگرانی نیندازید زیرا انقباضات زمان ارگاسم کاملا با انقباضات زمان زایمان متفاوت است.

تنها چیزی که در این مورد باید بدانید این است که باردایتان طبیعی و کم خطر است و این را هم میتوانید از پزشکتان بپرسید تا مطمئن شوید. اگر کوچکترین خطری درباره سقط جنین یا زایمان زودهنگام وجود داشته باشد و حتی خونریزی واژینال در طول بارداری داشته باشید به احتمال زیاد دکترتان نزدیکی را برای شما ممنوع خواهد کرد.

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری

۶- ماهی نخورید

مصرف ماهی به میزان دو وعده در هفته هم برای مادر و هم برای جنین مفید میباشد. به خصوص ماهی هایی که محل زنگیشان در آب سرد میباشد و حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند که برای رشد بینایی و مغز جنین بسیار مفید میباشد.

نانسی می گوید: بهتراست از مصرف ماهی هایی که دارای جیوه زیادی هستند در دوران بارداری پرهیز شود، مانند  شمشیر ماهی، کوسه، ماهی تاجدار و شاه ماهی خال مخالی. برای مصرف ماهی بهتر است از ماهی هایی نظیر میگو، قزل آلا و ماهی تن کنسروشده  استفاده کنید. همچنین از مصرف ماهی به صورت خام مانند سوشی که ممکن است باکتری یا انگل بیشتری نسبت به پخته آن داشته باشد جدا بپرهیزید ولی اگر ماهی سوشی را به صورت پخته مصرف کنید هیچ اشکالی ندارد.

۷- در دوران بارداری مسافرت هوایی نداشته باشید

اگر شما به موردهایی مثل دستگاههای اشعه ایکس در بخش حفاظتی، تشعشع ناشی از پرواز و یا اسکنرهای بدن در فرودگاه فکر کنید حتما از سفرتان منصرف خواهید شد.

اما گفته نانسی در این مورد  این است که میزان تشعشعی که زنان باردارموقع عبور از دستگاه اشعه ایکس و پرواز در ارتفاعات بالا با آن برخورد میکنند نگران کننده نیست. ما بر روی زمین هم در معرض این تشعشعات هستیم در حالی که در پرواز با هواپیما فقط کمی از این اندازه بیشتر است. همچنین اشعه ای که در پرواز با هواپیما با آن مواجه میشوید خیلی کم  به داخل بدن نفوذ میکند به همین علت نمیتواند تاثیر زیادی روی جنین داشته باشد.

اسکنرهای بدن نیز به همین نوع هستند که فقط به صورت آنی و لحظه ای با بدن تماس دارند و امکان ندارد که آسیبی به جنین برساند. نانسی همچنین میگوید یک جایگزین امن نیز برای این کار وجود دارد و آن بازرسی بدنی زنان حامله میباشد ولی اگر شما این روش را نمیپذیرید میتوان به شما اطمینان داد که عبور لحظه ای از این اسکنرها هیچ آسیبی نه به شما و نه به جنین وارد نمیکند.

بعضی از زنان حامله برای اینکه سفر هوایی داشته باشند حتما نیاز به اجازه نامه از پزشکشان دارند. نانسی در این مورد نیز میگوید: زنان بارداری که مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی هستند نباید در ارتفاع سیصدهزار پایی پرواز کنند. آنان باید پیش از اینکه سوار هواپیما شوند با پزشک خود مشورت کرده و در صورت اجازه پزشک به سفر بروند. ولی افراد حامله که بارداری طبیعی و بی خطر دارند میتوانند با خیالی آسوده سوار هواپیما شوند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *