#

اقدامات قبل از بارداری
4 ژوئن 2017 بدون نظر 1109 بازدید

قبل از بارداری چه باید کرد؟

No votes yet.
Please wait...

اقدامات لازم برای باردار شدن

برای داشتن یک بارداری خوب و لذت بخش باید حتما از از قبل برای آن برنامه ریزی کنید. حتی در صورتی که قبلا دچار هیچ مشکلی نبوده اید بهتر است یک چکاپ کامل انجام دهید. قبل از اقدام به بارداری توجه به نکات زیر ضروری می باشد:

به یک مشاوره قبل از اقدام به بارداری نیاز دارید

زمانی که مورد بررسی های پزشک قرار میگیرید حتما درباره تغذیه و خوراک، برنامه های ورزشی خود، شیوه زندگی، و یا در مورد برخی مواد شیمیایی در خانه یا محیط کاروجود دارد مانند سرب که موجب آسیب به شما می شود با پزشکتان صحبت کنید و در این مورد همه توضیحات لازم را به او بدهید تا بتواند شما را راهنمایی کند.

هنگام مراجعه به مشاور اگر به بیماری هایی چون: لوپوس، دیابت مبتلا هستید  و دیگر بیماری هایی که در خانواده شما وجود دارد مانند بیماری های ژنتیکی (سندرم داون، تالاسمی و …) با او در این مورد صحبت کنید. به یاد داشته باشید که حتما با همسرتان به مشاور مراجعه کنید زیرا پدر نیز باید چکاپ هایی را انجام داده و اطلاعاتی نیز باید به او داده شود. البته بهتر است آقایان با مراجعه به یک پزشک اورولوژیست از نظر عفونت های جنسی و ادراری و همچنین مشکلات مربوط به اسپرم و بیضه ها مورد معاینه قرار بگیرند.

به دندانپزشک مراجعه کنید

بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای بارداری حتما دندانهای خود را توسط دندانپزشک مورد معاینه قرار داده تا از سلامتی آنها مطمئن شوید زیرا مشکلات دهان و دندان در حاملگی برای شما آزاردهنده خواهد بود. و همچنین هرگونه عمل دندانپزشکی را نمی توان در بارداری انجام داد و در این رابطه محدودیت هایی وجود دارد.

مراجعه به دندانپزشک قبل از باردار شدن

مراجعه به دندانپزشک قبل از باردار شدن

معاینه داخلی و معاینه پستان

اگر پزشک یا ماما متوجه وجود هرگونه مشکلی شود حتما معاینه داخلی انجام خواهد داد. دستگاه تناسلی و لگن شما نیز از نظر عفونت احتمالی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در مواقعی که مبتلا به عفونت باشید یا کیست داشته باشید تحت درمان قرار می گیرید. اگر به شما توصیه میشود که قبل از اقدام به بارداری حتما به مشاور مراجعه کنید به این خاطر است که اگر دچار مشکلی از نظر اضافه وزن یا کاهش وزن باشید  یا هرگونه بیماری که به آن مبتلا هستید زمان کافی برای رسیدن به سلامتی کامل داشته باشید تا با اطمینان بتوانید فرزندی سالم به دنیا بیاورید.

انجام تست پاپ اسمیر(تست سرطان دهانه رحم)

یکی از معایناتی که قبا از اقدام به بارداری موظف به انجام آن هستید تست سرطان دهانه رحم است. این تست برای خانم های جوان هر دو سال یکبار توصیه میشود که انجام دهند تا برای باردار شدنشان هیچ مشکلی نباشد و با اطمینان بتوانند اقدام به بارداری کنند.

معاینه کامل بالینی

هنگامی که اولین ویزیت توسط پزشک متخصص زنان انجام می شود فشارخون شما اندازه گیری می شود تا مشخص شود در چه حدی است. اگر فشارخون شما بالا باشد پزشک باید توصیه های لازم در مورد شما را انجام دهد زیرا زنانی که در دوران حاملگی فشارخون بالایی دارند احتمال اینکه به فشارخون حاملگی مبتلا شوند زیاد است.  پس بهتر است قبل از اقدام به بارداری نزد پزشک رفته و چکاپ شوید تا در صورت وجود مشکل فشارخون آن را برطرف کرده یا حداقل کنترلش کنید.

آزمایش هایی که قبل از بارداری باید انجام شوند

* شمارش کامل خون( کم خونی و پلاکت و…)، قند خون ناشتا

* گروه خونی و ارهاش

* آنالیز کامل و کشت ادرار

در صورتی که تمایل داشته باشید میتوانید آزمایش( اچ آی وی) و آزمایش عفونت های منتقله از راه جنسی(وی دی آر ال) را نیز انجام دهید و همینطور تیترآنتی بادی ضد سرخجه در صورتی که خانم در مقابل بیماری سرخجه ایمن نشده باشد و قبلا نیز به سرخجه مبتلا نشده باشد. انجام آزمایش هپاتیت نیز در صورتیکه خانم علیه این بیماری ایمن نشده باشد ضروری است و آزمایش تیرویید هم بهتر است انجام در این مواقع انجام شود.

واکسیناسیون قبل از بارداری

واکسیناسیون قبل از بارداری

واکسیناسیون قبل از بارداری

واکسن کزاز

اگر از آخرین واکسن کزازی که زده اید بیش از ده سال می گذرد بهتر است برای اطمینان بیشتر دوباره آن را تکرار کنید.

واکسن هپاتیت

در صورتی که به تعداد کافی آنتی بادی در بدن شما وجود ندارد یا اینکه در گذشته واکسن هپاتیت نزده اید ضروری است که این واکسیناسیون را انجام دهید.

واکسن سرخجه

واکسن سرخجه در صورتی تزریق میشود که تیترآنتی بادی ضد سرخجه منفی باشد. اگر واکسن ویروس زنده سرخجه تزریق شود بهتر است خانم تا سه ماه از اقدام به بارداری پیشگیری کند ولی اگر طی این سه ماه متوجه بارداری خود شود نیازی نیست که به بارداریش خاتمه دهد.

آخرین توصیه

مصرف اسید فولیک نیز از توصیه های قبل از اقدام به بارداری است که مقدار آن به صورت روزانه چهارصد میکروگرم (بهتر است سه ماه قبل از بارداری باشد) میباشد. البته در دستورالعمل های جدید پزشکی به جای مصرف اسید فولیک به مصرف روزانه یک عدد قرص یدوفولیک توصیه شده است.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *