#


آیا یک مادر شیرده با رعایت نوع غذایی که می خورد ، می تواند دل درد های نوزادش را کاهش دهد؟

دل درد
6 نوامبر 2017 بدون نظر 1627 بازدید

آیا یک مادر شیرده با رعایت نوع غذایی که می خورد ، می تواند دل درد های نوزادش را کاهش دهد؟

No votes yet.
Please wait...

آیا یک مادر شیرده با رعایت نوع غذایی که می خورد ، می تواند دل درد های نوزادش را کاهش دهد؟

دل درد های قولنجی ( کولیک) شیرخواران ، یکی از عاجز کننده ترین مشکلاتی است که والدین در مورد کودکان خود، با آن درگیر هستند. در حدود ۲۰ درصد از کل شیرخواران، به این ناراحتی مبتلا می باشند ، ناگهان کودک شاداب و خندانی، بدون هیچ دلیل مشخصی، شروع به گریه کردن می نماید، پاهایش را به داخل شکم کشیده و دست هایش را به حالت مشت درمی آورد، رنگ صورتش قرمزشده و برای مدت یک ساعت یا بیشتر جیغ می کشد.

به همان سرعتی که این علائم آغاز می گردد، به طور ناگهانی هم تمام می شود. در مدتی که کودک گریه می کند، او را به صورت مستقیم نگاه دارید و یا به حالت خوابیده، به طوری که شکم او به طرف پایین و بر روی یک بطری آب گرم می باشد، قرار دهید.

دل درد

دل درد

در اغلب موارد، هیچ عاملی جز گذشت زمان باعث آرامش کودک نمی شود. غالباً این دل دردهای قولنجی در بچه ها در سنین بین ۶ هفتگی تا ۳ ماهگی عارض گشته و چنین به نظر می آید که کودک بیشتر در ساعات آخر بعد از ظهر و یا اوایل شب این قبیل گریه ها را آغاز می کند.

هیچ کس به درستی از علت اصلی قولنج در شیرخواران، آگاه نمی باشد. اما امکان دارد به دلیل نارس بودن لولهٔ گوارشی کودک که به تازگی شروع به کار کرده، گرفتگی و اسپاسمی در قسمتهای مختلف آن ایجاد گردد که همین امر باعث دل درد و به دنبال آن گریهٔ شیرخوار شود.

در مورد تأثیر نوع غذای مصرفی مادر بر علائم قولنجی کودک ، صحبت های زیادی وجود دارد. ولی در این باره تحقیقات چندانی در دسترس نیست. دکتر ایرن یاکوبسون از دانشگاه لاند در کشور سوئد، نتایج ۲ تحقیق خود را که دربارهٔ این مشکل کودکان انجام داده، منتشر نموده است.

دل درد

دل درد

در اوّلین تحقیق او که در سال ۱۹۷۸ در مجلهٔ لانست  به چاپ رسید، دکتر یاکوبسون از هجده مادری که دارای بچهٔ مبتلا به دل دردهای قولنجی بودند، درخواست نمود که شیر را از رژیم غذایی خود حذف نمایند. جالب توجه است که در ۱۳ نفر از کودکان، علائم دل درد خیلی سریع برطرف گردید و هنگامی که مادران دوباره شروع به مصرف شیر نمودند ، بار دیگر علائم، در دوازده نفر از کودکان ظاهر گردید.

در مطالعهٔ بعدی که گزارش آن در مجلهٔ اطفال منتشر شد، دکتر یاکوبسون تحقیقی بر روی ۶۶ مادر و شیرخوارشان که از دل درد رنج می بردند، به انجام رساند، او دوباره دریافت که با پیروی مادران از برنامهٔ غذایی فاقد شیر، دل درد قولنجی در ۲۵ تن از کودکان آنان بهبود یافته و سپس با اضافه نمودن دوبارهٔ شیر به رژیم غذایی مادر باز علائم در ۲۳ تن از آنها آشکار گردید.

دکتر یاکوبسون نتیجه گرفت که دل درد در میان یک سوم از اطفالی که از شیر مادر تغذیه می شوند، مربوط به شیر گاوی است که مادر مصرف می کند و از آنجا که قولنج کودکان، مشکلات زیادی را برای مادر تولید می کند، بنابراین بهتر است که این مادران سعی کنند که از یک برنامهٔ غذایی بدون شیر استفاده نمایند.

اعتقاد بر این است که پروتئین شیر گاوی که مادر می نوشد، به داخل شیر وی منتقل شده و همین موضوع باعث دل درد در شیرخوارانی می شود که توانایی هضم این نوع خاص از پروتئین را ندارند. تحقیقی بسیار جدیدی، حقایق بیشتری را در مورد شیر گاو روشن ساخته و پرده های ابهام را از روی آن کنار زده است.

دکتر پتریک کلاین و دکتر آنتونی کولزیکی، مطالعه ای را انجام داده و نتیجهٔ آن را در مجلهٔ اطفال گزارش نمودند. در تحقیق آنان دو گروه از مادران شرکت داشتند: گروه اول، ۲۹ مادری بودند که فرزندانشان از دل دردهای قولنجی رنج می بردند و گروه دوم را ۳۰ مادر شیرده ای تشکیل می دادند که کودکان آنها چنین مشکلی را نداشتند.

دل درد

دل درد

در شیر مادرانی که دارای فرزند مبتلا بودند، میزان آنتی بادی های موجود در شیر گاو بسیار بالاتر بود. این آنتی بادیها از نوع پروتئین هایی هستند که به مقدار اندکی در شیر گاو به وجود می آیند. تا قبل از انجام این مطالعه، فقط پروتئین های بزرگتر موجود در شیر گاو، به عنوان عامل ایجاد کنندهٔ دل درد شناخته شده بودند. این تحقیق آشکار ساخت که هر چه مادر شیرده، بیشتر شیر بنوشد، آنتی بادی های بیشتری را از شیرگار دریافت داشته و در نتیجه به میزان بیشتری آنها را به کودک منتقل می سازد.

در شیرخشک هایی که از شیر گاو تهیه می شوند، نیز ممکن است که این انتی بادی ها وجود داشته باشد. در واقع این پژوهش، شیوع بیشتر دل دردهای قولنجی را در کودکانی که با شیر خشک و بطری تغذیه می گردند، تشریح می نماید. چرا همهٔ شیرخواران به دل درد قولنجی دچار نمی شوند و چطور است که اجتناب از نوشیدن شیر گاو توسط مادر فقط در مورد بعضی از کودکان، مؤثر میافتد؟ پاسخ به این سؤالات هنوز ناشناخته مانده است.

ابتلا به دل درد، احتمالا علل ایجاد کنندهٔ دیگری مانند عوامل روانی را نیز دارا می باشد. بنابراین فقط نگران غذاهایی که می خورید، نباشید. به هنگام دل درد کودکتان، مانند رسم و رسوم خوب قدیمی، به شیرخوارتان توجه بیشتری کنید، وی را در آغوش گرفته و به آرامی تکان دهید و این کار هرگز به آرامش و اطمینان او خللی وارد نمی سازد. کلام آخر این که شما در جهت رفع این ناراحتی کودکتان، هر چه بکنید و نکنید، او بالاخره تا سه ماهگی به احتمال زیاد از شر آن راحت خواهد شد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *