#


هفته ششم بارداری

27 فوریه 2017 بدون نظر 1275 بازدید

هفته ششم بارداری

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری، بارداری هنوز برای مادر پدیده ای تازه به شمار می رود و هیجانات و احساسات خاصی را در پی دارد. ممکن است یک روز کاملا شاد را تجربه کنید و روز دیگر بداخلاق و عصبی.

البته وجود این تغییرات موضوع نگران کننده ای نیست و کاملا طبیعی محسوب می شود. دلیل بروز این گونه تغییرات در بدن مادر تغییر در میزان هورمون هاست. البته به طور کلی شکل گیری جنین و حس جریان خون در وجود مادر، هیجاناتی را برای او در بر دارد.

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

در این هفته جنین در حال رشد است و شرایط احساسی را سپری می کند. عمدتا اغلب ناهنجاریهای مادرزادی جنین در این دوران به وجود می آید. جنین در این هفته تقریبا شکل انسان به خود می گیرد. نقاط سیاه رنگی در صورت او ایجاد می شود که در آینده چشم ها و بینی او خواهد بود و حفره هایی در اطراف سر او به وجود می آید که محل قرارگیری گوش های جنین هستند.

اگر به تصاویر موجود از جنین دقت کنیم خواهیم دید که بافت های پشتی سریعتر از بافت های جلوی بدن او رشد کرده و حالت خمیده ای به خود می گیرد. در این هفته قلب جنین گردش خون را در بدن به جریان در می آورد، البته قلب هنوز یک برآمدگی در جلو بدن اوست. می توان گفت در این هفته، جنین به اندازه یک نخود یعنی حدود یک سانتی متر است.

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

در این هفته اوضاع روحی و جسمی مادر دچار تغییراتی است. تهوع های گاه و بیگاه در روحیه مادر تاثیر به سزایی داشته و او را کلافه می کند. به خوبی نمی تواند غذا بخورد و مدام احساس خستگی دارد اما این موارد تنها موارد کمی از علایم بارداری است. در این هفته مادر ممکن است با مسایلی مواجه شود که برایش خوشایند نباشد.

هفته ششم بارداری

به دلیل بزرگ شدن و رشد رحم فشار زیادی به مثانه وارد می شود و ممکن است با یک سرفه ساده، عطسه یا حتی خنده مقداری ادرار ترشح کند و این مسیله باعث آزار روحیات حساس ما در این دوران شود. بنابراین توصیه می کنیم در دستشویی رفتن تنبلی نکنید و در فواصل زمانی کوتاه دستشویی بروید و یا اگر استراحت مطلق هستید می تونید از نوار بهداشتی استفاده کنید.

برای بهبود بی اختیاری ادرار می توانید از ورزش هایی که مناسب و تقویت کننده عضلات واژن است استفاده کنید. کار دشواری نیست، می توانید عضلات واژن و مقعد خود را منقبض کنید، نفس بکشید و سپس ماهیچه ها را رها کنید. در این هفته اغلب مادرا ن شاهد لکه هایی روی لباس خود هستند که باعث نگرانی آنها می شود.

البته این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود نخواهد داشت. موضوع شایع دیگر این است که اغلب مادران در این هفته دچار یبوست خواهند شد.

علائم طبیعی در هفته ششم بارداری

عمدتا علائمی که در این هفته بروز می کند مانند هفته پنجم خواهد بود اما با میزان حساسیت و درجه بیشتر. البته همواره به این نکته توجه کنید که ظهور این علایم در تمامی زنان باردار یکسان نخواهد بود.

تهوع:

پزشکان معتقدند تهوع صبح گاهی نشانه خوبی برای بارداری است زیرا نشان دهنده این است که هورمون های مناسب در بدن ما در حال ساخت و ساز است. بنابراین داشتن حالت تهوع به خاطر افزایش هورمون های بارداری و تقویت حس بویایی است. برای کنترل این حالت به مادران توصیه می شود.

  • تعداد دفعات غذا خوردن خود را افزایش داده و مقدار غذای خود در هر وعده را کاهش دهند.
  • از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنند.
  • استراحت کافی از ملزومات دوران بارداری است.
  • مصرف به اندازه آب در این دوران بسیار کمک کننده است.

بی اختیاری ادرار:

تکرر و بی اختیاری ادرار در دوران بارداری به دلیل فشار رحم بر مثانه رخ می دهد. برای کنترل این حالت پیشنهاد می شود هر زمان احساس دفع ادرار به شما دست داد سریعا به دستشویی بروید و تنبلی نکنید.

یبوست:

به دلیل افزایش هورمون پروژسترون، حرکات روده کند و آرام شده و باعث ایجاد یبوست می شود. برای برطرف کردن این حالت می توان:
آب فراوان مصرف کرد.
روزانه ورزش را فراموش نکنید. میوه و سبزی و غذاهای پر فیبر مانند سیب زمینی، غلات و … را در وعده غذایتان بگنجانید.

ترشحات واژینال:

در این هفته ترشحات شیری رنگ و روشن کاملا طبیعی است.

تغذیه مادر در هفته ششم بارداری

اگر تاکنون مصرف مکمل ها را آغاز نکرده اید دیگر زمان استفاده از مکمل هایی همچون اسید فولیک است. سعی کنید در سه ماهه اول بارداری علاوه بر مصرف روزانه قرص اسید فولیک و یا یدوفولیک، حتما منابع غنی اسید فولیک مانند اسفناج را در برنامه غذایی تان بنگنجانید.

هفته ششم بارداری

معمولا در سه ماهه اول بارداری نیازی به استفاده از قرص آهن نیست البته خانم هایی که دچار کم خونی هستند حتما می بایست با تجویز پزشک از این قرص استفاده کنند.

هشدارها

در این هفته مادر می بایست بیشتر مراقب سلامتی خود باشد تا هرگونه عفونت و آلودگی وارد بدنش نشود. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی از تماس با افراد بیمار خودداری کرده و مواد غذایی خام و لبنیات غیر پاستوریزه مصرف نکنید. از جمله هشدارهایی که در این هفته باید جدی بگیرید عبارتند از:

  • حاملگی خارج از رحم: معمولا در هفته ۶ تا ۱۶ بارداری، بارداری خارج از رحم علایم خود را بروز می دهند. بنابراین مادر می بایست با مشاهده علایمی همچون خونریزی شدید، سرگیجه، احساس ضعف شدید و درد شکمی طولانی و تیر کشنده حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • عفونت بارداری: در دوران بارداری عفونت واژینال را می بایست بسیار جدی گرفت و حتما هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کرد. بنابراین با مشاهده علایمی همچون: افزایش ترشحات، احساس سوزش یا خارش، بوی بد شدید و یا ترشحات دردناک هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کنید.
Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *