#


پروتئین و نقش موثر آن در تولید شیر مادر

2 ژانویه 2018 بدون نظر 2573 بازدید

پروتئین و نقش موثر آن در تولید شیر مادر

No votes yet.
Please wait...

پروتئین و نقش موثر آن در تولید شیر مادر

پروتئین ماده ی اصلی در ساخت بدن شماست. ماهیچه ها، اعضای بدن، استخوان ها، غضروف ها، پوست، آنتی بادی ها، آنزیم ها و بعضی از هورمون ها همه از پروتئین ساخته شده اند. شما و کودکتان هر دو به پروتئین احتیاج دارید. هر مادر شیرده روزانه شش تا دوازده گرم پروتئین در شیرش ترشح می کند تا کودکش را تغذیه کند.

بنابراین، مادر شیرده روزانه به مقدار دوازده تا پانزده گرم پروتئین اضافی نیازمند است تا احتیاجات خود و کودکش را برآورده سازد. دو لیوان شیر یا دو عدد تخم مرغ اضافی، هنگام صرف صبحانه، این نیاز را برطرف می کند.

اگر شما غذا هایی مانند: تخم مرغ، گوشت گوساله، مرغ و شیر می خورید، به راحتی می توانید این مقدار پروتئین اضافی را دریافت کنید. مطالعاتی که بر روی زنان شیرده آمریکایی  که عموما متعلق به طبقه ی متوسط و عادی بودند انجام گرفت، نشان داد که این مادران (به طور متوسط) روزانه نود و چهار گرم پروتئین مصرف می کنند. در واقع مقدار قابل توجهی بیش از شصت و پنج گرم پروتئینی توصیه شده برای مصرف روزانه.

افراد گیاه خوار باید به مقدار پروتئینی که مصرف می کنند، توجه کافی داشته باشند. این افراد می توانند با انتخاب صحیح و مناسب غذاها، پروتئین مورد نیاز خود را به آسانی دریافت نمایند. یک لیوان شیر حاوی هشت گرم پروتئین یک عدد تخم مرغ حاوی هفت گرم، ویک فنجان لوبیای پخته دارای سیزده گرم پروتئین می باشد.

 ما قادر نیستیم پروتئین را مانند برخی از مواد غذایی در بدنمان ذخیره کنیم، بنابراین باید هر روز پروتئین مصرف کنیم. در شرایط اقتصادی نامناسب خانواده، کمبود پروتئین می تواند به صورت مشکلی درآید. غذاهایی که از نظر مواد پروتئینی غنی هستند مانند: گوشت گوساله، مرغ و ماهی، گران قیمت می باشند. اگر مادری نتواند به مقدار لازم پروتئین مصرف کند، پروتئین مورد نیاز کودکش از پروتئین موجود در بافت ماهیچه ای او تامین می شود و نیروی جسمانی مادر را به تدریج تحلیل می برد و او را مستعد بیماری می سازد.

بسیاری از مواد غذایی که از نظر پروتئین غنی هستند، دارای ترکیبات حیاتی دیگری مانند روی و آهن نیز می باشند. متاسفانه غذا های پروتئین دار حیوانی حاوی کلسترول و چربی های اشباع شده هستند؛ برای کاهش دادن این چربی ها شما می توانید از گوشت کاملا بدون چربی استفاده کنید و پوست مرغ را قبل از مصرف بکنید و از لبنیات کم چربی استفاده کنید.

 بعضی از متخضصان معتقدند مصرف زیاد پروتئین، می تواند تعادل کلسیم را در بدن مختل سازد و در نتیجه امکان ابتلا به پوکی استخوان را در سنین بالا افزایش دهد. مصرف بیش از حد پروتئین همچنین می تواند با عوارض کلیوی که درسنین بالا ایجاد می شود، مرتبط باشد. شاید به این دلیل که: مصرف بی رویه ی پروتئین باعث فعالیت بیش از حد کلیه برای دفع مواد زاید به هنگام هضم پروتئین می شود.

 پروتئین برای مادران شیرده اهمیت ویژه ای دارد، اما این دلیل نمی شود که در مصرف آن زیاده روی کنید؛ به جای آن می توانید از مواد مفید دیگر بیشتر مصرف کنید. یک مادر شیرده روزانه حداقل به هفت اونس (حدود دویست و ده گرم) گوشت، ماهی، مرغ و یا مواد جانشین کننده (مواد لبنی، ترکیب متناسبی از مواد پروتئینی مانند: لوبیا و انواع حبوبات و دانه ها) نیازمند است. حتی اگر مادری دارای فعالیت زیادی باشد برای تامین پروتئین مورد نیاز کودکش به بیش از هشت تا نه اونس (دویست و چهل تا دویست و هفتاد گرم) از این غذا ها، نیازمند نخواهد بود.

منابع پروتئینی مناسب:

مرغ، گوشت، گوساله، ماهی، بوقلمون، پنیر تخم مرغ، ماست، حبوبات و غلات (جو، برنج قهوه ای، انواع رشته و ماکارونی، انواع نان گندم)، سبزیجات، انواع دانه ها (بادام زمینی، میوهٔ درخت بلادر (قرص کمر)، بادام، عدس، سویا، انواع لوبیا و tofu) هستند. حبوبات، سبزیجات و دانه های خوراکی همگی دارای پروتئین های ناقص می باشند. به این مفهوم که آنها فقط حاوی برخی اسید های آمینه ی لازم برای پروتئین سازی در بدن شما هستند. مواد غذایی حاوی پروتئین های ناقص، در رژیم غذایی باید به نحوی گنجانده شوند که پروتئین کاملی را تشکیل دهند. گوشت، ماهی، گوشت انواع پرنده، و لبنیات تمام اسید های آمینه ی لازم را در بر دارند و به عنوان پروتئین کامل شناخته می شوند.

اگر شما زیاد گوشت نمی خورید، مصرف مقدار کمی پروتئین حیوانی مانند: چند گرم گوشت چرخ کرده گوساله و یا بوقلمون که با سس اسپاگتی مخلوط شده، قادر است مقدار پروتئین غذای روزانه تان را بالا ببرد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *