#


مشکلات روده و مثانه در کودکان

مشکلات روده و مثانه در کودکان
21 ژوئن 2017 بدون نظر 1059 بازدید

مشکلات روده و مثانه در کودکان

No votes yet.
Please wait...

مشکلات روده و مثانه در کودکان

تا سه سالگی بیشتر کودکان به خوبی می توانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند اما همچنان گاهی ممکن است در این کار ناموفق باشند و شلوار خود را خیس یا آلوده به مدفوع کنند. در طول روز و زمانی که کودک سرگرم بازی است و توجهی به پر بودن مثانه اش ندارد، یا تمایل به استفاده از لگن در جایی ناآشنا ندارد، بیشتر ممکن است چنین اتفاقی بیفتد.

شما می توانید با یادآوری این مسئله در فواصل زمانی مشخص به کودک و همراه رفتن با او در مکان های جدید به او کمک کنید. کودک را تشویق کنید تا در مکان های آشنا به تنهایی به دستشویی برود اما هرگز اصرار نکنید که در مکان های ناشناس به تنهایی این کار را انجام دهد.

کودکانی که دیرتر به کنترل می رسند

بعضی از کودکان دیرتر از همسالانشان به کنترل مثانه و روده دست پیدا می کنند زیرا شکل گیری ارتباطات مثانه و مغز آنان به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین برخورد تند با آنان کار درستی نیست. معمولا کنترل دیر هنگام موضوعی وراثتی است. از والدین خود و همسرتان در این باره سؤال کنید.

اگر پزشک به وجود عامل خاصی مانند عوامل روانشناختی مشکوک شد در صورت لزوم می تواند معاینات لازم را در این باره انجام دهد در غیر این صورت معمولا برای عدم کنترل روزانه کودک تا بعد از سن سه یا چهار سالگی و برای عدم کنترل شبانه تا سن هفت سالگی هیچ اقدام خاصی صورت نمی گیرد.

عدم کنترل اتفاقی روزانه وشب ادراری

وقتی فرزند شما خودش را خیس می کند به خاطر داشته باشید که هرقدر شما از این وضعیت ناراحت شوید شرمندگی کودک از این کار بیشتر خواهد بود. به او اطمینان خاطر بدهید که می دانید این مسئله کاملا اتفاقی رخ داده است و از نظر شما اشکالی ندارد. آماده بودن برای چنین اتفاقی، اضطراب هردوی شما را کاهش می دهد. همیشه وقتی از خانه خارج می شوید شورت و شلوار اضافی برای کودک همراه داشته باشید.

شب ادراری می تواند در هر سنی برای کودک اتفاق بیفتد و معمولا در بین کودکان تا شش سالگی کاملا شایع است به خصوص پسر بچه ها بیشتر مستعد این مشکل هستند. بیشتر کودکان بدون هیچ کمکی بعد از این سن دیگر دچار این مشکل نمی شوند. با پوشک کردن شبانه کودک میتوانید میزان شرمندگی او از این اتفاق را کاهش دهید، تا وقتی که مطمئن شوید دیگر شب ها چنین مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.

خودتان را آماده کنید که بعد از پوشک نکردن شبانه کودک هم هر از گاهی شاهد این اتفاق باشید. توجه بیش از اندازه به دفعات شب ادراری کودک نباید با کودک در میان گذاشته شود این مسئله فقط می تواند نگرانی او را بیشتر کند. به جای این کار او را برای شبهایی را که تا صبح بدون هیچ مشکلی می گذراند تشویق کنید.

 یبوست

اگر دفعات مدفوع کودک بسیار کم باشد یعنی کمتر از هر سه یا چهار روز یک بار دفع مدفوع کند و مدفوع او به حدی سفت باشد که دفع آن موجب ناراحتی و درد او شود می توانید بگویید که کودک دچار یوست شده است. اگر یبوست با هیچ نشانه دیگری از بیماری همراه نباشد نگران کننده نخواهد بود.

اما اگر این وضعیت موجب ناراحتی کودک شد باید با پزشک مشورت کنید. بیشتر پزشکان استفاده از داروهای ملین را برای کودکان خردسال توصیه نمی کنند. (یبوست در نوزادان بسیار نادر است و معمولا با دادن مقداری آب به نوزاد برطرف می شود). هرگز نباید بدون تجویز پزشک سعی کنید یبوست کودک را با ملین ها، شیاف یا تنقیه درمان کنید.

اگر رژیم غذایی کودک را تغییر دهید مشکل یبوست اور برطرف خواهد شد. به او مقدار زیادی میوه جات و سبزیجات تازه و نان های سبوس دار بدهید. اگر همچنان یبوست او ادامه پیدا کرد میزان این خوراکی ها را در رژیم غذایی او بیشتر کنید.

کربوهیدرات های موجود در ریشه ها و سبزیجات سبزرنگ حاوی سلولز می باشند که آب را در مدفوع نگه داشته و حجم مدفوع را بیشتر و آن را نرم می کند. حریره  یا حلیم جوی دوسعر نیز همین خاصیت را دارد. دادن چند عدد آلو یا انجیر خشک نیز می تواند موثر باشد و معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت مدفوع کودک را راه می اندازد.

یبوست کودک به چند دلیل می تواند مزمن شود: اگر بیش از حد نسبت به دفعات دستشویی کردن فرزندتان وسواس به خرج بدهید، کودک برای جلب توجه شما سعی میکند مدفوع خود را نگه دارد. وقتی در هنگام دفع مدفوع با درد و ناراحتی زیادی مواجه شود سعی می کند برای جلوگیری از بروز این درد از دفع مدفوع خودداری کند و زمانی که تمایل به رفتن به دستشویی های مدرسه یا هر جای ناشناسی نداشته باشد سعی می کند مدفوع خود را نگه دارد.

یبوست مزمن می تواند موجب بروز حالتی به نام انکو پرزیس  (encopresiS)( بی اختیاری مدفوع بدون وجود دلیل مشخص) شود. در این صورت مدفوع سخت شده روده را مسدود می کند و مدفوع شل وآبکی از محل انسداد عبور کرده و گاه موجب حالتی می شود که با اسهال اشتباه گرفته می شود.

معمولا بعد از بیماری های تب دار کودک چند روزی مبتلا به یبوست می شود، زیرا به دلیل بی اشتهایی مردم خوراکی کودک اصولا چیزی در روده ها نیست که تخلیه شود و از طرفی هم به دلیل تب بالا کودک آب بدنش را از دست داده است. این شکل از یبوست معمولا بعد از برطرف شدن بیماری و شروع رژیم غذایی معمول به خودی خود بهبود پیدا می کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *