#


همه آنچه زوجین باید درباره باروری بدانند

باروری
25 ژوئن 2017 بدون نظر 1053 بازدید

همه آنچه زوجین باید درباره باروری بدانند

No votes yet.
Please wait...

همه آنچه زوجین باید درباره باروری بدانند

منظور از کلمه «باروری» چیست؟

منظور از باروری قدرت تولیدمثل می باشد. این قدرت در همه افراد یکسان نبوده بلکه در بعضی ها خیلی شدید می باشد، در صورتیکه در عدهای دیگر خیلی کم بوده و در عدهای دیگر اصلا وجود ندارد.

 آیا علت اختلاف در تعداد اطفال یک خانواده مربوط به استعمال وسائل جلوگیری از آبستنی نمی باشد؟

خیر، قدرت باروری افراد مختلف را موقعی در نظر میگیریم که هیچگونه وسائل جلوگیری از آبستنی بکار نرفته باشد. عوامل محیطی و ارثی بیشماری در باروری افراد مؤثر می باشند. Darwin چندین سال پیش باین نکته پی برد که در یک نوع حیوان مخصوص آنهائی که اهلی هستند بیشتر تولیدمثل میکنند تا آنهائی که بحال توحش زندگی میکنند و این مسئله را به تغذیه بهتر در حیوانات اهلی نسبت می داد.

از طرف دیگر حیوانات وحشی که در قید اسارت هستند با وجود داشتن روابط جنسی عقیم باقی می مانند. معلوم شده که اگر در غذای حیوانات وحشی ویتامینها یا مواد اصلی موجود نباشد قدرت باروری یا کم شده و یا بکلی از بین میرود. در انسان هم بنظر می آید که تغذیه و صحت عمومی بدن در قدرت تولیدمثل اثر قطعی داشته باشد. عامل سن بخصوص در نزد زن فوق العاده مهم است و ظرفیت باروری تحت تأثیر سن قرار میگیرد.

قدرت باروری زن تا چه مدت است؟

دوره باروری زن از بلوغ تا زمان یأس بطول می انجامد. اینطور تصور می شد که شروع قاعدگی در دختراان مترادف با شروع قدرت باروری است ولی باید دانست که همیشه اینطور نیست. ممکن است رسیدن تخم تا مدتی پس از شروع قاعدگی انجام نگیرد. فاصله مابین اولین قاعدگی و شروع قدرت باروری را «نازائی دوره بلوغ » یا AdoleSCent Stritity  می نامند که ممکن است از چند ماه تا چند سال بطول انجامد. در این مدت آبستنی محال نبوده ولی امکانش خیلی کم است.

معمولا قدرت باروری در دختران بین سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی بوجود می آید. ندرتاً در دخترانی بسن ۹ -۱۰ و حتی ۹ سالگی هم آبستنی مشاهده شده است ولی باید دانست که اینگونه موارد بسیار نادر است.

قدرت باروری زن شروع دوران یأس خاتمه می پذیرد ۹ چون زمان شروع یاس در افراد مختلف است بنابراین طول مدت باروری هم متفاوت خواهد بود.

معمولا قدرت باروری در سنین چهل سالگی از بین میرود ولى بطور استثناء مشاهده شده که زنها در سنین پنجاه و حتی شصت سالگی هم آبستن شده اند. بطور معمول قدرت باروری زن در حدود ۳۰ سال می باشد یعنی از سن ۱۵ تا ۴۵ سالگی.

تا چه حدودی سن زن در قدرت باروری او تأثیر دارد؟ آیا در سنین بالا  آبستن شدن مشکل تر خواهد بود؟

احصایه های مختلف در آمریکا نشان داده که ۸۷ درصد بچه ها از مادرانی زائیده شده اند که سن آنها بین ۲۰ تا ۳۹ سال بوده و فقط ۱۳ درصد آنها از مادرانی هستند که سن آنها کمتر از ۲۰ یا . tمتجاوز ۳۹ می باشد. قدرت باروری زن از سن بلوغ شروع شده کم کم زیاد می شود تا بمنتهی درجه می رسد سپس مجدداً رو به نقصان میگذارد. باشروع دورهٔ یأس در چهل سالگی قدرت باروری بسرعت هرچه تمامتر از بین می رود و شانس آبستن شدن فوق کم می شود.

قدرت باروری بعضی از زنها در دوره یأس شدت مییابد، آیا صحیح است؟

شاید قضیه سارا را که در انجیل مذکور است بیاد آوردهاید که میگوید سارا برای اولین بار در سن ۹۰ سالگی آبستن شد. اگر چنانچه سال انجیل را آنطوریکه عدهای عقیده دارند نصف سال فعلی خودمان حساب کنیم این قضیه باور کردنی است زیرا گاهی اوقات آبستنی در اواخر یائسگی اتفاق میافتد. در موارد نادری بنظر می آید که قدرت باروری در این موقع شدت می یابد. خانم ۴۴ ساله ای را بخاطر می آورم که مدت ۲ ماه از قطع شدن قاعدگیش می گذشت و موقعی که برای مشورت نزد من آمده بود مطمئن بود که دوران یأسش فرا رسیده.

در معاینه دقیقی که از او بعمل آوردم معلوم شد که آبستن می باشد خانم مزبور مدت ۱۷ سال بود که  ازدواج کرده بود ولی بچه دار نشده بود و هر گونه امید بچه دار شدن را از خود قطع کرده بود. دلیل اینکه چرا در بعضی موارد قدرت باروری اینطور شدت می یابد هنوز معلوم نیست. دوره یاس تدریجاً پیش می آید و ممکن است چندین سال طول بکشد تا تکمیل گردد. قاعدگی کم کم نامنظم شده و فاصله بین دو قاعدگی بیشتر می شود گرچه احتمال آبستنی در این ایام کم است ولی غیر ممکن هم نمی باشد روی این اصل این دوره برای خانمها ایجاد شک و تردید و ناراحتی می کند زیرا با مشاهده بی نظمی قاعدگی مظنون می شوند که آیا تغییرات و قطع قاعدگی نتیجه آبستنی است یا شروع دوره یاس را اعلان می کند.

برای احتراز از هرگونه شک و تردید بهتر است تا موقعیکه قاعدگی بکلی قطع نشده از وسائل جلوگیری از آبستنی استفاده شود و بهتر است خانمها موقعی دوره باروری خود را خاتمه یافته بدانند که لااقل یکسال قاعده نشده باشند.

آیا سن در قدرت باروری مرد هم تأثیر دارد

قدرت باروری در پسر از بلوغ یعنی بین ۱۳ تا ۱۹ سالگی ظاهر می شود. در این موقع است که اسپرماتوزوئید یعنی سلول جنسی مرد در بیضه ها ساخته میشود و قدرت انزال وبالنتیجه آبستن کردن در آنها بوجود می آید. قدرت باروری در مردها بیشتر از زنها بطول میانجامد و مواردی مشاهده شده که بعضی ها در سنین ۹۰-۷۰سالگی بچه دار شده اند.

در منیٰ مردی که سنش از ۷۰ متجاوز بود اسیر ماتوزوئید فعال مشاهده شده است شد و در تاریخ طب به شرح حال مردی مذکور است که در سن ۹۷ سالگی قدرت باروری داشته است. در هر حال احتمال می رود که در مردها هم با پیشرفت سن قدرت باروری کم می شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *