#


واکسیناسیون در کودکان/ اهمیت انجام واکسیناسیون

واکسیناسیون در کودکان
24 ژوئن 2017 بدون نظر 1593 بازدید

واکسیناسیون در کودکان/ اهمیت انجام واکسیناسیون

No votes yet.
Please wait...

واکسیناسیون در کودکان/ اهمیت انجام واکسیناسیون

بروز بیماری های بالقوه مرگبار دوران کودکی مانند دیفتری از زمانی که برنامه های واکسیناسیون به اجرا در آمده و موجب ایمنی کودک شده اند به شدت کاهش یافته است. ایمنی بعضی واکسن ها مانند سرخجه دوام طولانی دارند اما برخی دیگر مانند کزاز را باید به مرور و در دوره های زمانی مشخصی تجدید کرد.

ایمن سازی بدن به دو شکل انجام می شود: فعال و غیرفعال. در روش فعال آنتی بادی های ساخته شده را وارد بدن می کنند اما در روش غیر فعال ویروس های ضعیف شده را با تزریق داخل بدن می نمایند تا سیستم ایمنی بدن نسبت به آنها واکنش نشان داده و شروع به ساختن آنتی بادی نماید به همین دلیل است که گاهی واکسیناسیون با نشانه های خفیف همان بیماری همراه می شود.

در پنج سال اول زندگی کودک او باید در مقابل فلج اطفال، مننژیت c ، سرخک، سرخجه ، أوریون ، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و سل ، واکسینه شود. واکسن ها فورا موجب ایمنی در برابر بیماری نمی شوند. گاهی تا چهار هفته طول می کشد تا واکسن اثر خود را در بدن ایجاد کند. در صورت ناآرامی کودک بعد از واکسیناسیون می توانید به او قطره یا شربت استامینوفن بدهید.

اهمیت واکسیناسیون

از آنجایی که برنامه های واکسیناسیون بسیار موفق بوده است به همین خاطر به آسانی بیماری های مرگباری مانند سیاه سرفه یا فلج اطفال را فراموش می کنیم. بسیاری از مادران تازه کار امروزی هرگز یک کودک مبتلا به فلج اطفال را ندیده اند. در حالی که در نسل های قبل احتمال بیماری فلج یا حتی مرگ در اثر ابتلا به فلج اطفال یک تهدید واقعی بوده است.

واکسیناسیون هم تک تک افراد و هم تمام جامعه را از بیماری های عفونی محافظت می کند. به همین دلیل هر کودکی باید درست و اکسینه بشود. بعضی از مادران از داستان هایی که درباره عوارض جانبی واکسن ها شنیده اند وحشت دارند اما در حقیقت این عوارض بسیار نادر هستند. به هر حال زمانی که کودک به یک بیماری حاد مانند تب مبتلاست یا در صورتی که به دز قبلی واکسن واکنش شدید نشان داده نباید و اکسینه شود. پزشک توصیه های لازم را به شما خواهد داد.

تزریق واکسن کزاز

هر زخمی یا شکافی روی پوست خطر بیماری کزاز را به همراه دارد. باکتری کزاز فقط در محیط بدون اکسیژن رشد می کند به همین دلیل زخم های سطحی خطر کمتری در رابطه با بیماری کزاز ایجاد می کنند. باکتری و اسپور کزاز در خاک زنده می ماند و رشد می کند به همین دلیل زخم های آلوده خطرناک هستند. باکتری سمی تولید می کند که به اعصاب و مغز آسیب می زند و موجب گرفتگی عضلات به خصوص عضلات صورت می شود و به همین دلیل در زبان عامه به این بیماری قفل شدن فک نیز می گویند. مبتلایان به کزاز باید حتما در بیمارستان تحت درمان قرار بگیرند.

با واکسیناسیون درست می توان به طور کامل از بروز این بیماری جلوگیری کرد. اولین تزریق واکسن کزاز باید قبل از ۱۲ ماهگی انجام شود و در فواصل ده سال یک بار ( تا پنج تزریق ) نیز باید با تزریق بعدی ایمنی نسبت به آن تقویت شود. اگر سگی کودک را گاز گرفت یا جراحتی عمیق و آلوده روی پوست او ایجاد شده است و قبلا نیز نسبت به این بیماری واکسینه نشده است احتمالا یک تزریق سرم کزاز فورا در بخش اورژانس به او انجام خواهد شد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *