#


یادگیری کودکان پیش دبستانی از طریق بازی

یادگیری کودک از طریق بازی
14 ژوئن 2017 بدون نظر 1139 بازدید

یادگیری کودکان پیش دبستانی از طریق بازی

No votes yet.
Please wait...

یادگیری کودکان پیش دبستانی از طریق بازی

بازی به عنوان عاملی بسیار موثر در رشد ذهنی کودک پیش دبستانی نقش دارد. زمانی که کودک در بازی از خلاقیت های خود بهره می برد می تواند آنها را به زندگی واقعی خود نیز انتقال بدهد. گاهی فرزند شما جذب دنیای خیالی خود می شود و نیازی به دخالت شما در این دنیا نیز نخواهد داشت. در مواقع دیگر می توانید برای معرفی بازی های جدید یا راه های جدید برای سرگرم شدن با اسباب بازی هایش وارد بازی او شوید.

بازیهای خیالی:

فرزند شما دنیایی کوچک در اطراف خود دارد که بخشی از تقلید وی از زندگی بزرگترها را تشکیل میدهد. با چند صندلی یا یک میز کوچک که روی آن پتو انداخته باشید می توانید برای کودک یک چادر یا خانه بازی بسازید. کودکان دوست دارند با جعبههای مقوایی بازی کنند به خصوص اگر بتوانند از آنها بالا بروند. کودک با جعبه های کوچکتر قایق یا اتومبیل می سازد و آنها را در کنار خانه های خیالی بازی اش قرار می دهد. جعبههایی که روی پهلو قرار داده شده باشند نقش تونل را بازی می کنند و وقتی جعبه ها را پشت سرهم ردیف می کند قطار درست می شود.

کثیف بازی:

هر بازی با آب، ماسه، گل یا خمیر می تواند ذهن کودک را به سوی خود جلب کند. کودک ممکن است دیواری با ماسه بسازد و از آن یک قصر خیالی درست کند یا اینکه فقط با پر کردن یک سطل از آب و قرار دادن اشیای شناور در آن لذت ببرد. برای آسان تر کردن نظارت به کودک در هنگام این بازی ها، برایش زمان و محلی خاصی تعیین کنید و کودک را تشویق کنید که منتظر رسیدن زمان بازی شود.

بازیهای خانگی:

کودک دوست دارد بتواند در انجام کارهای خانه با شما همکاری کند. البته کارهای او بیشتر جنبه بازی دارند تا کار زیرا سعی می کند عین کارهای شما را انجام بدهد. برای مثال در آشپر خانه با تکه کردن برگ های کاهو در درست کردن سالاد کمک می کند یا نان را داخل بشقاب می گذارد و از چیدن میز بسیار لذت می برد. همه این کارها در رشد مهارت های دستی و شمارش اعداد او مؤثرند و استقلال و خودباوری او را بیشتر می کنند.

بازی با موسیقی :

همه کودکانی که شنوایی عادی دارند می توانند از شنیدن صداهای موسیقی لذت برند. ممکن است هنوز توانایی نواختن موسیقی را نداشته باشد اما می تواند با ریتم خاصی ضربه بزند و از اینکار بسیار لذت میبرد. دایره زنگی، ترومپت یا طبل همگی برای این منظور بسیار مناسبند. ظروف قدیمی آشپزخانه یا قالب های کیک پزی و قاشق های چوبی نیز می توانند همین کار را انجام بدهند.

گزیلوفون به کودک کمک می کند تا صداهای موسیقی را بشناسد و نت های بالا و پایین را تجربه کند. بهتر است تا وقتی کودک علاقه خود را به گزیلوفون یا هر ابزار موسیقی دیگری برای مدت طولانی نشان نداده است این لوازم را برایش تهیه نکنید. اما وقتی علاقه واقعی کودک به آن را دیدید می توانید یکی از آلات موسیقی با کیفیت را برایش از یک فروشگاه لوازم موسیقی تهیه کنید. چنین اسباب بازی هایی در رشد شنوایی کودک موثرند.

بازی با موسیقی

بازی با موسیقی

 

شراکت در اسباب بازی ها

فرزند شما می خواهد اجتماعی باشد و به همین دلیل مجبور است مهارت سخت شراکت را بیاموزد. برای کودک آسان تر است که ابتدا شریک شدن با شما را یاد بگیرد به همین خاطر سعی کنید نمونه های خوبی برای او فراهم کنید: این یک مقداری از بستنی مامان است. تو می توانی نصف سیب من را بخوری.

بعد مفهوم یکی برای من، یکی برای تو را به او یاد بدهید و بعد از جملاتی مانند: «می توانم مداد تو را بردارم؟» یا « می توان با عروسک تو بازی کنم؟» را به او بگویید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *