#


هفته یازدهم بارداری

14 فوریه 2018 بدون نظر 7357 بازدید

هفته یازدهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

اقداماتی که باید در هفته یازدهم بارداری انجام دهید

  • پدر را نیز درگیر بارداری کنید.
  • از غذاهای خاصی پرهیز نمایید.
  • با گروه های خانمهای باردار مرتبط باشید.
  • تصمیم بگیرید چگونه خبرهای خوب را به دیگران بدهید.
  • از استرس اضافی دوری کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

درد یک طرفه: درد یک طرفه شکم، که تا به حال برطرف نشده است، وجود کیست تخمدان را مطرح میکند.

خونریزی یا لکه بینی: باید پزشک خود را از لکه خونی که در این مرحله دارید باخبر کنید؛ چرا که احتمال سقط یا خرابی اول وجود دارد و اول بارور شده نمیتواند رشد کند. ممکن است بفهمید که این مسئله در اثر نزدیکی، جفت با قرار پایین یا از دست رفتن یک قل (سندرم قل از دست رفته) روی داده است.

درد پشت، اگرچه درد پشت ممکن است نشانه گرفتگی رحم یا تهدید به سقط باشد، میتواند نشانه ای از عفونت یا کشیدگی رحم نیز باشد. درد شدید و دردی که کاهش نمی یابد را به پزشک یا مامای خود گزارش دهید.

محوناگهانی علائم بارداری: اگر علائم زیادی مثل تهوع، استفراغ، درد پستانها و حساسیتها را داشته اند ولی ناگهان از بین رفته اند، حتما گزارش کنید. علائم می آیند و میروند ولی محو کامل آنها میتواند نشانه مشکلی در مقدار هورمون هایتان باشد.

ناتوانی در نگه داشتن غذاها یا نوشیدن مایعات: استفراغ در بارداری قابل انتظار است اما موارد شدید باعث کم آبی بدن میشود. اگر قادر به نگه داشتن غذا یا نوشیدن مایعات نیستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

با هرگونه نشانه عجیب یا رنج آور را فورا به پزشک گزارش دهید.

ویژگیهای جسمی

همین که سه ماهه اول را کامل میکنید، باید متوجه تغییرات ظاهری ( ملموس تر در شکم) شوید. حالا رحم شما آماده بزرگ شدن و بیرون آمدن از لگن و وارد شدن به حفره شکمی است و حالا دیگر زمانی است که تغییرات ظاهری تان اشتباه نمیشود.

ممکن است همچنان علائم بارداری را با تمام قدرت تجربه کنید؛ اگر چنین باشد، مقاومت کنید. پایان سه ماهه اول ارمغان بهبود نسبتا کاملی برای بیشتر مادران است.

وضعیت جنین

در این مرحله از تکامل، سرجنین حدود نصف اندازه بدن او را دارد. این کاملا طبیعی است. زمان تولد، هنوز سرجنین بخش بزرگی از بدن را تشکیل میدهد که به دلیل ادامه رشد مغز او می باشد.

یہ م در این هفته، جنین شما به رشد خود ادامه میدهد. حدود هفت گرم وزن میگیرد که معادل هفت گیره کاغذ است. تصویربرداری از جنینی به این ریزی، که همه بخشهای جنینی را دارد، مشکل است. در این هفته، ناخن را به فهرست اضافه میکنیم، جنین شما مقداری از وقت خود را به تکامل عنبیه بخش رنگی چشم که ورود نور را کنترل می نماید) می گذراند. رنگ چشم جنین به صورت ژنتیکی تعیین میشود، اگرچه سخت است که هنگام تولد رنگ چشم را بگوییم و مدتی طول میکشد تا کاملا تکامل یابد. اگر این هفته بخواهید ویزیت بارداری بشوید، احتمالا مادر هستید. صدای ضربان قلب جنین خود را با داپلر بشنوید.

ویژگیهای بارداری

پدر را درگیر بارداری کنید

درگیر نمودن همسرتان در بارداری در سه ماهه اول مشکل است. ممکن است بخواهد کمک کند اما کار زیادی در این مدت نمی تواند انجام دهد. او ممکن است گیج یا حتی آشفته باشد؛ چرا که می بیند شما وقت و انرژی زیادی برای برنامه ریزی بارداری و بحث درباره جزئیات صرف میکنید و حالا که رؤیایتان به واقعیت پیوسته است خودتان را کمی رهاشده و متکی به خود احساس میکنید. ناامید نشوید. این احساس برای خانمها در سه ماهه اول کاملا شایع است. تا زمانی که احساس واقعی بارداری (درونی و بیرونی برای شما و اطرافیانتان ایجاد نشود، هیچ چیز عوض نمیشود. این نداشتن احساس واقعی، کار را برای افراد دیگر برای ورود به این شرایط و متمرکز شدن برآنچه شما بدان توجه دارید سخت میکند. موارد زیر ایده هایی برای همه شما و دیگران است:

  • از وی بخواهید شما را در ویزیت های بارداری همراهی کند.
  • کتابها را با هم بخوانید.
  • در کلاسهای آموزشی بارداری با یکدیگر شرکت کنید.
  • در مورد محل زایمان با یکدیگر تصمیم بگیرید.
  • دفتر یادداشت روزانه را با هم بنویسید.
  • از وی بخواهید از تغییرات جسمی شما عکس بگیرد.

مهم است به عنوان یک زوج کارهایی را انجام دهید که کودک را درگیر نکند. این کار زمانی که ذهن و جسمنان میگوید که کاملا روی بچه تمرکز کنید چالش ایجاد می کند. همه ممکن است دلایل درستی برای درگیر نکردن با درگیری همسرتان با بارداری تان شما داشته باشید، این دلایل عبارت اند از:

  • او نمیداند چه کاری انجام دهد تا درگیر شود.
  • شما به طور اتفاقی او را محروم می کنید یا باعث میشود فکر کند که شما همه چیز را تحت کنترل دارید.
  • او عصبی است و نمیداند چه کند یا به چه فکر کند.

راه های زیادی برای پدرها وجود دارد تا احساساتی شوند. با حساس بودن به احساسات او و پیشنهاد کردن موارد عملی برای درگیرشدن وی، شما میتوانید به او برای غلبه بر بیمیلی و نگرانی اش کمک کنید. وقتی سه ماهه دوم میرسد و نشانه هایش در شما نمود و بروز پیدا می کند، ممکن است برای بسیاری از پدرها آسان تر باشد که در بخشی از فعالیتهای مربوط به بارداری شرکت کنند تا بارداری و کودک برایشان ملموس تر شود.

از غذاهای خامی پرهیز کنید

شما احتمالا در هفتههای گذشته از غذاهای خاصی که به معده آسیب می رساند؟ پرهیز کرده اید. یک نظر این است که تنفر از غذا یک مکانیسم محافظتی برای خانمها در دوران بارداری است تا از موادی که ممکن است برای کودک مضر باشند پرهیزنمایند. صرف نظر از اینکه بدن شما علامتی بدهد یا ندهد که از غذاهای خاصی پرهیز کنید، باید از دسته های غذایی ذکر شده در پایین در دوران بارداری پرهیز کنید:

  • گوشت و ماهی خام و نیم پخته
  • سبزیجات نشسته
  • مقادیر زیاد ماهی )بیش از ۳۵۰ گرم در هفته برای خودداری از تماس زیاد با جیوه و سایر سموم)
  • پنیر غیر پاستوریزه و نرم
  • الکل
  • غذاهایی که به آنها آلرژی دارید و برایتان محرک اند.

برای این محدودیت ها لازم است خانمها در آنچه میخورند و می نوشند تغییراتی بدهند. بیشتر آنها کاملا قابل کنترل اند. اگر شما عادت دارید. گوشت نیم پز بخورید، در آغاز کوشش کنید آن را کمی بیشتر بپزید. رستوران ها نیز از اینکه مطابق خواسته های شما کار کنند خوشحال میشوند و ممکن است احتیاطهایی را در منوی عذاهای خود اعمال کنند.

دلیل پرهیز از چنین غذاهایی خاصیت بیماری زایی بالقوه این غذاها مثل بیماری لیستریوز یا سالمونلا میباشد. مطمئن باشید اگر غذا به طور صحیح شسته و پخته شده باشد، شما را از بسیاری از عوارض بالقوه و خطرناک غذای مصرفی، که به طور کافی تمیز و پخته نشده است، حفظ مینماید.

به گروه خانمهای باردار بپیوندید

یکی از قسمت های جالب دوران بارداری این است که به گروه خانمهای باردار بپیوندید. اینترنت جای خوبی برای این کار است.

مزیت پیوستن به این گروه آن است که می توانید با تعداد زیادی از خانمها ارتباط برقرار کنید که از لحاظ عاطفی، فکری و جسمی مثل خودتان هستند و در مورد مشکلات خود با آنها صحبت کنید. با این کار همچنین از اختلافات محلی و جغرافیایی یکدیگر باخبر میشوید. این کار منبع بزرگی از افکار جدید و دوستیهای جدید را برای شما به ارمغان می آورد.

هرچند که این گروهها هیچگاه جای دوستان واقعی شما را نمی گیرند، برای گذران وقت و تبادل درد دلها در ساعات مختلف شبانه روز خوب اند.

با گروه های زیر هم می توان ارتباط داشت.

  • هم کلاسیهای کلاسهای بارداری
  • افراد کلاس های ورزش دوران بارداری
  • افراد حاضر در مطب پزشک
  • گروههای مخصوص مانند باشگاه دوقلوها

تصمیم بگیرید چگونه خبرهای خوب را به دیگران بدهید

عاقبت زمانی میرسد که بعضی افراد منتظرند تا از بارداری شما باخبر شوند. اگرنا به حال به کسی نگفته اید، کار زیادی دارید. اگر به بعضی افراد گفته اند، برای آمادگی به شما کمتر فشار می آید.

تصمیم گیری برای چگونگی سهیم کردن دیگران در این خبر بزرگ کاملا شخصی است. شاید شما ترجیح دهید از آن خبر بزرگی نسازید و فقط اجازه دهید خبرها یواش یواش پخش شود. یک زوج خبر را با گفتن به دختر پیش دبستانی خود پخش کردند. طولی نکشید که دختر کوچولوی هیجان زده آنچه را که شنیده بود تقریبا به همه گفت که: «من دارم خواهر بزرگتر میشوم.» این مورد یک راهبرد کم هزینه بود که کار بزرگی را انجام داد (با دادن نقش خاصی به دخترشان در بارداری). |

بعضی زوج ها ترجیح میدهند این روش را اتخاذ کنند که از من بپرس تا به توبگویم.’ اگر موضوع به صورت طبیعی در گفت وگو روشن شود، آنها از آگاه شدنشان خوشحال می شوند. این روش برای هرکس می تواند به صورت متفاوت اجرا شود. در بخش خبر صادقانه عمل کنید یا نکنید در هر صورت شما هستید که باید تصمیم بگیرید؛ اما همین که شروع به گفتن و نشان دادن کنید، پنهان کردن خبر سخت خواهد بود. باید تصمیم بگیرید که لازم است به چه کسی گفته شود قبل از اینکه راز برملا شود.

این افراد معمولا باید کسانی باشند که اگر شخصا به آنها خبر ندهید، رنجیده می شوند و عبارت اند از:

  • اعضای خانواده
  • دوستان نزدیک
  • افراد با تقوا و آگاه به مسایل دین
  • کارفرما یا همکاران

از استرس اضافی دوری کنید

استرس یک بخش طبیعی از بارداری است؛ به ویژه با همه تغییراتی که شما پیدا میکنید. هدف این است که از استرس وحشت زده نشوید. استرس داشتن گاه و بیگاه امری طبیعی است؛ حتی در بارداری که به خوبی برنامه ریزی و سپس اجرا شده باشد.

به خاطر داشته باشید که در زندگی تان می توانید بیشتر از آنچه فکر می کنید استرسهای خود را کنترل کنید. قدم های کوچکی باید برداشته شوند تا عوامل استرس زا کاهش یابند و در تخفیف استرسهای اضافی و غیرضروری به شما کمک کنند تا بارداری لذت بخش و مثبت تری داشته باشید.

نکته دیگری که باید اعتراف کرد این است که هرچه استرسی که به شما وارد میشود و با آن مبارزه میکنید بیشتر باشد، می تواند باعث بدتر شدن علائم حاملگی، احساس ترس و نگرانی، زایمان زودرس و کم وزنی نوزاد باشد.

به منظور تلاش برای کاهش استرس به فعالیتهای مختلفی که درگیر آن هستید توجه کنید. ببینید چگونه می توانید کارهایی را که برای شما ناخوشی و احتمالا استرس بیشتر ایجاد میکنند به عقب برگردانید یا حذف نمایید.

همچنین می توانید تکنیکهای تن آرامی را یاد بگیرید و اینکه چگونه بتوانید با استرسها در زندگی روزمره سازگاری پیدا کنید. تنآرامی بسیار خوب میتواند بر استرسهایی که دریافت کرده اند و با آن درگیر هستید غلبه نماید و وسیلهای مفید برای زمانی است که نمیتوانید فعالیتهای خود را تغییر دهید یا حذف کنید.

ساده ترین روش تن آرامی شمردن تا ده است. قبل از اینکه به نتیجه مطلوب برسید با آن مقابله نکنید. وقتی احساس می کنید سطح استرستان بالا رفته است یا قبل از اینکه در موقعیتی قرار بگیرید که پیش بینی می کنید دچار استرس شوید، یک لحظه توقف کنید.

تکنیک دیگری هم هست: یک نفس عمیق به داخل از راه بینی بکشید و بازدم را از راه دهان به آهستگی بیرون دهید. این کار را ده بار انجام دهید. بعضی خانمها در مییابند که بستن چشمانشان احساس تن آرامی را بیشتر میکنند، در حالی که بقیه دوست دارند یک منظره لذت بخش را تماشا کنند یا یک خاطره شاد و آرام بخش را به خاطر بیاورند.

با تمرین این روشها و تجربه انواع دیگرتن آرامی می توانید به خوبی استرسها را مدیریت نمایید. اگرنگران یادگیری روشهای آرامش بخش ترهستید می توانید در کلاسهای آموزشی در زمینه تنآرامی و مراقبه شرکت کنید؛ به علاوه، بعضی کلاسهای یوگا و دورههای آموزشی تولد نوزاد این نوع فعالیتها را آموزش می دهند.

شور مادر شدن

کفشهای نوک تیز ممکن است شیک باشد اما وقتی باردارید، گاهی اوقات مد باید فدای احساس راحتی بشود. باید از پوشیدن کفش نوک تیز و پاشنه بلند، به سبب نداشتن تعادل، خودداری کنید، به ویژه بعد از چهار ماهگی؛ چرا که مرکز ثقل بدن تغییر می کند. انتخاب کفش مناسب پاهای شما را از درد و ناراحتی حفظ می کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *