#


گرمازدگی در کودکان/ باید و نبایدها در رفع گرمازدگی

گرمازدگی در کودکان
20 آگوست 2017 بدون نظر 967 بازدید

گرمازدگی در کودکان/ باید و نبایدها در رفع گرمازدگی

No votes yet.
Please wait...

گرمازدگی در کودکان/ باید و نبایدها در رفع گرمازدگی

هنگامی که بدن در نتیجه قرار گرفتن در معرض دمای بسیار زیاد قرار بگیرد و مکانیسم کنترل حرارت بدن در مغز دچار اختلال شده و غده عرق از کار می افتد. کودک نمی تواند مانند یک بزرگسال دمای بدن خود را کنترل کند. این مسئله در بین کودکانی که در فضای باز و زیر نور خورشید بازی می کنند شایع است. ممکن است دمای بدن کودک از ۴۰ سانتی گراد بالاتر برود و در موارد شدید ممکن است بیهوشی شده و تنفس او قطع شود. البته در اغلب موارد گرمازدگی به شکل خفیف بروز می کند.

نشانه ها: با اینکه پوست به نظر گرم می رسد و واقعا نیز گرم می باشد ظاهر خشکی دارد. فرزند شما ممکن است دچار سرگیجه و بدحال شود و ممکن است ضربان قلب او سریع تر از حد معمول باشد. در موارد حاد کودک گیج شده و هشیاری خود را از دست می دهد و نفس نمی کشد.

چه باید کرد

لباس های کودک را از تنش بیرون بیاورید و او را در جایی خنک دراز کنید. اگر دمای بدن او از ۴۰ سانتیگراد بیشتر شد باید با پزشک تماس بگیرید. در مدتی که منتظر هستید باید بدن کودک را با آب ولرم اسفنج بکشید و او را در یک ملافه نمناک و سرد بپیچید. یک کیسه یخ را در پارچه پیچیده و روی پیشانی او قرار دهید به او مایعات خنک بخورانید و یک پنکه در کنار او روشن کنید. ضربان قلب و دمای بدن او را مرتبا کنترل کنید. دمای بدنش را هر دقیقه اندازهگیری کنید تا به دمای معمول ۷۳/۲ سانتیگراد برسد. بعد خنک کردن او را متوقف کرده اما همچنان دمای بدنش را تحت نظر داشته باشید.

اگر کودک در حال از دست دادن هشیاری است باید او را در وضعیت بهبودی قرار دهید و تنفس او را کنترل کنید. اگر او نفس نمیکشد باید به او تنفس مصنوعی بدهید و با اورژانس تماس بگیرید.

کاهش دمای بدن

اگر دمای بدن کودک به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای سرد و مرطوب و پرباد، یا غرق شدگی تا نزدیک مرگ و یا فقط به دلیل قرار گرفتن در اتاقی سرد کاهش پیدا کند ممکن است مبتلا به هیپوترمی یا کم بودن حرارت بدن شود. از نظر کلینیکی هیپوترمی به این شکل تعریف می شود که دمای بدن کمتر از ۳۵ سانتی گراد باشد. هیپوترمی شدید زمانی رخ می دهد که دمای بدن کمتر از ۲۶ سانتیگراد شود و این حالت می تواند موجب اختلال در عملکرد قلب ، ریه ها، کبد و روده ها شده و در نتیجه عملکرد اعضای حیاتی بدن را کاهش دهد

نشانه ها: ممکن است کودک احساس لرزش نماید و پوست او سرد و خشک باشد. ممکن است دچار رنگ پریدگی شده یا پوستش متمایل به رنگ آبی باشد ( البته نوزادان در چنین شرایطی صورتی رنگ می شوند) و تنفس او کند و سطحی می شود. ممکن است کودک به شدت بیحال شده و نشانه های رفتاری مانند گیجی یا آرام بودن بیش حد از او دیده شود. در موارد شدید هیپو ترمی فرزند شما ممکن است در اثر کاهش دمای بدن بیهوش شود.

چه باید کرد

لباس های خیس کودک را از تنش بیرون بیاورید و او را در لباس و پتوی خشک و گرم بپیچید و نزدیک خود نگه دارید. فورا به پزشک تلفن بزنید. و کودکان بزرگتر را می توانید با یک وان آب گرم و مایعات شیرین گرم و نه داغ گرم کنید. دمای بدن کودک را مرتبا با دماسنج و یا با لمس پوست او کنترل کنید. اگر تلاشهایتان برای گرم کردن کودک کارایی ندارد یا اگر هشیاری خود را از دست داده است از اورژانس کمک بخواهید. اگر به نظرتان گرم شده است او را در یک رختخواب گرم بگذارید و تا رسیدن پزشک یا اطمینان از طبیعی شدن دمای بدن او در کنارشی بمانید. هرگز منبع حرارت ، مانند یک بطری آب داغ را مستقیما روی پوست کودک نگذارید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *