#


نکاتی در مورد نگهداری از اطفال دو قلو

16 سپتامبر 2018 بدون نظر 4409 بازدید

نکاتی در مورد نگهداری از اطفال دو قلو

No votes yet.
Please wait...

پرستاری از اطفال دو قلو

من چندی قبل از تمام مادرانی که دارای اطفال دوقلو میباشند تقاضا کردم که بمن بگویند چه راه حلی را برای مشکل پرستاری و تغذیه اطفال دوقلو پیدا کرده اند ، تا من نیز بتوانم آنرا بمادران دیگر بیاموزم. من در حدود دویست نامه بسیار مفید و موثر دریافت داشتم . بطوریکه می توانید حدس بزنید، نسبت ببعضی امور اختلاف عقیدۂ شدید و در مورد بعضی دیگر اتفاق نظر کاملی بین آنها وجود داشت.

کمک به تمام مادران اطفال دوقلو تصدیق میکنند که کار پرستاری و مراقبت از اطفال دوقلو، بخصوص در اوایل ، فوق العاده مشکل وخسته کننده است ولی نتایج آن نیز فوق العاده درخشان و شایان توجه میباشد.

شما بدون شک محتاج کمک یا خدمتکاری میباشید و تا آنجا که ممکن است باید در پیدا کردن چنین شخصی جدیت کنید . در صورت امکان ، شخصی را استخدام کنید و لو برای تامین مخارجش مجبور بقرض کردن باشید و یا از مادر با یکی از اقوام خود استدعا کنید برای مدت یکی دو ماه بکمک شما بیایند . در بعضی موارد که در منزل اطاق خصوصی برای خدمتکار وجود نداشته است ، والدین گاراژ منزل را (البته در هوای مناسب) باطاق تبدیل کرده اند تا مورد استفاده کمک یا خدمتکار قرار گیرد .

خدمتکاری که فقط چند ساعت در روز می تواند بمنزل بیاید و بشما کمک کند بهتر از هیج است، مثلا یک دانشجوی دبیرستان هر روز بعداز تعطیل شدن مدرسه ، یا خدمتکاری که فقط هفته ای یک الی دو بار برای نظافت بمنزل می آید ، بهر حال بهتر از هیچ است . از همسایگان خواهش کنید که در صورت امکان بلود منظم روزی یکی دو مرتبه یا بیشتر اطفال شما را شیر دهند . بعضی اوقات کمکهای برجسته ای که خواهر سه ساله اطفال دوقلو مینواند بمادرش بنماید شگفت انگیز است.

البته، پدر اطفال دوقلو نیز میتواند کمکهای شایان توجهی بهادر بنماید یعنی میتواند شبها بجای مادر، شیر اطفال را بدهد (یک وعده در میان با یک شب در میان با اطفال را حمام دهد ، شیر را درست کرده حاضر نماید و بعضی از کارهای منزل راکه مادر در طی روز فرصت انجام آنها را ندارد انجام دهد . مهمتر از کمکهای عملی ، کمکهای معنوی و پشتیبانی شوهر از زن مانند تحمل و شکیبائی ، تقدیر و ستایش زن ، احساس همدردی و مهربانی نسبت بار است که بسیار قابل توجه میباشد . پدر اطفال دوقلو بدین وسیله بهترین فرصت را برای اثبات عشق و محبت و فدا کاری خود نسبت بزن و فرزندانش خواهد داشت.

رختشوئی

در این مورد استفاده از وسائل مکانیکی بسیار مهم است . حالا وقت آنست که در صورت امکان ، یک ماشین رختشوئی وبک •اشین خشک کن ، بخصوص اگر سرویس کهنه شوئی هم وجود نداشته باشد، بخرید. استفاده از این وسائل باعث صرفه جوئی در وقت میشود بعلاوه حتی در هوای بارانی نیز میتوان تمام لباسها، ملافه ها، پیراهنها ، کهنه ها و غیره را بخوبی شست و خشک کرد و شستن لباسها و کهنه های طفل برحسب احتیاج ممکن است هر روز و با یک روز در میان انجام گیرد. برای آنکه از تعویض مکرر تشک و ملافه های طفل جلوگیری شود می توانید یک ملافه پلاستیکی نیز زیر طفل بیندازید.

استفاده از سرویس کهنه شوئی کاملا توصیه میشود. در صورتی که بتوانید رختشوئی سایر افراد خانواده را نیز بسرویسهای لباس شوئی واگذار کنید ، هم در وقت و هم در انرژی شما صرفه جویی مهمی بعمل آمده است.

اگر کهنه های طفل را فقط یکبار در هر وعده شیر دادن (قبل یا بعد از آن) عوض کنید. در مصرف آنها نیز صرفه جوئی قابل ملاحظه ای خواهد شد.

صرفه جوئی در کارهای خانه

هر مادری که بچه های دوقلو دارد بناجار باید در کارهای خانه نیز صرفه جوئی کند. مادر باید تمام خانه را اطاق باطاق بازرسی کند و هر چه از وسائل مبلمان و فرش و غیره که وجود آنها را چندان مسرور نمیداند و باعث طولانی شدن مدت یافت میشود . دارد و موقنا در انبار بگذارد. بعلاوه می تواند فواصل فلافت و جارو کردن خانه را بیش از سابق بنماید . مثلا اگر در سابق هر روز منزل را جارو و نظافت میکرد ، حالا می تواند انرا بکروز در مبان با هفته ای دو روز جارو نماید .

پوشان افراد خانواده را می تواند از انواعی انتخاب کند که اولا خیلی زود چرک و کثیف نشود . ثانیا بسهولت شسته شود و بالاخره حتی الامکان باتو کردن احتیاجی نداشته باشد . غذای افراد خانواده راهم می تواند از انواعی انتخاب کند که برای پختن و حاضر کردن محتاج صرف وقت زیادی نباشد و در موقع شستن ظروف نشسته و فقط کافی است آنها را در لگن محتوی کف صابون خیس کند و سپس خشک نماید . بدین ترتیب مادر می تواند در وقت و انرژی خود صرفه جوئی زیادی بعمل آورد.

داشتن یعنی وسائل مناسب

برای دوقلوها ممکن است فوق العاده مفید باشد. بسیاری از مادران استفاده از بی گهواره راکه وسط آن بوسیله یک پرده مجزا شده باشد برای خواباندن أطفال دوقلو برای مدت چند ماه اولیه که هنوز خیلی بزرگی و فعال نشده اند توصیه میکنند. استفاده از بعضی از انواع گهوارهای فنردار که میتوان آن را بقدر کافی بالا آورد از نظر صرفه جویی در انرژی و خم و راست شدن والدین در موقع تعویض کهنه و لباس طفله توصیه میشود .

داشتن یک گهوار: کوچک دیگر نیز گاهی اوقات لازم میشود زیرا طفلی را که زیاد گریه میکند می توان در آن قرار داد و باطات دیگر برد . اگر خانه دوطبقه باشد، بهتر است گهواره اضافی و مقداری لباس و کهنه نیز در طبقه پائین داشته باشید تا در می روز از آنها استفاده کنید و محتاج نباشید دائما از پله ها بالا و پائین بروید . بسیاری از این مسائل را می توان از شخصی فرض کرد با انواع مستعمل و دست دوم آنها را توبه کرد

برای سهولت و راحتی حمل ملافه ها کهنهها و لباسهای طفل ممکن است از یک میز عسلی که چهار چرخ داشته باشد استفاده نمود ، بطوریکه بتوان آنرا روی چرخهایش از گهوارهای بگهواره دیگر و از اطاقی با طاق دیگر برد.

درشکه های دو نفره (برای دوطفل) معمولا از بسیاری از درهای عمارات پهن تر است لذا نمیشود آنهارا باسانی از در عبورداد. خواباندن دوطفل دریک. در شگه هم بعد از چند ماه باعث میشود که هر یک از دوطفل مزاحم دیگری باشد.

حمام دادن

اطفال را میتوان تا حدی بتعویق انداخت ، بشرط آنکه از آنها خوب مراقبت شود به صورت را می توان با یک لین مرطوب تمیز کرد. می توان هر روز بالیف صابون تمیز کرد سپس صابون باقیمانده را با لیف مرطوب دیگر دو مرتبه پاک نمود. بدین ترتیب تا آنجا که پوست بدن تمیز نگاه داشته شود، حمام دادن و شستشوی کامل را می توان بیک روز در میان با دو بار در هفته و یا حتی هفته ای یکبار تقلیل داد . شستشوی کامل را می توان با یک لیف درحالیکه طفل روی یک ورقه مشمع یا پلاستیک خوابانده شده باشد (یعنی حمام اسفنج) انجام داد. خیلی مشکل بتوان دو طفل را آنقدر سریع حمام داد تا از گربه بکی و یا هر دوی آنها جلوگیری نمود . بهر حال برای این منظور چند راه حل پیشنهاد میشود.

اول – کمک یا خدمتکار. طفلی را که اول حمام داده شده است شبر دهد ..

دوم – بچه ها را در شب حمام دهید تا پدرهم بکمک شما بیاید.

سوم – اوقات حمام دادن اطفال را در ساعت با روزهای مختلف قرار دهید. اگر اطفال را در وان حمام میدهید و اگر آنها زیاد گریه و سر و صدائی هم نکنند ، از نظر صرفه جویی در وقت بهتر است یکی را بعد از دیگری در همان وان حاضر و آماده حمام دهید . قبل از شروع حمام دادن اطفال ، باید تمام وسائل لازم از قبیل لباس ، گهواه و بطری شیر گرم آنها را حاضر و آماده کنید و در ظرفی در کنار و یا دم دست خودتان بگذارید.

تغذیه با شیر مادر، هم میسر وهم سهلتر است

از نامه هائی که دریافت کرده ام، من باین نکته معتقد شده ام که اطفال دو قلو را نیز میتوان تا چند ماه مثل اطفال معمولی از شیر مادر تغذیه کرد . این نکته مؤید آنست که مقدار شیری که مادر می تواند تولید کند بهیچوجه محدود نیست پستانها هر مقدار شیری را که طفل با اطفال دوقلو بخواهند ، می تواند تولید نماید، بشرط آنکه مادر با طرز صحیحی باین امرمبادرت نماید.

اگر اطفال آنقدر کوچک وضعیفند که نمی توانند خوب پستان را بگیرند و بمکند و یا اگر آنها بعداز مرخص شدن مادر ، مدت بیشتری در بیمارستان بمانند، باید بوسیله دوشیدن دستی پستانها تولید و ترشح شیر را در آنها برقراد نمود . ولی هروقت اطفال قادر بودند از پستان بخوبی شیر بخورند ، باید هر دوی آنها را باهم بپستان گذاشت . مادر باید روی صندلی راحتی که دارای دسته مناسبی است بنشیند . مادر می تواند در سه وضع مختلف اطفال خود را شیر دهد:

اول – اگر مادر بتواند تا اندازه ای یا کاملا روی صندلی بلمد ، هریک از دوقلوها می توانند در امتداد یکی از بازوهای مادر قرار گرفته پستان را بگیرند.

دوم – اگر مادر بتواند تقریبا راست بنشیند و یک متکا درهر طرف خود قرار دهد ، هریک از اطفال را می توان در یکی از پهلوهای مادر طوری قرار داد که پاهایشان بطرف پشت. مادر قرار گیرد و سرهایشان را با دست گرفت و پستانها گذاشت.

سوم . همچنین ممکن است هر دو طفل را روی زانوی مادر خواباند ، بطوریکه یکی تقریبا روی دیگری قرار بگیرد، ولی سرهای آنها بطرف پهلوهای مادر باشد . در این حالت، طفلی که در زیر قرار گرفته است معمولا مخالفتی ندارد.

درست کردن و نگاهداری شیر

در یخچال برای دو طفل کار بسیار مشکل و پرزحمتی است . بچه های دوقلو در موقع تولد معمولا خیلی کوچک میباشند و ممکن است هر سه ساعت یکبار نیازمند شیرخوردن باشند که مجموعه شانزده باری در ۲۴ ساعت میشود. برای آنکه جوشاندن و استریل کردن بطریها در دو وهله انجام نگیرد. داشتن دو دیگ استریلیزاتور برای این منظور لازم می باشد. اگر در یخچال جاد فضای کافی برای نگاهداشتن شانزده بطری وجود ندارد ، می توان شیر شبانه روز هر دو طفل را در دو بطری بزرگ یک البتری استریل کرد سپس آنها را در یخچال نگاهداشت که جای کمتری را اشغال نماید .

بدین ترتیب در موقع شیر دادن بطفل، باید مقدار شیری را که برای هر یک از دو طفل لازمست از بطری بزرگی در دو بطری شیر خوری ریخت. بطریهای شیرخوری را می توان روزی یکبار با جوشاندن یا حرارت خشک استریل کرد ولی سر پستانکهارا باید حتما باجوشاندن استریل کرد، زیرا حرارت خشک آنها را خراب میکند.

بعضی از مادران و بطریهای پلاستیکی ، را دوست دارند . این نوع بطری که قبلا استریل و تا شده است ، جای کمتری را در یخچال میگیرد و بسهولت گرم میشود و پس از یکبار مصرف دور ریخته میشود ولی در هر حال سر پستانکها را باید استریل کرد. استریل کرد.

برنامه شیردادن

بسیاری از مادران بچه های دوقلو دریافته اند که در اولین فرصت ممکن باید از برنامه معین ومنظمی پیروی نمود و هر دو طفل را باهم و یا یکی را بلافاصله بعد از دیگری شیر بدهند ، در غیر این صورت مادر باید تمام ساعات شبانه روز خودرا مصرف شیر دادن باطفال بنماید. (بعضی از مادران معتقدند که پیروی از برنامه «دلخواه تا اندازه ای عملا میسر است. بدین ترتیب که صبر میکنند تا بچه اولی از خواب بیدار شود و گریه کند ، ولی بلافاصله بعد از اتمام شیردادن طفل اول ، طفل دوم را نیز از خواب بیدار میکنند و شیر میدهند. بسیاری از اطفال را می توان در طی چند روز به نظم و ترتیب عادت داد . مثلا اگر یکی از اطفال قبل از موعد مقرر از خواب بیدار شود و گریه نماید ، مدتی صبر کنید شاید دو مرتبه خوابش ببرد .

اگر احیانا طفل بگریه خود بشدت ادامه داد ، ناچار باید تسلیم شد و قبل از موعد شیرش داد . ولی هرروز کمی سخنگیر تر شوید تا دستگاه هاضمه طفل بندریج برنامه ای که تنظیم کرده اید عادت نماید . برای اینکه بتوانید طفل را از گریه کردن باز دارید و شیر دادنش را بتعویق اندازید معمولا استفاده از گول زنک بسیار مفید است . در عده کمی از اطفال نحس و نامنظم ، پیروی از برنامه منظم انجام شدنی نیست . در این صورت تا چند هفته برطبق میل طفل رفتار کردن بهتر از گوش دادن بگریه های شدید و گوش خراش او است.

اطفال دوقلو غالبا کوچک و نارس میباشند و در این صورت ممکن است لازم باشد که در طی روز هر سه ساعت یکبار با نها شبر داده شود تا بوزن دو و نیم با سه کیلو گرم برسند. اگر یکی از دوقلوها خیلی کوچکتر از دیگری باشد، ممکن است لازم باشد تا چند هفته هر سه ساعت یکبار و دیگری هر چهار ساعت یکبار شیر داد، ولی طفل کوچکتر ممکن است بتواند شبها برنامه هر چهار ساعت یکبار را تحمل نماید.

طرز شیر دادن با بطری

چگونه می توان دو طفل را با دو بطری در آن واحد شیر داد و این عمل بچند طربق امکان دارد : استادان ۱- اگر کمک یا خدمتکاری در اختیار دارید ، هر یک از شما دو نفر می توانید بک طفل را شیر دهید. بعضی از مادران ، یکی از دو طفل را که صبورتر است طوری تربیت میکنند و عادت میدهند که نیم ساعت بعد از دیگری از خواب بیدار شود .

ولی غالب مادران اظهار میدارند که هر دو طفل با هم از خواب بیدار میشوند و شیر دادن بیکی از آنها در حالیکه دیگری بشدت گریه میکند بسیار ناراحت کننده و غیر قابل تحمل است . راه حل این مشکل در چند هفته اول آنست که هر دو طفل را روی صندلی تشکدار بزرگی یا تختخوابی در دو طرف مادر بخوابانید بطوریکه پاهای آنها بطرف پشت مادر باشد . در این وضع مادر می تواند هر دو بطری را در آن واحد بدهان هر دو طفل بگذارد. .

۲- راه حل دیگر آنست که بطری شیر یکی از آنها را روی متکا با چیز دیگری هم سطح دهانش قرار دهید تا آنرا بخورد و بطری شیر طفل دیگر را خودتان بدست گیرید، ولی در هر وعده باید رعایت تناوب را بنمائید.

بعضی از مادران اظهار میدارند که گذاشتن بطری شیر روی بلندی یا متا (لااقل در هفته های اول ) انجام شدنی نیست. زیرا ممکن است سرپستانک از دهان طفل بیرون بیاید و باعث گریه طفل شود با رگلوی طفل بشکند ، و خفه شود . در این حالت ، مادر ناچار است برای نجات طفل اولی ، بطری شیر طفل دومی را زمین بگذارد که بالنتیجه باعث گریه طفل اخیر نیز میشود .

لذا بنظر این دسته از مادران گذاشتن بطری شیر هر دو طفل روی متا با بلندی عملا راحت تر است ، زیرا مادر می تواند در کنار یا در بین دو طفل بنشیند و مواظب آنها باشد و چون هر دو دستش آزاد است می تواند هر نوع کمکی که لازم باشد بهریک از دو طفل بنماید . بطوریکه این مادران ادعا میکنند ، (و درست هم میباشد) آنها با استفاده از این روش می توانند وقت بیشتری را صرف نوازش و مهر و محبت به اطفال دو  قلوی خود نمایند و کمتر نیز گرفتار هول و هیجان بشوند .

اگر در طی هفته های اول مفاد برو ساعات شیر خوردن اطفال خهای نامنظم و تامر تمسه باشد و لازم است وقت شیر خوردن و مقدار شیری را که هر طفل میخ و درد همراه با وزن و موقع حمام دادن هر کدام پادداشت کنید. در غیر این صورت ممکن است خیلی زود فی موالی کنید که کدام یک شیر خورده و کدام یک نخورده است ، یک دفتر یادداشت، با کلنا مهاه ، با یک صفحه مقوامی ساعت با مقربه های لاستیکی برای هر یک از گمرارها، برای این منظور خوب است.. و بسیاری از اطفال دوقلو، مانند بچه های مادی، وقتی بعد از شیر خوردن دمرو میخوابند آروغ میزنند. در نظر داشته باشید که اگر چه بعضى ان اطفال تا آروغ نزلند راحت و آرام نمیگیرند ولی در بعضی دیگر چندان فرقی نمی کند. در این صورت از موی بیهوده برای آروغ زدن اطفال خودداری نمائید. |

دادن غذاهای جامد

باید در نهایت دقت انجام شود. در اواها، بمهاری از مادران یکی اذاطفال را با قاشق غذا می دهند در حالیکه طفل دہگی مشغول خوردن دم از بعلی بش میباشد و در دفعه بعد بعکس آن رفتار میشود . بدو طریق میتوان تا ابدائهای در وقت صرفه جوئی کرد: یکی آنکه تمام مواد غذایی جامدیگه طفل باید در طی روز بخورد بجای سه وعده در دو وعده باد بدهید. دیگر آنکه می توانید در یکی ازایندهدوها بعضی از غذاهای جامد (مانند غلات و میوه را در یک بطری که سوراخ سر پستانکش تا اندازهای بزرگ باشد بریزید و بطفل بدهید ، بقیه غذاهای جامد را در وعده دیگر با قاشق بطفل بخورانید تا بتدریج طرز غذا خوردن و بلعیدن غذا را از قاشق بیاموزد.

بعد از آنکه هردو طفل در خوردن غذاهای جامد کمی مهارت پیدا کردند، می توانید آنها را در تختخواب پا گهواره با صندلی دسته داری بوضع نیمه نشسته قرار دهید و هر دو را باهم با قاشق تغذیه نمائید یا می توانید برای غذا دادن باطفال از میزهای غذا خوری بچگانه ای که باور بود فلو ساخته شده و دارای صندلیهائی است که می شود آنها را برای اطفالی که نمی توانند هنوز کاملا بنشینند بوضع نیم نشسته در آورد و استفاده نمائید . غالب مادران از این نوع مپنی و صندلیها بسیار راضی می باشند.

غذا دادن هر دو طفل با هم باعث صرفه جوئی زیادی در وقت می شود. یعنی در حالیکه یکی از اطفال مشغول جویدن و بلعیدن غذای خود می باشد ، مادر می تواند قاشق را از غذا پر کند و بدهان طفل دیگر بگذارد . شاید غذا دادن بدو طفل از یک طرف و ا بک قاشق از علی بهداشتی و انبکت چندان صحیح نباشد ، ولی بهر حال کار مادر را -ول تر و ماده می نماید.

درمورد اطفال دوقلو، لازمست تغذیه با دست دادن بیسکوئیت، نان، تکه های سبزی و تکه گوشت بدست طفل که آنها را مک بزند ) زودتر از اطفال معمولی شروع شود . همچنین لازمست اطفال دو قلو را تشویق نمائید که هرچه زودتر خودشان غذای خود را بخورند.

استفاده از قفسهای چوبی با پارک

برای بازی و نگاهداری اطفال دوقلو بسیار مفید می باشد ( زیرا مراقبت از دو طفلی که هردو چهار دست و پا راه می روند غیر ممکن است) خوشبختانه اطفال دوقلو بعلت آنکه می تواند با همدیگر بازی و رفاقت نمایند ساعات بیشتر و تا سن بزرگتری نسبت باطفال عادی) از آن لذت می برند. ( در موقع مسافرت میتوان از این قفسهای چوبی بعنوان گهواره دو نفره برای دوقلوها استفاده نمود.) اطفال را باید از دو یا سه ماهگی برای بازی کردن در این قفس گذاشت تا از ابتدا به آزاد کشتن عادت نکنند.

از گذاشتن اسباب بازیهای سنگین و نوک تیز در قفس باید اجتناب نمود زیرا ممکن است اطفال دوقلو همدیگر را روی آنها هول بدهند یا بوسیله آنهاهمدیگر را کتک بزنند ، بدون اینکه تشخیص دهند جراحت و صدمه ای بدیگری وارد می سازند . بعدها اگر اطفال دوقلو از بازی کردن با یکدیگر در قفس خسته شدند و حوصله آنهاسررفت، ممکن است آنها را بتناوب روی صندلی های متحرک قرار دهید . این تنوع نظر آنها را جلب خواهد کرد.

و بعد از یک سالگی بهتر است دو اطاق مجزا که بین آنها دری باشد برای هریک از اطفال دوقلو ترتیب دهید . اطاقها را باید مفروش کرد تا باطفال صدمه ای وارد نشود . اطفال دوقلو مدت بیشتری ( نسبت به اطفال عادی ) در آن بازی میکنند و از آن لذت می برند..

پوشاک و اسباب بازیها شبیه باشند یا مختلف؟

بعضی از مادران اظهار میدارند چون در موقع خریدن لباس و سایر وسائل پوشاکی برای اطفال دوقلو ، فقط یک نوع از انواع بسیار زیاد آنها را در فروشگاه از نظر طرح ، گرمی و قیمت موردپسند قرار میدهند ، لذا بسیار مشکل و بلکه محال است که بتوان برای بچه های دوقلو دو نوع لباس مختلف تهیه کرد. بعلاوه مادران اظهار می دارند که فرزندان دوقلوی آنها معمولا اصرار و سماجت زیادی دارند که هر دو در آن واحد یک جور لباس بپوشند .

بعضی از مادران دیگر می گویند خریدن یک نوع لباس برای دو طفل غیر ممکن است لذا بچه های دوقلو مجبورند دو جور لباس بپوشند . بعضی از مادران دیگر می گویند چون در موقع لباس پوشاندن بدوقلوها باید کنجه لباس را باز کنند و هر چه دم دست آمد به آنها بپوشانند، لذا دوقلوها باید بناچار از اول دو جور لباس بپوشند تا از داشتن لباسهای مختلف مختص بخود لذت ببرند.

بعضی از مادران در نامه های خود گزارش داده اند که آنها مجبورند اسباب بازیهای مشابه برای فرزندان دوقلوی خود بخرند را با یکدیگر رقابت و چشم و همچلمیه نمایند و ناراحتیهائی برای یکدیگر فراهم میکنند. بعضی از مادران دیگر الحمام میدادند که انها معمولا اسباب بازی های مختلف برای دوقلو مبخرند (باستثنای بعضی موارد مانند سه چرخه و عروسک) و بدین ترتیب آنها از همان ابتدا باد می گیرند که باهم شریک و همبازی شوند.

من تصور می کنم رفتار والدین در این مورد تاثیر بسزایی دارد و رل مهمی در بالای میکند . اگر والدین اجبارا با از روی عقیده مند باشند که دو قاوها باید در اغلب اوقات لباسهای مختلف پوشند و در استفاده از اسباب بازیهای یکدیگر شریک کردند و بچه های دوقلو معمولا آنرا می پذیرند . اما اگر والدین ، اطفال دوقلوی خود را در داشتن لباس و اسباب بازی های مشابه تشویق کنند و مخصومه اگر والدین در برابر اصرار اطفال تسلیم گردند، اطفال پس از مدتی بتدریج در این عقیده (یعنی تشابه لباس ها و وسایل بازی آنها) مصر و منصب خواهند شد. البته همین قضیه در مورد اطفال عادی نیز صادق است : اگر والدین در عقیده خود محکم و مصمم باشند ، طفل آنرا می پذیرد ولی اگر والدین مردد و دو دل باشند ، طفل با آنها مجادله و جر و بحث خواهد کرد.

اگر هر یک از اطفال دوقلو قفسه و کنجه لباس علیحدهای داشته باشد و اکس اسم آنها با علائم دیگری روی لباسهای مشابه آنها نوشته شود ، در ایجاد و پرورش شخصیت مستقل و فردی آنها بی نهایت مؤثر است . داشتن لباسهای مشابه ولی با رنگهای مختلف دارای این مزیت است که در عین حال هم دوقلو بودن آنها را حفظ می کند و هم شخصیت فردی و مستقل آنها را پرورش می دهد . موقعی که یکی از دوقلوها همیشه سبز و دیگری درد میپوشد . همه کس قادر خواهد بود آنها را از هم تشخیص دهد و در شناسائی آنها دچار اشتباهی نشود.

شخصیت فردی و مستقل

بالاخره این سؤال فلسفی برای ما مطرح می شود که تا چه حد باید به همزادی بچه های دوقلو اهمیت داد و تا چه حد باید در رشد و پرورش شخصیت انفرادی و مستقل آنها کوشش نمود ، مخصوصا اگر اطفال دوقلو از نوع دوقلوهای یکسان و مشابه باشند تمام مردم دنیا شیفته و دلباخنه اطفال دوقلو هستند، در باره آنها زیاد صحبت می کنند ، دوست دارند آنها شبیه یکدیگر باشند و مثل هم لباس بپوشند و از والدین آنها سؤالات بی معنی و احمقانه ای درباره آنها بنمایند (مثلا : «کدام یک با هوش تر است و با کدام یک را بیشتر دوست دارید ، …)، برای والدین بسیار مشکل است که علاقه و احساسات مردم را در نظر نگیرند . اما چرا نباید احساسات دیگران را در نظر گرفت ؟ برای آنکه بچه های دوقلو پس از مدتی بتدریج احساس خواهند کرد که تنها

وسیله جلب نظر مردم آنست که آندو شبیه هم باشند و مثل هم لباس بپوشند . رعایت این نکنه ممکن است از نظر یک طفل سه ساله بسیار مطلوب و خوش آیند باشد ولی چنانکه گاهی هم اتفاق میافند ، اگر سرانجام آن این باشد که مثلا در خانم دوقلو در سی سالگی هم کماکان برای جلب نظر دیگران مثل هم لباس بپوشند و آنقدر بیکدیگر متکی باشند که نتوانند مستقلا عاشق شوند و ازدواج نمایند ، بدون شک نتایج تاسف انگیزی ببار خواهد آورد. .

ولی بهر حال منظور از تذکر این نکته آن نیست که والدین باید از پوشاندن دو لباس.شابه باطنان دوقلوی حود واهمه داشته باشند و یا از توجهی که مردم نسبت باطفال آنها دارند احساس ناراحتی نمایند. دوقلو بودن ، هم برای اطفال هم برای والدین تفریح و سرگرمی جالبی است.

در حقیقت، بچه های دوقلو بعلت دوقلو بودن خود، صاحب شخصیت نیرومند خاصی خواهند شد. کسب استقلال بموقع از والدین، داشتن استعداد و توانائی فوق العاده زیاد برای بازیهای دسته جمعی و بالاخره وفاداری و سخاوت بسیار نسبت بیکدیگر، نکاتی است که در شخصیت آنها بوجود خواهد آمد.

ولی برای اجتناب از تأکید و پرهیز کردن از تظاهر بیش از حد نسبت بدوقلو بودن آنها ، مصلحت آنست که والدین ، مخصوصا در مورد اطفال دوقلوی یکسان و مشابه، از گذاشتن اسامی خیلی شبیه و نزدیک بهم روی آنها خودداری نمایند ( گاهی اوقات حتی تشخیص و تمیز بین اطفال دوقلوئی که دارای اسامی کاملا مختلفی هم میباشند بسیار مشکل است) ؛ بهتر است والدین هر کدام را همیشه باسم اصلی خود، نه فقط صرفا بنام «دوقلوها،، خطاب کنند، فقط بعضی اوقات آنها را مثل هم لباس بپوشانند.

قبل از اینکه اطفال دوقلو فقط با یکدیگر مأنوس و آمیزش پیدا کنند باید آنها را باطفال دیگر نیز آشنا و معرفی نمایند ؛ بانها اجازه دهند تا آنجا که مایلند دوستان علیحده ای برای خود پیدا کنند ؛ همسایگان و دوستان را تشویق کنند که گاهی فقط یکی از آنها را برای بازی کردن و بسا برای شرکت در مهمانی خود دعوت نمایند (در این صورت طفل دیگر فرصت کافی خواهد داشت که توجه والدین را برای مدتی فقط معطوف بخود نماید).

گاهی اوقات یکی از اطفال دوقلو در کارهای تحصیلی آنچنان بطفل دیکر متکی میشود که صلاح در جدا کردن آنها است. ولی موقعی که بچنین جدائی نیازی نباشد،” وضع مقررات بی اساس برای جدا کردن آنها کار خشن و احمقانه ای است.

از توجه بیشتر نسبت بیکی از آنها نگران نباشید

بعضی از والدین خیلی دلسوز و وظیفه شناس از همان ابتدا از اینکه ممکن است یکی از دوقلوها توجه بیشتری مبذول دارند و یا همیشه او را (بعلت اینکه مثلا کوچکتر از دیگری است) زودتر شیر و غذا دهند بسیار دلواپس و نگرانند . مراعات بی طرفی مطلق چندان ضرورت ندارد و در حقیقت رعایت این نکته باعث یک نوع توجه و مهربانی اجباری و ساختگی خواهد شد. احتباج و خواسته هر طفلی آنست که طبیعتا نقط بخاطر صفات دوست داشتنی ومطلوبش مورد عشق و محبت قرار گیرد . اگر او بداند که در قلب والدینش جای دارد و آنها ادرا حققنا و از صمیم قلب دوست دارند احساساتش تسکین می یابد و خاطرش جمع خواهد شد در این صورت از عشق و محبتی که والدین نسبت بخواهر یا برادرش دارند تکران ومتوحش نخواهد شد .

طفل بالمال عشق اجباری و محبت ظاهری والدینش را در خواهد کرد . اگر رفتار والدین همچون اجرای قانون کاملا متسادی و متعادل باشد ، توجه طفل را بحقوق خود معطوف خواهد ساخت و بدین ترتیب او هم مانند یک وکیل دعاوی برای احقاق حقوق خود چانه خواهد زد. هرگز رفتار شما نباید طوری باشد که مثلا اگر در موقع پوشاندن لباس ، پیراهن حسن را زودتر میپوشانید در عوض شلوار حسین را زودتر پایش کنید یا بگوئید امروز نوبت حسن است که پهلوی پدر بنشیند و فردا نوبت حسین خواهد بود.

زبان دوقلوها

بچه های دوقلو بین خودشان غالبأ دارای زبان خاصی برای تفهیم و تفهم هستند (مانند نگاه های مخصوص ، خرخر کردن و گفتن بعضی کلمات مبهم ) که ممکن است باعث تأخیر در یادگرفتن زبان رایج خانواده گردد و حتی ممکن است باعث کندی و عقب ماندگی موقت آنها در مدرسه گردد . بعضی از والدین بهیچوجه حوائج و خواسته های اطفال دوقلو را اجرا نمیکنند مگر اینکه آنها را بزبان رایج خانوادگی بیان کنند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *