#


چرا شیر مادر بهترین است ؟

شیر مادر
18 سپتامبر 2017 بدون نظر 1151 بازدید

چرا شیر مادر بهترین است ؟

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...

چرا شیر مادر بهترین است ؟

شیر مادر غذایی عالی برای نوزادان است. ازآنجایی که غلظت و چربی این شیر به اندازه شیرگاو نیست ممکن است فکر کنید مواد غذایی کافی ندارد اما اینطور نیست. این شیر حاوی کلیه مواد غذایی مورد نیاز نوزاد می باشد و همه آنها را نیز به میزان مناسب در خود جای داده است.

شیر مادر فواید زیادی برای نوزاد دارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از نوزادان شیرخشکی به بیماریهایی مانند عفونتهای معده و روده ( گاستروانتریت) یا عفونت های ریه مبتلا می شوند و دلیل آن وجود پادتن در کلستروم و شیر مادر است که وارد جریان خون نوزاد می شود و او را در برابر عفونتهای مختلف حفاظت میکند.

در چند روز اول زندگی این شیر روده نوزاد را نیز محافظت میکند و در نتیجه نوزاد کمتر به مشکلات روده ای دچار می شود. شیر مادر فواید دیگری نیز برای دستگاه گوارشی نوزاد دارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مبتلا به یبوست نمی شوند زیرا شیر مادر ساده تر از شیر گاو هضم می شود و از آنجایی که بیشتر مواد شیر مادر هضم و جذب می شود مواد زاید کمتری داشته و در نتیجه نوزاد کمتر مدفوع دفع میکند.

 این نوزادان کمتر مبتلا به راش های پوستی منطقه پوشک که ناشی از آمونیاک است، می شوند و از نظر مادر نیز شیردهی با سینه بسیار آسان تر از شیردهی با بطری است. این شیر نیاز به گرم کردن ندارد و برای استفاده از آن نیاز به بطری های استریل شده نیست.

در شیردهی با سینه، آماده کردن شیر نیز حذف می شود و وسیله ای نیز لازم نیست تا خریداری شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولا خواب های طولانی تری دارند و کمتر دچار نفخ می شوند و بادهای شکمی آنان نیز بوی بهتری در مقایسه با نوزادان شیرخشکی دارد. معمولا نوزادی که با شیر مادر تغذیه می کند کمتر می تواند شیر اضافی بخورد و در نتیجه اگر نوزادتان چاق تر از همسالانش باشد جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

شیر مادر

شیر مادر

هر نوزادی اشتها و نسبت سوخت و ساز خاص خود را دارد و وزن او نیز برای بدن خودش مناسب می باشد. بعضی از زنان نگران این هستند که با شیردهی از سینه، سینه هایشان آویزان شود. اما این مسئله اهمیت زیادی ندارد به هر حال با زایمان اندازه و افتادگی سینه ها تغییر می کند اما این تغییرات مربوط به بارداری است و تنها به شیردهی مربوط نمی شود.

 در حقیقت شیردهی برای اندام مادر نیز مفید است زیرا به کاهش اضافه وزن مادر که در دوران بارداری اتفاق افتاده است کمک می کند. وقتی به فرزندتان شیر می دهید، هورمون اکسی توسین ترشح می شود و جریان شیر را تحریک می کند. این هورمون در ضمن مسئول بازگشت رحم به شکل قبل از بارداری نیز میباشد. مادرانی که نوزادشان را با شیر خودشان تغذیه می کند زودتر به اندازه لگن و دور کمر قبل از بارداری خود میرسند.

مطالعات نشان داده اند که سرطان سینه در بخش هایی از جهان که شیردهی با سینه یک ارزش تلقی میشود کمتر بروز میکند و ممکن است شیردهی با سینه موجب حفاظت بدن مادر در برابر این بیماری شود.

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *