#


لقاح مصنوعی چیست؟/ به روش لقاح مصنوعی صاحب فرزند شوید

لقاح مصنوعی
1 جولای 2017 بدون نظر 1669 بازدید

لقاح مصنوعی چیست؟/ به روش لقاح مصنوعی صاحب فرزند شوید

No votes yet.
Please wait...

لقاح مصنوعی چیست؟/ به روش لقاح مصنوعی صاحب فرزند شوید

لقاح مصنوعی عبارتست از داخل نمودن منی در دستگاه تناسلی زن. اسپرماتوزوئید که برای این منظور بکار میرود همان اسپرماتوزوئید طبیعی مرد میباشد و بدون شک تخم هم باید همان تخم طبیعی زن باشد. آبستنی فقط در صورتی امکان پذیر می باشد که اسپرماتوزوئید و تخم در لوله های فالوپ بیکدیگر برسند نه در لوله آزمایش.

 آیا لقاح  مصنوعی از پیشرفتهای جدید طب میباشد؟

لقاح مصنوعی مدتهاست که انجام میگرفته است منتها اول روی سحیوانات امتحان شده این عمل را اولین بار Spallanzani دانشمند ایتالیائی در سال ۱۷۸ انجام داد و در یکی از مقالات خود (اسپلازآنی) شرح حال سگی را که بدین ترتیب آبستن کرده بود نوشته است. مقداری منی از سگ نری تهیه کرده و با سرنگ به مرگ ماده دیگری که از همان جنس بود تزریق نمود پس از مدتی (۶۲ روز) سگ مزبور سه عدد بچه زائید که از لحاظ رنگی و شکل شبیه به پدر و مادر خود بودند. از آن لقاح مصنوعی در خیلی از حیوانات مانند موش، خوکچه هندی، سگ، گاو و اسب و همچنین انسان انجام گرفت.

هدف لقاح مصنوعی در حیوانات چیست؟ آیا فقط بمنظور تجربه انجام می گیرد؟

لقاح مصنوعی در حیوانات بمنظور اصلاح نژاد بکار میرود. گفته می شود که اعراب در ۹۰۰ سال پیش این طریقه را برای اصلاح نژاد اسب بکار می بردند ولی از بدو قرن اخیر اهمیت این موضوع آشکار گردید با این طریقه حیوانات ماده را با اسپرم حیوان نر انتخاب شده ای تلقیح می کنند.

راجع به انسان چطور؟ چه مدت است تلقیح مصنوعی در انسان شروع شده ؟

تلقیح مصنوعی در انسان ۱۵۰ سال پیش توسط John Hunter جراح معروف انگلیسی انجام گرفت. ۷۰ سال گذشت تا این طریقه معمول شد و در حال حاضر برای فائق آمدن پر نازائی در نزد زنان از لقاح مصنوعی استفاده می شود که بر حسب موقعیت یا از منی شوهر و یا از منی مرد دیگری استفاده می شود.

می دانیم که بعضی حالات مانند ضعف جنسی مرد یا انسداد راه ورودی مهبل و گردن رحم ممکن است مانع دخول اسپرماتوزوئید در رحم بشود در چنین مواردی چند قطره از منی شوهر را گرفته و با سرنگ مخصوص در دهانه رحم تزریق می کنند این عمل باید در دوره مخصوصی از سیکلی قاعدگی انجام گیرد یعنی در موقعی که احتمال باروری بیشتر است. (تقریباً در اواسط ماه قاعدگی)

اگر شوهر عقیم باشد آیا تلقیح مصنوعی ارزشی خواهد داشت؟

چنانچه در منی شوهر اسپرماتوزوئید وجود داشته باشد یا تعداد آن کم باشد عمل تلقیح بی نتیجه خواهد بود. در مواردی که عقیمی مرد غیرقابلی درمان باشد می توان زن را در صورت تمایل با منی مرد دیگری تلقیح نمود.

آیا امروزه تلقیح مصنوعی با منی مرد دیگر انجام می گیرد؟

این عمل امروزه جهت فائق آمدن بر موضوع نازائی اهمیت خاصی پیدا کرده است. در مواردی که زن و شوهر بعلت عقیم بودن مرد از داشتن بچه محروم هستند و در عین حال آرزوی داشتن طفلی را میکنند طریقه ای را که می توان انتخاب نمود از دو راه بیشتر نمیباشد یا باید از خانواده دیگر بچه ای برای خود انتخاب کنند (Adoption) و یا باید منی مرد دیگری  تلقیح مصنوعی انجام گیرد(Semiadoption).

بعضی ها طریقه دوم را ترجیح می دهند زیرا با انتخاب طریقه دوم لااقل طفل واجد صفات ارثی و خصائصں فامیلی یکی ازوالدین یعنی مادر خواهد بود در صورتیکه با انتخاب طریقه اول طفل آنها صفات ارثی هیچیک از والدین را نخواهد داشت بعلاوه طریقه دوم میل و آرزوی مادر شدن را برای زن برآورده نخواهد کرد.

لقاح مصنوعی

لقاح مصنوعی

وضعیت شوهر درباره طفلی که بدین ترتیب بوجود میآید چه خواهد بود؟

شوهر حتی در موقع آبستنی هم منتظر طفل است که متعلق به خود اوست. طفل مزبور سبب فرح و سرور زن و شوهر شده و به ثبات و پایداری ارکان خانواده کمک می کند.

خانواده ای را میشناسم که از طریق تلقیح مصنوعی دارای چند طفل هستند و در عین حال فوق العاده مسرور و خوشحالند. باید متذکر شوم که تلقیح مصنوعی با منی مرد دیگر باید پس از دقت و مطالعه کامل توسط والدین و طبیب انجام شود.

زن و شوهر باید هر دو رضایت کامل داشته باشند به هیچ وجه نباید از هویت دهنده منی آگاه باشند و دهنده منی نیز نباید از هویت گیرنده باخبر باشد. بدون شک دهنده منی باید از فامیلی باشد که لیاقت و شایستگی چنین امری را داشته باشد و در عین حال جسما و روحا سالم باشد.

آیا تلقیح مصنوعی همیشه با موفقیت همراه است؟

بله، ولی مدت حصول موفقیت متفاوت می باشد. گاهی زن پسں از یک تلقیح آبستن می شود. معمولا جهت گرفتن نتیجه لازم است چندین ماه متوالی تلقیح انجام گیرد. در بعضی موارد تلقیح بی نتیجه می ماند که و شاید علت آن نازائی خود زن باشد.

از لحاظ قانونی تلقیح مصنوعی چه وضعیتی دارد؟

چون این عمل بتازگی استعمال زیاد پیدا کرده لذا وضعیت قانونی آن هنوز کاملا روشن نگردیده است و درباره قانونی بودن یا نبودن موضوع اختلاف نظر موجود است. می توان قبول کرد هنگامیکه تلقیح با رضایت خاطر زن و شوهر انجام گرفته طبیعتاً طفل متعلق بآنها بوده و باید قبول کرد که آنها طفل را خودشان برای خود انتخاب کرده اند.

گرچه هنوز موضوع حلال بودن اینگونه بچه ها معلوم نشده ولی در مواردیکه زن و شوهر مایلند از این طریق طفلی داشته باشند مسئله قانونی بودن یا نبودن اصلا مطرح نمی شود.

اگر زن بطور دائم نازا باشد آیا میتوان کاری انجام داد؟

خیر، زیرا هنوز امکان ندارد که تخم زن را بدست آورد و آنرا بطور مصنوعی بکار برد.

به ماجرای که در زیر گفته شده است توجه کنید:

خانمی ۳۵ ساله مدت ۱۰ سال بود که با یک استاد دانشگاه ازدواج کرده و بعدا پی برده بود باینکه نازا می باشد. خانم مزبور به تصور اینکه شاید این وضعیت بهبودی حاصل نماید خود را در معرض عمل جراحی گذاشته بود ولی در حین عمل معلوم شد ک یک عیب مادرزادی دارد که یک استاد دانشگاه ازدواج آبستنی و زایمان را برای او غیرممکن ساخته. این خانم فکر کرده بود که شاید انصاف نباشد شوهر خود را از داشتن بچه که معلول عدم توانائی خود اوست محروم سازد لذا پس از ماهها مذاکره و مجادله با شوهر خود چنین پیشنهاد نمود.

«آیا خانمی یافت میشود که بوسیله شوهر من طفلی را برای ما به وجود آورد؟ من تصور می کنم که این عمل امکان دارد در بیمارستان از طریق علمی انجام گیرد و زنانی هستند که در مقابل وجه کافی حاضرند چنین خدمتی را انجام دهند.»

بعبارات دیگر خانم مزبور در جستجوی فردی بود که مایلی باشد با تلقیح مصنوعی از منی پروفسور مزبور آبستن شده و پس از زایمان بچه را تقدیم ایشان کند.

در این زمینه باید راجع به تجربیاتی که توسط دو دانشمند بیولوژیست در دانشگاه  Harvard انجام گرفته با شما صحبت کنم.

دو دانشمند مزبور تخم خرگوشهای ماده را در لابراتوار جدا کرده و در اثر تماس با اسپرماتوزوئیدهای خرگوشهای نر آنها را گشنیده کردند بعداً تخمهای گشنیده شده را در لوله های فالوپ خرگوش ماده دیگری کاشتند. تخمها در بدن خرگوش مزبور رشد و نمو کرده و پس از ۳۳ روز خرگوش مزبور ۷ بچه زائید که از لحاظ رنگ و شکل شبیه والدین حقیقی خود بودند.

 اینگونه تجربیات در گاو نیز انجام گرفته است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *