#


مشکلات شایع دوران بارداری را بشناسید

12 دسامبر 2017 3 نظر 1235 بازدید

مشکلات شایع دوران بارداری را بشناسید

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

مشکلات شایع دوران بارداری را بشناسید

تهوع و استفراغ

این یکی از مشکلات رایج دوران بارداری است که معمولا در نیمه ی اول حاملگی و بین هفته های یک و دو ظاهر می شود و تا پایان هفته های ده تا دوازده ادامه دارد و شدت آن در هر فردی متفاوت است. برای کاهش علئم آن می توانید از دستورات زیر پیروی کنید:

* سعی کنید پیش از اینکه از رختخواب بلند شوید کمی از یک ماده غذایی جامد مانند بیسکوییت و یا کمی نان و پنیر بخورید و پس از گذشت ده الی بیست دقیقه از رختخواب بیرون بیایید.

* زمانی که می خواهید صبحانه بخورید چای شیرین میل نکنید.

* در بین وعده های غذایی خود مایعات زیاد مصرف کنید.

* پس از اینکه غذا خوردید سعی کنید تا یک ساعت دراز نکشید.

* حجم مواد غذایی که میل می کنید کاهش داده و دفعات وعده های غذایی تان را افزایش دهید.

* از مواد غذایی مثل غلات، نان برشته، بیسکوییت و همچنین سیب زمینی نپخته استفاده کنید.

* زمان غذا خوردن سعی کنید روی صندلی بنشینید تا فشار کمتری روی شکم و معده خود وارد کنید. اگر لباستان کمربند دارد آن را شل کنید و یا اگر امکان دارد لباس راحت بپوشید.

* چنانچه بوی برخی از مواد غذایی سبب می شود علائم حالت تهوع تان بدتر شود سعی کنید از مصرف چنین مواد غذایی پرهیز کنید.

* به یاد داشته باشید که عوامل روانی نیز موجب شدت یافتن این علائم می شود.

مشکلات ناشی از ویار

گاهی اوقات برخی از مادران بارداری ویار های عجیبی مثل تمایل به خوردن خاک، یخ، نشاسته، پودر لباسشویی و مواردی مثل این را دارند. برخی از محققان براین باورند که اشتیاق به خوردن چنین موادی ممکن است به خاطر کمبود آهن در بدن باشد. البته نمی توان گفت تمامی مادران بارداری که ویار دارند به کمبود آهن دچار هستند.

مشکلات شایع دوران بارداری

سوزش در پشت جناغ سینه

از دیگر عوارضی که ممکن است در برخی زنان باردار مشاهده شود، سوزش در پشت جناغ سینه یا همان ترش کردن می باشد که در ماه های بالاتر اتفاق می افتد و به دلیل این است که غذا از معده به مری برمی گردد و به این خاطر که رحم با بزرگ تر شدن به معده فشار بیشتری می آورد شدت آن نیز بیشتر می شود.

توصیه هایی برای کاهش علائم این نوع مشکل:

* پس از اینکه غذا خوردید به هیچ عنوان به پشت دراز نکشید.

* سعی کنید وعده های غذایی خود را افزایش داده و حجم آن را کم کنید تا معده ی شما کاملا پر نشود.

* بعد از اتمام غذا هرگز به صورت زانو در بغل ننشینید.

* در طول شبانه روز زیاد خم و راست نشوید.

* به هنگام خوابیدن سعی کنید به پهلوی راستتان بخوابید و کمی هم به حالت خمیده باشید.

* از خوردن غذا های چرب پرهیز کنید.

* در موقع خوابیدن سعی کنید سرتان را نسبت به بدن تان بالاتر بگذارید.

* چنانچه علائم سوزش شما تشدید یافت نیاز به مصرف دارو های آنتی اسید می باشد.

ابتلا به یبوست در بارداری

برای اینکه از ابتلا به یبوست در دوران بارداری بتوانید پیشگیری کنید، سعی کنید از مواد غذایی با فیبر بالا مانند: میوه جات، سبزیجات، ملین های طبیعی مثل روغن زیتون، آب انجیر و آب آلو استفاده کنید. مصرف مایعات زیاد و پیاده روی کردن نیز موثر است. در زنانی که قبلا به مصرف مسهل ها عادت داشته اند تجویز مسهل ها نیز توصیه می شود. علاوه براین باید مصرف مواد غذایی که موجب ابتلا به یبوست می شوند (سیب زمینی، کاچی و برنجو …) را کاهش دهید تا بتوانید از ابتلا به یبوست در دوران بارداری جلوگیری کنید.

مشکلات شایع دوران بارداری

درد سینه ها

در دوران حاملگی سینه ها کم کم بزرگ تر شده و دردناک نیز می شوند، برآمدگی های کناره ی نوک سینه ها برجسته تر شده و هالهی اطراف آن نیز تیره تر می شوند. همچنین با رشد غده های شیری سینه ها نیز برای شیردهی آماده می شوند. مایع شفاف و زرد رنگی هم احتمال دارد از ماه پنجم به بعد از سینه های زن حامله ترشح شود؛ در این مواقع تنها باید نوک سینه ها را با آب نمم گرم شستشو دهید.

تغییرات خلق و خو

در اوایل دوران حاملگی که تغییراتی در مادر حامله حاصل می شود، برخی از مادران دچار تغییرات در خلق و خوی شان نیز می شوند که کاملا طبیعی است. در سه ماه دوم بارداری که مادر حرکات جنین را حس می کند دوران لذت بخشی برای او خواهد بود. ولی در پایان دوران بارداری معمولا مادران کم حوصله و بی صبر هستند.

تغییرات پوستی

در دوران حاملگی ممکن است خط های تیره رنگی روی شکم از قسمت ناف به سمت پایین و نیز ایجاد ترک هایی در پوست شکم، سینه ها و ران ها مشاهده شود، که تمامی این تغییرات پوستی به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد و کاملا طبیعی است.چنانچه پوست خود را چرب نگه دارید می توانید تا اندازه ای از ایجاد ترک های زیاد روی پوست تان جلوگیری کنید. در بعضی زنان نیز در دوران بارداری لکه های تیره رنگی بر روی پوست صورتشان به وجود می آید، که به آن ها ماسک حاملگی می گویند. این لکه های تیره رنگ پس از زایمان از بین رفته و یا خیلی کم رنگ می شوند.

تکرر ادرار

در اوایل حاملگی به دلیل اینکه رحم شروع به یزرگ شدن می کند و فشاری که بر روی مثانه وارد می کند باعث می شود تعداد دفعات ادرار کردن نیز بیشتر شود. همچنین در اواخر حاملگی که سر جنین به سمت پایین و داخل لگن آمده و فشار زیادی که به مثانه وارد می شود مجددا تکرر ادرار اتفاق می افتد. پیشنهادی که در این مورد به مادران باردار می شود این است که سعی کنند پیش از خواب مایعات زیادی مصرف نکنند. در ضمن بهتر است ادرار خود را به هیچ وجه نگه ندارند؛ چون با این کار موجب به وجود آمدن مشکلات ادراری می شوند. همچنین اگر به تکرر ادرار همراه با سوزش مبتلا شده باشید ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شده باشید و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

احساس خستگی و خواب آلودگی

معمولا در اوایل دوران بارداری اکثر زنان احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند. که این حالت از ماه چهارم به بعد برطرف خواهد شد. پس بهتر است در این مواقع استراحت بیشتر داشته باشید و نیز از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید.

مشکلات شایع دوران بارداری

تنگی نفس

به دلیل بزرگ شدن اندازه رحم و افزایش فشار ناشی از آن  به سمت پایین ریه ها و نیز تاثیراتی که هورمون های مربوط به بارداری احتمال دارد کمی دچار تنگی نفس و نیز تند شدن تنفس شوید. قرار دادن چندین بالش زیر سر و نیز شانه ها و قرار گرفتن به حالت نیمه نشسته و همچنین پرهیز از پرخوری می توانند موجب کم تر شدن تنگی نفس باشند. چنانچه این حالت خیلی پیشرفت کند باید در مورد آن از پزشک یا ماما راهنمایی بخواهید. در آخرین ماه بارداری موقعی که سر جنین درون لگن می آید، تنفس برای مادر آسان تر خواهدشد.

افزایش ترشحات واژن

در طول دوران بارداری ترشحات مهبل زیاد می شود که این ترشحات به رنگ سفید و یا بی رنگ ، همچنین غلیظ و بدون هیچ بویی است. در این گونه موارد بهتر ناحیه تناسلی تان را خشک نگه دارید و بهداشت را رعایت کنید. چنانچه رنگ این ترشحات به رنگ زرد یا مایل به سبز در آمده باشد و خارش هم در ناحیه ی تناسلی تان داشته باشید، و نیز دچار سوزش و بود بد ترشحات شوید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اسپاسم و گرفتگی در عضلات پا

زمانی که به نیمه ی دوم حاملگی نزدیک می شوید ممکن است به دلیل اینکه رحم بزرگ شده و فشار بر روی اعصاب وارد می شود اسپاسم و گرفتگی در عضلات پا احساس می شود. چنانچه در این موارد پاها را ماساژ داده و نیز گرم نگه دارید، باعث کاهش گرفتگی و اسپاسم در عضلات پا و کم تر شدن درد ناشی از آن می شوید. اگر با انجام این کار ها گرفتگی عضلات بهتر نشود احتمال دارد در اثر کمبود کلسیم در بدن شما باشد. در این مواقع باید با پزشک مشورت کنید.

کمر درد و پشت درد

در بعضی از خانم ها زمانی که رحم بزرگ می شود موجب می شود مهره های کمر به طرف جلو منحرف شوند و ایجاد درد در قسمت کمر و پشت می کند. شما می توانید در این مواقع با استراحت  و نیز پوشیدن کفش پاشنه کوتاه، استفاده از کمربند ویژه بارداری، انجام دادن برخی از حرکت های مناسب ورزشی و گرم نگه داشتن درد را در ناحیه پشت و کمرتان کاهش داده و پیشنهاد دیگر به این مادران این است که برای خوابیدن از تشک های سفت استفاده کنند.

واریس

در دوران بارداری لغلب به علت افزایش وزن مادران باردار، سنگین شدن رحم و فشار ناشی از آن بر رگ های بزرگ در لگن و نیز سیاهرگ های پشت ران و ساق پا، اختلالی در جریان خون به وجود می آید و منجر به ایجاد واریس می شود. در این حالت است که عروق پا دچار ورم شده و دردناک می شوند. درد و ناراحتی که توسط ایجاد واریس احساس می شود را می توان با بالا نگه داشتن ساق پاها نسبت به سطح بدن و نیز استراحت کافی کاهش داد. مادری که پاهایش دچار واریس شده بهتر است دراز کشیده و پاهای خود را روی چند بالش و یا روی مبل قرار دهد و از ایستادن به مدت طولانی پرهیز کند. می توانید با مشورت پزشک از جوراب های مخصوص واریس استفاده کنید.

مشکلات شایع دوران بارداری

احساس درد در کشاله ی ران

زمانی که رحم بزرگ می شود احتمال دارد مادر باردار در کشاله ی ران خود احساس درد و ناراحتی کند. بیشتر این درد ها با استراحت کردن برطرف خواهد شد. هر زمان احساس کردید این درد ها بسیار طولانی شده و برطرف نمی شود باید به پزشک مراعه کنید.

بی خوابی

زمانی که به ماه های بالاتر حاملگی وارد می شوید، به دلایل مختلفی مثل بزرگ شدن شکم، حرکت های جنین، احساس درد های مختلف در برخی نقاط بدن و همچنین تنگی نفس ممکن است مادر حامله بی خواب شود. چنانچه پیش از اینکه به رختخواب بروید یک لیوان شیر گرم بنوشید، قرار دادن کیسه ی آب گرم و نیز نخوردن غذا های خیلی سنگین باعث برطرف شدن بی خوابی تان می شود.از نیمه ی دوم بارداری به بعد بهتر است مادر به پشت نخوابیده و به پهلو بخوابد زیرا در اثر فشاری که رحم به رگ های خونی وارد می کند ممکن است خون رسانی را به جفت و جنین و یا حتی به بعضی از اندام های مادر مختل کند.

سوزش سر دل

یکی از شکایت های معمول زنان باردار همین سوزش سر دل است، که اغلب به خاطر برگشت محتویات داخل معده به مری به وجود می آید. در بیشتر خانم های حامله، این حالت خفیف است و با مصرف مواد غذایی کم حجم ولی در وعده های بیشتر، حذف کردن مواد غذایی دیر هضم از رژیم غذایی شان، غذا های چرب، سرخ کرده و پر ادویه از غذا های مصرفی شان و پرهیز از سریع خوردن غذا برطرف خواهد شد. برای بهبودی نیز بهتر از نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه، چای و …خودداری شود. در صورتی که این موارد را رعایت کردید ولی باز هم سوزش سر دل ادامه پیدا کرد باید با پزشک مشورت کنید.

خارش پوست بدن

از نیمه ی دوم بارداری به بعد معمولا به دلیل بزرگ شدن رحم، عضلات و پوست شکم نیز دچار کشیدگی می شود. در این مواقع اکثر خانم ها از خارش پوست شکم و یا نواحی دیگر بدن شاکی هستند. بهتر است در این حالت لباس های گشاد و راحت بپوشید، با آب ولرم حمام کنید، از صابون به مقدار کم استفاده کنید و همچنین از کرم های نرم کننده بر روی محل خارش استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که با خراندن محل خارش باعث بیشتر شدن خارش می شوید، پس بهتر است از این کار پرهیز کرده و در صورتی که خارش خیلی شدید باشد و نیز ضایعات پوستی به وجود بیاید با پزشک در این مورد مشورت کنید.

احساس ضعف و سستی در بدن

به دلیل تغییرات هورمونی در بدن مادر باردار گاهی اوقات احساس ضعف و بی حالی می کند. در چنین حالتی بهتر است به هوای تازه رفته البته دور از ازدحام، کشیدن نفس عمیق، انجام فعالیت ورزشی سبک، پرهیز از تغییر وضعیت ناگهانی مانند اینکه به طور ناگهانی از حالت نشسته به حالت ایستاده شوید و یا از حالت خوابیده به حالت نشسته شوید انجام داده تا حالتان بهبود یابد.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *