#


چگونه بر ترس کودکان از حیوانات غلبه کنیم؟

11 آوریل 2018 بدون نظر 2355 بازدید

چگونه بر ترس کودکان از حیوانات غلبه کنیم؟

No votes yet.
Please wait...

ترس از حیوانات در کودکان

بعضی از کودکان از همان ابتدا حیوانات را دوست دارند بعضی دیگر آنها را مثل هیولا می بینند. احتیاط در برابر حیوانات معمولا بین سنین دو و سه سالگی نمایان می شود. وقتی کودک آنقدر بزرگ شده که درک کند بعضی از حیوانات ترسناک هستند، ولی تشخیص نمی دهند که فرق میان أنها چیست. اما بر خلاف اینکه او خیلی بیمناک است یا با حیوانی تجربه ی بدی داشته است معمولا تاسن پنج یا شش سالگی ترس خود را از دست می دهد.

به طور کلی حیوانات ترسناک زیادی وجود دارند (مقابله با مارها، جوندگان و حیوانات بزرگ قابل کنترل هستند. اما بعضی از حیوانات خانگی اینگونه نیستند و ترس کودک نسبت به آنها را می توان خنثی کرد. برای کاهش ترس فرزندتان، روش های زیادی را می توانید انجام دهید. بنابراین أنها خیلی آرام و مطمئن با حیوانات مواجه خواهند شد.

علایم اولیه ی ترس را نادیده بگیرید یا کم اهمیت جلوه دهید

در شروع بهتر است واکنش های کودک خود را نادیده بگیرید. این کار را از طریق عملکردهای ثابت انجام دهید، تا اینکه بحث و گفتگو که ” تو از حیوان نمی ترسی” راه نیندازید. برای مثال، وقتی هر دوی شما به سگی رسیدید، به نگرانی کودک خود اشاره نکنید، فقط به سمت سگ خانگی پیش بروید و به او دست بزنید و خیلی عادی با او بازی کنید. اصرار نداشته باشید کودکتان مثل شما رفتار کند، بلکه احساسات مثبت خود نسبت به سگ را الگو قرار دهید.

تعیین کنید کودک از چه چیزی می ترسد. مشخص کنید چه چیزی کودک را می ترساند. تا آنجا که می توانید جزییات را نشان دهید. ممکن است او بترسد که گربه او را چنگ بزند یا اینکه توله سگ روی او بپرد.

تصاویر از حیوان ترسناک را نشان بدهید

ابتدا، تفسیر خودتان از حیوان را بیان کنید، سپس از نقاشی های درون کتاب و مجلات استفاده کنید. تصاویر را با کودک مطالعه کنید. حیوان شبیه چیست؟ معمولا چگونه می ایستد یا وقتی خوشحال است، سرش را چه شکلی نگه می دارد؟ حالا از عکس های حیوان استفاده کنید. آنها را در اطراف خانه قرار دهید، جایی که کودک بتواند به آنها نگاه کند (هر کجا که او دوست دارد .).

کتاب هایی در مورد حیوانات بخوانید

داستانهایی انتخاب کنید که حیوان را در حالتی دوستانه و غیر ترسناک نشان می دهد. مقاله و داستانهای حقیقی را بخوانید تا اطلاعات کودک را افزایش دهید. درباره مفهوم رفتار به ظاهر ترساننده حیوان صحبت کنید. اگر کودک بداند سگ وقتی احساس دوستانه دارد و نمی خواهد شما را بترساند، دمش را تکان می دهد، هاپ هاپ می کند و گوش هایش را روی زمین می گذارد، در غیر این صورت می توانیم به او کمک بزرگی بنماییم.

برنامه های تلویزیون را تماشا کنید و فیلم هایی در مورد حیوان مورد نظر ببینید

فیلم هایی در مورد حیواناتی که کودک از آنها می ترسد مهیا کنید و بهتر است که بازیگر نقش اول آن کودک باشد.

حیوانات را از دور مشاهده کنید

کودک را مجبور نکنید به طور مستقیم با حیوان ترسناک روبرو شود، بلکه از او بخواهید درست مثل کودکان دیگر او را تماشا کند. از دوستان و همسایگانی که فرزند دارند کمک بگیرید. بنابراین هر دوی شما می توانید کودک دیگر را در حین بازی با حیوان مشاهده کنید. در زمانی مناسب، به گردن حیوان قلاده ببندید. شاید ترجیح بدهید ابتدا از درون منزل تماشا کنید. وقتی کودک احساس راحتی بیشتری کرد، کمی فاصله را کم کنید اما هرگز کودک را مجبور به نزدیکی با حیوان نکنید. صبور باشید، حتی قدم های کوچک به طرف جلو نیازمند روزها تلاش است.رفتار حیوان را که قبلا برای کودک توصیف کرده بودید نشان دهید.

یک مثال خوب بیان کنید

به همراه کودکتان در حالیکه فاصله ی مطمئن را حفظ کرده اید یا به همراه یکی از دوستان هستید، به کودک نشان دهید. اینکه چگونه با حیوانات ارتباط برقرار کند، بلند توضیح دهید چه کار می کنید. ببین چطور من دستم را بردم جلو تا سگ بو کند؟ من پشت گوشهایش را می خارانم. ببین چطور دمش را تکان می دهد؟ او این کار را دوست دارد.»

روش نزدیک شدن به حیوان را نقش بازی کنید

در محیطی امن از منزل خود. با کودک صحبت کنید که چگونه شما با حیوان بازی کرده اید. به او بگویید اگر می خواهد به حیوان نزدیک شود، باید چه کار کند. وانمود کنید که حیوان هستید و به نود بشویید چه کار می کنید و چگونه کودک باید با شما مواجه شود. اگر سگ هستند. هاب ها و دم تکان دهید و با دست و پای کودک را ببوسید و بگویید: ” ببین مسن دهم را تکان می دهم. چون می خواهم که دوستت باشم. من بو می کشم چون کمی از تو ترسیده ام می خواهم من و دوستم هستی . برای سرگرمی، نقش ها را عوض کنید و بگذارید کودک وانمود کند که سگ است.

با هم به حیوان نزدیک شوید

سعی کنید کوچکترین، آرام ترین و مهربان ترین حیوان ممکن را بیابید. به خاطر اینکه کودک به او نزدیک می شود، در حالی که کنار شما قدم می زند و دستش در دستان شماست، او را تشویق کنید. به کودک یاد آور شوید مهارت های نفس کشیدن و تمدد اعصاب خود را تمرین کند.

  • با خود مثبت حرف زدن را بیاموزید. از کودک بخواهید فهرستی از موارد مثبت را تکرار کند. مثل: “من خوبم. این یک سگ خوشگل است.”
  • از رتبه بندی ترس برای حرکت به طرف حیوان استفاده کنید. از کودک بخواهید تا ترس خود را از یک تا ده رتبه بندی کند و هر بار به یک حیوان نزدیکتر می شود. مقدار آن را به شما بگویید. اگر در سطحی، ترس او به بیشترین مقدار رسید، همانجا متوقف شوید تا سطح ترس کاهش یابد. اگر کودک وحشتزده شد عقب بروید و زمانی بعد، دوباره امتحان کنید. اگر معقولانه به نظر می آید، جلو و عقب بروید. شاید دو قدم جلو و یک قدم به عقب، تا اینکه بتوانید به فاصله ی لمس کردن حیوان برسید، موثر باشد.

تجربیات بیشتری با حیوان کسب کنید

شما می توانید به دنبال فرصت هایی باشید تا کودک را در معرض حیوانی که او را نگران می کند قرار دهید.

  • وقتی ترس کاهش یافت، با حیوان مدت بیشتری بازی کنید. موفقیت اصلی وقتی کسب می شود که کودک حیوان را لمس کند. به تدریج، او می تواند آن را لمس یا نوازش کند (البته حیوان خانگی است). دقت کنید که به او روش درست انجام این کار را نشان بدهید. وقتی احساس راحتی کرد، چند قدم عقب تر بروید و او را تشویق کنید که ادامه بدهد. با اجازه ی او. تا حدی دور شوید که او احساس کند تحت کنترل است.
  • با نمونه های بزرگتر و پر جست و خیز بازی کنید. تا اینجا، شما حیوان کوچک و آرامی را برای جلسات آموزشی انتخاب کرده اید و اکنون ، تجربه های دیگری با حیوانات خانگی دوستانتان فراهم کنید. در مورد شخصیت و ویژگی های انواع مختلفی از حیوانات به کودک آموزش دهید. آموزش دهید.
  • به کودک بیاموزید چگونه با حیوانات غریبه مواجه شود. مطمئن شوید کودک از علایم بدنی که حیوان برای نشان دادن دوستی یا خشونت استفاده می کند، آگاه است. به او نشان دهید چگونه می تواند به آرامی با یک سگ غریبه مورد نظر که یک گوشه ایستاده است نزدیک شود. رفتار را با حیوانات غریبه الگو قرار دهید تا به او نشان دهید منظورتان چیست.

در مورد گرفتن یک حیوان خانگی صحبت کنید

وقتی کودک بر ترسش غلبه کرد و خانواده یک حیوان خانگی می خواست، سپس در مورد امکان آن صحبت کنید. کودک باید حیوان خود را دوست داشته باشد، در حالی که ملاحظه ی دیگران را هم می کند. ترتیبی بدهید تا به دیدن خانواده ای بروید که حیوان خانگی دارند و مورد نظر شماست. حیوانی نگیرید که به آسانی ترس کودک شما را ناپدید می کند، چون این یک تجربه ی خوب نخواهد بود. مگر اینکه حیوان برازنده و متناسب با خانواده ی شما باشد توجه داشته باشید که شما برای این مرحله باید آماده و مطمئن شوید که می توانید آن را به عنوان یک تجربه ی مثبت برای خانواده و حیوان تبدیل کنید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *