#


هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری
28 فوریه 2017 بدون نظر 1291 بازدید

هفته هفتم بارداری

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری اغلب مادران هنوز علایم مشهودی از بارداری و برآمدگی شکم ندارند. البته در این هفته اغلب مادران در رحم خود چیزی را حس می کنند و معمولا علائمی چون سنگین شدن را به کار می برند. معمولا اغلب مادران با مشکلاتی همچون بیماری های صبحگاهی، یبوست، خستگی، ترشحات بزاق و حساسیت پستان ها مواجهند.

در طول این هفته ممکن است مادر تکرر ادرار داشته باشد. دلیل این امر این است که خون بیشتری از مسیر کلیه ها می گذرد و همچنین با رشد رحم فشار بیشتری بر مثانه وارد شده و باعث احساس ادرار بیشتری می شود.

در این هفته مادر حس می کند طعم غذاها متفاوت و عجیب شده است. حتی ممکن است سلیقه ی غذایی مادر نیز تغییر کند. در هفته هفتم بارداری تغییرات عاطفی بزرگی در مادر به وجود نمی آید. البته ممکن است باور بارداری برای برخی از مادران دشوار باشد. در همین هفته مادر بایستی بارداری خود را بپذیرد و آن را باور داشته باشد.

درست است که بزرگ کردن فرزند همواره امری دلهره آور است اما باید آن را پذیرفته و به توانایی های خود اعتماد کنید. اغلب مادرانی که صاحب فرزند هستند تجربیات مشابهی در این زمینه داشتند.

عوارض شایع در هفته هفتم بارداری

عوارضی که ممکن است در این هفته برای اغلب مادران رخ بدهد معمولا با هم یکسان و مشابه نیستند اما عوارض شایع که بیشتر مادران آنرا تجربه می کنند شامل موارد زیر است:

هفته هفتم بارداری

حالت تهوع:

اغلب مادران در این هفته حالت تهوع صبحگاهی دارند. ما در این مقاله چند روش برای برطرف کردن آن توصیه می کنیم:

  • هر زمان احساس خستگی کردید حتما استراحت کنید. شما باید حداقل ۸ ساعت در طول روز بخوابید، زیرا هر زمان بدنتان خسته و ضعیف شود حالت تهوع به شما غلبه خواهد کرد.
  • در دوران بارداری مصرف ویتامین ها باعث تشدید حالت تهوع می شود بنابراین شما می توانید این ویتامین ها را به همراه غذا و مقدار زیادی آب مصرف کنید. اگر باز هم حالت تهوع تان برطرف شد، می توانید از پزشکتان بخواهید ویتامین هایی با مواد مغذی کمتری برایتان تجویز کند.
  • عوامل محیطی که باعث تشدید تهوع تان می شود را کنترل کنید. به عنوان مثال از شمع یا عطرهایی که باعث تشدید تهوع تان می شود دوری کنید. درجه دمای اتاق و نور را مطابق سلیقه تان تنظیم کنید.

یبوست:

عوارضی همچون نفخ و یبوست جز عوارض شایع بارداری هستند و مادران می توانند با گنجاندن انواع سالادها و سبزیجات به برنامه اصلی غذاییشان این مورد را تا حد زیادی کنترل کنند. به علاوه مادران می توانند از زردآلو، کشمش و غذاهای سبوس دار نیز استفاده کنند.

بی خوابی:

از دیگر عوامل بارداری در هفته هفتم خستگی و بی خوابی است که برای برطرف کردن آن موارد زیر را توصیه می کنیم:

  • ورزش را در طول روز انجام دهید و هنگام خوابیدن ورزش نکنید.
  • قبل از خواب شیر گرم بنوشید.
  • بعد از ظهر از نوشیدن مایعات کافئین دار بپرهیزید.
  • قبل از خواب مطالعه کنید.
  • قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.

وضعیت جنین

در هفته هفتم بارداری هنوز جنسیت جنین مشخص نیست. اما اندام های جنین به سرعت در حال رشد هستند. در طول این هفته رشد بیشتر کلیه ها را شاهد هستیم. حفره بینی در هفته هفتم در حال شکل گیری است و چشم ها بزرگ و البته بدون پلک هستند. در داخل طناب نافی روده ها شکل گرفته و به داخل شکم حرکت می کنند.

هفته هفتم بارداری

بند ناف در این هفته ایجاد می شود. این لوله که به جنین و جفت متصل است مواد مغذی و اکسیژن را به جنین رسانده و مواد زاید را از او می گیرد. مهمترین مسئله در این هفته تشکیل شدن پلاگ مخاطی است که مانند یک مهر وموم چوب پنبه ای محکم رحم را از عفونت محافظت می کند.

در هفته هفتم بارداری دست و پای جنین مانند یک دستبند به هم وصل هستند و هنوز انگشتان مشخص و مجزا نشده است.

زمان مناسب برای سونوگرافی

هفته هفتم بهترین زمان برای انجام سونوگرافی است. چون در این هفته جنین وارد مرحله رشد شده و می بایست با دقت سن و رشد نطفه را بررسی کرد.

در این هفته سونوگرافی می تواند بارداری را تایید کند. بارداری خارج از رحم را تشخیص دهد. بطور کلی رشد و تکامل جنین را بررسی کرده و حتی می توان ضربان قلب جنین را از این طریق شنید.

هشدارها در هفته هفتم بارداری

از خوردن فست فود جدا بپرهیزید. مادر و فرزند در این هفته به برنامه غذایی کاملی احتیاج دارند. بنابراین غذاهای لذیذ و مغذی را انتخاب کنید که هم ویار و گرسنگی را برطرف کند، هم احتیاجات سلامت مادر و کودک را به همراه داشته باشد.

از دیگر هشدارها می توان به خونریزی یا لکه بینی، درد کمر و محو ناگهانی علایم بارداری اشاره کرد.

تغذیه مادر

مصرف آهن را فراموش نکنید. در طول بارداری به هر مادر توصیه می شود حدود ۲۷ میلی گرم آهن مصرف کند. البته این مقدار آهن را می توان از مولتی ویتامین ها دریافت کرد اما مادران نباید از مصرف آهن در مواد غذایی غفلت کنند.

هفته هفتم بارداری

مواد غذایی مانند سبزیجات، لوبیا، نخود و موادی که سرشار از ویتامین هاست مانند گوجه فرنگی و پرتقال را حتما در رژیم غذاییتان بگنجانید.

به طور کلی تغذیه بین هفته های ۵ تا ۸ بارداری نقش بسیار مهمی در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی و گردش خون ایفا می کند. بنابراین توصیه ما این است که به برنامه غذایی خود توجه بسیار زیادی داشته باشید.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *