#


بیماری های چشمی در کودکان

بیماری های چشمی در کودکان
17 ژوئن 2017 بدون نظر 1115 بازدید

بیماری های چشمی در کودکان

No votes yet.
Please wait...

بیماری های چشمی در کودکان

شایع ترین مشکل چشم ها در دوران کودکی عفونت یا تورمی است که با رعایت اصول بهداشتی و گاه استفاده از قطره های آنتی بیوتیک درمان می شوند.

بلفاریت یا عفونت پلک ها

در این شکل از عفونت حاشیه پلکها عفونی می شوند که بی ارتباط با اگزما و پوسته شدن سر نمیباشد. و معمولا بارها عود می کند. این بیماری جدی نیست و اغلب با درمان های ساده خانگی بهبود پیدا می کند. اگر چشم کودک چسبناک شد یا اگر مشکل بعد از گذشت یک هفته برطرف نشد باید با پزشک مشورت کنید.

نشانه ها: حاشیه پلک چشم ها قرمز رنگ، پوسته پوسته یا متورم می شوند و ممکن است ترشح کم یا چرک، خشک شده ای از پلک های کودک خارج شود.

درمان: از مقداری پنبه که در محلول آب جوشیده سرد شده و نیم قاشق چایخوری نمک خیس کرده استفاده کنید. از کودک بخواهید چشم خود را ببندد و هر چشم را از سمت بینی به طرفین پاک کنید. برای هر بار پاک کردن چشم از پنبه تازه ای استفاده کنید و هر روز صبح و شب این کار را انجام دهید تا مشکل برطرف شود. در صورت وجود عفونت پزشک ممکن است قطره یا پماد چشم تجویز کند.

ورم ملتحمه چشم

در این بیماری غشای پوشاننده کره چشم و جدار داخلی پلک ها ملتهب و سرخ میشوند . معمولا ورم ملتحمه سه علت شایع دارد: عفونت ناشی از یک ویروس یا باکتری، آسیب به دلیل وجود جسم خارجی در چشم و واکنش آلرژیک. ورم ملتحمه عفونی  بسیار مسری است و اگر یکی از چشم های کودک آلوده شده باشد در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی قطعا چشم دیگر او نیز آلوده خواهد شد.

ورم ملتحمه چشم در کودکان

ورم ملتحمه چشم در کودکان

| نشانه ها: تورم باعث می شود در هنگام برهم زدن چشم هاکودک احساس درد داشته باشد و نگاه کردن به نورهای درخشان نیز برای او سخت می شود این نشانه را نورگریزی یا فوتو فوبیا میگویند. وقتی ورم ملتحمه در اثر عفونت ایجاد شده باشد چشم چسبناک می شود و ممکن است چرک در پلک پایینی جمع شود. ورم ملتحمه آلرژیک موجب ریزش اشک شفاف و تورم پلک ها می شود.

درمان: ورم ملتحمه با پاک کردن چشم ها با محلول سرم نمکی یا آب درمان می شود. حتی اگر عفونت فقط در یک چشم کودک وجود داشته باشد باید هر دو چشم تحت درمان قرار بگیرند.زیرا عفونت به  آسانی از یک چشم به چشم دیگر منتقل می شود. وقتی جسم خارجی قابل رویت در چشم باشد باید با یک دستمال کاغذی تمیز آن را بیرون بیاورید. اگر کودک مبتلا به سرخی چشم شده است حتما از پزشک کمک بخواهید. پزشک درباره عفونت معمولا پماد یا قطره آنتی بیوتیک تجویز می کند. قطره های ضد التهاب چشم و آنتی هیستامین نیز در موارد ورم آلرژیک مورد استفاده قرار میگیرند.

گل مژه

هنگامی که فولیکول یکی ز مژه ها عفونی شده باشد گل مژه بروز میکند که یک آبسه کوچک است  که در لبه پلک چشم ایجاد می شود. مالیدن چشم نیز ممکن است موجب بروز گل مژه شود. در صورت دردناک شدن گل مژه نیاز به درمان دارویی آن خواهد بود.

نشانه ها: گل مژه ابتدا به صورت سرخی پلک چشم و ورم خفیف ظاهر می شود، سپس بخش متورم با چرک پر می شود و گل مژه به طور کاملا مشخص از پلک چشم برجسته می شود.

گل مژه در چشم کودک

گل مژه در چشم کودک

درمان: با اینکه گل مژه به اندازه دیگر عفونت های چشم مسری نیست باید سعی کنید حوله و دستمال کودک را از دیگر اعضای خانواده جدا کنید. پزشک ممکن است پماد آنتی بیوتیک برای کودک تجویز کند. در صورتی که چشم به شدت دردناک باشد کمپرس گرم می تواند موثر واقع شود.

لوچی چشم

گاهی به نظر میرسد که چشم های کودک به دو جهت مختلف نگاه می کنند. گاه به سمت یکدیگرمتمایل می شوند و گاهی به سمت طرفین چشم ودور از هم تمایل دارند. تا هشت هفتگی بروز لوچی چشم کاملا طبیعی است اما اگر تا دو ماهگی چشم های نوزاد با یکدیگر هماهنگ نشود باید به پزشک مراجعه کنید.

دلیل اصلی لوچی چشم عدم تعادل عضلات چشمهاست. گاه دوربین بودن یک چشم و نزدیک بین بودن چشم دیگر نیز موجب بروز لوچی می شود.

نشانه ها: اگر مشکوک به لوچ بودن چشم های کودک هستید با مشاهده انعکاس نور در چشم ها میتوانید تشخیص قطعی بدهید. انعکاس نور باید در هر دو چشم دقیقا به یک جهت باشند. اگر این طور نیست احتمالا او مبتلا به لوچی می باشد. باید با پزشک مشورت کنید.

لوچی چشم در کودکان

لوچی چشم در کودکان

درمان: درمان معمول پوشاندن چشم قوی با یک گاز است تا با این کار عضلات چشم ضعیف تر نیزقوی شود. با این روش معمولا ظرف مدت پنج ماه دو چشم کودک در یک جهت قرار می گیرند  دربرخی     موارد زمان بیشتری طول میکشد. اگرلوچی کودک مربوط به دوری یا نزدیکی دید او باشد، چشم پزشک برای او عینک مناسب تجویز خواهد کرد

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *