#


مهارت دست ورزی و کار با دست در نوزادانی کمی بزرگ تر شده اند

2 ژانویه 2018 بدون نظر 2423 بازدید

مهارت دست ورزی و کار با دست در نوزادانی کمی بزرگ تر شده اند

No votes yet.
Please wait...

مهارت دست ورزی و کار با دست در نوزادانی کمی بزرگ تر شده اند

از شش ماهگی نوزاد یاد می گیرد که به میل خود اشیا را بردارد و اکنون به تدریج می آموزد که در مهارت های گرفتن و برداشتن اشیا دقیق تر باشد تا بتواند از این مهارت برای خوردن، پوشیدن، شستن و برداشتن اشیا استفاده کند. این دوران برای والدین هم شیرین است و هم نگران کننده. نوزاد یاد می گیرد بیشتر کارهایش را خودش انجام بدهد اما در ابتدای این مسیر سرعت یادگیری زیادی ندارد به همین دلیل باید صبوری زیادی از خود نشان دهید.

از دوازده ماهگی نوزاد می تواند با دقت یک بزرگسال چیزی را به دست بگیرد و با گرفتن اشیا با دو انگشت شست و سبابه به این توانایی ظریف حرکتی دست پیدا می کند. او می تواند چیزی را به شما بدهد و انگشتانش را باز کند و یاد خواهد گرفت که توپ را به سمت شما قل بدهد.

نه ماهگی

نوزاد می تواند با کمک شست و انگشت سبابه اش چیزهای کوچک را از زمین بردارد. او وقتی می خواهد به چیزی اشاره کند با انگشت سبابه این کار را انجام می دهد و علاقه زیادی به غذا خوردن تنها دارد.

دوازده ماهگی

نوزاد شما هنوز از پرتاپ کردن اشیا لذت می برد و تمرین رها کردن اشیا از دستش را انجام می دهد. او می تواند با دو مکعب یک برج بسازد یا با مداد روی کاغذ خط بکشد. مهارت های هماهنگی او بهبود پیدا کرده و به همین خاطر غذای کمتری را روی زمین می ریزد.

هجده ماهگی

  اکنون کودک می تواند هر بار دو یا سه برگ کتاب را باهم ورق بزند و یا با سه مکعب برج بسازد.. او به خوبی می تواند با قاشق غذا بخورد و با فنجان آب بنوشد بدون اینکه آن را روی زمین بریزد. بعضی از لباس هایش را می تواند به تنهایی به تن کند. زیپ لباس معمولا کودک را جذب می کند و در این سن کودک علاقه زیادی به نقاشی با انگشت و خط خطی کردن دارد.

راست دست یا چپ دست

در چند ماه اول زندگی با رشد بیشتر یکی از نیمکره های مغزی راست دست یا چپ دست بودن فرزندتان تعیین می شود. اگر سمت راست مغز او رشد بیشتری داشته باشد او چپ دست خواهد شد و بالعکس.

حتی دردوران نوزادی نیز کودک نشانه هایی از تمایل خود برای استفاده بیشتر از یک دست نشان می دهد، از این به بعد ممکن است او از یک دستش بیش از دست دیگر استفاده کند. هرگز نباید کودک را از نوشتن یا انجام کار با دست چپ منع کنید. در این صورت موجب بروز عوارض جانبی روحی روانی در کودک خواهید شد و در آینده در خواندن و نوشتن با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد.

چگونه می توان به کودک کمک کرد ؟

مهارت های جدید نوزاد با بازی هایی که با او انجام می دهید تقویت می شود. حالا که او بزرگتر شده است می تواند برخی کارهایش را خودش انجام دهد. او از انجام کارهای روزمره نیز لذت زیادی می برد.

فعالیت های روزمره:

گذاشتن غذا به داخل دهان انگیزه بسیار خوبی برای هماهنگی حرکت دست کودک با چشم اوست. به محض اینکه کودک بتواند بطری یا غذایش را به دهان ببرد یعنی در حدود شش ماهگی می توانید برایش غذا های انگشتی درست کنید تا حرکات ظریف دست هایش بیشتر تقویت شوند. قبل از اینکه کودک بتواند با قاشق غذا بخورد می تواند از غذا های انگشتی به دهان خود بگذارد. با تهیه غذا های نیمه جامد نیز می توانید مهارت کودک در غذا خوردن با قاشق را تقویت کنید.

لباس پوشیدن یکی از دیگر فعالیت های روزمره است که فرزند شما تلاش زیادی می کند تا خودش این کار را انجام بدهد. ممکن است کودک بتواند بعضی از لباس هایش را به تن کرده یا از تن بیرون بیاورد، اما به هر حال هنوز نمی تواند دکمه های لباس را ببندد. البته تلاش بسیاری برای این کار نشان می دهد.

خانه سازی :

زمانی که کودک توانایی به دست گرفتن مکعب را پیدا کند شما می توانید به او آموزش بدهید که یکی را بالای دیگری بگذارد. در شش یا هفت ماهگی او می تواند این کار را انجام بدهد، اما شما باید سه یا چهار مکعب را روی هم یا کنار هم قرار دهید تا او هم با نگاه کردن از شما تقلید کرده و این کار را تکرار کند. وقتی مهارت گرفتن اشیا را بیاموزد با گرفتن و انداختن اشیا مهارت جدید را تمرین می کند و شروع به پرت کردن مکعب ها خواهد کرد. از یک سالگی او می تواند به تنهایی با دو مکعب یک برج بسازد و از پانزده ماهگی احتمالا ساخت برج با سه مکعب را یاد می گیرد.

بازی ها :

انواع مختلف بازی های ساده وجود دارند که کودک می تواند با انجام آنها مهارت های خود را تقویت کند. او به تولید صدا با کوبیدن یک قاشق چوبی به یک ظرف آشپزخانه علاقه زیادی دارد. زمانی که بیاموزد لوازم را پرت کند، اسباب بازی هایش را از کالسکه یا صندلی بلندش بیرون می ریزد. شما می توانید این کار را برای او به یک بازی تبدیل کنید. برای این کار یک ظرف بزرگ به او بدهید تا لوازم کوچک خود را ابتدا داخل ظرف بریزد و سپس از آن بیرون بیاورد.

نقاشی :

فرزند شما تا نزدیکی یک سالگی نمی تواند یک مداد یا مداد شمعی را به دست بگیرد، اما زمانی که این کار را شروع کرد علاقه زیادی به خط خطی کردن پیدا می کند. باید مقدار زیادی کاغذ باطله در اختیار او بگذارید و نقاشی هایش را در جایی نصب کنید که بتواند آنها را ببیند.

مکعب های خانه سازی

به فرزندتان کمک کنید تا بتواند قدرت گرفتن با دستش را تقویت کند. بعد از تقویت این مهارت او می تواند مکعب های اسباب بازی را نگه داشته و رها کند.

در دست گرفتن اشیا

توانایی گرفتن دقیق اشیای کوچک بین شست و انگشت سبابه یکی از بزرگترین موفقیت های نوزاد در سال اول زندگی می باشد.

* در حدود پنج ماهگی نوزاد اشیا را در کف دست خود می گیرد و از انگشتان خود خیلی کم استفاده می کند.

* در حدود هشت ماهگی می تواند اشیا را بین انگشتانش نگه دارد و احتمالا آن را با پایین شست خود نگه خواهد داشت.

* سپس می آموزد که آنچه در دست گرفته است رها کند و این کار را با انداختن یا پرتاب کردن اشیا تمرین می کند.

* در حدود نه ماهگی کودک از انگشت سبابه اش برای اشاره کردن استفاده می کند. این کار یک قدم  جلوتر از نگه داشتن اشیای کوچک با شست و سبا به است.

* از زمانی که کودک یک ساله می شود می تواند به روش گاز انبری یعنی با استفاده از شست و انگشت سبابه اشیا را نگه دارد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *