#


یادگیری از طریق بازی نوزادان و کودکان

یادگیری از طریق بازی نوزادان و کودکان
28 آگوست 2017 بدون نظر 1061 بازدید

یادگیری از طریق بازی نوزادان و کودکان

No votes yet.
Please wait...

یادگیری از طریق بازی نوزادان و کودکان

به وسیله بازی یاد می گیرند و بازی کاری بسیار جدی برای انان است. هر چیزی برای نوزاد یک تجربه یادگیری است و هر چیز تازه ای برایش جذاب است به همین دلیل بازی و یادگیری او قابل تفکیک از هم نیستند. اگر از مهارتهایی که او در شش ماه اول زندگی یاد میگیرد آگاه باشید می توانید بازی ها و اسباب بازی هایی را برایشی انتخاب کنید که او را جلب کند و بهترین وسیله برای تشویق تواناییهای او باشد. در این سن اسباب بازیهایی که حس های او را تحریک می کنند جالب ترین چیز برای او خواهد بود.

بازی های ساده: چون نوزاد علاقه زیادی به صورت شما دارد بازی (دالی موشه)یکی از موفق ترین بازی هایی است که می توانید با کودک انجام دهید. صورت خود را در دست هایتان یا با یک روسری یا حوله پنهان کنید و بعد با گفتن (دالی موشه) ناگهان صورت خود را بیرون بیاورید. نوزادان از سنین بسیار کم حس شوخ طبعی دارند و این بازی برای آنها بسیار جذاب است. وقتی او به اندازهای بزرگ شود که بتواند بدون کمک بنشیند میتوانید یک توپ بزرگ و نرم را به طرف او هل بدهید. او نیز سعی می کند با دست هایش توپ را به طرف شما بیندازد. بعد میتوانید یک بازی واقعی با او داشته باشید و حسی اولیه ای از توپ و گردی به او بدهید.

اشعار کودکانه و آوازها : نوزاد شما از همان روزهای اول به شنیدن اشعار کودکانه علاقه دارد زیرا دوست دارد با او صحبت کنید و گوش کردن به صداهای موزون برای او آسانتر از شنیدن مکالمه عادی است. او دوست دارد برایش آواز بخوانید این آواز می تواند یک لالایی آرام برای خواباندن یا یک آواز شاد همراه با نشاندن کودک روی پاهایتان باشد. اشعار کودکانه و اوازهای ریتمی و بازی میتواند به صحبت کردن زودتر از موقع کودک منجر شود.

فعالیتهای جسمانی: حتی یک نوزاد خیلی کوچک هم می تواند از بازیهایی مانند تاب دادن، بالا و پایین پراندن یا تکان دادن لذت ببرد. این بازی هاکودک را از بدن خودآگاه می کند و مهارت های حرکتی او مانند چهار دست و پا رفتن یا راه رفتن را همراه با حس تعادل و هماهنگی کودک تقویت می نماید.

تغذیه حس های کودک: نوزاد دنیای اطرافش را به وسیله حس های خود کشف می کند و هر چیز جدیدی برای او جالب است، به او اجازه بدهید هر قدر که دوست دارد با قرار دادن چند بالش در وضعیت نشسته قرار بگیرد تا اتفاقات اطرافش را ببنید. اسباب بازی های کوچک و مناسبی را در دسترس او قرار بدهید تا بتواند آنها را بگیرد. اسباب بازی های صدادار یا اسباب بازیهایی با بافت ساختاری متفاوت مناسب ترین اسباب بازی ها برای این سنین هستند. ابتدا با نشان دادن اسباب بازی به نوزاد توجه او را جلب کنید و چگونگی صدا دادن اسباب بازی را هم به او نشان دهید. برای این کار می توانید یک ظرف پلاستیکی کوچک را از لوبیا پر کنید تا نوزاد با آن بازی کند.

وقتی او بزرگتر شد و قدرت گرفتن اشیا را به دست آورد می توانید به او حلقه ها با ظرفهای درهم شونده بدهید. قطعات باید به اندازهای بزرگ باشند. که نوزاد بتواند با همان روش گرفتن ابتدایی خود آنها را نگه دارد. آشپزخانه منبع بسیار خوبی برای پیدا کردن اسباب بازیهای جالب برای فرزندتان است. قاشق های چوبی، کفگیر ، قابلمه های کوچک در دار، قیف ، سری قاشق های اندازهگیری، فنجان های پلاستیک، قالب های یخ یا کارتون تخم مرغ همه لوازم جالبی برای کودک میباشند. بگذارید کودک به روش خودش از آنها استفاده کند.

انتخاب اسباب بازی

بسیاری از والدین انتخاب اسباب بازی برای نوزاد جدید خود را کار سختی میدانند. برای بستگان این کار سخت تر است. یک نوزاد کوچک در ابتدا نمی تواند با اسباب بازی هایش بازی کند به همین دلیل باید اسباببازیهای نرم و ساده برای او انتخاب کنید تا بتواند آنها را ببیند و لمس کند.

اسباب بازیهای نرم: نوزاد اسباب بازیهای نرم را خیلی دوست دارد زیرا می تواند آنها را فشار بدهد و برای لمس کردن هم خوب هستند. دقت داشته باشید که این اسباب بازی ها باید قابل شستشو و بدون رنگ باشند زیرا او اسباب بازی هایش را داخل دهانش می برد.

اسباب بازی های متحرک: برای یک نوزاد آویزان کردن یک آویز متحرک در ارتفاع بیست و پنح سانتی متری بالای تخت او یک عامل تحریک کننده بینایی است اما باید دقت داشته باشید که آویز دور از دسترس نوزاد قرار گرفته باشد. برای حفظ جذابیت آویز هر چند روز یک بار آویزهای آن را جابهجا کنید.

اسباببازیهای پر سرو صدا: جغجغه با اسباب بازیهای نرمی که با فشار دادن صدا می دهند و اسباب بازیهای موزیکال برای نوزاد کوچک مناسب است. از شش ماهگی او دوست دارد با جعبه موسیقی بازی کند که با کشیدن یک بند یا فشار دادن یک دکمه صدای موزیک آن بلند شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *